Akvaario 128l
Ph 7,5
Kh 5
GH 10
Nitriittiä ei.
Lämpötila 24
Suodattimena joku Eheimin iso ulkosuodatin, riittää 350 litran akvaariollekin (sanoi se puolituttu, jolta akvaario tykötarpeineen on ostettu)
Asukit: Miljoonakaloja, platyja, partiksia. Synnyttäviä ei montaakaan täysikasvuista, poikasia kyllä iso liuta. Partiksia taitaa olla 6, ylimääräiset ovat kyllä lähdössä eläinkauppaan (saanen tästä episodista vähän vauhtia toimiini...), ystävällisesti myivät eläinkaupasta mulle pariskunnan ja tietämättömyyttäni kiitin ja kumarsin ja sittemmin olen läheisesti tutustunut partisten lisääntymisintoon

Hoitorutiinit: vaihdan vettä n.50l viikottain, käytän Aqusania. Kovetan vettä kipsillä + nostan Kh:ta ruokasoodalla. Kasveja lannoitan satunnaisesti sellaisilla puristeilla, en ole laittanut niitä pitkään aikaan.
No, asiat olivat siis eiliseen asti ihan ok. Paitsi muutama viikko sitten platynpoikasia kuoli ja hoisin koko akvaa Costapur F:llä, kuolemat loppuivat sen siliän tien (poikasilla oli siis ihonsamentumia). Ois pitänyt kai silloin haistaa palaneen käryä akvan yleisoloissa.

Eilen tulin kotiin, niin miljoonakalat olivat kaikki rykelmänä toisessa päädyssä akvaariota - jossa ne ei oikeasti ikinä hengaa. Osa roikkui pinnalla ja osa oli muuten vaan paikallaan. Olin vaihtanut vettä edellisenä päivänä. Mä olen tota KH:ta nostanut soodalla vasta parina kertana, kun Ph:lla oli taipumus laskea vedenvaihtojen välillä - voisko kysymys olla ammoniakkimyrkytyksestä?
Platyt ja partikset voivat selvästi paremmin kuin miljoonakalat, mutta kyllä nekin minusta haukkoo henkeä. Miljoonakaloissa on myös tullut esille niitä näitä taudin oireita, osalla on minusta jotain suomujen törrötystä tai pilkkuja, luulisin, että suomut törröttää, koska ei näy ilman kunnon valoa. Ainakin yhdellä kalalla on verenkierto tosi punakka, jos yhtään ymmärrätte mitä tarkoitan. Useat kalat uivat pyrstöt lysyssä.
Vaihdoin äsken 60l vettä, pöyhin pohjan (hiekka-, minusta siinä ei ollut mitään kummallista). Illalla otetaan puoliskon kanssa suodatin auki. Mielestäni vedenvaihto piristi osaa kaloista, mutta osa on edelleen huonovointisia.
Mitään erityistä akvaariossa ei ole tapahtunut, ei ole tullut uusia kaloja tms. Lähinnä tulee mieleen, että jostain syystä (???) akvaarion vesiolot ovat huonontuneet ja nyt kaloihin iskevät kaikki heikkousloiset. Mahdollinen mun virhe on yliruokinta.

Toivottavasti teillä olisi jotain apuja ja rohkaisun sanoja? Kysykää lisää, yritän vastata parhaani mukaan ja olla vaipumatta vainoharhaisuuteen.