Yhtäkkiä akvan elämä ihan pepullaan, apua

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Madrecita
Junior Member
Junior Member

Yhtäkkiä akvan elämä ihan pepullaan, apua

Viesti Kirjoittaja Madrecita »

Perustiedot ensin:
Akvaario 128l
Ph 7,5
Kh 5
GH 10
Nitriittiä ei.
Lämpötila 24
Suodattimena joku Eheimin iso ulkosuodatin, riittää 350 litran akvaariollekin (sanoi se puolituttu, jolta akvaario tykötarpeineen on ostettu)
Asukit: Miljoonakaloja, platyja, partiksia. Synnyttäviä ei montaakaan täysikasvuista, poikasia kyllä iso liuta. Partiksia taitaa olla 6, ylimääräiset ovat kyllä lähdössä eläinkauppaan (saanen tästä episodista vähän vauhtia toimiini...), ystävällisesti myivät eläinkaupasta mulle pariskunnan ja tietämättömyyttäni kiitin ja kumarsin ja sittemmin olen läheisesti tutustunut partisten lisääntymisintoon :frown:
Hoitorutiinit: vaihdan vettä n.50l viikottain, käytän Aqusania. Kovetan vettä kipsillä + nostan Kh:ta ruokasoodalla. Kasveja lannoitan satunnaisesti sellaisilla puristeilla, en ole laittanut niitä pitkään aikaan.

No, asiat olivat siis eiliseen asti ihan ok. Paitsi muutama viikko sitten platynpoikasia kuoli ja hoisin koko akvaa Costapur F:llä, kuolemat loppuivat sen siliän tien (poikasilla oli siis ihonsamentumia). Ois pitänyt kai silloin haistaa palaneen käryä akvan yleisoloissa. :cry:

Eilen tulin kotiin, niin miljoonakalat olivat kaikki rykelmänä toisessa päädyssä akvaariota - jossa ne ei oikeasti ikinä hengaa. Osa roikkui pinnalla ja osa oli muuten vaan paikallaan. Olin vaihtanut vettä edellisenä päivänä. Mä olen tota KH:ta nostanut soodalla vasta parina kertana, kun Ph:lla oli taipumus laskea vedenvaihtojen välillä - voisko kysymys olla ammoniakkimyrkytyksestä?

Platyt ja partikset voivat selvästi paremmin kuin miljoonakalat, mutta kyllä nekin minusta haukkoo henkeä. Miljoonakaloissa on myös tullut esille niitä näitä taudin oireita, osalla on minusta jotain suomujen törrötystä tai pilkkuja, luulisin, että suomut törröttää, koska ei näy ilman kunnon valoa. Ainakin yhdellä kalalla on verenkierto tosi punakka, jos yhtään ymmärrätte mitä tarkoitan. Useat kalat uivat pyrstöt lysyssä.

Vaihdoin äsken 60l vettä, pöyhin pohjan (hiekka-, minusta siinä ei ollut mitään kummallista). Illalla otetaan puoliskon kanssa suodatin auki. Mielestäni vedenvaihto piristi osaa kaloista, mutta osa on edelleen huonovointisia.

Mitään erityistä akvaariossa ei ole tapahtunut, ei ole tullut uusia kaloja tms. Lähinnä tulee mieleen, että jostain syystä (???) akvaarion vesiolot ovat huonontuneet ja nyt kaloihin iskevät kaikki heikkousloiset. Mahdollinen mun virhe on yliruokinta. :roll:

Toivottavasti teillä olisi jotain apuja ja rohkaisun sanoja? Kysykää lisää, yritän vastata parhaani mukaan ja olla vaipumatta vainoharhaisuuteen. :?
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

Laitoit että nitriittiä ei, entäs nitraattia? Tämä voisi auttaa jos tietäisi. Jos epäilet yliruokintaa, niin se lienee helppo korjata [;)] .
Madrecita
Junior Member
Junior Member

Mulla ei ole nitraattitestiä, joten en valitettavasti tiedä.

Mitä yliruokintaan tulee, niin en mä usko, että se tämän kaiken on aiheuttanut, mutta voihan se olla osatekijä. Joo, pitäisi olla helposti korjattavissa, mutta kalaperhanat vaikuttaa aina niin nälkäisiltä. :roll:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ethän vain ole viemässä kalasairautta eläinkauppaan. Jos edes epäilee kaloissa olevan jotain sairauksia tai loisia yms. Ei niitä saa kierrättää.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anuski »

Itseltä kuoli kaikki miljoonakalat, suurin osa mustamolleista ja pari täplämonnia yhdellä rysäyksellä, vain miekkapystöt pysyivät täysi päälukuisina. Tulivat vain huonovointisiksi/heikoiksi. Uskon nyt, että kipsi jota käytin veden kovettamiseen, ei jollain tapaa ollut puhdasta, vaikka askarteluliikkeessä sanoivat, että on ihan puhdasta kipsiä. Kun lopetin kipsin käyttämisen on kalat voineet hyvin. Mutta eihän näistä voi varma olla.
240l
Madrecita
Junior Member
Junior Member

jarvij kirjoitti:Ethän vain ole viemässä kalasairautta eläinkauppaan. Jos edes epäilee kaloissa olevan jotain sairauksia tai loisia yms. Ei niitä saa kierrättää.
En toki! Siis aion viedä ylimääräiset eläinkauppaan, mutten tässä tilanteessa.

