Eli mies on luvannut rakentaa uudelle altaallemme jalustakaapin itse. Nyt haluaisinkin kysellä onko väliä miten se rakentaa. Tämä on vähän vaikea selittää, mutta useimmiten olen nähnyt allaskaappeja joissa on alimmaisena levy vaakatasossa ja sen päältä lähtevät pystyt sivut. Näin on meidän isossa altaassakin.
Nyt mies kuitenkin aikoo rakentaa pöydän niin että se seisoo sivulevyjen varassa ja "pohja levy" on niiden välissä lattiasta irti. Näin on useimmissa huonekaluissa. Ymmärrän hyödyt, mutta onko se näin yhtä vakaa?
Onko kenelläkään mitään hajua onko tuolla merkitystä tuleeko lattiaa vasten pohja levy vai sivulevyt?
Molemmilla tavoilla kyllä kaapistosta saa yhtä vakaan mutta ilman pohjalevyä on pistekuorma huomattavasti suurempi, eli saattaa jättää lattiaan ilkeät jäljet tai tehdä painauman puurakenteiseen lattiaan.
Ensimmäisenä taas tulee mieleen altaan koko?
Muuta huomioitavaa jalustan materiaali/ seinävahvuus ja tankin kokonaispaino.
Jalkojen lukumäärä/ lattiaa koskettava pinta-ala.
Lattian materiaali ja mahdolliset jäljet lattiassa, halutaanko niitä vai ei.
Alustan rakennehan riippuu pitkälti materiaalista: alumiini, rauta, lastulevy, liimapuu... Sekä kuinka isosta altaasta on kyse 100l allas n. 150-170kg, kun taas 500l painoa saattaa tulla jo 800-900kg. Itse olen kaavaillut tekeväni tuhdin ns. kaapin johon akvaario tulee sisälle keskelle kaappia. Materiaalina mahsollisesti kulmiin joko 25-30cm halkaisijalta olevat tukit tai sitten vaan soirosta. Keskipalkit ja muut tuet soisota ja verhoilen ala- ja yläkaapin helmipontti paneelilla.
Itse rakentelin kaapiston 720l altaalleni 18mm liimapuulevystä ja sokkeli on tehty höylätystä 2x4:sta jotta kuormitus jakautuisi isommalle alalle.
Materiaaleille tuli hintaa noin 350e lakkoineen ja saranoineen.
Altaan koko on vain 144 litraa, eli ei niitä painavimpia. Liimapuu on rakennusmateriaali. Vain 2 sivua koskettaisi lattiaa. Altaan pohja ala on 80x45. Kaapiston 80x50. Akvaario tulossa yläkertaan, jossa puun päällä muovimatto.
Eli saa tukevan noinkin, mutta jättää suuremmat jäljet lattiaan...
Sano sille isännälle,että onkohan sittenkään se ostettu tai ammattilaisella teetetty jalusta niin sietämättömän kallis. Tuolla kuvailemallasi kasaus systeemillä vesivahinko on hyvin lähellä. Riippuen toki monesta tekijästä.
Huonekalut yleensä tehdään juuri noin eli hyllyt ruuvataan poskien väliin mutta akvaariojalustassa sitä ei ole syytä käyttää,koska kuormitus tulee ruuveille.Ruuvien tarkoitus ei ole ottaa vastaan kuormituksia vaan pitää levyt paikoillaan.
Oikea tapa on laittaa kansilevy poskien/jakajien päälle ja viedä ne lattiaan saakka,joko yhtenäisenä tai pohjalevyn alle laitettavilla palikoilla. Sen lisäksi sokkeli pitää kiertää koko kehän.Tavallisissa kalusteissa näinhän ei tehdä.
Sen lisäksi taustalevy on syytä kiinnittää kunnolla ettei kaappi rojahda sivusuunnassa.
Kyllä kansilevy on päällimmäisenä, sivujen päällä ja takaosakin on tukevasti kiinni. Tuossa sen kerkisi jo väsäämään ja varsin tukevalta tuo vaikuttaa. Ainakin tukevammalta kuin jotkin lastulevy systeemit. On ainakin sitä paksumpaa tuo liimalevypuu. Itse tosin edelleen olisin ollut alaosan kannalla (levy jalustana), mutta onpa tuo noita ennenkin rakennellut, vaikkei tosin akvaarioitten alle... Katsotaan nyt ja seurataan. Jos on vakaa ja tasainen, niin saa olla, jos alkaa ajan kanssa vääntyä/heilua, niin sitten mietitään uudestaan!
Tarkoitus olisi lakata tms. tuo koko hökötys ettei kastuessaan ottaisi itseensä. Yritän laittaa kuvaa kun on valmis sitten joskus... Katsotaan nyt millainen tulee!
