Kääpiörihmakoiras ja harmillinen kuolema

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aquarium-Lover93
Starting Member
Starting Member

Kääpiörihmakoiras ja harmillinen kuolema

Viesti Kirjoittaja Aquarium-Lover93 »

Heij kaikki akvaristit ja akvaariokaloihin kiintyneet!:D

Eräänä päivänä kun olin lopettanut akvan puhdistuksen, niin huomasin, että kääpiörihmakalat näyttivät pulleilta, niinpä päätin, että en antaisi kaloille iltaruokaa ollenkaan, joten en antanutkaan. Sitten kun menin omaa huoneeseeni, niin kuulin, että isäni antoi kaloille ruokaa, ja kaiken lisäksi liian paljon, koska isäni ei tiedä akvaarioharrastuksesta mitään. Hän ajatteli, että kalat olisivat nälkäisiä. Sitten kun tulin takaisin, niin huomasin, että minun 102 litraisen akvaarion kääpiörihmakalakoiras oli ylisyönyt itsensä. Olen kuullut, että ylisyöminen menee ohi parissa tunnissa, niinpä en tehnyt asialle mitään ja odotin toiveikkaana pojan paranemista. Oli kulunut jo tunti ja katsoin koirasta. Tämä ui yhä kroppa pohjaanpäin suuntautuneena ja ajattelin, että kyllä sen pitäisi mennä ohi. Sitten toisen tunnin päästä kävin uudestaan katsomassa nuoren kääpiörihmakoiraan olotilaa, niin ei ollut parantunut yhtään. Tämän puoliso oli koko ajan koiraan lähettyvillä ja tuuppi tätä kyljestä, yrittäen saada koiraan liikkeelle, mutta turhaan. Ei koiras liikkunut kuin muutamia kertoja ja silloinkin hyvin vähän. Sitten seurasin tilannetta iltaan myöhään ja aamulla kun kävin katsomassa kaloja, niin kääpiörihmakalakoiras oli kuollut. En tiennyt yhtään, että mikä poikaa vaivasi. Ylisyöminen se taatusti oli, mutta miksi ei mennyt ohi?! :( :cry:
Voisiko joku teistä kertoa? Koiras oli vasta jotain n. puolivuotta vanha ja vähän päälle. Vanhuus ei ainakaan voinut olla?!?

~Kiitos kaikille auttajille!^^
Harrastukseni: Akvaarioharrastus ja kissan hoito+piirtäminen

Fanitan: LORDI!!!<3 Akvaariokalat!!!<3^^ Oma kisu kultani, Cooney!!!<3

En pidä: Koviksista...
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

En usko että johtui ylisyömisestä. Ettei olisi ollut jotain häikkää uimarakossa? Mikä on akvaarion lämpötila? Koko? Muut asukit? Hoitorutiinit?
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Aquarium-Lover93
Starting Member
Starting Member

Akvaarion koko on 102 vesilitraa, lämpötila on 24 astetta, vaihdan kerran kahdessa viikossa 50% vettä+imuroin pohjan+putsaan suodattimen+otan levät pois lasista, jos on levää.

Kalastooni kuuluu ja kuului:

Punatetroja 5 (2 kuoli uimarakon tulehdukseen...:( )
Kääpiörihmakala pariskunta (koiras kuoli)
Korutetroja 6 (2 kuoli vanhuuteen luultavasti, sillä ei ollut mitään erityistä kuolinsyytä)
Touhunuoliainen (akvaarioliikkeen myyjä sanoi tämän yksilön pitävän yksinäisyydestä, vaikka minä olen eri mieltä.)
Maatiaispartamonneja 2 (tulevat toimeen keskenään)

Tarkoituksena olisi kunnostaa akva kokonaan. Ostaisin uusia kasveja, lisää kaloja ja uusi juurakoita, ym. :)

P.S. Minulla oli kyllä uimarakontulehdus tai semmoinen tauti mielessä, mutta epäillään enemmän ylisyömistä, sillä koiraan vatsa pullistui kokonaan ihan palloksi ja tämän kyljet pullistuivat keskeltä. En osaa kovin hyvin selittää, mutta näin se meni.. :cry:

cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Parempi olisi vaihtaa tuota vettä vaikka 30% kerran viikossa, ei tulisi niin suuria ja äkillisiä veden laadun vaihteluja. Rihmakalat viihtyvät paremmin lämpimämmässä vedessä kuin tuo 24 astetta. Suodatinta ei myöskään saisi putsata kahden viikon välein. Suodattimesi koko on väärin mitoitettu mikäli on todella tarvista noin usein toistuvaan putsaukseen.

