250 litraisen kirjoahvenkalasto

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

vuosaari78
Junior Member
Junior Member

250 litraisen kirjoahvenkalasto

Viesti Kirjoittaja vuosaari78 »

Hei,
(jos löytyy aiempia linkkejä,olkaa ystävälliset linkittäkää :D )
ostin uusvanhan 250L(n.100cm-pituus, 50cm-korkeus, 46cm-syvyys) akvan viikko sitten(kaloineen&kasveineen) ja siitä on tarkoitus rakentaa pikkuhiljaa kirjoahven painotteinen kokonaisuus(annoin mukana tulleet täysin liian suuret kalat parempiin koteihin). Olen vasta-alkaja, mutta valmis panostamaan aikaa ja vaivaa tähän harrastukseen.

Akvaaan nyt vaihdettu pohjahiekaksi bilteman hiekka. Kasveja on tulossa rutkasti lisää samoin, kuin kantoja, luolia sekä kiviä. Olen myös kasannut onnistuneesti hillidioksidilevittimen (passiivisen) "tee-se-itse" systeemillä, mutta en laittanut sitä vielä käyttöön.

Vanhassa akvassa arvot seuraavat:

NO3 nitraatti 15
No2 nitriitti 0
GH 7
KH 0
Ph 7,2-7,6
(otettu Easy Test 5 in 1 liuskoilla) joten analysointi hieman hankalaa
KH todella olematon?!Kukaan ei tosin kommentoinut tätä aloittelijoiden palstalla.

Tarvikkeina:
Yksi kasvivalo 30W sekä yksi päivänvalolamppu 30W
Eheim ulkosuodatin 2215
Käyttämätön Eheim 2010 (ajattelin ottaa käyttöön, samoin kuin ilmapumpun, tulossa +pitkän omainen kivi)

Kaloiksi on jäämässä paketissa tulleista vain 2 pikku partisvauvaa naaraita sekä 3 piikkisilmää raidallisia.

Olen tutkinut tätä palstaa tarkoin, mutta esimerkkejä ja ristiriitaisuuksia löytyy liikaa miten monta, mitä ahvenia sekä mitä muita kaloja voisi ottaa tämän tyyppiseen akvaarioon. Olen valmistautunut myös muuttamaan olosuhteita akvassa (vesiarvot ja sisustus) ennen kalojen ostoa niiden mukaisesti kuitenkaan piikkiksiä tai partiksia satuttamatta.

Näitä olen harkinnut, mutta millä kombolla(en siis kaikkia vaan tässä vaihtoehtoja)?

-Avainkirjoahven
-Kongontetra
-Rusokirjoahven
-Juovakääpiöahven
-Hunajarihmakala
-Keisaritetra
-Murisijarihmakala
-Sinikirjoahven
joku muu mikä?

Tärkeintä olisi kalojen sopivuus ja minun kapasiteetti vasta-alkajana niitä hoitaa oikein [;)]

Olen myös hankkimassa piikiksille min. 3 kaveria lisää. Sopisikio tuonne vielä joku nuolijainen tai monni pohjalle? Esim. noitamonni, semmoinen olikos se seepra tai leopardi nuoliainen?

Olen todella kiitollinen kaikista vastauksista, koska voisin sitten suunniteltujen kalojen perusteella alkaa sisustamaan ja valmistamaan niiden tulevaa kotia. :mrgreen:
Tuube
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuube »

Oma ehdotukseni:

Pariskunta Avainkirjoahvenia tai Rusokirjoahvenia tai joku kääpiöahven pariskunta tai haaremi. Parvi jotain kivaa tetraa tai suppusuita (on kivan näköisiä), tai miksei seeprakaloja tai vaikka kiilakylkiä. Pohjalle voi ottaa vaikka monnisia tai nuoliaisia, mutta lukemani perusteella ei mielellään samaan akvaarioon (joillain nuoliaiset ovat syöneet monnisten silmät). Lisäksi nuo kalat mitä sinulla jo akvaariossa on. Rihmakaloista en sano mitään, koska minulla ei niitä ole koskaan ollut.

Kongontetra taitaa kasvaa melko kookkaaksi kalaksi ja on aktiivinen liikkumaan, siksi parvelle suositellaan suurta akvaariota. Sinikirjoahven voisi myös mennä, mutta omani näykkivät joitain kasveja ja olivat kovia lisääntymään, eikä poikasista välttämättä pääse helposti eroon.
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

Seepranuoliainen :mrgreen: klovninuoliaista tarkoitin. :mrgreen:

Hmm, entä onko toivotonta

Avainkirjoahven pariskunta
Kongontetroja 6 kpl (Faunatar kertoi min.160L)
Kääpiörihmiksiä pari
6 X piikkisilmä
2 X partis
klovninuoliaisia

Onko liikaa tai tuleeko sota?
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Laita kääppäreiden tilalle hunajarihmiksiä sillä ovat paljon rauhallisempia.

