Kuvioripsimonnin kasvinsyönti

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
noel.runeberg
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Kuvioripsimonnin kasvinsyönti

Viesti Kirjoittaja noel.runeberg »

En tiedä kuuluko tänne mutta kysyisin seuravaa.
Minulla on akvaario jossa kasvit aina tulevat syödyiksi.
Myin juuri pois mahdolliset kasvinsyöjät: Sateenkaarikirjoahvenet.
Altaassa on vielä kuvioripsimonni. Syökö myös tämä kasveja. Kasveiksi aattelin jaavansaniaista,kääpiökeihäslehteä ja jättivallua. Mahdollisesti myös jotain muuta miekkakasvia tai keihäslehteä.
Söisikö se nämä kasvit?
jube
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jube »

Hommaa suosiolla muovikasveja, niin jäävät syömättä. Kyllähän ne kalat on tärkeämpiä kuin kasvit, jos eivät mielestäsi ole, niin hanki pelkkä kasviakvaario.
Pepsi Max, mustaa kultaa
noel.runeberg
Member
Member

Selvä.
Se siis syö :(
Junttis
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Aubiakset ja osa miekkakasveista häviävät tällä ainakin ensimmäisen yön aikana. Anubiaksia tuntuu syövän melkein kaikki ripsimonnit mitä minä olen altaissani pitänyt. Kokeilemalla se selviää. [;)]
noel.runeberg
Member
Member

Kokemuksia jättivallisneriasta tai jaavansaniaisesta?
Junttis
Senior Member
Senior Member

Jaavansaniaseen ei kosketa, mutta jättiläisvallusta häviää palasia aina joskus. Jättiläisvallisneriaa minulla ainakin on kaikissa altaissa ja ripsimonneja löytyy parisenkymmentä. Kyllä se kestää, mutta ei kannata ihmetellä jos irtonaisia lehtiä kelluu pinnalla.
noel.runeberg
Member
Member

Pitää kokeilla :roll:

On se kyllä harmi kun on kasvisyöjä. Kyllä minä mielummin pidän sen kun hankin kasveja, jos sitä ei osteta tai haeta kunnon hintaan/hyvään kotiin :(
On se kyllä ihme kun sitten viherruoka ei kelpaa :?
Junttis
Senior Member
Senior Member

Kokeileppa melalehtiä. Niitä ei ainakaan omat ripsarini ole syöneet.
Kyllä niitä ripsarinkestäviä kasveja löytyy vaikka millä mitalla kunhan hieman jaksaa etsiä.
noel.runeberg
Member
Member

Joo yritetään etsiä jotain kestävää kasvia.
Mutta ehkä siitä pitäisi luopua kun tuo akvaariokin(250litraa) tuntuu aika pieneltä. Ja se kiusaa myös vähän appelsiiniplekoa joka kuitenkin on vielä tärkeämpi. Veli vaan on niin tykästynyt ripsariin :(
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Ainahan ripsimonnit akvaariokasvit hakkaavat kymmenen nolla (monessakin mielessä).

Jättiläisvallisneria kasvaa viihtyessään niin nopeasti, että siitä riittää kyllä mainiosti muutamalle ripsimonnillekin. Niille kelpaavat mieluiten kasvavien uusien lehtien kärjet.

Melalehdet ovat minullakin saaneet olla rauhassa. Miekkakasveista syödään yleensä heti kaikki kasvihuoneissa pinnan yläpuolella kasvaneet lehdet. Pinnan alla akvaariossa syntyneet säilyvät vähän paremmin.

Mainio kasvi isoihin ripsimonniakvaarioihin on soikealagenandra, Lagenandra ovata. Sitä on ikävä kyllä yleensä aika hintsusti saatavilla.

Ja tietysti jaavansaniainen käy aina.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
staffisti
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja staffisti »

Syökö kaikki ripsarit kasveja? Mulla nyt ruskea ripsimonni ja riskoripsimonni, kasvit ovat nyt viime aikoina alkaneet saada "turpaansa" :? Ja valitettavasti vähän kaikki kasvit... ja olenkin nyt vähän ihmetellyt tuota :?
Muut asukit ovat kaksi punatimanttia, kaksi sinileukakirjoahventa ja muutama partis.
Junttis
Senior Member
Senior Member

staffisti kirjoitti:Syökö kaikki ripsarit kasveja? Mulla nyt ruskea ripsimonni ja riskoripsimonni, kasvit ovat nyt viime aikoina alkaneet saada "turpaansa" :? Ja valitettavasti vähän kaikki kasvit... ja olenkin nyt vähän ihmetellyt tuota :?
Muut asukit ovat kaksi punatimanttia, kaksi sinileukakirjoahventa ja muutama partis.
Eivät kaikki mutusta kasveja. Sulkaripsimonni, kuvioripsimonnit, seepraripsimonnit ja rengasripsimonnit ovat omasta mielestäni pahimmat kasvinsyöjät niistä ripsimonneista mitä minun altaistani löytyy.

Ainakaan oman ruskoripsimonnin en ole havainnut syövän kasveja. Ei koske edes kurkkuun/kesäkurpitsaan mikä on taas muiden herkkua. Mutta ripsimonneissa on myös yksilöiden välisiä eroja. Esimerkiksi seepraripsimonneista kaksi ensimmäistä omistamaani tuhosivat komeat jättiläismiekkakasvit ja pienet anubiaat nopeasti muutaman rengasripsimonnin avulla, mutta neljän seuraavan seepran en ole huomannut koskevan edes anubiaksiin joita kasvoi mattosuodattimessa karanteenissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”