Lamppujen vaihto Juweliin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
marru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:43, 08.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: lapin lääni

Lamppujen vaihto Juweliin

Viesti Kirjoittaja marru »

:roll: eli 180 litraseen pitäisi vaihtaa lamput. mitä suosittelette? ensinhän pitää vaihtaa vaan toinen ja sitten jonkun kuukauden kuluttua toinen. kumpi ensin? etu-vai takalamppu? pitäskö laittaa jotain heijastimia. siinähän ei ole varsinaista valaisikoteloa, mustat muovikannet vain.Olen yrittänyt katsella tuota sauraman valotestiä, mutta tulee valinnan vaikeus...niin moni näyttää hyvältä.Jos joku vois auttaa, olis kiva.vanhat lamput olleet 2 vuotta :roll: (alkuperäiset)
suo siellä vetelä täällä
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Itselläni on Juweleissa jotkut Sylvania Aquastarit, tarkemmat speksit pitäisi tarkistaa.. Suosittelen kyllä niiden vanhojen putkien vaihtamista, ovat varmaan jo parhaat päivänsä nähneet. Vaihdon kanssa kannattaa tosiaan olla varovainen ja pitää taukoa niin kuin suunnittelitkin; leväongelma voi helposti iskeä muuten. Sillä, kumman putken vaihdat ensin ei mielestäni ole väliä, ovat niin lähekkäin.

Heijastimia suosittelen myös erittäin lämpimästi, jos altaassasi on vähänkin kasveja! Lisää jo yksistään käyttömukavuuttakin, ei paista valo silmään aina kansia avatessa. Lisäksi kasvikset ovat kyllä kiitollisia valomäärän optimoinnista.

Miten ihmeessä nuo putket ovat kestäneetkään noin kauan? Itse olen vaihtanut nuo alkuperäiset aina suoraa pois altaista jossa on tarkoitus kasveja kasvatella. Yhdessä altaassa yritin pitää, putki kesti ruhtinaallisen viikon jonka jälkeen valoteho muistutti lähinnä kynttilää..
RHODESIAN
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 17:26, 13.11.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Höpöhöpö Fisuliina :mrgreen: Juweleissa tulevat putket käyvät mainiosti kasvien kasvatukseen.
Itse kasvattelin mm. glossoa tuossa 160-l rekordissa ihan ihan niillä sylvanioilla.
Jos taasen kirkkaasta valkeasta valosta pitää, niin Arcadia Marine White on hyvä vaihtoehto.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Eihän Juweleissa Sylvanian putkia mukana tule, vaan ihan jotkut Juwelin omat viritelmät. "Juwel daylight" noissa alkuperäisissä näkyy lukevan. Olen siis omiini vaihtanut Sylvaniat tilalle.

Oma kokemukseni noista Juwelin alkuperäisistä putkista on tuo mitä kerroin, ei kestäneet. Joka tapauksessa kaksi vuotta vanhat putket ovat aikansa nähneet, oli ne Juweleita tai ei.
RHODESIAN
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 17:26, 13.11.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Sitten taisin puhua läpiä päähäni 8O
Minun kahdessa Juwel-Rekordissa on ollut sylvanian putket ihan uutena tehtaalta tullessaan.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1353
Liittynyt: 14:12, 19.11.2004
Paikkakunta: Jkl mlk (Palokka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Joo mullakin Juvelin akvassa oli Sylvanian putki.
Nyt erehdyin ostamaan Actizoom nominal tx, 10 000 kelviniä ja antialgae...maksoi hunajaa 29.90 eceä 30 wattinen.

Pikkupurkkiin, 60-litraseen ostin Musti & Mirristä 15 wattisen Philis skywhite ja 11.60 eceä. Nuo 30 wattiset olisivat siellä maksaneet noin 13 eceä...
Tässäkin luvattiin 10 000 kelviniä!

Tosin tuohon kalliiseen putkeen tuli sytytin mukana...joka on nyt varastossa. [:I]

Olen käyttänyt heijastimina Bilteman alumiinifolioteippiä. Vahvistaa mukavasti valaistusta, halpaa ja edullista ja kätevää käyttää. :P
Jopa Juvelin kansiläppiin olen niitä liimannut. Tosin saa uusia ehkä noin 3 - 4 kk:n välein kun hapettuvat harmaiksi.
Viola & eläintarhantynkä
marru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:43, 08.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: lapin lääni

Viesti Kirjoittaja marru »

[;)] kiitoksia vastauksista.Lisääkin saa tulla. Itse en nyt muista minkä merkkiset lamput altaassa on...mutta hyvin ovat pelanneet (koputan puuta) täytyypä katsoa.mistä sitä bilteman alumiinifolioteippiä saa?
rautakaupasta?
suo siellä vetelä täällä
mkt11
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 18:17, 28.11.2006
Paikkakunta: Lahti,LAS

Viesti Kirjoittaja mkt11 »

Minä olen vaihtanut juwelin 180 molemmat lamput yhtaikaa ja ei mitään ongelmia. Mistä muuten saa noihin heijastimia ja mihin ne kannatta sijoittaa Juwelissa ?
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Siinä heijastinmallissa mitä itseltäni löytyy, heijastimet kiinnitetään mukana tulevilla klipsuilla putkiin kiinni. Akvaariokaupoista löytyy tällaisia, mutta monet tekevät heijastintsydeeminsä itse, haulla löytynee juttua.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1353
Liittynyt: 14:12, 19.11.2004
Paikkakunta: Jkl mlk (Palokka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Sitä alumiinifolioteippiä löytyy kyllä rautakaupoista ja tietenkin Biltemasta jos semmonen sattuu lähistöllä olemaan. Biltemassa 5 senttiä leveä teippi ja rullassa on 25 metriä, maksaa 3,35 eceä.

Tuolla rullalla kyllä folio aikasen monta kertaa heijastaviksi tarkoitetut pinnat. [;)] Olen tykännyt tuosta kun ei lärpätä vaan pysyy siellä missä on tarkoituskin.
Viola & eläintarhantynkä
marru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:43, 08.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: lapin lääni

Viesti Kirjoittaja marru »

eli rautakuppaan mars. tarkistin lamput, ne on sylvanian, muusta tekstistä ei saa selvää, ovat kuluneet pois. mutta ne ovat ihka alkuperäiset. nyt kun löytäs hyvät uudet lamput. täytyy vissiin vielä tutkia tuota sauraman testiä... [;)]
suo siellä vetelä täällä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”