Kannattaa olla tarkkana noiden partisten kanssa, että ovat varmasti naaraita jotta ei tulo ongelmi, sillä koiraiden parta kasvaa joskus myöhässä.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

Lueskelin tuossa noista kalojen ihanne oloista

Löysin seuraavat:

Avainkirjoahven Ph 6,5-7,5 Lämpö 22-26, Dh?
Kääpiörihmakala Ph 6,0-8,0 Lämpö 26-28, Dh 5-10
Kongontetra Ph 6,0-7,0 Lämpö 24-26, Dh?
Piikkisilmä Ph 6,0-8,0 Lämpö 24-30, Dh 2-10
Partamonni Ph 6,0-8,0 Lämpö 22-28, Dh?
Klovni nuoliainen Ph 6,5-7,5 Lämpö 23-26. Dh?

Voitaisiin sanoa, siis varmaankin että koko ronkka voi elää 25-26 asteisessa vedessä Ph:n ollessa 6,5-7, kovuudesta täytyy vielä tehdä tutkimusta mutta ajattelin tuollaista 5-7 Dh:ta. Käppänälle ja Kongolaiselle suositellaan turveuutetta ja humuspitoisuutta. Osaatteko sanoa kärsiikö tämä muu jengi jotenkin jos lisään happamuutta tällä turvesuodatuksella tai mullalla?
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

En usko että kärsivät turvelisäyksestä.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taju »

Eivät kärsi turvelisästä,mutta tässä kohtaa kannattaa alkaa ensin varmistella, onko KH todella nollassa, ja jos, niin kannattaa nostaa hiukan. Muuten saat tuolla turpeella pH:n vitoseen alta aika yksikön.

Nimimerkki "Kokemusta on".

Ps. Avainkirjoahvenien kanssa menevät myös lippukirjoahvenet.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

Juu mun täytyy tarkistaa tuo vielä tippatestillä, ettei käy hullusti 8O . Olen ihan totaalisen newbie tässä veden kemian lyhyessä oppimäärässä, mutta kahlaan tässä juuri noita KH ja Ph ketjuja, miten voin niitä säätää tulevalle kalastolle kohdalleen. :cry: loputon suo ...

Kiitos viestistäsi, katselin lippukirjoahventa ja vaikutti mielenkiintoiselta.
:)
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Ai niin, unohdin mainita, että jos KH on tosiaan ihan nollassa, akvaarioliikkeistä saa aineita, jotka nostavat KH-arvoa, mutta eivät pH-arvoa. Näitä käyttämällä pH-arvoa voi turpeella laskea vähän turvallisemmin. Kaikki nuo kalat kyllä turvelisäystä sietävät, jopa suorastaan nauttivat siitä. Itselle kävi juurikin olemattoman alkaliniteetin (KH) vuoksi siten, että yksi isompi juurakko kiskaisi pH:n 5.2:n seiskasta parin päivän sisään. Heittelehtimistä ei meinattu saada kuriin niin millään ja kalakuolemiakin tuli. KH-arvoa seuraamalla saadaan selville veden puskurointikyky. Mitä pienempi, sen helpommin pH-arvo pääsee heilahtamaan. Meillä kun kauhian säädön, läträämisen, päälläseisonnan ja voodooloitsujen jälkeen saatiin tuo KH-arvo nostettua edes kolmoselle, pH on kivasti pysynyt akselilla 6.6-6.8.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

:mrgreen: :mrgreen: Siltä tuo koko vesiarvojen kanssa pelaaminen kieltämättä vaikuttaa. Aloittelijalle tämä foorumin lukeminen käy kyllä työstä, mutta loistavaa vinkkiä. Aina, kun luulee löytävänsä ratkaisun tulee jotakin negatiivista tai toista kantaa edustava vastaus, sitten tässä palloillee linkki linkiltä, mutta kieltämättä jo parin tunnin poukkoomisen jälkeen on paljon alkua viisaampi :roll: .
Täytyy ostaa tuota KH-ainetta (onneksi ei ollut sen vaikeaselkoisempi neuvo). Ei tarvitse rakentaa laitteita, sekoittaa kemiallisia aineita, liimata letkuja tms :mrgreen: :mrgreen:
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

Heippa,

nyt on akva saatu kuntoon siinä mielessä, että kasveja on runsaasti, hiilarilannoitus sekä turvesuodatus käynnissä. pH arvoksi olen saanut 6,8 (passiivilevitin, turvetta rakeena ulkosuodattimessa sekä sukkiksissa akvaariossa).
KH arvo edelleen puhdas 0. Olen tilannut tuota seran KH+, joten katsotaan josko auttaisi.
Allashan oli 250L (korkeutta 50,5cm)
Olen laittanut tilaukseen seuraavat kalat:

- sateenkaarikirjoahvenia
- keisaritetraa

Altaassa on nyt:

- 7 piikkisilmää
- 2 partis akkaa

Jos ostan 2 sateenkaarta, 2 keisaritetraurosta + 5 naarasta

Mitä voisin ottaa lisäksi?