Jos kalan vatsa pullistui ja suomut törröttivät niin kyseessä on voinut olla myös vesipöhö.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
eliinaa_
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja eliinaa_ »

Meillä oli kääpiörihma naaras, joka sairastui ilmeisesti vesipöhöön ja kuoli todella nopeasti, muutamassa tunnissa.. :?
Aquarium-Lover93
Starting Member
Starting Member

Noh... Itse asiassa minä en itse pese sitä suodatinta noin usein, muttakun isäni sen aina pesee. En ymmärrä miksi, mutta niin hän tekee, vaikka sanoin että sitä ei tarvitse pestä, niin hän vain sanoo "tarviipas". Päätin, että tuo oli isäni viiminen hoito kerta!! [}:)]

Koiraan suomut eivät pullistuneet, mutta vatsa tuli kyllä suoraan sanottuna palloksi, kun edestäpäin katsoin. :(

Nyt viikonloppuna saatamme käydä Lappeenrannassa, niin silloin samalla aion ostaa kääpiörihmakalakoiraan tämän edellisen tilalle. Muuten.. Mitenköhän naaras suhtautuu uuteen kumppaniinsa? Toivottavasti hyvin. ^^

llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Rihmakaloille tulee helposti vesipöhö jos ei lämpötila ole kohdallaan. Oma taistoni kuoli juuri siksi ja samoihin oireisiin.
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
fisuli
Senior Member
Senior Member

Nosta se lämpö jonnekin 26 asteeseen ja luovu siitä yksinäisestä touhunuoliaisesta, tarvitsee kavereita ja 100 litraa on parvelle liian pieni. Osta sen sijaan pohjalle kunnon läjä, 5-6, piikkisilmää ja se kääpiörihmakala koiras niin kalasto ois aika jees.
- Muumit
Aquarium-Lover93
Starting Member
Starting Member

Minä ostan kääpiörihmakalakoiraan ja lisää tetroja, mutta onko minun pakko luopua touhunuoliaisestani? Sillä tulee todella kova ikävä tuota pikkuista veijaria.. :( Se myyjä sanoi, että tämä yksilö on ollut koko ikänsä ilman lajitovereita ja sitä paitsi. Tämä kaveri viihtyy partiksieni kanssa. :) En kylläkään huomaa yhtään yksinäisyyttä touhunuoliaisen käytöksessä.. :?

BouBou
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BouBou »

Miten tunnistaisit onko se yksinäinen? Turhahan se o enää pidättää ku paska on jo housus sitä pitää vaa elää. Samoin varmaan ajattelee nuoliaisesi. Tosin partikset taitaa olla sellasia bestiksiä oma tulipyrstöni hengaa kahden partis veljeksen kanssa.. tai nuorempana enenmän nykyään se on kasvanut ja itsenäistynyt
Aquarium-Lover93
Starting Member
Starting Member

Teen siusta koht ilmotuksen, BouBou! Siun on turha tulla miulle [sensuroitu]! Oot varmastiki joku pien paskiaine, joka luulee olevansa iso! :x

g.rosea
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Aquarium-Lover93 kirjoitti:Teen siusta koht ilmotuksen, BouBou! Siun on turha tulla miulle [sensuroitu]! Oot varmastiki joku pien paskiaine, joka luulee olevansa iso! :x

Nämä tälläiset huomautukset voi varmaankin lähettää YV:nä jos on pakko.
Ja ilmoitus hoituu tuosta napista yläkulmassa(ei pahalla).
...Mutta kyllä minäkin laittaisin nuoliaisen pois.
Aquarium-Lover93
Starting Member
Starting Member

Mie annan koht koko akvan pois, jos siit ker on tommone hiton moine sekasoppa! :| :frown:

BouBou
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BouBou »

Joo ei nyt tarvi niitä verkkareita repiä. En mä nimittäin mitään pahaa tarkottanu, lähinnä ajattelin nuoliaisen etuja.
fisuli
Senior Member
Senior Member

No voithan sä sen nuoliaisen pitää jos välttämättä haluat, mutta usein yksinäiset nuoliaiset alkavat häijyiksi ja terrorisoimaan koko muuta allasta. Mutta jos touhu näyttää olevan ok niin eipä siinä sitten isompia hätiä, mutta parvikalaa on aina sääli pitää yksin, sanoi akvaariokauppias mitä sanoi.
- Muumit
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”