Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Pöh. Kasikymppinen on ollut sohvalla tyhjillään parisen kuukautta ja viikonloppuna sitten ajattelin täyttää sen ja ottaa taas käyttöön. Pöh. Silikonit näyttivät vähän arveluttavilta, joten testasin vedenpitävyyden kylppärissä. Kyllähän se vettä piti mutta tarkemmalla tutkailulla silikonit näyttivät vielä arveluttavimmilta. Pöh. Akva on toistakymmentä vuotta vanha ja silikonit on on kerran uusittu, muutama vuosi sitten. Nyt tässä mietin, että ryhdynkö taas silikonien uusimiseen vai käytänkö tilaisuuden hyväkseni tekosyynä ostaa kokonaan uusi alla. Nimittäin vaikka silikonituubi tulisi halvemmaksi, niin ulkona on vielä yöpakkasia, joten silikonien uusiminen parvekkeella ei onnistu - ja sisällä en sitä hajua suostu nuuhkimaan. Pöh.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Ihan mukavat fiilikset. Sain viimein akvaariot kitkettyä katsottavan näköisiksi ja seuraavaksi taitaa alkaa taustaprojekti, ostin jo hiiltä ja punaliitua. Jos tekisi koevedoksen ensin karanteeniin, ja jos onnistuu hyvästi niin tekisi sitten noihin isompiin. Saapa nähdä mitä tulee kun alan taiteilemaan parimetristä taustapaperia kun täällä on nuo karvaiset assistentit auttamassa :mrgreen:

Pitkästä aikaa on tullut uusia asukkejakin, hankin pari harjarapua ja ne ovat ihan mielettömän hauskoja :D Olen heille tarjoillut nestemäistä poikasruokaa ja muuta hienojakoista, voisi pääsiäisen jälkeen laitella heitä varten vielä likoeläinviljelmän. Eilen sitten ovelle ilmaantui viisikko pieniä korurihmuleita, joille laitoin hätäpäissäni 100-litraisen kasvivarastoni asuttavaan kuntoon. On se hyvä kun noita ylimääräisiä purkkeja riittää :mrgreen: On kyllä sieviä pikkuisia, kuin pikku timangeja tuolla kasvien seassa vilistämässä.
Zamora
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Zamora »

Oh dear.. Pitäis ruveta suunnittelemaan tuota 250 litraisen sisältöä..
Kaija K
Junior Member
Junior Member

hello taas

Viesti Kirjoittaja Kaija K »

Täytyy nytte kirjottaa tästä ku sain lopultakin kultini (kultakal) isoon pyttyyn.Testataan nytte toimiko kypsytys . 2 vko porisi ja vanhat ympit sekä kalanruoat. Mulla ei vaan oo ollu koskaan ennen näin isoo asllasta...jännää joutuuko onkimaan kultin vielä takasin vanhaan kämppään... [:I]
::kata::
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ::kata:: »

Olen siirtymässä pienemmästä akvaariosta isompaan tällä hetkellä..
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Malys »

Mua puolestani kiinnostaisi 250 litraisen altaani asujaimisto. Ketä siellä tällä hetkellä on ja kuinka monta. Allas on aika tiheää kasvustoa täynnä enkä onnistu laskemaan yksilöitä. Etenkin vanhusten lukumäärä kiinnostaa, pari korumonnista, partis, 4 leväbarbia, kolme kardinaalitetraa ja yksi kiilakylki pitäisi tuolta löytyä. Kaikki n. 9 vuoden ikäisiä (kaksi leviksistä vajaan vuoden nuorempia tosin), niin varmaan ajan kysymys milloin henkensä heittävät, etenkin nuo pienet sintit. Pienistä raadoistakaan ei äkkiä mitään jää jäljelle, kun tehopartio levikset+partis+kierteiset tekevät selvää. Sentään nuo levikset ja partis on niin isoja, että niiden kuoleman kyllä huomaa eivätkä jää mätänemään.

Mutta on kyllä altaan vesi todella kirkasta, ei hitustakaan missään. :mrgreen:
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Yhtenä yönä tässä luin tätä ketjua varmaan pikkutunneille asti...

