Ongelma on, että pohjassa on jatkuvasti "paskaa" vaikka joka viikko lappoaisi ja vaihtaisi vettä. Pohjamateriaalina on "pienet kivet" eli 1-2cm halkaisijaltaan olevia pikkukiviä. Johtuisiko ongelma siitä että kivet vangitsevat paskat, eikä ne pääse suodattimeen asti. Suodatin on nimittäin aina lähes putipuhdas. Allas 140L. Suodattimena 2212 aquaball. Olen kokeillut eri suodattimia, mutta ei auta.
Aikaisemmista akvaariossa on ollut soraa eikä ole ollut tämmöistä ongelmaa.
Pohjamateriaali vaihtoon?
Pohja
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
- Sukupuoli: Nainen
Altaassani oli ennen sora pohja ja aina kun sen lapposin vesi oli aivan likaista, koska kakat oli siellä pohjassa. Puolisen vuotta sitten vaihdoin soran hiekkaan ja nykyään pohja on puhdas, mutta suodatin ei
. Jokunen kikkare tietysti joskus on, mutta mitäs se haittaa.
Itse tykkään tuosta hiekasta paljon enemmän, kun akrun puhtaana pitokin on niin paljon helpompaa.

Itse tykkään tuosta hiekasta paljon enemmän, kun akrun puhtaana pitokin on niin paljon helpompaa.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Sora/kivipohjan ominaisuus on nimenomaan tuo että sitä lietettä ja kaiken maailman moskaa kertyy sinne pohjaan ja siksi sitä lapotaankin. Hiekkapohja on huolettomampi (kunhan pitää huolen ettei pääse tukkeutumaan, esim. kierteisillä) ja huoltovapaampi. 
Jos vaihdat pohja-aineksen, ota sukkahousuun vanhaa pohjahiekkaa talteen ja liottele sitä viikonpäivät uuden hiekan päällä akvaariossa jotta bakteereita siirtyy uuteen hiekkaan.

Jos vaihdat pohja-aineksen, ota sukkahousuun vanhaa pohjahiekkaa talteen ja liottele sitä viikonpäivät uuden hiekan päällä akvaariossa jotta bakteereita siirtyy uuteen hiekkaan.