Meette sit yhdessä istuu sen päälle ja vähän heilutte. Jos kestä, eikä huoju pahasti, on riittävän tukeva.. Näin meillä kokeiltiin itse tehty jalusta ja hyvin kesti =)
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa. kuvia akvasivuni
Kaikkein eniten tukevuutta antaa sivuttaissuunnassa vanerilevy takana. Semmosen ku tilaa vaikka valmiiksi sahattuna. niin sitä vasten saa mallattua muutkin levyt täysin suoraan. Eikä varmana heilu kun sen on ruuvannu taakse. Siihen vaneriin vaan poraa ja jyystää aukot letkuille yms.
ansu75 kirjoitti:Meette sit yhdessä istuu sen päälle ja vähän heilutte. Jos kestä, eikä huoju pahasti, on riittävän tukeva.. Näin meillä kokeiltiin itse tehty jalusta ja hyvin kesti =)
ansu75 kirjoitti:Meette sit yhdessä istuu sen päälle ja vähän heilutte. Jos kestä, eikä huoju pahasti, on riittävän tukeva.. Laugh Näin meillä kokeiltiin itse tehty jalusta ja hyvin kesti =)
Vai niin.... K-18....
Tuohan on hyvä testausmenetelmä.
PS. Alle 2kk niin olen 18, joten minulla oikeus lukea nuo.. Ainakin melkein.
Pitää nyt ihan kysyä kun alustoiden kestävyydestä alettiin puhua, että onko kellään alusta pettänyt? Mitä on tapahtunut?
Eihän sen akvaarion lasit varmaan yht äkkiä karrelle väänny ja poksahda rikki paineesta, vai? Joskus on nähnyt tv-tasoja joiden päällä on yksinkertaisesti liian painava telkkari,(ei enää taida näiden litteiden mallien kanssa olla samaa ongelmaa) niin taso on ihan painunut siitä keskeltä alaspäin. Voikos näin käydä akvaarion kanssa? Pystyyhän sen altaan siitä varmaan vielä pelastamaan, vai onko kysymys minuuteista?
Tämmöistä vain tässä pohdiskelin kun isompaa allasta ollaan hommaamassa ja taso on ollut ihan kiva tähän asti, ettei uutta raaskisi hommata.
catfisu kirjoitti:Pitää nyt ihan kysyä kun alustoiden kestävyydestä alettiin puhua, että onko kellään alusta pettänyt? Mitä on tapahtunut?
Eihän sen akvaarion lasit varmaan yht äkkiä karrelle väänny ja poksahda rikki paineesta, vai? Joskus on nähnyt tv-tasoja joiden päällä on yksinkertaisesti liian painava telkkari,(ei enää taida näiden litteiden mallien kanssa olla samaa ongelmaa) niin taso on ihan painunut siitä keskeltä alaspäin. Voikos näin käydä akvaarion kanssa? Pystyyhän sen altaan siitä varmaan vielä pelastamaan, vai onko kysymys minuuteista?
Jos taso pettää, vääntyy/kiertyy esim. pohjalasi ja halkeaa. Sitten on allas minuuteissa tyhjä. Hiljalleen tapahtuvaa vääntymistä ja taipumista on vaikea edes huomata joten epävarmalla jalustalla urheilu on aika riskialtista.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Tuli hommattua tuollainen 80*40*40 akvaario ilman jalustaa. Tilavuus on siis vajaa 120 litraa. Tarkoitus olisi rakennella siihen itse jalusta liimapuulevystä, niin saadaan varmasti sellainen, joka miellyttää omaa silmää. Suunnitelmana olisi laittaa ylös ja alas vaakalevyt ja väliin kolme pystylevyä. Takaseinä tietysti lisäksi ja luultavasti hyllyt niiden pystyseinien puoliväliin. Kestääkö 18mm paksu liimapuulevy akvaarion painon vai pitääkö hankkia paksumpaa levyä?
Lisähuomautuksena sellainen juttu, että tuo tantrumin jalusta, josta on kuva ylempänä, on todella hieno.
"Äiti toivoi pojasta poliisia tai pappia, mutta tuli intiaani" Jarkko Martikainen, YUP
JJf kirjoitti:Laitanpa oman kysymykseni tähän jatkoksi.
Tuli hommattua tuollainen 80*40*40 akvaario ilman jalustaa. Tilavuus on siis vajaa 120 litraa. Tarkoitus olisi rakennella siihen itse jalusta liimapuulevystä, niin saadaan varmasti sellainen, joka miellyttää omaa silmää. Suunnitelmana olisi laittaa ylös ja alas vaakalevyt ja väliin kolme pystylevyä. Takaseinä tietysti lisäksi ja luultavasti hyllyt niiden pystyseinien puoliväliin. Kestääkö 18mm paksu liimapuulevy akvaarion painon vai pitääkö hankkia paksumpaa levyä?
Lisähuomautuksena sellainen juttu, että tuo tantrumin jalusta, josta on kuva ylempänä, on todella hieno.
Kestää. Toki paksummallakin voi tehdä jos siltä tuntuu.