Nuoliaiset ja monniset
Valvoja: Moderaattorit
Nuoliaiset ja monniset
Eli monesti ihmisiä varoitetaan monnisten ja nuoliaisten yhteen laittamisella, mutta itse en tunne ketään eikä kukaan minun akvaario-tutuista tunne ketään jolla olisi asiasta kokemusta monnisten silmän syömisestä.
Onko asia oikeasti varoiteltava vai onko vain kyse muutamasta tapauksesta joista on tullut lumipalloefekti.
Minulla oli pitkään tikruja ja monnisia samassa ilman yhtään silmän puuttumista sekä tunnen monta ihmistä kenellä myös on asian laita samoin mukana mm akvaariokauppiaskin (arvostetun sellaisen) sekä monta harrastajaa joihin olen tutustunut aqua-webin kautta.
Onko asia oikeasti varoiteltava vai onko vain kyse muutamasta tapauksesta joista on tullut lumipalloefekti.
Minulla oli pitkään tikruja ja monnisia samassa ilman yhtään silmän puuttumista sekä tunnen monta ihmistä kenellä myös on asian laita samoin mukana mm akvaariokauppiaskin (arvostetun sellaisen) sekä monta harrastajaa joihin olen tutustunut aqua-webin kautta.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Member
- Sukupuoli: N/A
Aikuiset kuparimonniset saivat olla pitkään rauhassa omassa altaassani, mutta kun lisäsin joukkoon kasvatetut poikaset, lähti kahdelta silmä viikon sisällä. Sen jälkeen puupäinen akvaristi oppi taas kantapään kautta uskomaan mitä monnisista ja nuoliaisista on sanottu. 
Edit. kyseessä siis tiikerinuoliaiset.

Edit. kyseessä siis tiikerinuoliaiset.
Eli jos napsivat silmiä se ei kohdistu monnisiin vaan käy ensinmäinen vastaan tuleva ilmeisesti.millia kirjoitti:Monnisia en ole laittanut harlekiini-/kääpiönuoliaisten akvaarioon, mutta uskoisin kyllä silmien lähtevän kohtuu äkkiä, koska kahdelta piikkisilmiltäkin ja yhdeltä kääpiörihmakalalta on mystisesti hävinnyt toinen silmä.
Eli en pelottelisi pelkästään monnisten silmillä vaan sanoisin, että käy mahdollisesti kaikkien kalojen silmien kimppuun.millia kirjoitti:Silmä, kuin silmä. Se otetaan mikä kiinni saadaan. Monniset vaan on aika helppoja kohteita, kun elelevät samassa vesikerroksessa, eivätkä ihan helposti älyä lähteä pakoon.paul kirjoitti:Eli jos napsivat silmiä se ei kohdistu monnisiin vaan käy ensinmäinen vastaan tuleva ilmeisesti.
-
- Senior Member
Mulla levänuoliainen söi silmän kardinaalitetralta ja puri piikkisilmän kuoliaaksi. Muutenkin kyseinen kala oli hyvin äkäinen ja ilkeä, ja saikin muuton yhteydessä häädön akvaarioliikkeeseen. Silmäpuoli kardinaalitetra eli vielä monta vuotta tapahtuman jälkeen. Monnisiin nuoliainen ei kyllä ikinä koskenut, mutta hääti ne muiden mukana pois ruuan luota silloin, kun itse halusi syödä. Ruokaa parissa paikassa on hyvä ratkaisu edelleen, sillä partikseni on aika kova ruuanvaltaaja myöskin.
Luulisin monnisten olevan vaarassa, mikäli tilaa on liian vähän. Meillä on nuoliaisia ja monnisia samassa akvassa ja tilannetta seurataan koko ajan. Vielä näyttää kaikille tilaa riittävän ja monniset ei ole ollut nuoliaisten kiinnostuksen kohteena ollenkaan, saavat olla täysin rauhassa. Mutta nuoliaiset ei oo vielä täysikasvuisiaja mikäli tila näyttää käyvän liian pieneksi uoliaisten kasvaessa isommiksi, siirrän monniset turvaan.
4 kissaa, koira ja 3 akvaa
Entä nuoliaiset ja nuoliaiset?
Täällä on ollut paljon keskustelua nuoliaisten ja monnisten yhteiselosta. Mutta miten sopeutuvat keskenään esim. harlekiininuoliaiset ja touhunuoliaiset? Onko kokemuksia....