Itelläni on akvat vasta hankittuja ja omaa intoa piisaa. On ne todella nättejä, kappale kauneinta luontoa sisätiloissa... tykkään myös katella kalojen touhuilua. Erityisesti loka-marraskuun räntäsateisinä ja viimaisina päivinä uskon niiden vihreydestä olevan paljon silmäniloa.

364 litraiseen toivelistalla on vielä löytää rusomonnisia sekä lisää jonkin verran kasveja, jos akvakauppiaani saa niitä hankittua jostain. On kyllä hyvä kauppias, yrittää kovasti ja on hyvä palvelu kaikin puolin. Vaihdoin eilen taustan tähän, kun kyllästyin retkipatjan mudanvihreään väriin, sain palstalta vinkkiä tehdä se paperista. Hain (ostin) kukkakauppiaalta ruskeaa pakkauspaperia, tiimarista tarjousvahavärit, jonka töhersin väreillä, mustaa, vähän ruskeaa ja punaista sekä rypistys, teippaus hyvin väljästi akvan taakse ja hieno tuli. Toiseen valaisimeen on hankintalistalla heijastimet, jotta niistä saa kaiken hyödyn irti kasveille. Nyt on tehoa n 0,4w/l ja kahdessa heijastimet. Vink vink, oisko kellään myydä käytettyjä heijastimia 30wattisiin.

128litrainen hakee vähän vielä sisustustaan. Akvassa on perhoskirjoahven pari ja 6 pikkuruista pandamonnista. Aikomus on hankkia siihen muutama eri lajinenkin, sukarapu, jos tulevat perhosten kanssa toimeen. Sukaravut on mulle täysin uusi tuttavuus ja kiinnostaisi perehtyä niiden elämään. Ei parane ottaa niitä paljoa, kun ilmeisesti ovat kovia lisääntymään...
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Vaihdoin 240L altaan sinisen kartonkitaustan ruskeaan rypistettyyn kartonkiin, kyllä tuli hieno! Kasvit erottuvat paremmin eri väreissään ja allas näyttää muutenkin jotenkin syvemmältä. Olen jo yli vuoden miettinyt tähän altaaseen lehtikaloja, en vain osaa päättää minkä värisiä ja kuinka monta ostan, 4 vai 6 pariutumaan. No ensi viikolla olisi tarkoitus mennä valikoimaan ainakin pari karantteenaukseen.

Kyllästyin 120L ulkonäköön, koska taannoisen melalehtien sulamisen jälkeen mikään muu kasvi ei suostunut enään kasvamaan paitsi vallut. Niimpä revin kasvit pihalle altaasta, samoin kivet ja kannot ja laitoin sisustuksen uusiksi. Nyt näyttää paremmalta. Vallut lähtivät kokonaan ja tilalle tuli karttulehteä, hapsuruohoa, jaavansaniaista ja kääpiömiekkaa. Aiemmin hyvin kasvanut vedensuosikkikin on takkuillut jo kuukausia, jos se nyt ei sustu kasvamaan niin vaihdan sen vaikka karvalehteen. Tähän olen miettinyt hiilarilannoitukseski tetran CO2-optimattia nestemmäisen lisäksi.
Kääpiörihmakalakin penteles on muuttunut äksyksi, aiemmin taisto oli pomo mutta nyt Paavokäppänä isottelee ihan tosissaan taistolle. Oli aiemmin jo repinyt siltä eviäkin. Ja huomasin viikko sitten, että Paavo puree muita kaloja syödessään tapletteja, jo yksi kultaseeprakala sai surmansa kun paavo puri kunnolla kylkeen ja kaksi muutakin on saanut osuman. Nyt mietin pitäisikö Paavolle hommata poikamiesboxi, ikää sillä alkaa olemaan n. 2.v joten kaise vielä hetken porskuttaa. Taisto pulestaan on jo vanha herra, kesällä tulee 3v.! Ja sen kyllä huomaa, on niin vanhan oloinenkin jo, ollut tosin viimeisen vuoden.

Launantaina meen Tuuriin, löytyisköhan sieltä mitään kivaa 8-)
Wellamo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Wellamo »

Olen niin tyytyväinen, kun vihdoin on akvaarioni kalastoasiat kunnossa.

