Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Kuva 4
Valvoja: Moderaattorit
Sera Med Tremazolia.karihe kirjoitti:Nättejä ovat kuin sika pienenä.![]()
Mitäs lääkettä ajattelit käyttää loiskuurissa?
Kotona on Canon EOS 350D jokä on kyllä digijärkkäri mutta salama on siinä kyllä kameran päällä oleva vakiosalama ja kuvat ovat helkutin hyviä joten ei tarvita kuin hyvä ja nopea kamera.Räähkä kirjoitti:Ei niitä kuvia salamalla kannata ottaa, ellei omista järjestelmäkameraa, jonka salaman voi laittaa altaan ylle. Laita altaan yläpuolelle/ulkopuolelle jotain ylimääräisiä lamppuja, niin että ne valaisevat kalojasi, ja sitten vain odotat sopivaa hetkeä. Näin minä olen toiminut, jos joku kala kököttelee pimeimmässä nurkassa, eikä halua tulla valoisimpaan kohtaan. Et tarvitsisi paljonkaan lisää valoa, niin kuvat olisivat hyviä. Jos kameraasi voi säätää manuaalisesti (käsin), niin laita ISO-asetus mahdollisimman suureksi, niin ettei kuviin tule kuitenkaan kohinaa. Ja sitten ei kun kokeilemaan eri kokoisia aukkoja ja aikoja, niin siitä se löytyy. Itse olen ottanut tuhansia akvaariokuvia vajaan vuoden aikana, eikä se ole helppoa vieläkään. Yhtä todella hyvää kuvaa kohti saa yleensä ottaa satoja kuvia.
Vastaan Juhanin puolesta että kyllä ovat viherkiekkoja ja niillä näkyykin selvästi punaisia pilkkuja jotka ovat tyypillisiä monille viherkiekoille, varsinkin alimman kuvan kahdella keskimmäisellä kalalla on niitä runsaasti.mb170 kirjoitti:juhani onko kuvista alimmassa näkyvät kiekot viherkiekkoja,
alakuvassa näkyvä "keltaisempi" kiekko on lähes identtinen
minun kahden kiekon kanssa josta kyselin lajimääritteitä
keskusteluketjussa http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
mb170
juhani kirjoitti:Sain itse tilaisuuden valkata kuvassa olevia kaloja tukkuliikkeen altaista, jossa ne oli jaoteltu punaisten pisteiden mukaan neljään luokkaan, kuten kerroin mb:n linkittämässä ketjussa. Kaikki oli myynnissä red spotted green -nimisinä, vaikka pisteitä ei kaikissa näkynytkään. Pisteettömät olivat luokassa "regular".
Tässä pari lisäkuvaa yhdestä ja samasta punapilkullisesta. Näistä kuvista näkee hyvin, miten paljon valotus vaikuttaa siihen, miltä sama kala voi näyttää. Kun valo osuu sopivasti kohdalleen, kalan hienot värit tulevat mahtavina esille.