Olen vaihtamassa nykyisestä 63l pöntöstä isompaan 80l tai 128l pönttöön. Samalla ajattelin vaihtaa nykyisen mustan murskeen vaaleaan hienoon hiekkaan.
Kuinka tuollaisen hiekan puhdistus mahtaa onnistua, eikös se nouse lappomisen aikana ylös kakan mukana? Miten pohja oikein puhdistetaan?
Luin myös äsken jostain "kierteisistä". Miten ne muka pohjan puhdistaisi? Syövätkö ne kakan?
Pohjan puhdistus, hieno hiekka
Valvoja: Moderaattorit
-
vesitähdikki
- Starting Member

Itse en ole ikinä hiekkapohjaa laponnut, ylöshän se kaikki sieltä silloin tulee. Kakkahan ei hiekkapohjalla painu sinne pohjan sisään, vaan kikkareet jäävät hiekan pinnalle, jolloin riittää, kun hiekan pinnan imuroi kevyesti niin että kakat lähtevät mukana. Sen suurempaa lappoamista ei hiekkapohja vaadi.
Kierteiset eli kierteissarvikotilot taas hiekassa möyriessään pitävät sen kuohkeana, jolloin pohjan tukkeutumisen riski vähenee. Mikäli altaassa ei ole kierteisiä, hiekkaa on hyvä silloin tällöin vähän pöyhiä, ettei se pääse tukkeutumaan, koska onhan se paljon tiiviimpi pohjamateriaali kuin sora...
Kierteiset eli kierteissarvikotilot taas hiekassa möyriessään pitävät sen kuohkeana, jolloin pohjan tukkeutumisen riski vähenee. Mikäli altaassa ei ole kierteisiä, hiekkaa on hyvä silloin tällöin vähän pöyhiä, ettei se pääse tukkeutumaan, koska onhan se paljon tiiviimpi pohjamateriaali kuin sora...
Kyllä itse olen huomannut että hiekkaa in hyvä pöyhiä silloin tällöin vaikka kierteisiä onkin. Vähemmän kuin ilman kierteisiä kuitenkin.
Kierteiset on meillä lisäksi hyviä pohjan kunnon mittareita, kun suuri määrä kierteisiä alkaa päivisinkin hengailemaan laseissa eivätkä ole kaivautuneina hiekkaan tietää että pohja on painunut liian "kovaksi" ja on pöyhimisen aika...
Mutta siis ihan pelkällä letkun päällä minäkin ne kakat ja kuolleet kasvin osat siitä hiekan pinnalta imuroin.
Kierteiset on meillä lisäksi hyviä pohjan kunnon mittareita, kun suuri määrä kierteisiä alkaa päivisinkin hengailemaan laseissa eivätkä ole kaivautuneina hiekkaan tietää että pohja on painunut liian "kovaksi" ja on pöyhimisen aika...
Mutta siis ihan pelkällä letkun päällä minäkin ne kakat ja kuolleet kasvin osat siitä hiekan pinnalta imuroin.
-
vesitähdikki
- Starting Member

imurointi?
Lienee termit itselläni vähän sekaisin. Kuinka tämä "imurointi" poikkeaa lappoamisesta? Eikö ole sama asia?Sade kirjoitti:Itse en ole ikinä hiekkapohjaa laponnut, ylöshän se kaikki sieltä silloin tulee. Kakkahan ei hiekkapohjalla painu sinne pohjan sisään, vaan kikkareet jäävät hiekan pinnalle, jolloin riittää, kun hiekan pinnan imuroi kevyesti niin että kakat lähtevät mukana. Sen suurempaa lappoamista ei hiekkapohja vaadi.
Ja pohjan kuohkeutuminen: Mitä tapahtuu, jos pohja tukkeutuu? Onko siitä haittaa? Eikai luonnossakaan ole aina pohjan möyrijöitä?
Itselleni lappoaminen sorapohjan kanssa tarkoitti sitä, että sitä lappoa työnnettiin soraan ja soraa "huljutettiin" lapon sisällä, "imuroinnin" suoritan vain poistoletkun päällä ja siitä hiekan pinnasta imasen mahdolliset kakat letkuun.
Jos hiekkapohja pääsee tukkeutumaan, se alkaa käymään, haisee pahalle ja kuplii. Itse en ole joutunut möyhimään pohjaani, vaan on pysynyt kunnossa kierteisten, ja pohjaa möyhentävien kalojen avustuksella. Lisäksi kun omistan yhden alkuperäisen altaani mukana tulleen banjomonnin, niin en uskalla möyhiä, kun pelkään keihästäväni tuon vanhuksen joskus vahingossa, se kun hautautuu hiekkaan. Vielä kun se esiin kaivettaessa tekeytyy kuolleeksi, on se aiheuttanut muutaman lievän sydänkohtauksen itselleni, kun olen luullut jo jotenkin tappaneeni sen.
Jos hiekkapohja pääsee tukkeutumaan, se alkaa käymään, haisee pahalle ja kuplii. Itse en ole joutunut möyhimään pohjaani, vaan on pysynyt kunnossa kierteisten, ja pohjaa möyhentävien kalojen avustuksella. Lisäksi kun omistan yhden alkuperäisen altaani mukana tulleen banjomonnin, niin en uskalla möyhiä, kun pelkään keihästäväni tuon vanhuksen joskus vahingossa, se kun hautautuu hiekkaan. Vielä kun se esiin kaivettaessa tekeytyy kuolleeksi, on se aiheuttanut muutaman lievän sydänkohtauksen itselleni, kun olen luullut jo jotenkin tappaneeni sen.