Mietin mikä partistytön toisi esiin kannon alta useammin.. On kovin arka.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Istuskelen melkein nenä kiinni tuon meidän Juweli helmisukarapulan lasissa, sinne muutti eilen 14 hehkurasboraa. On ne sitten vaan ihania :D ! On niillä kyllä juhlat, altaasta löytyy ties mitä eliöstöä jota napsivat innolla menemään. Värit olivat jo eilen n. 5minuutin kuluttua kotiutuksesta aivan hehkuvan punaiset. Tahtoo noita lisää!

Mukaan tarttui kaupasta myös neljä pientä kantoa jotka ajattelin päällystää sammalilla ja sijoittaa tuonne ko. rapulaan, tosin ensin tarvitsee suorittaa viidakon harvennus 8-) .
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Tää on niin tätä. Juuri sain allasmäärän vähennettyä kahteen ja myytyä turhan akvarojun pois ja olin ihan tyytyväinen näihin 300-litraiseen seura-akvaarioon ja 100-litraiseen hammaskarppialltaaseen kun taas se iski.

Heitin pikku huppelissa ircissä että haluaisin pikkualtaan keltakääpiöahvenille lajialtaaksi ja sitten aamulla tajusin että niin tosiaan haluankin. Sopiva allas sitten löytyikin vaan siinä asustikin jo kalasto Tanganjikan kotilokutijoita ja hetken pähkäiltyäni allas kaloineen muutti meille. Ikinä en ajatellut Malawiin/Tanganjikaan sekaantua laisinkaan vaan kuinkas kävikään, olen ihan ihastunut tuohon pikkualtaaseen! Mietittäväksi nyt sitten jää hankinko silti sen altaan keltakäppänöille vai en. [;)]
llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Tänään oli taitelukala naaras -kato. Yksi oli kovin pahasti satuttanut kylkensä ja yhdellä oli vaikeuksia uida normaalisti. Se ui kyljellään ja päätin lopettaa sen koska ui tosi pahasti pinnalla.
Toivottavasti tuo haavainen tytteli parantuu. Erotin sen muista kaloista.
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
Channara
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Channara »

Yritän tehdä kandidaatin tutkintoa varten lopputyötä, jossa pohdin englannin kielen sanojen lainaamista suomen kieleen. Aihe on minusta ihan oikeasti mielenkiintoinen, mutta on hirveä kirjoittamistulppa, enkä saa tekstiä mitenkään etenemään.

Pitää siis tietenkin pohtia sanan geotooppi merkitystä AW:n keskusteluissa, sen sijaan että tekisi sitä h**on lopputyötä. :roll:
Lisäksi se minun aasia-geotooppini kuumottaa oikein toden teolla, ja katselen sopivia altaita tuolta myydään palstalta vähän väliä. Ei mulla ole edes tilaa sille akvaariolle. Tai rahaa sitä varten.
Channara
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Taas on akvaarioiden vedenvaihto käynnissä, karmeet viidakot on, mut en taida nyt jaksaa karsia, olkoot. Katsoo jos viikolla jaksais ottaa urakan joku päivä... Kunhan nyt saa vedet vaihdettua, niin saa riittää.
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Vihdoin allas on kypsä, jee!
Pääsiäislomalta tulivat ensimmäiset asukkaat; 6 pikkulehtikalaa ja 4 noitamonnia. Ostin kyllä nokkamonninkin, mutta se ei syystä tai toisesta kestänyt muuttoa, vaan kuolla kupsahti 2 päivää oston jälkeen pallomahaisena. Pitäisi varmaan soittaa liikkeeseen...
Pikkulehtikalat näyttivät eilen olevan heikossa hapessa, ja tänä aamuna kahdella niistä oli tasapainovaikeuksia. Kun olivat kovin arkoja, hain akvaaroliikkeestä varaamani ruusutetraparven, ja johan alkoivat pikkuiset liikahdella rohkeammin. Vieläkin ovat vaaleita ja arkoja, mutta jo selvästi parempia kuin eilen.
Kuinka ollakaan, tarttui liikkeestä mukaan muutakin kuin suunnitellut ostokset. Kun en ehtinytkään lomalla hakea suunnittelemiani töyhtökääpiöitä, ihastuin liikkeessä perhoskääpiöihin, ja haaremin verran niitä pantiin pussiin.
Olipa sinne tullut myös muutamia todella komeita nokkamonnejakin, ja kun noita jo ennestään haaveilin, ei mikään olisi voinut minua estää ostamasta myös niitä :mrgreen: . Tyttö (2v) tuijotti nokkista hetken, ja tuumasi: "käärme!" Mies ihmetteli, miksen voinut ostaa jotain "normaalia" kalaa. Pitäisikö paljastaa, että siellä oli myös pari todella kaunista, vihertävää (ilmeisesti)mangoplekoa, ja jos akvaario olisi isompi...
Reissusta toin myös kasveja ja uuden kannon, kasvit ovat jo löytäneet paikkansa ja kanto on liossa.
Tässä kirjoitellessani näen, että pikkulehtikset uskaltautuvat jo tiiviinä parvena ainakin kymmenen senttiä jättimiekan suojista, ja kaikki uivat normaalisti :mrgreen: . Kyllä tämä tästä...
Harmittelen nyt vielä, ettei ehditty myöskään Patun luo kahville, kun siellä oli lisäännytty oikein urakalla, mutta äläpä hättäile, vielä me täältä tullaan!
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
eukko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja eukko »

