Pikaista apua tarvitaan

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Morpho
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Carmila kirjoitti:Nuo kalat olisi pitänyt lopettaa hyvän aikaa sitten.
Yes ja ne eivät todellakaan ole syöneet liikkeessä, kiekko kestää uskomattoman kauan syömättömyyttä ja kuten sanoin nuo ovat syöneet normaalisti enemmän kuin puolivuotta sitten.

Silmät ovat tulehtuneet, evät syöpyneet palautumattomaan kuntoon, kyljet ryppyiset kuin muumiolla ja otsat kuin kirveenterät.
Kalat kaksinkertaiseen muovikassiin ja kyynel silmäkulmassa täräytetään apinan raivolla kassilla tiiliseinään tai asvalttiin, nopein ja kivuttomin tapa henki lähtee kerralla, ei mitään keittämisiä.

Suosittelisin altaaseen sitä Tihen yleislääkettä.
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Paras, kivuttomin, nopein ja lain mukainen lopetuskeino pienelle eläimelle on kylläkin dekapitaatio = niskat poikki firskarssin saksilla.

Ei mitään pussissa kivetykseen mätkimisiä... :?

Edit: Lopetusväittely siirretty tänne:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=92732
-Ylläpito
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Morpho
Senior Member
Senior Member

Saitko lempiliisa kaupan purettua, miten kauppias suhtautui asiaan?
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Kauheassa kunnossa nuo kiekkosi tosiaan ovat. Terveinä ja hyvinvoivina kylläkin todella hienon värisiä mielestäni. Koita vaan saada kaupat purettua ja pyydä vaikka myyjä katsomaan niitä kalojasi.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
lempiliisa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lempiliisa »

Joo kalat olen vienyt kauppaan takaisin. Mutta yhtään euroa en kaloista saanut, koska myyjän mielestä hänen täytyy nähdä, että syövätkö ne enään hänellä.Sitten loppuviikosta jos menen käymään myyjä ehkä antaa niistä rahaa, jos ovat "hyvinvoivia". Että siinä meni ne eurot.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

No jo minä sanon, että huh huh!

Siis myyjä ei suostu palauttamaan rahoja, jos kiekot syövät hänellä? ymmärsinkö siis oikein?
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
mkt11
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mkt11 »

Ei hemputti vieköön. Sano sille myyjälle, että asia ei jää tähän, kyllä meillä ostajilla on oikeutemme. Myyjähän voi väittää nyt kun kalat ovat liikkeessä, että olet tehnyt hoitovirheen, vesi huonoa jne. Kalat , jos kuolevat syy tulee olemaan varmaankin sinun. Näissä pitäisi pysyä tiukkana eikä antaa yhtään periksi. Mistä liikkeestä nämä ovat , että muut osaavat välttää. Tämä ei ole todellakaan hyvää "bisnestoimintaa". Pysy lujana ja vaadi rahasi takaisin vaikka uhaten viranomaisilla.
itaki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja itaki »

Etkai ole tosissasi?

Tottakai sinun tulee saada noista korvaus, etenkin jos ja kun kalat eivät syö ja ovat silminnähden sairaita. Se, että kauppias myy sairaita/kuolemaisillaan olevia kaloja on täysin ristiriidassa sen kanssa, että saisit korvauksen vasta kun hän saa ne "terveeksi".

Ei kyllä kannattaisi tyytyä tuollaiseen vastaukseen, vaan puhua faktat esiin ja vaatia korvaus.
Itse olen ainakin saanut aina korvauksen, mikäli ostamani asia ei ole ollut sitä, mitä kauppias on luvannut. Ja tämä on aina tapahtuntu sulassa sovussa ja luottamus on ollut molemminpuoleista. Tällaisen kauppiaan liikkeeseen on ilo palata.
Luulisi että tuon laisella toiminnalla, mitä tässä on nyt osoitettu, katoaisi asiakkaatkin melko pian.