Meneekö kääpiöahvenpari?Rihmakala?Lehtikala?

Mitä olette mieltä pohjakalastosta. Kannattaisiko lisätä pikkuplekoja, nuoliaisia vai monnisia?

Kiitos ja kummarrus taasen! :mrgreen:

ps. Millä väliajalla kaloja kannattaa hankkia ja onko järjestyksellä merkitystä?
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Sateenkaariahvenet tuhoavat kasvit yleensä heti.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Keisarit ovat sitten myös reviirikaloja, joten ne saattavat riidellä esim. rihmakalojen kanssa, koska liikkuvat samoilla alueilla. Toinen asia, mulla oli aiemmin 228 l 6 keisaritetraa, silloin tuntui, että ne hävis puskiin. Nyt mulla on niitä 12 (3 koirasta) niin kyllä niitä paremmin näkee.
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

Hmm .. meneepäs hankalaksi :D

Juuri sateenkaaria minulle suositeltu, koska ovat rauhallisia ja jättävät kasvit rauhaan (nämä ovat siis olleet eri ihmisten mielipiteitä joilla kaloja on) ..Onko siis tapauskohtaista?

Keisareita (ko) kannattaisi siis ostaa lisää ja jättää rihmat yms kokonaan pois?Mahtuisiko silti joku apistogramma mukaan?

Kiitos :D
maltsa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciclidistit

Viesti Kirjoittaja maltsa »

Sateenkaariahvenet oli minulla pitkään kasvien seassa ok, mutta lisäännyttyään sitten alkoivat syödä niitä, ja sen opittuaan kasvt meni, ja ne mitkä ei menneet irtovat pohjasta kun kalat kaivaa kutumonttujaan jatkuvalla syötöllä...
Jaavasaniaiset kannoissa kiinni on ainoa vihreä nyt.
noel.runeberg
Member
Member

Viesti Kirjoittaja noel.runeberg »

Minun sateenkaaret söi kaikki kasvit jaavansaniaista myöten! Ainoa joka selviytyi oli kurttukriinumi.
Monnisfriikki!! 250l
Sekä hölmö koiramme
Get a life or die tryin
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Noista sateenkaarista en tiedä, mutta kyllä ton kokoisessa altaassa pari sopivaa kirjoahvenlajia voi mennä. Itselläni on lippukirjopari ja avaimia. Noi keisarit on siitä kivoja, että niitä voi hankkia myöhemmin lisää, jos siltä tuntuu. Se mun pointti oli, että niitä näkee paremmin, jos niitä on vähän enemmän.
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

sateenkaaret siis harkintaan :roll: . Kasveista, kun tykkään ... :mrgreen:
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Suosittelisin aivan liian aliarvostettua ruostekirjoahventa! :)
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

Vähän liian väritön kala minun makuuni [;)] . Katsotaan sanoi putkinen, täytyy varmaan lähteä katsomaan akvaarioliikkeisiin kalasia, josko jostain innostuisi yhtäpaljon kuin nuista sateenkaarista ..
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ruostekirjoko väritön? [}:)] Ehkäpä, jos keltainen, vihreä ja sininen ovat värittömiä...
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

Uups 8O
anteeksi, taisi googlettaa jonkin äärettömän huonon kuvan.
Itseasissa eksyin lukemaan nuista enemmänkin ja alkoi lajike kiinnostaa... [;)]

------------------------

Tuota onko näistä ihan henk.koht kokemusta. Faunatar ohjeisti, että tappaa itseään ärsyttäviä pikkuisempia kaloja?Keisaritetra kuulukohan näihin, eikä kuulemma sovi monnisten kanssa, jotka myös ostoslistalla.
Ach, kun yhdestä nurkasta kääntyy tulee seinä vastaan, joko tilassa, vesiarvoissa, kasveissa tai kalaseurassa [}:)]
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Siis minulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa omista (edesmenneistä :cry: ) ruostekirjoahvenistani.
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

Tutkailtuani mietin tällaista soppaa ...

7 piikkistä
2 partis tätiä

nämä siis on jo ...

Keisaritetraa 3 ukkoa 7 akkaa
Keltakääpiötä pari
Pari avainta tai ruostetta (avain ilm. rauhaisampi)
Pohja taitaa olla täysi, joten menisikö pintaan vielä joku kalanen vai onko pönttönen täysi?

Tulossa 112L lisää ensi viikolla, joten tänne ajattelin perustaa perhoskääppäreiden oman altaan.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Itse asiassa kumpiakin harrastaneena totean ruosteiden olevan rauhallisempia. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”