Juwel Rio 240:nen pystyttämisestä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Juwel Rio 240:nen pystyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Anuski »

Ensinnäkin kysyisin, että tuleeko siinä akvan ja tason väliin mukana mitään pehmikettä vai pitääkö ostaa itse ja millainen olisi hyvä. Styroxi, solumuovi?

Pitääkö valaisimeen asentaa jokin heijastaja jos niin millainen ja miten se kyseiseen valaisimeen laitetaan.

Miten paketin oma suodatin irroitetaan siististi tekemättä tuhoa kavaarion lasille.

Onko lämmitin joka tulee mukana kelvollinen?

Onko taso vaikea koota ja tarviiko siihen varata mitä työkaluja? Onko tason "jalat" säädettävät?
240l
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Pehmikettä ei mukana tule, ja valmistaja ohjeissaan kieltää minkäänlaisen pehmusteen tai muun käyttämisen. Sellaisenaan vaan siis allas tason päälle.

Heijastimien kanssa pääsee yksinkertaisimmillaan ostamalla akvaarioliikkeestä sopivan heijastinpaketin. Hinta molempiin putkiin muistaakseni 30 euron tietämillä.

Minä olen pyytänyt irrottamaan suodattimet jo liikkeessä, niin ei tarvitse itse säätää. Tähän en siis osaa sanoa.

Kolmesta mukana tulleista lämmittimistä yksi on mennyt mulla hajalle, muut toimineet ok. En luottaisi ehdottomasti, mutta en nyt suoraan vaihtaisi poiskaan. Normaalia päivittäistä lämpötilan tarkkailua kun suorittaa niin ovat ihan kelpo pelejä.

Taso ei ole säädettävä. Nyt en kyllä muista tuliko siinä se kokoamiseen tarvittava tsydeemi mukana (kuusikulma-avaimeksiko sitä sanotaan..?). Ohjeet olivat ihan selkeät, ei ollut vaikea koota.

Mukana tulevista putkista on sitten monia mielipiteitä. Itse vaihdan suoraa pois (kokemusta yhdestä putkesta jota yritin käyttää mutta joka hajosi samantien). Joillain tämä ovat tosin kestäneet.
Hairfuse
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Hairfuse »

Itse oon poistanu suodattimen rekord 80. sai siinä mattopuukon kanssa hetken taistella, mutta ilman lasia naarmuttamatta lähti. Mustasta silikoonista jää kyl ilkeet jäljet mutta laittaavaan 3d taustan taikka kannon eteen niin hyvä on.
375L allas
Fisuliina
Senior Member
Senior Member

Ai niin, ne silikonijäljet oli jäänyt mullakin yhteen altaaseen. Lähtivät kyllä näppärästi kynsilakanpoistoaineella. [;)] Huolellinen pyyhkiminen perään ja hyvä tuli!
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kiitos neuvoista ja hyvistä tiedoista.
240l
Thomas29Hki
Member
Member

Re: Juwel Rio 240:nen pystyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Anuski kirjoitti:Ensinnäkin kysyisin, että tuleeko siinä akvan ja tason väliin mukana mitään pehmikettä vai pitääkö ostaa itse ja millainen olisi hyvä. Styroxi, solumuovi?

Pitääkö valaisimeen asentaa jokin heijastaja jos niin millainen ja miten se kyseiseen valaisimeen laitetaan.

Miten paketin oma suodatin irroitetaan siististi tekemättä tuhoa kavaarion lasille.

Onko lämmitin joka tulee mukana kelvollinen?

Onko taso vaikea koota ja tarviiko siihen varata mitä työkaluja? Onko tason "jalat" säädettävät?
Ei tule... eikä valmistajan ohjeiden mukaan saa myöskään laittaa! Allas tulee pelkästään kaapiston päälle. Väliin ei laiteta mitään.

Heijastimet luonnollisesti kannattaa hankkia lisää hieman valotehoa. Eikä sinällään noi maksa juurikaan mitään. Heijastin tulee kahdella nipukalla loisteputkeen kiinni. Eli helppo ja kätevä kiinnittää.

Suodatin lähtee helposti terävällä kokkiveitsellä. Varovasti irrottaen. Toinen vaihtoehto on ottaa se irti kun on altaassa vettä ja nitkuttaa edes takasin puolelta toiselle samalla puukkoa lasin ja pöntön väliin...

Lämmitin on ihan kelvollinen, mutta en ole itse keksinyt millä sen laittaisi kiinni, kun suodatinpöntön ottaa pois. Joten on mennyt myös suodatinpöntön mukana vaihtoon ja tilalle Jägerin lämmitin.

Kaapiston kokoamiseen tarvitset ristipääruuvimensselin. Muuta et tarvitse. Kuusikulma-avain on yleensä osien mukana jota myös tarvitset. Jaloissa ei ole säätöjalkoja vaan kaapisto tulee laittaa tasaiselle lattian osalle. Antaa hieman periksi lattian epätasaisuuksia, mutta ei suuria eroja.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jälleen kerran pakko kommentoida. En voi kuin ihmetellä himoa kiskoa sitä suodatinta sieltä pois. Laite kun sattuu olemaan paras teollinen akvaarion sisäpuolella pidettävä suodatin. (Mattoilijat varmaan älähtää, mut antaa mennä vaan:))
Ainut varsinainen ongelma on hiukka heikot pumppaustehot, mut siitäkin ongelmasta pääsee eroon vaihtamalla roottorin isompaan.
Älä ihmeessä ota sitä suodatinta sieltä pois.

Pöytä ei ole mitenkään vaikea koota. Mäkin oon siihen pystyny:) Noh, eka yrittämällä ovet meni väärin päin, mut saahan ne käännettyä...
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

^ :mrgreen: saas nähdä mitenpäin minulla on se kaapisto loppujen lopuksi. No olen kyllä tähän asti saanut kaikki Sotkan ja Jyskin huonekalut kasattua joten ehkä se onnistuu.

Täytyy nyt harkita sen sisäsuodattimen kanssa. Minullahan on olemassa vanha Fluval 4 ja Eheimin Classic ja olin ajatellut kyllä tuota Fluvalia sen Juwelin tilalle.

Mitä niiden jalkojen alle olisi paras laittaa jos tuntuu, ettei sitä saa tarpeeksi suoraan siihen kohtaan mihin olin ajatellut. Aikaisemmissa akvaarioissa on ollut ne kierrettävät jutut siellä jalkojen alla ja sillä säädellyt. Olisiko hyvä puunpaloista halkoa sopivia lastuja va oisko muita ehdotuksia?
240l
Fisuliina
Senior Member
Senior Member

Re: Juwel Rio 240:nen pystyttämisestä

Thomas29Hki kirjoitti:Lämmitin on ihan kelvollinen, mutta en ole itse keksinyt millä sen laittaisi kiinni, kun suodatinpöntön ottaa pois. Joten on mennyt myös suodatinpöntön mukana vaihtoon ja tilalle Jägerin lämmitin.
Tuohon kiinnittämiseen voi ostaa sopivat osat esim. Akvaariokeskuksesta. Paketissa tulee sellainen muovitsydeemi ja imukupit. Hintaa oli muutaman euron.

Kaapiston kokoamista ei tosiaan kannata murehtia etukäteen. Minä olen se joka meillä kokoaa kaikki huonekalut sun muut, eikä tuo tosiaan ole pätkääkään vaikeampi kuin esim. Ikean huonekalut. Jos Ikean ohjeilla onnistuu, niin onnistuu kyllä tuokin! :D
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Jee, kaappi ja akva on pystyssä nyt pitäisi sitten alkaa sisustus ja muutto puuhiin.

Työntelin jo veistä sinne Juwelin suodattimen taakse ja nitkuttelin sitä. Mutta sitten muutinkin yllättäen mieltä. Jääköön mokoma rohjake siihen. Ajattelin, että sitten kun se hajoaa niin laitan siihen uuden sisäsuodattimen. Fluval 4 on kuitenkin yskinyt välillä viimeisiään, vanha kun on. Jätän sen sitten varalle. Sitäpaitsi huomasin, että siitä Juwelistahan saa hyvän aktiivilevittäjän hiilarille. Tunkee vain sen letkun siitä päällä olevasta reiästä sisään. Tai näin ainakin ajattelin. Miten lie sitten käytännössä. Eheim Classic, jonka 200 litraiseen ostin, on kuitenkin pääsuodatin.
240l
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Täällä myös koottiin tuo sama paketti tiistaina, eipä ollut juurikaan hankala operaatio, kun meikäläinenkin sen tajusi :mrgreen:
Tässä kypsytellessä haluttaisi jotain askarrella, ja mietinkin että jos vaikka tuhertaisi foliosta heijastimet valaisimeen, kun foliota keittiön laatikosta löytyy. Mitenkähän sen tuohon oikein kiinnittäisi, liimaisiko vain tuohon läppään ja lampun päälle? Ja jos liimaisi, niin millä? Vai olisikohan sittenkin viisaampaa törsätä juwelin omiin heijastimiin?
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Rise
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rise »

Thomas29hki:ltä kysäisen, kun miehellä on niin paljon Juweleista kokemuksia, muutkin saavat toki vastata jos tietävät. Jatkan tähän oman kysymykseni eli itselläni on Juwel rio 300, onko Juwelilla omia lisäloisteputkisettejä ostettavissa. Normaalistihan altaassa on 2. Itselläni on juurikin näin + arcadian heijastimet. Hiilidioksidin kanssa kasvit saa kyllä kukoistamaan, poikkeuksena punaiset, jotka eivät oikein ota kasvaakseen. Jos lisäputkia on mahdollista lisätä, mahtuuko altaassa vielä säätämään ja karsimaan kasveja jos lisää 2 putkea, vai kannattaako hommata vain yksi ja mahtuvatko heijastimet olemaan lisäputkienkin kanssa? Lisäksi miten lisäputket vaikuttavat valokannen toimintaan? Viimeinen kysymys kuuluu, että missä hinnoissa lisäputket pyörivät Suomessa tai Saksassa?
tumppa2
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tumppa2 »

Itekki eilen hain omaan rio240:seem kunnon heijastimet putkille Arcadian heijastimet ja ero on huomattava ja ei tule turhaan valo silmille ku kannen avaa.
hande1
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

suodattimesta

Viesti Kirjoittaja hande1 »

Teemu Salosen kanssa samoilla linjoilla... en keksi mitään syytä irrottaa alkuperäistä toimivaa suodatinta pois. Miksi ihmeessä ostaa akvaariopaketti ja alkaa sitten heittelemään osia (=rahaa) roskiin. Suodatin on varsin mainio ja toimiva, kaipaa tosin lisäksi roskien kerääjäksi toisen sisäsuodattimen varsinkin jos kaloja paljon.

Lämmitintä en ole tarvinnut omassa 180 litraisessani. Ongelma on enemmänkin liika lämpö, koska kansi on umpinainen ja putket sen sisällä. Helposti lämpötila nouseen 27 asteeseen ilman lämmitintäkin ja olen joutunut pitämään toista läppää pystyssä tästä syystä. Eli tässä vähän varoituksen sanaakin, eli seuratkaa veden lämpötilaa. Yöllä laskee kun putket ei päällä mutta päivisin etenkin kesällä vaarana ylikuumentuminen. Pitäisi vissiin vähän modifioida tiivistä kansirakennetta ja tehdä sinne aukkoa ilman kierron parantamiseksi.
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Rise kirjoitti:Thomas29hki:ltä kysäisen, kun miehellä on niin paljon Juweleista kokemuksia, muutkin saavat toki vastata jos tietävät. Jatkan tähän oman kysymykseni eli itselläni on Juwel rio 300, onko Juwelilla omia lisäloisteputkisettejä ostettavissa. Normaalistihan altaassa on 2. Itselläni on juurikin näin + arcadian heijastimet. Hiilidioksidin kanssa kasvit saa kyllä kukoistamaan, poikkeuksena punaiset, jotka eivät oikein ota kasvaakseen. Jos lisäputkia on mahdollista lisätä, mahtuuko altaassa vielä säätämään ja karsimaan kasveja jos lisää 2 putkea, vai kannattaako hommata vain yksi ja mahtuvatko heijastimet olemaan lisäputkienkin kanssa? Lisäksi miten lisäputket vaikuttavat valokannen toimintaan? Viimeinen kysymys kuuluu, että missä hinnoissa lisäputket pyörivät Suomessa tai Saksassa?
Ainakin www.aquaristik.net toimittaa lisävalosettejä. Esim. Juwel light unit 2x38 W / 120 cm näyttäisi maksavan 83,98 € plus rahtikulut. Lisävalosettejä löytyy siis eri kokoisia ja eri wattimäärällä. Kannattaa käydä tuolta sivustolta katsomassa mikä sopisi omaan altaaseen. Tärkeintä on siis sen altaan pituus. Rio 300 on muistaakseni 121cm pitkä jolloin käsittääkseni tuo 120cm valaisin pitäisi mahtua.

Ainakin isoimmissa malleissa kuten Rio 400 ja Vision 450 saa lisäsetin hyvin mahtumaan ja tuo valotehoa huomattavasti. Itselläni on tuo Vision 450 ja 4-putkea löytyy sekä original valonheijastimet. Mahtuvat ainakin tuossa mallissa hyvin kanteen. Mukana on siis 3 kansipalaa jotka tulevat valosettien väliin.