Esitithän varmasti asiasi hänelle korvauksvaatimuksineen, niin ettei siihen jäänyt mitään epäselvyyttä?
lempiliisa
Junior Member
Junior Member

Joo näin siinä kävi. Koska myyjä vielä sanoi, että hän vain myy semmoisia kaloja mitkä syövät eivätkä ole millään lailla sairaita. Mitä minä sit siihen... pitää nyt yrittää käydä loppuviikosta kattoos muuten annoin myyjälle 50€ ei mistään. Ja se saa sit olla viimenekerta kun sieltä mitään ostan.
itaki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja itaki »

lempiliisa kirjoitti:Joo näin siinä kävi. Koska myyjä vielä sanoi, että hän vain myy semmoisia kaloja mitkä syövät eivätkä ole millään lailla sairaita. Mitä minä sit siihen... pitää nyt yrittää käydä loppuviikosta kattoos muuten annoin myyjälle 50€ ei mistään. Ja se saa sit olla viimenekerta kun sieltä mitään ostan.

Minä kehottaisin edelleen menemään mahd pian keskustelemaan lisää asiasta (ei tuossa tosin mitään keskusteltavaa pitäisi olla) ja vaatimaan rahoja takaisin, sekä asenteenmuutosta kauppiaalta. Mukaan voisi koettaa saada jonkun "asiantuntijan" tarkastamaan kalojen kunto, näin on useamman ihmisen kuin yhden sana kauppiaan sanaa vastaan.
Ja mikäli tosissaan nuo kuvat, mitä tännekin laitoit ovat sinun kaloistasi, niin kuvat vain mukaan ja näytille.
Jo on kumma jos ei ala kauppiaan asenne ja silmät aukeamaan.

Edelleen ihmettelen voiko näin tosiaan käydä...?
lempiliisa
Junior Member
Junior Member

Ja kerroin myyjälle, että akvaariovesi mulla on sama 27 mikä hänellä oli ollut. Suodatus turveuutteen läpi. Ja olen tosiaan yrittänyt ruokkia tetradiscus ruualla jonka samalla myös ostin, kun kalatkin ostin, pakastehyttysentoukilla, kiekoille tarkoitetulla pakasteella nimeltä discusfood sekä elävillä hyttysentoukilla, jotka häneltä viimeviikolla ostin, kun kerroin etteivät ne mitään syö. Ja vettäkin olen tosiaan vaihtanut kerran viikossa noin puolet. Kun niitä palautin myyjälle sanoin, että nämä olivat senverran kalliitakin, että en nyt niitä nälkään haluaisi kuihduttaa, kun myyjä kerta oli ne saanut syömäänkin. Mutta mitä voin tehdä, kun "tuote" ei myyjän mielestä enään vastaa sitä mikä oli ostohetkellä..
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Onneksi en sinne Vaasaan päin koskaan varmaan kalaostoksille tulisikaan... Hyvä liike löytyy Vantaalta.

Edit: Poistettu viestejä, jotka yllyttävät sääntöjen rikkomiseen. Tässä muistutukseksi kohta säännöistä:
"Yksityisten ihmisten sekä kauppiaiden perusteeton kritisointi on tällä palstalla kiellettyä. Mikäli kritiikkiin on tarvetta, anna se reilusti suoraan kohteelle, äläkä herjaa julkisesti."
-Ylläpito
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

lempiliisa kirjoitti:Joo kalat olen vienyt kauppaan takaisin. Mutta yhtään euroa en kaloista saanut, koska myyjän mielestä hänen täytyy nähdä, että syövätkö ne enään hänellä.Sitten loppuviikosta jos menen käymään myyjä ehkä antaa niistä rahaa, jos ovat "hyvinvoivia". Että siinä meni ne eurot.

Minäkin kehottaisin käymään kauppiaan puheilla asian vuoksi. Kuitenkin kalat ovat vanhan ja hyvin sairaan näkösiä. En ole itse kokeillut, mutta veikkaan, että liian pienissä tiloissa ja väärässä vedessä huonolla ruokinnalla voisi saada myöskin kiekoista vanhan näköisiä. :mrgreen: Mitähän kaikkia loisia noista mahtaapi löytyä? :( Sinuna vielä tarkkailisin noita nuoria kiekkoja, josko niissä näkyisi minkäänmoisten tartuntojen oireita.. Vaikka eiväthän kaikki taudit/loiset yleensä ihan heti terveisiin ja hyväkuntoisiin yleensä tartu.