Ostitkos Helinä kaupan oikein tyhjäksikin? :mrgreen: Nuo pikkulehtikset (tai lehtikset yleensäkin) ovat minun suosikkejani. Aikanaan meillä oli niitä isompia lehtiksiä isossa (390 l) altaassa, se oli silloin, kun isäntä hoiti tämän akvaariopuolen huushollissa. Ei silloin tuntunut tämä harrastus vielä omalta.

No, ehkäpä sitten joskus... suunnitteilla on remppa talomme kellarikerrokseen, ja sinne iiiso allas. Nyt ainokainen allas on tyttären vastikään (ja hartaasti, kuten tiedät [;)] ) kypsytetty 126-litrainen. Ja sinne saatiin perhoskirjoahvenhaaremi (1 k + 2n), 5 piikkisilmää ja partisvauva, ahkera veikkonen (Pertti!).

Vähän huolestuttaa noiden perhosten kinastelu (ei pääse äiti raidoistaan, minulla on 3 alituiseen kinastelevaa lasta!). Koiras ja toinen naaraista on ilmeisesti päättäneet lyödä hynttyyt yhteen ja jahtaavat yhdessä tuumin naaraista pienempää. Ja sepä on kalpoinen ja väritön ja selkäevä nuolee selkää :cry:. Saas nähdä onko mitään tehtävissä, vai pitäisikö kerrassaan palauttaa pienempi naaras. Josko muiden kalojen tulo (kulmatetra- tai jokin muu parvi suunnitteilla) rauhoittaisi tilannetta? Enpä tiedä, kun ei oikein ole kokemusta, ja vanhasta akvasta on jo niin kauan, ettei tämmöiset kinat muistu mieleen.

Piikkiksiä hankitaan ehkä lisää, ja tetraparven kanssa kilpailee ehkäpäs (ruso)kiilakyljet. Täytyy kuulostella tyttäreltä, senhän se pytty on [:I] .

Pitäisköhän tässä hankkia ihan oma allas :roll: . Jotenkin sitä on niin lapsekkaan innostunut, isäntäkin vinoilee, että onkos nitriitit kurissa... Minä ihmettelen jopa pimeän akvaarion kierteisbileitä, kotilot kun nousevat juurakolle ja hiekalle valojen sammuttua! :mrgreen:
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

:mrgreen: Alkaa jo käydä lompakon päälle tämä harrastus... Akvaariokauppaan ei enää uskalla mennä, kun sinne jäi vielä ainakin kolme nokkamonnia minun vierailuni jälkeen [;)] . Ja ne mangoplekot... Pakko tosin viikon kuluttua mennä hakemaan loppu ruusutetraparvesta, kun nyt ei ollut kuin 13 kpl, ja 20 olen aikonut laittaa. Jos laittaisi miehen asialle, sillä ei yleensä tule tehtyä akvaarioliikkeessä heräteostoksia.
Tai en tiedä, uskaltaako sitäkään päästää, kun se ihastui Oulun reissulla painijakaloihin, ja meinasi väkisin ostaa niitä taistolaan... Minä olin kerrankin tiukkana ja käskin sen ostaa oman akvaarion 8-).
Mies sanoo, ettei näin pieneen asuntoon mahdu enempää altaita, mutta eiköhän Oulun akvaarioliikkeessä törmätty harrastajaan, jolla oli kuulemma 19 allasta samankokoisessa kämpässä :mrgreen: , ja hän oli mies, eli mistään "akkojen harrastuksesta" ei ainakaan voi puhua.
Pikkulehtikalat ovat yön aikana toipuneet, ja kaikki uivat hyvin. Tetran discus meni kuin kuumille kiville, kun sitä ripotteli tuonne jättimiekan suojiin. Kyllä sieltä jo vähän piipahdetaan kauempanakin, ja kun vastaan tulee kammottava ruusutetra, sännätään äkkiä takaisin :mrgreen:
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
linnunlaulupuu
Starting Member
Starting Member

