Miksi omenakotilon poikaseni eivät kasva/kuolevat?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
memppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 09:00, 10.10.2006
Paikkakunta: Jyväskylän maalaiskunta

Miksi omenakotilon poikaseni eivät kasva/kuolevat?

Viesti Kirjoittaja memppa »

Minulla on 128 litraisessa altaassa 6 kpl aikuisia omppuja. Näistä on puolet uroksia ja puolet naaraita. Munia tulee jatkuvalla syötöllä. Osan olen irrottanut ja kiinnittänyt telineisiin akvaarion sisälaseihin veden pinnan ykläpuolelle. Osa saa rauhassa itsekseen kuoriutua. Poikasiakin on välillä huimat määrät. Kuitenkin vähitellen ne häviävät tyystin = kuolevat yksi toisensa perään. Tyhiä pikku kuoria näkyy pohjalla.
nyt on muutamia kymmeniä poikasia ollut kohta kaksi viikkoa vaeltelemassa akvaariossa. Ne eivät kyllä ole juurikaan kasvaneet. Näin kirjoittaja rainin kuvia, joissa jo viikon ikäinen poikanen oli 5 mm kokoinen. Missä vika? Ruokin niitä kuivaamillani kotilokekeseillä (valmistettu kuivurilla aivan rainin ohjeen mukaan) sekä raemaisella kalanruualla sekä spirulina- yms. pohjatableteilla.
Ko. altaaseen ilmestyy pieniä määriä sinilevää, jonka poistan päivittäin. Voiko tällä olla yhteyttä poikasten menehtymiseen?
260 l, 6 kissaa + coton de tulear Rulle
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Viestit: 580
Liittynyt: 10:28, 25.09.2006
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Minä saan myös kuolemaan myöskin aikuisia kotiloita :frown: mutta ruokin niitä myös tuoreella tomaatilla (ilman siemeniä) kurkulla ja joskus kesäkurpitsalla,salaatin lehdellä ja pinaatilla ja ovat ne syöneet keitettyä porkkanaakin :mrgreen:
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Kaikki vesiarvot lienevät sinulla kohdallaan? Onko altaassa sukarapuja? Minulla ne tuhosivat pikkupoikasia tehokkaasti... Saatko siirrettyä pikkupoikasia kasvamaan "rauhaan"?
kavaljeeri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 13:56, 25.10.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kavaljeeri »

Mikä mahtaa olla veden kovuus? Isot kotilot tarvitsevat melko kovaa vettä kasvaakseen, muuten kuori ei kehity/kasva/jää heikoksi.

Ruokaa ainakin on annettu, eli kovuuden nosto (jos se on alhainen) voisi auttaa asiaa.

Meillä kotilo söi muuten kaikki vaaleanvihreät kasvit, eli jos ravintoa sittenkin olisi liian vähän..?
Äh. Keksiikö kukaan kivaa parikalaa 140-litraiseen, jonka ph 8?
Molli-79
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 14:25, 19.01.2004
Akvaarioseurat: Tay
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kaarina

Ruokaa...

Viesti Kirjoittaja Molli-79 »

waterwoman kirjoitti:Minä saan myös kuolemaan myöskin aikuisia kotiloita :frown: mutta ruokin niitä myös tuoreella tomaatilla (ilman siemeniä) kurkulla ja joskus kesäkurpitsalla,salaatin lehdellä ja pinaatilla ja ovat ne syöneet keitettyä porkkanaakin :mrgreen:
täällä ollaan käytetty myös perunaa.. :)
Säästä vesi kaloille, juo olutta!
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Viestit: 580
Liittynyt: 10:28, 25.09.2006
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

kotilot

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Saattaa olla että olin antanut liian vähän ruokaa.
Nyt satalitrasessa on 9 munarypälettä 8O .
Saas nähdä kui käy
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”