Suomen hintatasoa en osaa sanoa, mutta kannattaa kysellä esim. Helsingin Akvaariokeskuksesta Petriltä mitä hän tarjoaa...
Samyel
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Samyel »

Itseäni lainaten täältä.
Minulta löytyy Juwelin Rio 240L akvaario. Tähän olen asentanut valaisinkannen lisäksi kaksi 36-38W loisteputkirunkoa. Loisteputkirungot ovat uudempaa mallia ULTRA SEAL® Controller Range. Laitoin rungot kiinni nippusiteillä juwelin omaan valaisinkanteen. (Kuvia voin lähettää spostilla, jos joku haluaa postata niitä tänne.) Hyvin ovat vettä pitäneet, vaikka runkojen päät ovat vahingossa altaassa käyneet.

Minulla menee kannet hyvin kiinni ja valoa on ihan kiitettävästi 4x38W + heijastimet. Muuntajista lähtevät johdot ovat tarpeeksi pitkät, joten muuntajat ovat nätisti kaapissa piilossa ja eivät kuumenna itse valaisinkantta.

Tilasin nuo aquaristikshopista. Hintaa kerty melkein 70€ eli 2x Arcadia Fluoreszent controller ja 2x juwel heijastimet . Toki tilasin samalla läjän kaikkee muuta akvasälää. Loisteputket ostin ihan paikallisesta akvaarioliikkeestä, koska paketti oli kyllä taasen aika hurjan näköinen tullessaan. Kaikki tilauksen tavarat olivat mukana ja ehjinä.
Ainoa haittapuoli nuissa putkissa on liiallinen veden lämpeäminen. Kun kannet ovat olleet koko päivän kiinni, niin illalla mittari näyttää 27,5 astetta. Kesällä täytyy toinen kansista pitää auki, jottei lämpötila ihan saunan lukemiin nousisi. Toinen vaihtoehto on laittaa tietokonetuuletin toiseen huoltoaukoista, mutta kesää odotellessa.

Tässä vielä kuvia. Kokonaisuus ja läheltä.

Loisteputket eivät tuota huollon aikana murheita. Napsautan lamput pidikkeistä ja nostan ne akvaarion ja seinän väliin. Näin on tilaa lutrata.

Suodattimesta vielä pari sanaa. Suodatin on toiminut minulla todella hyvin, joten sitä ei kannata repiä poies edes sen rumuuden vuoksi. Enemmän minua häiritsee nuo ulkosuodattimen imu- ja tuloputket.
tinzue
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Itsellänikin on tuo samoinen Rio 240, ja toiminut vuodenpäivät ihan hyvin. Suodatin on ollut mainio, sitä ei kuulemma alkuun kannata mennä liian nopeasti putsailemaan. Itse noudatin neuvoa, en tiedä onko siitä ollut hyötyä vai ei. Muuta suodatusta en ole itse altaaseen lisännyt, vesi on erittäin kirkasta ja pohja puhdas, silläkin kustannuksella että altaassa asustaa kultakaloja. Lämmittimelle ei ole meidänkään taloudessa vielä löytynyt käyttöä, vedenvaihdoilla ja kansia aukomalla saadaan
pidettyä vesi tarvittavan viileänä, ei siis kokemusta lämmittimen tehosta.

Enpäs ole itse tullut aiemmin ajatelleeksi noita heijasteita, siitäköhän tuo johtuu että kasvit voi huonosti. Toisaalta tupsulevälle valoa tuntuu riittävän. Tietääkö joku viisas, että jos käyttää nestemäisiä kasviravinteita, lisääkö se levien määrää? Siis tiedän että tietenkin lisää jos kasvit eivät kerkiä ravinteita käyttää, mutta minulle neuvottiin että lopettaisin nestemäisen käytön ja käyttäisin mieluummin pohjalannoitetta. Onko totta, etteivät levät osaa käyttää pohjalannoitetta yhtälailla hyödyksi? Kylläpäs tästä tuli taas sekavaa tekstiä... :roll:
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Minä laitoin nyt näin aluksi alumiiniteippiä sinne kannen alle. Siis liimasin niihin luukkuihin. Ajattelin sitten myöhemmin ostaa ne Juwelin omat heijastimet. Kummasti raha loppui tältä kuukaudelta kun piti tuon "huokean" akvaariopaketin lisäksi ostaa vielä kaikenlaista muuta kivaa sälää :roll: .
240l
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Anuski kirjoitti:Minä laitoin nyt näin aluksi alumiiniteippiä sinne kannen alle. Siis liimasin niihin luukkuihin. Ajattelin sitten myöhemmin ostaa ne Juwelin omat heijastimet. Kummasti raha loppui tältä kuukaudelta kun piti tuon "huokean" akvaariopaketin lisäksi ostaa vielä kaikenlaista muuta kivaa sälää :roll: .
:mrgreen: Tuohan se on minullakin syynä tähän askarteluinnostukseen!
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”