Kaloja kaloja kaloja

Viesti Kirjoittaja linnunlaulupuu »

Nonniin. Ei oo vieläkään kalan kalaa purkissa, eip. Altaan kypsytykseen meni kolme viikkoa, ja sittenhän juuri kun allas olikin kypsä, lähdinkin reissuun, jossa on vierähtänyt reilu viikko. Allasta olen edelleen pitänyt kypsänä ammoniakkiliuoksella. Ja nyt alkais olla, itse asiassa jo eilen alkoi olla kutinat, että nyt niitä kaloja... mutta eipä pyhien jälkeen liikkeessä ollut juurikaan mitään tarjolla... eli vielä odotellaan.

Taidan alkaa askarrella jostain massasta tekokaloja altaaseen, että pääsis fiilikseen. No kärsivällisyyttä tässä on saanut opetella. Ei ole vielä tietoa missä vaiheessa olen kalaostoksilla, mutta siihen asti taitaa olla mulla aikaa pohtia vaikka vesiarvoja, sillä....

Tänä aamuna tippatestailin, ja PH=7, KH=2, GH=5, NO2=<0,3mg/l ja NO3=25mg/l. Käsittääkseni KH ja GH ovat alhaiset (????) Tein eilen iltapuolella ison vedenvaihton, kun reissun aikana oli iso ammoniakkiliuospaukku ruikattuna altaaseen. Ennen tuota vedenvaihtoa ph oli mun mielestä 5 (voiko olla???) ja nuo KH ja Gh vieläkin alhaisemmat. Elikäs taitaa olla sitä pohdittavaa.

Pitänee vissiin ennen kaloja tehdä vedelle jotain.....
sisu65
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Täällä olis tuleva pikkulehtikalojen koti 600 litranen allas odottamassa vettä. Tuli vaan isompi projekti kun täytyy sovitella nuita muidenkin altaiden paikkoja uudelleen. :roll:
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anuski »

Ajatukset on jotenkin aika sekavat. Päätin vihdoin luopua ainoasta Aasianmutakalastani ja löysin sille tosi ihanan kuuloisen kodin, jossa iso akvaario, lajitovereita ja ihminen joka välittää kaloistaan. Ihan kuin jotain johdatusta olisi. Aluksi ajattelin, että tuntuisi ihan kamalalta luopua omasta symppiksestä Kiiniksestä, mutta nyt tuntuu, että teen oikean ratkaisun. Kun kaikki vielä menisi loppuun asti hyvin.

Olen sitten ihana hulluna miettinyt jotain pohjakala-lajia Täplämonnisten ja partiksen lisäksi. Monnit on kautta aikain olleet minun suuri rakkauden kohde ja nyt ihan oikeasti haluan, että hankinta olisi oikea. Mutta en kertakaikkiaan käsitä mikä laji sopisi tuonne minun tankkiin. Kismittää välillä ihan kybällä nuo hammaskarpit kun mikään ei oikein istu niiden seuraksi, mutta toisaalta en haluaisi luopua niistä, enkä luovu.
240l
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Jänskättää ihan stanasti. Tonninen tulee tänäiltana ja pelottaa vietävästi, kuinka ja kuinka ehjänä se saadaan kammettua ikkunasta sisään. Apumiehiä on tilattu viiskuus kipaletta.
Sitten toinen suuri haaste on tonnisen sisustus, ajatukset ja mielikuvat poukkoilevat sinnetänne ja punainen lanka on kovin hukassa. Ehkä sisustus luonnistuu kun allas tulee ja voi alkaa pyöritellä kantoja siellä.

