Carrolsin akvaario

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

...

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Onhan noita akvaarioita siellä sun täällä, kun pitää silmänsä auki.
Tässä pari omaa bongauspaikkaa [;)]

Järvenpään Terveyskeskuksen Sairaala:

- Pieni purkki. About 100 litraa jossa asustaa kolme tai neljä kultakalaa. Kalasto on pahasti pielessä, mutta eipä sitä mummot ja papat tiedä. Se mikä minuun teki vaikutuksen on, että akvaario on todella hyvin hoidettu huolimatta kalastosta. Vesi on aina kirkasta, pohja puhdas lietteestä ja anubiakset kasvavat kivasta eikä levää ole oikeastaan missään.
Kun tätä miettii, niin menisitkö sinä hoidettavaksi sairaalaan jossa kalat ovat henkitoreissaan, osa ehkä kuolleita?

Malmin Hesburger:

- Ovelan mallinen akvaario. Ellipsi? Kalasto ei ainakaan viimeksi katsottaessa ollut hirveän pahasti pielessä. Pieniä kaloja, eikä niitäkään kovin paljoa. Ihan hyvin hoidettu, mielestäni.

Helsingin Rautatieasema:

- Kalasto tuntuu ainakin vaihtuvan kokoajan. Kuoleeko ne edelliset kalat, vai mitä niille aina tapahtuu? Kesällä muistaakseni viimeksi kävin katsomassa ja ihan hyvältä näytti, vaikka juuri silloin kiinnitin huomion tähän kalojen vaihtumiseen parin kuukauden välein.
Kaitsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kaitsu »

Minun mielestäni yleisiä akvaarioita pitäisi hoitaa! Miten akvaario voi näyttää miellyttävältä, jos se on levän peitossa ja kalat kärsii!?
~Kaitsu~
Larre
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Larre »

Mäkin olen käynyt yhdessä hampurilaispaikassa ja siellä oli ikkunan edessä sellanen ehkä n. just ja just 100L akvaario, jossa oli lehtikaloja ja joku iso monni (ei mikään pleko). Tämmöstä sattuu.. [}:)]
JaBlo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaBlo »

Olen hoitanut paikallisia Carrolsin ja nykyään Hesen akvaarioita.Omistajat eivät arvosta tai ole kiinnostuneita kyseisestä "harmista".Työntekijöillä ei ole tieto taitoa eikä aikaa hoitaa altaita.Huolto pitäisi järjestää mahdollisimman halvalla tai "parhaassa" tapauksessa ruokapalkalla.Kukaan akvaarioliike ei lähde niillä liksoilla tekemään niitä hommia.Harrastajia on vaikea löytää tekemään hommaa ja rahapalkan maksu näyttää olevan todella vaikeaa.Äkkiä niihin hampurilaisiin kyllästyy.Ja jos siihen huoltajan saa niin mikään ei saisi maksaa mitään ja altaan pitäisi olla samalla edustavan näköinen.Pitemmällä aikajaksolla vaikea yhtälö.Minun mielipide on ,että poistaisivat kyseiset ruokahalun pilaajat kokonaan tai panostaisivat siihen sitten kunnolla.
Felis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Felis »

Kaivelin tämän vanhan ketjun esille ja jatkan tähän.

Asuuko Riihimäellä harrastajia? Itsekkin aika lähellä kyllä asun, mutta ei tule Riihimäellä pahemmin käytyä, joten jos joku siellä asuva viitsisi käydä katsomassa, että onko se Riihimäen kirjaston akvaario millaisessa kunnossa. Sukulaiseni, joka ei ole itse harrastaja, aina meille tullessaan ensin ihailee akvojani ja sitten kauhistelee sitä kirjaston allasta.

Ajattelin vain, että jos se tosiaan on niin leväinen ja surkean näköinen kaloineen, niin siitä varmaan kannattaisi mainita kirjastossa, että tilanne korjaantuisi.
Ronjaneito
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ronjaneito »

Meillä täällä paikallisessa aikuisviihdekaupassa on noin 40 litran akvaariossa 2 kalaa. Toinen on sellainen noin kämmenen kokoinen lehtikala ja toinen aika kookas partamonni.
No eilen illalla sitten mietiskelin tuossa että soitan sinne tänään ja kyselen, josko he olisivat halukkaita myymään nuo kaksi minulle.
Soitin sitten tuossa kymmenen jälkeen.
Tosi tympeen oloinen ukkeli vastasi ja esitin asiani ja sanoin olevani halukas ostamaan kalat pois hyvällä hinnalla.
Ukkeli totesi tympeesti siihen että ei täällä enää ole kun yksi joku monni. Kysyin että se iso partamonniko, johon ukkeli totesi et niin. Kysyin myisikö sen minulle.
Siihen hän tiuskaisi, että ei täältä enää mitään kaloja myydä, tuonkin taidan heittää roskiin ja päätti puhelun. 8O
Noh, väkisinhän en sitä voi sieltä mennä hakemaan, jos kerta mieluummin roskiin heittää kun mulle sitä hyvällä hinnalla myy.
Harmi, että oli tuollainen, olisin voinut antaa mukavan loppuelämän kalalle.
Viimeksi kaupassa asioidessani, tämä kyseinen partamonni söi jotain toista jo valkoiseksi mennyttä kalaa pohjalla. Akvaariossa ei ole ainuttakaan kasvia, hiekkaa vähän pohjalla..
Sääliksi käy. Ja varmaan siellä on kohta uusi lehtikalakin, vanhan tilalla..
ikp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ikp »

Eikö viranomaisten kuulu puuttua myös kaloja koskeviin eläinsuojelurikoksiin tai -laiminlyönteihin?
Hermen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Kyllä viranomaisten tulee puuttua myös kalojen huonoon hoitoon jne. Sinne päin pitää vain tehdä ilmoitus, jotta huomaisivat käydä vierailemassa ja tarkistamassa kalojen olot. Voisin vain kuvitella, että harvemmalla poliisilla on hirveästi kokemusta akvaarioista ja niiden hoidosta. Tämän seikan takia kannattaneekin soitella esim sille alueen eläinlääkärille tai muulle valvonta-asiaa hoitavalle, eläinasioiden ammattilaiselle.

Jos nyt teille AW:n käyttäjille tulee vastaan noita huonosti hoidettuja akvaarioita niin tehkää palvelus kalaparoille ja puuttukaa asiaan. Jos ei muutosta tapahdu vaikka omistajalle vihjaa huonoista oloista, niin sitten on aika ottaa viranomaisiin yhteyttä. Eläin se kalakin on, ja kun ihminen on sen lemmikikseen ottanut, niin siitä on sitten pidettävä hyvää huolta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”