Vedensuosikki?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
aquatica
Junior Member
Junior Member

Vedensuosikki?

Viesti Kirjoittaja aquatica »

Käykö vedensuosikki akvaarioon jossa on valoa vähän? Mitat 100*40*45 ja yksi 30 watin putki ja jokin philipsin putki!
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Vedensuosikki vaatii suhteellisen paljon valoa. Muuten se on helppohoitoinen kasvi.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

Meillä taitaa olla vedensuosikkia akvaariossa. Kuvaa en tällä hetkellä saa. Pintaan asti on jo kasvanut, altaalla on korkeutta hieman yli 50 cm. Voiko tuon vain katkaista, ja istuttaa sen katkenneeen pään? Noin meille neuvottiin akvaariokaupassa.
Yöllä kun valot sammuttaa, kasvi laittaa ylä "lehtensä" suppuun, kasaan. Onko normaalia vedensuosikilta?
aquatica
Junior Member
Junior Member

voi katkaista. Vedensuosikilla on vain pienet juuret, ja se ottaa suurimman osan ravinteista vedestä, joten juurtuminen ei vie kauaa... Minulla on isoja puskia ja joskus harmittaa heittäää niitä roskiin, mutta ei mahdu enää akvaarioihin ;P Ja toiseen kysymykseen. On normaalia... en kylläkään tiedä miksi ;)
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Kyllä tuolla alkuperäisen kysymyksen esittäjän wattimäärällä pitäisi vedensuosikki kasvaa. Eri asia sitten on putkien ikä ja laatu.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
aquatica
Junior Member
Junior Member

Kasvaa, kasvaa... vaikkakin valomäärä nyt yli kolminkertainen ;P
Hermen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Miten leveänä tuon vedensuosikin pitäisi kasvaa? Tarkoitan siis yhtä vartta joka jolla olisi hyvät kasvuolot... Kun nuo minun taimet alkavat olla tuollaista riukua vaan. Ei tiedä että mitenkä nuo istuttaisi että tulisi sellainen tuuhea puska. Akvaario 112l ja valoa 2x18W
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Hermen kirjoitti:Miten leveänä tuon vedensuosikin pitäisi kasvaa? Tarkoitan siis yhtä vartta joka jolla olisi hyvät kasvuolot... Kun nuo minun taimet alkavat olla tuollaista riukua vaan. Ei tiedä että mitenkä nuo istuttaisi että tulisi sellainen tuuhea puska. Akvaario 112l ja valoa 2x18W

Laita nippuun, ja istuta, se on niin helppoa. Ja lannoitus kannattaa olla, jos ei jo ole.
Hermen
Senior Member
Senior Member

g.rosea kirjoitti:
Hermen kirjoitti:Miten leveänä tuon vedensuosikin pitäisi kasvaa? Tarkoitan siis yhtä vartta joka jolla olisi hyvät kasvuolot... Kun nuo minun taimet alkavat olla tuollaista riukua vaan. Ei tiedä että mitenkä nuo istuttaisi että tulisi sellainen tuuhea puska. Akvaario 112l ja valoa 2x18W

Laita nippuun, ja istuta, se on niin helppoa. Ja lannoitus kannattaa olla, jos ei jo ole.
Kasvaa jo nipuissa. [;)] Lannotus on sekä vedessä että pohjassa. Mutta jos vain istutan liian tiehään etteivät saa tarpeeksi valoa... Mene ja tiedä.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
odyzzah
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja odyzzah »