560-litrainen pitäisi tyhjätä viikonloppuna, kenties lauantaina ja rahdata se uuteen kotiin. 520-litrainen pitää tyhjätä jotta saan sen ostajalle sunnuntaihin mennessä..
Taitaa tulla rankka viikonloppu(Taas, viimeviikonloppuna oli muuta muuttoa).
Eagle Ray
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Eagle Ray »

Vaihdoin pääsiäisenä uudet hienot sorat akvaarioon. Heitin 70 % kasveista mäkeen ja pesin kaiken mahdollisen. Kuuden tunnin urakan jälkeen tunsin itseni jälleen harrastajaksi. Allas näyttää pitkästä aikaa todella hyvältä, vaikka kaipaakin vielä lisää kasveja ja muutamia sisustuskiviä. :)
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Uusi allas on nyt vihdoin saatu, koeponnistettu, täytetty ja sisustettu! *Juhlii* Vihdoin minulla on akvaario jonne ei tule yhtäkään kantoa, vain hitosti kasveja. Nyt kun nuo vain kasvaisivat. :mrgreen: Vielä pitää kalasto kunnostaa: intiaaninsulat joutuvat lähtemään, parvia pitää kasvattaa ja paratiisikalat on jo varattu. Ainoa puuttuva laite on tuuletin kesää varten, ja yksi Livali on vielä haussa. Jalusta pitäisi myös verhoilla, mutta se saa odottaa kunnes rahaa taas löytyy. Kalat ovat ihmeissään kun seinä ei tulekaan vastaan niin pian kuin ennen. Savea pöllähti pohjalta liikaa kun pystytettiin allasta, ja takaseinä näkyy vasta tänään, runsaista vedenvaihdoista huolimatta. Niistä johtuen tai iloisena lisätilasta kalat ovat kuteneet aivan hulluna. Ensin kutivat kuparimonniset, sitten kuparitetrat ja keltiksetkin ovat katselleet toisiaan vähän "sillä silmällä", vaikkakaan en ole vielä nähnyt että olisivat kutua saaneet aikaiseksi jompaan kumpaan luolaan.

Avokkikin lupasi että kahden viikon päästä lähdetään Shoppailemaan Tampereelle isolla S:llä. Nyt kuulemma saa ostaa kaikkea "akvaariorompetta" kun sille on paikka. Pitäisi vielä tuosta uudesta karanteenista ottaa hiekat ja kierteiset pois että sen saisi pestyä.

Huomenna "akvaarion avajaiset" eli biletetään ja ihmetellään kuinka se on iso. Jee!
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
ellaf
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Eukko, ehkäpä tähän ketjuun ei kuulu neuvot, mutta: perhoskirjoahvenet eivät elä haaremeissa vaan tasapareina. :roll:

*

Tällä hetkellä olisi haaveena saada 54-litrainen rapu-kala-kasviallas. Sinne leväsukarapuja, helmi- tai vihersukarapuja sekä joitakin värittömiä kaloja. Ehkä kynäkaloja tai korurihmakaloja, kääpiösuppusuita, Iriatherina wernereitä tai jotain muuta... *huokaus*

Ja tietysti paljon kasveja ja voimakas valaistus sekä lannoitus ja kilju pöhöttämään!
Kolme pientä kalallista kasviallasta
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Nyt ollaan sitten virallisesti Tanganjika-akvaarion omistajia. :D Vesiarvotkin pysyivät vedenvaihdossa kohdillaan eikä tuo niiden kanssa läträäminen sen kummoisempaa ole kuin tuon kovanveden hammaskarppi altaan kanssa. Kiikari vaan pitää vissiin hankkia jos meinaa noita kaloja seurailla kun säikkyvät vielä niin kovin liikettä altaan likellä.

Pitkästä aikaa todella kiinnostaa tämä akvaariohäsellys ja mittasin piiitkästä aikaa (edellisestä kerrasta melkeen vuosi ja allas muutettu/tyhjätty väliin kolme kertaa :roll: ) tuon hammaskarppi altaan vesiarvot ja kaikki oli aivan kohdallaan! :D Seuraavaksi kun vielä karsin tuon 300-litraisen, siellä taitaa olla ties kuinka monta herttamiekka marble queenin tainta myyntiinkin asti.
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”