------------------------

Hädin tuskin kehtaan tulla kertomaan, mistä mun akvaarion huonot olot johtuu. Mutta tulenpa nyt kuitenkin, jos vaikka joku muukin kulkee yhtä himmeillä valoilla kuin minä... [:I]

Suodatin (Eheim Professional 2226 muuten on tuo tarkka malli) oli aivan totaalisen tukossa. Ja mistäkö johtuu? No siitä, että mä en ole sitä siivonnut koskaan. Puolisen vuotta se on tuossa pulputtanut... Se, jolta ostin akvaarion tarvikkeineen, antoi ohjeeksi, että kerran, pari vuodessa on hänellä riittänyt (hänellä on varmasti ollut tyystin toisenlainen kalasto). Näin ollen mä en ole suonut suodattimelle pienintäkään ajatusta! (mulla olisi siis pitänyt olla vaan sellainen pieni sisäsuodatin, joka rutiininomaisesti siivotaan joka vedenvaihdon yhteydessä...) Mä olin itselleni todella vihainen, kun sitten avasin sen suodattimen. [}:)] Pöyristyttävintä oli, että suodattimessa uiskenteli seitsemän elävää kalaa! (täytyy tehdä tonne sisäänottoaukolle verkkoviritys) Yksi näistä oli vielä kohtalaisen kookas partis. 8O

Olisihan se pitänyt arvata, ettei akvaarioon tule ongelmia yhtäkkiä ja yllättäen, jos uusia asukkaita ei ole tullut tai hoitotoimenpiteitä muutettu. Kantapään kautta oppiminen on tietysti sitä tehokkainta, mutta kalathan tässä sitä hintaa maksaa enkä niinkään minä (paitsi tietysti syyllisyyden ja jokusen euron lääkkeiden muodossa).

Jälkiviisaus on sitä parasta viisautta kuten tiedetään, mutta näin jälkeenpäin ajatellen seuraaviin seikkoihin mun olisi pitänyt reagoida:
1. intianvesitähdikit alkoivat reikiintyä (jossa vaiheessa mä kasvatin vedenvaihtomäärää, mikä auttoikin vähän, muttei poistanut ongelmaa)
2. miljoonakalat eivät lisääntyneet ollenkaan lajityypillisessä määrin (tämän mä tajusin nyt vasta jälkikäteen)
3. platyn poikaset kasvoivat huomattavasti hitaammin kuin edelliset (tämä voi kyllä oikeastikin johtua väkimäärän lisääntymisestäkin)

Kokeneempi akvaristi olisi varmaan huomannut sairaudenkin merkkejä kaloissani jo aiemmin - tuskinpa nuo taudit oikeasti räjähtivät käsiin yhdessä päivässä, vaikka mun silmin siltä vaikuttikin?! Kolme kalaa on nyt kuollut (2 otin hengiltä itse, kun olivat niin huonossa kunnossa), aika näyttää, miten lopun kaiken käy. :cry: Hain eläinkaupasta lääkekuurin, tulen varmaan kirjoittelemaan sitten sen jälkimaininkeja.

Olisin tietysti voinut jättää kertomatta täällä, miten kurja akvaarionomistaja olen, mutta kertoilin näitä nyt näinkin laveasti, jos vaikka joku muu välttyisi mun tekemiltä megamokilta. Loppukaneetiksi, olen laittanut keittiön kalenteriin merkinnän suodattimen puhdistamisesta, jotta seuraava kerta on aiemmin kuin puolen vuoden kuluttua.
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

No voi kuule... Jos voin lohduttaa niin eipä itselläkään oo aina asiat akvassa ollut hyvin. Virheistä oppii ja tosiaan monet ei siivoa ulkosuodatinta kuin puolen vuoden välein. Nyt opit sun kalastolle sopivan puhdistus välin. Monilla kaloilla on tapana joutua ulkosuodattimeen asumaan joten se siivilä siinä päässä ei ole huono asia. Tsemppiä nyt akvaarion hoitoon!
Viulu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Viulu »

Tosi ihailtavaa, että "uskaltauduit" tilittämään koko episodin tänne AW:iin. Ihmisiähän tässä ollaan jokainen ja mokia sattuu itse kullekin :D

Toivottavasti kalasi voivat jo pian paremmin!
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taju »

Ulkosuodattimia ei kuulukaan pestä kovin usein, pari-kolme kertaa vuodessa riittää. Eli jos suodatin on suht tarkkaan mitoitettu (akvaariosi alkaa olla maksimikokoa suodattimen tehoille), niin pese vaikka kolmen kuukauden välein. Kalenterissa ne ulkosuodattimen pesukerrat lukee minullakin, ei voi normaali-ihmisen muisti yli kahta viikkoa vanhoja tapahtumia rekisteröidä... [;)]

Kalatkin löytyivät kuitenkin elävinä, eli vaikka onki ollut ahtaat oltavat, ainakin ovat nyt päässeet väljemmille vesille, ajattele jos kaikki nuo kalat olisivat löytyneet kuolleina altaasta tai suodattimesta... Voisi olla isompi katastrofi käsillä, kun raadot olisivat pilanneet veden totaalisesti. Kaikki siis päättyi parhain päin, ja tilanne alkaa korjaantua. Tsemppiä!
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Löytyy niitä kaloja ulkosuodattimesta senkin jälkeen kun olet peittänyt imun ritilällä - ne menevät sinne sitten munina ja pikkupoikasina. Ihmeellistä että ne siellä selviävät ja kasvavatkin, itse olen pelastanut monta monnista ulkosuodattimista ja ihan normaaleja niistä aikuisena tulee.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”