Yöllä kun valot sammuttaa, kasvi laittaa ylä "lehtensä" suppuun, kasaan. Onko normaalia vedensuosikilta?
Ihan samasta syystä kuin esimerkiksi voikukat kesällä, joko yöksi tai sadesäällä - valoa ei ole tarpeeksi. Tosin itsellä tuo vedensuosikki alkaa sulkemaan lehtiään jo automaattisesti siinä n. iltaseitsemän aikaan, vaikka valot palaisivatkin.. Muistaakseni luin jostain että kasveilla on joku "kukkakello" joka reagoi herkästi paistavaan valoon, ja säätelee sen mukaan pitääkö lehtiään / kukkiaan auki vaiko supussa. Eli ilmeisesti jonkun sortin kello (?) kai löytyy, jonka mukaan päättelevät onko päivä tai yö. :roll:
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuosta valosta semmonen kysymys että mulla on 120l akvaario ja se on 40cm korkee ja valona on yksi 18w Sylviana Aquastar merkkinen putki.
Oon kansa aatellu ostaa tuota vedensuosikkia riittääkö toi valo sille.
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Juu minulla myös laittaa lehdet suppuun jo ennen valojen sammutusta... Mulla kasvaa varmaan monia kymmeniä samassa nipussa, eikä alalehdet siitä kärsi, viikoittain sitä saa karsia... välillä katkasen ihan juuresta jotta tulis lisää uutta kasvustoa alhaalta asti.
PimpBot9000
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Hermen kirjoitti:Miten leveänä tuon vedensuosikin pitäisi kasvaa? Tarkoitan siis yhtä vartta joka jolla olisi hyvät kasvuolot... Akvaario 112l ja valoa
2x18W
Omassa akvaariossani isoimmat yksilöt näyttäisivät olevan halkaisijaltaan n. 5 - 6 cm. 200 L ja 2x30W. Eli kyllä tuolla sinun valomäärällä pitäisi samanlaista tulosta saada. Onko hiilidioksidilannoitusta?

Vedensuosikki käsittääkseni kasvaa aika vähäiselläkin valolla, mutta mitä vähemmän valoa, sitä pienempiä lehtiä ja sitä lyhyemmin välein lehtiä on varressa.

Ja aiheeseen liittyen. Istutatteko tosiaan kirjaimellisesti nippuina eli otatte nipun ja tungette koko roskan "yhteen koloon." Muistan että jossain Markku Varjon kirjassa vuosimallia papu varoitettiin että varret voi mädäntyä. Itse istutan niitä yksitellen. Paitsi jos olen ollut laiska, olen tunkenut koko roskan yhtenä nippuna. Ei kyllä mikään mädäntynyt.
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
aurora00
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aurora00 »

Itse olen ymmärtänyt, että vedensuosikki pärjää myös melko hämärässä. Ei kasva tällöin niin nopeasti. Minulla huonosti valaistussa altaassa pärjännyt hyvin. HAK:n sivuilla määritellään valon tarve 1-5 ja vedensuosikille annettu 2.
Hermen
Senior Member
Senior Member

Mulla on CO2-lannoitus (kiljupulloviritelmä) ja toimii ihan hyvin (varsinkin punarotala on ruvennut kovasti kasvamaan). Siis mitä se kertoo valon määrästä jos ne lehdet kasvavat melko harvassa siinä varressa? Mie olen laittanut kasvamaan nuo sellaisissa 3-5 varren nipuissa...
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Eikös se nyt ole niin, että liian vähäisessä valossa kasvi "venyttää" vartta valoa kohti, jolloin lehdetkin ovat harvemmassa. Kun valoa on tarpeeksi, korkeuskasvu voipi olla samaa luokkaa, mutta lehdet ovat tiheämmässä/suuremmat ja kasvi voi muutenkin paremmin.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Hermen
Senior Member
Senior Member

Eli pitäisikö sittenkin siis laittaa nuo kasvit vähän harvempaan, jotta niillä olisi tilaa/valoa kasvaa?
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Meillä on ollut niin että vähässä valossa vedensuosikki kasvaa hitaasti tuuheana eli vartta on lehtien välissä vain vähän. Kun taas sitten runsaassa valossa venyttää vartta melkoista vauhtia. Myös valon sävy vaikuttaa. Hyvin sinisessä valossa kasvoi kauniimpana ja tukevampana, punertavassa taas venyy ihan liikaa. Vedensuosikki siis näyttää käyttäytyvän aivan eri tavalla kuin vaikkapa karvalehti joka kasvaa valossa tuuheampana.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”