Doddih! Nyt on kypsytelty meidän 126-litraista 11.3. lähtien, eli nyt on menossa 11. päivä.
Eli kun allas oli täytetty vedellä, lisäsin hiekat sekä multasukan altaaseen ja olen ruokkinut allasta seuraavasti:
1. ilta yksi mittalusikallinen HSS:ää
2. ilta puolikas mitta
3. ilta puolikas mitta + kalanruokaa
4. ilta neljännesmitta + kalanruokaa
5. ilta neljännesmitta + kalanruokaa (poistin multasukan)
6. ilta neljännesmitta + kalanruokaa
7. ilta neljännesmitta + kalanruokaa
8. - 11. ilta kalanruokaa
Eli HSS:ää on annosteltu yht. 3 mitallista. Myönnän, että olen malttamaton, tuntui ikuisuudelta, ennen kuin nitriitti edes nousi. Alusta pitäen, eli ekana iltana nitriitti näytti 0,3, ja 7. päivänä se nousi 0,8:aan. Yhdeksäntenä päivänä nousi tummimpaan punaiseen eli yli 3,3. Tänään laimensin edelleen tummanpunaisen näytteen ja sain arvoksi n. 5. Ja nyt tietenkin tuntuu ikuisuudelta, kun nitriitti EI LASKE...
Nitraattia ilmaantui seitsemäntenä iltana ja on pysynyt siitä lähtien 12,5 paikkeilla (en toki ole joka ilta nitraattia mitannut, kuitenkin viimeksi tänään).
Kysymys kuuluu, että mitäpäs nyt? Onko syytä olla huolissaan liiasta ammoniumin lisäyksestä, vai pitäisikö sitä nyt jatkaa, vaikka nitraattia ei tuosta nitriitistä ole vielä paljoakaan muodostunut? Vai jatkanko pelkkää kalanruoalla syöttämistä? Entäpäs tuo alun nitriittiarvo, voiko olla mahdollista, että hanavedessä on nitraattia vai mahtaako olla omaa kämmäystä tuo tulos?
Silmät höröllään olen näitä perusteita palikkaohjeineen lukenut, mutta kun ei. Ei kai sitä vain osaa/malta/uskalla luottaa vaan sooloilee enemmän tai vähemmän. Onneksi voi kysyä kun kehtaa. Ja minähän kehtaan.