Pohja

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
gerb
Junior Member
Junior Member

Pohja

Viesti Kirjoittaja gerb »

Ongelma on, että pohjassa on jatkuvasti "paskaa" vaikka joka viikko lappoaisi ja vaihtaisi vettä. Pohjamateriaalina on "pienet kivet" eli 1-2cm halkaisijaltaan olevia pikkukiviä. Johtuisiko ongelma siitä että kivet vangitsevat paskat, eikä ne pääse suodattimeen asti. Suodatin on nimittäin aina lähes putipuhdas. Allas 140L. Suodattimena 2212 aquaball. Olen kokeillut eri suodattimia, mutta ei auta.
Aikaisemmista akvaariossa on ollut soraa eikä ole ollut tämmöistä ongelmaa.

Pohjamateriaali vaihtoon?
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Suodatus vaikuttaa ihan hyvältä, mutta mites muuten tuo elämä siellä altaassa. Kalasto? Ruokinta?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Itse suosin hiekkaa ja kierteisiä. Ei juuri p*skaa näy [;)]
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Meilläkään ei juuri "paskaa" näy. Joitakin "kikkareita" hiekan päällä, mutta ei ne minua haittaaa, tuskinp ase pohja luonnossakaan ihan puhtoista on :D Aina ajautuu lopulta suodattimeen tai kasvien juurille.
*laa la laa*
Turska2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Turska2 »

Altaassani oli ennen sora pohja ja aina kun sen lapposin vesi oli aivan likaista, koska kakat oli siellä pohjassa. Puolisen vuotta sitten vaihdoin soran hiekkaan ja nykyään pohja on puhdas, mutta suodatin ei :D . Jokunen kikkare tietysti joskus on, mutta mitäs se haittaa.

Itse tykkään tuosta hiekasta paljon enemmän, kun akrun puhtaana pitokin on niin paljon helpompaa.
gerb
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja gerb »

Kalastona on 9 miekkapyrstöä, ruokinta: tetran hiutaleita 2xpv + surviaisia kerran viikossa. (ennen vedenvaihtoa)

Ajattelin, että taitaa se pohjamateriaali mennä vaihtoon..
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Sora/kivipohjan ominaisuus on nimenomaan tuo että sitä lietettä ja kaiken maailman moskaa kertyy sinne pohjaan ja siksi sitä lapotaankin. Hiekkapohja on huolettomampi (kunhan pitää huolen ettei pääse tukkeutumaan, esim. kierteisillä) ja huoltovapaampi. :)

Jos vaihdat pohja-aineksen, ota sukkahousuun vanhaa pohjahiekkaa talteen ja liottele sitä viikonpäivät uuden hiekan päällä akvaariossa jotta bakteereita siirtyy uuteen hiekkaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”