Silikoonien kestävyys
Valvoja: Moderaattorit
Silikoonien kestävyys
Pitäis mahollisesti tyhjentää tuo 180 litranen juwelin rio akvaario. 4kk olis tyhjillään tuo allas. Mitä luulette, kärsiikö nuo silikoonit paljon? Pitääkö se vettä samalla lailla sitten kun täytän sen taas, mitä tähänkin asti?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Akvaarion silikonien tsekkaus/huolto/vaihto
Silikonien vaihto?
Silikonien vaihto
Koska silikonit pitäisi vaihtaa?
silikonien vaihto
Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?
Silikonien vaihtoväli?
Löytyivät haulla, hakusanoilla silikon* AND vaiht* rajaten haun koskemaan vain viestin aihetta.
Silikonit pystyy vaihtamaan itse, käytetään akvaariokäyttöön "tarkoitettua" silikonia ja vaihtoväli voi olla altaan käytöstä/säilytyksestä riippuen joistakin vuosista kymmeniin vuosiin.
Silikonien vaihto?
Silikonien vaihto
Koska silikonit pitäisi vaihtaa?
silikonien vaihto
Onko akvaarion silikonien vaihto iso/vaikea operaatio?
Silikonien vaihtoväli?
Löytyivät haulla, hakusanoilla silikon* AND vaiht* rajaten haun koskemaan vain viestin aihetta.
Silikonit pystyy vaihtamaan itse, käytetään akvaariokäyttöön "tarkoitettua" silikonia ja vaihtoväli voi olla altaan käytöstä/säilytyksestä riippuen joistakin vuosista kymmeniin vuosiin.
silikoonesita
Ite oon vaihtanu kahteen akvaan silikoonit ja ne pitää loistavasti. Myös juwelin akva mullaki o ja uskon että 4 kk se pysyy kyllä kuivilla aivan loistavasti! 

-
- Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Samaa ihmettelen minä. Ensimmäinen akvaarioni oli 35-litrainen kippo, joka oli ollut ties kuinka monta monituista vuotta kylmällä ullakolla. Siinä taisi olla vielä alkuperäiset silikoonit, ja allas näyttää ainakin tosi vanhalta (siinä on ruskeat muovikehykset). Altaan myyjä väitti, että allas vuotaisi yhdestä yläkulmasta, mutta enpä ole tuota 8 vuoden aikana huomannut.Massi kirjoitti:Ei se silikoni mihinkään kuivu eikä karise vaikka olis 10 vuotta kuivilla. Mistä ihmeestä te olette saaneet päähänne tommosia ajatuksia, että se silikooni menee huonoksi?

Nykyinen 130-litrainen oli myös ollut pari kuukautta kuivilla ja myyjä oli kovin huolissaan silikoonien pitävyydestä. Mitään vuotoja ei tässäkään ole ollut ja silikoonit erittäin hyvässä kunnossa. Joten 4 kk kuivilla ei takuulla ole huonoksi akvaariolle.

340 l seura-akvaario (loistobarbit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Kyllä mä vaan olen nänyt niitä altaita, joissa silikonit ovat kuivuneet koviksi korpuiksi ja halkeilleet.Massi kirjoitti:Ei se silikoni mihinkään kuivu eikä karise vaikka olis 10 vuotta kuivilla.
Kyllä varmasti on joo pitävät, ainakin pari ekaa päivää.
En rupeisi pelleilemään satojen litrojen vettä kanssa, mutta jokainenhan toki tekee niinkuin tahtoo. Eli, jos haluaa ottaa riskin, että kodista tulee yhtenä päivänä uima-allas siitä vaan.
Ei, en mäkään usko, että pari kuukautta tekee silikoneille hallaa. Varmaan puhutaan vuosista, ennen kuin ne menevät korppu kuntoon.Lightforce kirjoitti:Nykyinen 130-litrainen oli myös ollut pari kuukautta kuivilla ja myyjä oli kovin huolissaan silikoonien pitävyydestä. Mitään vuotoja ei tässäkään ole ollut ja silikoonit erittäin hyvässä kunnossa. Joten 4 kk kuivilla ei takuulla ole huonoksi akvaariolle. Smile
Mutta se varmaan riippuu myös tapauksesta, onko silikonit minkä ikäiset jo alunalkaen ja missä kunnossa. Jos ne repsottaa jo valmiiksi melkein irti lasista, niin tuskinpa ne siitä kuivaamalla ainakaan paremmaksi muuttuu.
I'm #1 so why try harder?
Onkohan nyt oikea aihe mutta tietääkö kukaan missä saisi Tampereen seudulla vaihdatettua silikonit, ja kauanko siinä menee? Äitini akvaario vuotaa sauman yläreunasta (ei voi täyttää täyteen asti) ja asialle pitäisi varmaan tehdä jotain...
Kalat ovat kuitenkin sen verran isokokoisia (pari lehtikalaa) ettei niitä edes mihinkään ihan pieneen väliaikaisasuntoon voi laittaa, jos vaikka viikkokin menee tuossa silikonihommassa...
Kalat ovat kuitenkin sen verran isokokoisia (pari lehtikalaa) ettei niitä edes mihinkään ihan pieneen väliaikaisasuntoon voi laittaa, jos vaikka viikkokin menee tuossa silikonihommassa...
Hmm... ootteko ny ottanu sellasen huomioon että aineet on melkolailla muuttunut vuosien saatossa..jos mulla olis 10-20 vuotta vanha allas niin en varmasti ottais kooneja pois. Jos joskus näätte jonku 70-80 luvun silikoni purkin niin haistakaa sitä piruuttaa. 8) Mut älkää kuitenkaan ihan sillain koko henkäsyä. 8)mollylady kirjoitti:Kyllä mä vaan olen nänyt niitä altaita, joissa silikonit ovat kuivuneet koviksi korpuiksi ja halkeilleet.Massi kirjoitti:Ei se silikoni mihinkään kuivu eikä karise vaikka olis 10 vuotta kuivilla.
Kyllä varmasti on joo pitävät, ainakin pari ekaa päivää.
En rupeisi pelleilemään satojen litrojen vettä kanssa, mutta jokainenhan toki tekee niinkuin tahtoo. Eli, jos haluaa ottaa riskin, että kodista tulee yhtenä päivänä uima-allas siitä vaan.
Ei, en mäkään usko, että pari kuukautta tekee silikoneille hallaa. Varmaan puhutaan vuosista, ennen kuin ne menevät korppu kuntoon.Lightforce kirjoitti:Nykyinen 130-litrainen oli myös ollut pari kuukautta kuivilla ja myyjä oli kovin huolissaan silikoonien pitävyydestä. Mitään vuotoja ei tässäkään ole ollut ja silikoonit erittäin hyvässä kunnossa. Joten 4 kk kuivilla ei takuulla ole huonoksi akvaariolle. Smile
Mutta se varmaan riippuu myös tapauksesta, onko silikonit minkä ikäiset jo alunalkaen ja missä kunnossa. Jos ne repsottaa jo valmiiksi melkein irti lasista, niin tuskinpa ne siitä kuivaamalla ainakaan paremmaksi muuttuu.
Nää uudet silikoni valmisteet kun on sellasia et niil voi kai melkein pestä hampaat ja kiillottaa haarukat ja veittet.
Ihan sama kun esim polttoaineissa. Vanhaa kunnon lyijyllista bensaa kun voit säilyttää useita vuosia ja käyttää sen jälkeen mutta laitappa tota St1:sen 95E pulloon vuodeks ja koita saada ruohon leikkuri käyntiin 8)