Ikävää.. No, jatkossa tiedät, että tuon näköisillä kaloilla on jokin pahasti vialla. :) Olisi hyvä tutustua kaikkiin mahdollisiin ulkoisesti näkyviin sairauksiin (ja käytöksessä ilmeneviin oireisiin) ja täten välttyä sairaiden kalojen ostamiselta.
Joissain liikkeissä, missä on huono valaistus, niin pyydän saada nähdä tarkkaan etenkin kalan ihon ja silmät, muutoinkin tarkistan aina, onko minkäänmoisia merkkejä sairauksista.
Nuo sinun ostamasi kiekot olivat laitapään esimerkki hyvin sairaan näköisistä kaloista. Tietenkään se ei ole sinun vikasi, vika on täysin kauppiaan. Kuinka hän kehtaa myydä tuollaisia kaloja ihmisille, pilaa vaan oman maineensa ja asiakassuhteensa.
Fishy fella.
lempiliisa
Junior Member
Junior Member

Toivottavasti nämä kolme pikkukiekkokalan poikasta eivät nyt olisi saaneet mitään tartuntaa, kun altaan muutkaan kalat. Nuo kolme kiekkokalan poikasta tilasin siitä toisesta akvaarioliikkeesta.Pirteiltä ainakin vielä vaikuttavat.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Hyvä juttu! :)

Nyt vasta huomasin tuon yhden viestisi, laitetaanpa siihenkin vähän kommenttia..

Jos myyjä väittää, että tuote ei vastaa sitä, mitä se oli ostohetkellä:

Uuteen ympäristöön sopeutuminen vie aikansa, vanhoilla ja sairailla kaloilla tähän ympäristöön tottumiseen menee aikaa vielä enemmän, kuin terveillä ja nuorilla kaloilla, joten on hyvin tavallista, etteivät ne suostu syömään heti. Sinuna ottaisin jopa hieman syyttävän asenteen myyjää kohtaan, kuitenkin hänen oma toimintansa tässä mättää. Olivathan kalat ostohetkellä yhtä sairaan ja huonokuntoisen näköisiä, tarkastelit niitä tarkemmin vasta kotosalla. ;) Olen sitä mieltä, että totuttelun vaikeus on sidoksissa näiden fisujen kuntoon. Sanopa myyjälle, että kerran on noin tietäväinen alallaan, niin sittenhän hänen kuuluisi myös ymmärtää miten edesvastuutonta ja typerää on myydä harvinaisen huonokuntoisia kaloja asiakkaalle. Sinuna kertoisin hänelle myös, että huonovointisten kalojen sopeutumisesta uuteen ympäristöön. :D Ja lisäyksenä, että kuvitteleeko hän, että et kerro harrastajaystävillesi tapahtuneesta, mikäli rahoja ei saa takaisin... :D
Fishy fella.
Morpho
Senior Member
Senior Member

Minä pistäisin kovaa kovaa vastaan l. kerrot ottavasi kalojen kuvien kera yhteyttä kuluttaja asiamieheen, eläinsuojeluun ja kaikkiin mahdollisiin netin lemmikkieläinpalstoihin ja foorumeihin ilmoittaen liikkeen ja myyjän nimen.

Kaikkea ei tarvitse tehdä katsotaan miten myyjä reagoi.
Olen valmis soittamaan puolestasi jos haluat, on kokemuksia ennenkin vastaavista tapauksista ja yleensä kovistelu tehoaa.
Kokemuksia kiekoista on 25 vuoden takaa ja näen kyllä noista kuvista että kyseiset yksilöt ovat kärsineet huonosta hoidosta yli puoli vuotta ja tuskin ovat syöneet myyjälläkään mitään.
Kiekko kestää kuukausitolkulla täydellistä paastoa ja huonompaakin vettä mutta tietysti sairastuu.
Nuo ovat kauan sitten ylittäneet kuntoutumisrajan.

Ylläpidolle: tässä ei ole nyt kysymys enää perusteettomista syytöksistä vaan torkeästä huiputuksesta ja eläinten hoidon laiminlyönnistä.
lempiliisa
Junior Member
Junior Member

Kävin viimeviikon perjantaina eli 26.1 kyseisessä akvaarioliikkeessä jonne kalat vein takaisin. Kalat olivat hänellä elossa, mutta ei olisi samoiksi kaloiksi tuntenut, koska hänellä oli altaassa niin kirkkaan keltaiset valot, että kaikki kalat näyttivät ihan kuin olisivat keltaisia. Joka sai minutkin silloin kalat ostamaan.
Kauppias sanoi, että hän antaa kaloina hyvityksen, joten sain 12 kardinaalitetraa sekä yhden hieroglyfiplekon. Että semmosta....
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja rsy »

Paljonko 'otit takkiin' tässä harjoituksessa?
-=Rami=-
Junior Member

En osaa sanoa varmaa parempi kun ei tiedä....
Tyhmä saa olla, mutta vielä näköjään oon typeräkin...
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja rsy »

lempiliisa kirjoitti:En osaa sanoa varmaa parempi kun ei tiedä....
Tyhmä saa olla, mutta vielä näköjään oon typeräkin...
Kyllä se tyhmyys/typeryys on ollut siellä tiskin toisella puolella.
-=Rami=-
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

Kokeilitko kaloille mitään loiskuuria kotonasi silloin, kun ne olivat sinulla vielä karanteenissa? Olen saanut muutamia tällaisia heikon näköisiä (lahjoituksena saatuja) kiekkoja pelastettua takaisin "elävien kirjoihin" kun olen nostanut karanteenialtaassa lämmön kolmeenkymppiin (ilmastus pitää olla) ja laittanut laajavaikutteista loislääkettä.

Jälkiviisaus on jälkiviisautta mutta jatkossa kannattaa ennen kalojen hankintaa ottaa selvää, miltä terve/sairas kiekkokala näyttää ja jättää suosiolla kauppaan heikon näköiset yksilöt. Altaasta, jossa on sairaita kaloja ei kannata ostaa niitä terveemmänkään näköisiä yksilöitä.
lempiliisa
Junior Member
Junior Member

Täytyy myöntää, että mulla ei ole olemassakaan mitään karanteeriallasta eli suoraan akvaarioon olen kaikki kalani laittanut.
Näitä kaloja, jotka tosiaan kauppan vein takaisin en olisi ikinä ostanutkaan, mutta valaistus tosiaan saa tekemään ihmeitä vai onkohan mun valaistus sitten väärä eli liian tumma. mulla on kaikki neljä loisteputkea eri sävyisiä ( akvaariokaupasta kyllä ostettuja).
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Minä en edelleenkään voi sille mitään että tulee mieleen onko tämä ketju trolli, vaikka aikaa jo onkin kulunut? Melkein noiden kalojen takia jopa toivoisin.
Varsinkin tuo sivun 2, ensimmäinen ketjun aloittajan viesti jossa kiekoista on kuva ja saman sivun seitsämäs viesti laittavat epäilemään.
Ainakin jos vertaa päivämäärää jolloin nuo mainitut viestit lähetetty ja 7viestin tekstiä viitaten kuvassa näkyvien pikkukiekkojen hankintapäivään.
Vai onko kyseessä kirjoitusvirhe tuossa ostopäivämäärässä? Jollei, niin minäkin haluan kameran jolla voi kuvata tulevaisuutta tänään... :D

Jos taas totisinta totta niin tietääkö Lempiliisa mitä noille reppanoille kuuluu nykyään? Tai joku muu Vaasalainen? Ovatko vielä hengissä ja kauppiaan altaassa vai päätyneet jollekin kotiin tai fileiksi?
lempiliisa
Junior Member
Junior Member

Ikävä kyllä totta tuo oli mulla tuli siinä päivämäärä virhe, mutta en voinut sitä enää korjata, koska viestiin oli jo vastattu.
Sitä en tiedä mitä noille kaloille on käynyt, mutta epäilen suuresti, että ovat autuammilla vesillä. Liikkeeseen, kun ne takaisin vein niin myyjä laittoi ne siihen samaan altaaseen mistä ne ostin. Ja varmalla väitän, että erilaisessa valaistuksessa eivät kyllä näyttäneet tolta, kun mun akvaariossa. Olivat ihan keltaisen värisiä kaupan akvaariossa, että järkytys oli suuri, kun omaan akvaarioon ne laitoin.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Vaikka tuosta on jo tovi niin soitteleppa kivalle setälle ja kysele vähän oikeuksiasi. Tuollaista juttua ei voi pyyhkäistä villasella, kauppias tulee myymään kalat eteenpäin jos ovat vielä elossa ja samalla *settaa taas jotakuta uutta harrastajaa [}:)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”