Niin...mulla on niitä palettikalan poikasia (nyt noin ½ cm pituisia) Täyttävät 3 päivän päästä kokonaisen kuukauden. Piti kysyä, että millois nää vauvelit on myynti iässä.? Ei vielä pitkään aikaan varmaankaan.. Ja onko nää poikaset herkkiä, mm. siivouksen aikana tapahtuvalle lämpötila vaihtelulle? Ja onk ohyvä että ruokin poikasia päivittäin/ainakin joka toinen päivä pikkukalojen/poikasten ruoalla? Onko toden näköistä että vanhemmat enää tässä vaiheessa söisivät poikasensa? Kun tälläinen tieto on mulle korviin kiiriny että se olis kovinkin todennäköistä.
"kaikki mikä on pinnalla, on syötävää", sanoi herra kala.
Eikös ne isommat poikaset nimenomaan ole vanhempien mielestä "liikaa", kun valmistautuvat uuteen kutuun? Ymmärtääkseni ne kuukauden ikäiset poikaset pitäisi jo siirtää toiseen akvaarioon, ellet halua että emokalat rupeavat niitä "harventamaan".
Myyntikoosta: minkä kokoisia itse ostaisit? Kauppahan ei yleensä halua odotella kalojen kasvua myyntialtaissa, vaan poikaset pitäisi kasvattaa kotona "tarpeeksi suuriksi", ennen kuin niitä tarjoaa kauppaan.
olisko hyvä jos siirtäisin palettini pikapuoliin noin 50L karanteeni altaaseen? Saisin sen pian, ystävältäni. Riittäisikö se? Niitä poikasia on vähentynyt aika lailla alusta, sillä alussa niitä oli sellaiset 40, mutta enää vähän reilu 20.. Ovat pian jo sentin mittaisia ja ovat vallaneet koko altaan. Mutta yksi pienokainen omgelma tässä on..Miten ottaa lähes läpinäkyviä tai no..harmaita poikasia kiinni? Niitä ei ole varmaankaan kauhean helppo pyydystää luulen
Voisi olla hyvä siirtää, jos saat karanteenialtaan lämpötilan ja suodatuksen kuntoon. Ehkä niitä poikasia voisi "imuroida" pohjalapolla, jos sulla on sellainen toisesta päästä leveätötteröinen malli.
1.Hankkisin pleksin palan joka sopii isompaan altaaseeni (140L) *eristyspalaksi* ja eristäisin sillä pienen osan altaasta.
2.Siirtäisin plaettikala vanhemmat sinne eristykseen.
3. Jättäisin poikaset rauhassa kasvamaan seeprakalojen, monnin ja piikkisilmien kanssa pienempään altaaseen, ja vanhemmat isompaan uutta kutua valmistelemaan!!??
4.Wola! valmis!
Olisko ideaa?
Olisko nämä 2 kk vanhat poikaset jo sopivan kokoisia altaan vaihtoon? Tossa oli linkkiä kuviin: (toivottavasti tulivat perille) http://tintte.suntuubi.com/?cat=5&img=25
Kuinka isoina/vanhoina nämä kyseiset poikaset ovat myynti iässä/koossa ? Olen jostakin saaanut sellaisen käsityksen että "kropan" (pyrsöä lukuun ottavatta) tulisi myynti aikana olla väh. 3 cm? Pitääkö paikkaansa? Poikaseni alkavat kohta pyrstö mukaan lukien olla pari senttisiä ja isoimmat kohta jo kolmekin! :O Ajattelin vain tiedustella vähän..
Ajattelin kun ne poikaset pitäs siirtää isompaan akvaan..niin että eikö ne syödä siellä mun isossa? (käy kotisivuilla katsomassa kalastoa, jos tarpeen) Pelottaa noi raitikset.. iik..!!
Kiva kuulla
Mutta mulla on nyt taas ongelmana se että, poikasten pitäis olla jo kohta puoliin luovutus iässä, mutta eivät ole juurikaan senttiä kahta senttiä pidempiä vielä.. ja vasta muutamalla poikasista on oranssehtavaa selkä evässä. :O
Olenko ruokkinut poikasia väärin? vai mikseivät ne sitten kasva vaikka ovatkin jo reilu kolme kuukautta vanhoja??
Mielessäni on myös käynyt, että syynä voisi olla niiden pieni elintila! Ne ovat kasvaneet 80L altaassa :/ joka on tietääkseni paleteille aika pieni.
Mulla on kanssa paletin poikasia, otin pariskunnan kaveriltani väliaikaisesti säilytykseen ja nyt altaaseen on ilmestynyt yli 30 poikasen kööri vanhempiensa lisäksi. Poikaset ovat pysyneet hyvin piilossa, kun ovat jo sentin mittaisia.
Olenko ruokkinut poikasia väärin? vai mikseivät ne sitten kasva vaikka ovatkin jo reilu kolme kuukautta vanhoja??
Mielessäni on myös käynyt, että syynä voisi olla niiden pieni elintila! Ne ovat kasvaneet 80L altaassa :/ joka on tietääkseni paleteille aika pieni.
Mun mielipide on että:
Odottelet vaan rauhassa, kyllä ne kasvavat pikkuhiljaa...
"Mitäs matoja noi on?"
Kysyi isä nähdessään sukaravut.
160 ja 21 litraa
Minulla palettikalojen poikiminen alkaa muodostua johon ihan ongelmaksi, kun tekevät uusia pikku kaloja sitä mukaa kun vanhat on saatu "kuorista" ulos. Olen tiennyt, että palettikalat lisääntyvät akvaariossa helposti, mutta että noin tiiviiseen tahtiin... Ilmeisesti poikasien putkahtelua maailmaan ei voi oikein mitenkään ehkäistäkään?
Isoimmat poikaset alkavat olla kokoluokaltaan neontetran kokoisia, vielä siis pitäisi ilmeisesti odottaa ennen kuin voi ruveta kaupittelemaan pois. Osaatteko sanoa ottavatko eläinkaupat palettikalan poikasia kuinka hyvin vastaan. Jostain olen kuullut huhun, että niitä olisi vaikea saada myytyä. Pitäneeköhän paikkansa?
yaya kirjoitti:Ilmeisesti poikasien putkahtelua maailmaan ei voi oikein mitenkään ehkäistäkään?
Poista jompi kumpi sukupuolista... tai vesi.
yaya kirjoitti:Osaatteko sanoa ottavatko eläinkaupat palettikalan poikasia kuinka hyvin vastaan. Jostain olen kuullut huhun, että niitä olisi vaikea saada myytyä. Pitäneeköhän paikkansa?
Riippuu kauppiaasta. Palettikaloja menisi paljonkin koska ne ovat kauniita ja usealle akvaarionoviisille ajatus "rajusta" kalasta on kiehtova. Tosin vastuullinen kauppias ei niitä myy ihan mihin soppaan sattuu joten se rajaa ostajia aika pahasti. Lopulta ne kuitenkaan eivät aidosti kamalan monenlaiseen seuraan sovi.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet