Mutta! Tulipuikosta, eli:
-Voiko pitää kaksi samassa?
-Voiko pitää muita kaloja?
-Käykö kasvit vai syökö ne?
-Kelpaako kaikki ruoka?
Ja kaikki muu tieto on tietysti tervettullutta.

Valvoja: Moderaattorit
Olen hieman erimieltä. Tulipuikkokala on paikallansa jököttävä petokala. Kunhan kala löytää oman piilon jossa loikoilla päivät, se ei sieltä liiku muuten kuin ruoka-aikaan. Litroja silti pitää olla reilusti. Mielestäni jo 700l riittää tälle mahtavalle kalalle.JJVi kirjoitti:En nyt aivan sanoisi että kaikkiin altaisiin, mutta reippaasti yli tuhat litraa vettä pitäisi kuitenkin löytyä.
Ja muilla kaloilla tarkoitin tietysti sellaisia mitkä ei puikon suuhun mahdu.--------------------------------------------------------------------------------
Marilla on tulipuikkokala, mutta se ei ole myynnissä. Mun yksilöni elelee enimmäkseen saviputkessa, pohjan tuntumassa.
Tulipuikosta tulee iso kyllä, mutta siinä on sellainen kalanen joka ei mielestäni hirvittävää tilaa tarvitse.
Tulipuikkokala ei juurikaan ui, se vain piilottelee ja ruoka-aikaan hakee eväänsä. Tyypillinen vaaniva petokala.
Omani asuu 375 litraisessa kulma-altaassa, enkä usko sen juurikaan suurempaa kaipaavan. Muita kalasiahan tuonne ei jatkossa juurikaan jää, kunhan puikko kasvaa hiukan lisää vielä.
Älä ota noin pieneen kuitenkaan, jos tuo allas on normaalimitoilla. Tulipuikkokalasta kasvaa kuitenkin pitkä kala. Hyvä sen on päästä ottamaan muutamat uintipyrähdykset.Jario kirjoitti: Niin altaan koosta, luin useammalta sivulta(tosin jotain jenkkejä)
ja altaan kooksi riitti vaihtelevasti 300-500litraa.
Itse suunnittelin 400litraiseen, onko liian pieni?
Kun suhteuttaa esim. akvaario k**jen akvaariohin
tämä olisi "iso".
Kannattaa hommata ensin se mahdollisimman iso allas. Säästyt monelta eri ongelmalta heti alkuun.Jario kirjoitti:Kyllä tarvittaessa saan varmasti hiukan suuremman. Mutta kuinka kauan täysi kasvuiseksi kasvaminen kestää, jos ostan poikasen. Ei kehtaa heti kinuta uutta ja isompaa.![]()
Ja voiko sen kanssa olla kasveja.
Jario kirjoitti:Hinta ei ole este![]()
Ja akvario rakennettaisiin itse joten mittoja voisi vielä venyttää, minkä kokoinen sitten riittäisi?
Ja sitten olen katsonut sillä silmällä myös seeprapuikkokalaa
Macrognathus zebrinus
Kuinka isoks kasvaa ja monta voi laittaa samaan?
Ja omia kokemuksia kiva kuulla.
Akvaariokeskuksesta pitäisi löytyä.http://filaman.ifm-geomar.de/Summary/Sp ... p?id=12297
Siitähän sitä tietoa löytyy, mutta taitaa olla vielä vaikeampi löytää kuin tuo Tulipuikkokala.
Tuohon 400l menisi esimerkiksi useampi timanttipuikkokala ja muullekkin kalastolle jää reilusti tilaa.
Kyllähän nuo menee, mutta plekoista kaikki piikikkäät kannattaa jättää pois. Puikkokalojen nahka on sen verran herkkää että tappeluissa tulee haavoja.Jario kirjoitti:Joten uus kysymys: Voiko 1-2 seeprapuikon kanssa olla lisänä esim timanttipuikkoja tai plekoja?
Junttis kirjoitti:No siihen en osaa paremmin sanoa mutta oma verkkopiikkipleko naarmutti kultapuikkokalani aika kamalaan kuntoon. Plekon mielestä saviputkeen ei mahdu muita.
Ajattelin timanttipuikot vain mahdolliseksi lisäksi.Mari kirjoitti:En laittais pieniä puikkoja isojen puikkojen seuraan.. Puikkokalat kuitenkin ovat petoja ja varmasti tilaisuuden tullen myös kannibaaleja.
Timanttipuikkoja löytyisi mun puodista heti hyllystä.. tulipuikkojen suhteen taas menee tilauskamaksi ja toimitus venynee hiukan.
Joo osaltaanhan nämä on makuasioita. Olettaen, että tarkoituksena on pitää kala täyskasvuiseksi ~100cm asti tuossa altaassa on 700 litrainen kyllä aika nafti. Puikkokaloista löytyy akvaarioon paremminkin sopivia lajeja, harmikseen vaan juuri tuo isoimmasta päästä oleva on se kauneimman värinen. En tosin tiedä, kasvaako tuo akvaariossa lähellekään noita mittoja...Junttis kirjoitti:Olen hieman erimieltä. Tulipuikkokala on paikallansa jököttävä petokala. Kunhan kala löytää oman piilon jossa loikoilla päivät, se ei sieltä liiku muuten kuin ruoka-aikaan. Litroja silti pitää olla reilusti. Mielestäni jo 700l riittää tälle mahtavalle kalalle.JJVi kirjoitti:En nyt aivan sanoisi että kaikkiin altaisiin, mutta reippaasti yli tuhat litraa vettä pitäisi kuitenkin löytyä.