Tiikeribarbin tilantarve
Valvoja: Moderaattorit
-
JukkaV
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tiikeribarbin tilantarve
Hei!
Nyt tuli erään porukan kanssa kiistaa tiikeribarbien tilantarpeesta. Joten nyt kertokaa: onko 200 litran akvaario liian pieni 10 tiikeribarbin parvelle? Vastatkaa mahdollisimman moni, niin näen sen, kuinka paljon ihmisillä on asiasta mielipidettä.
Nyt tuli erään porukan kanssa kiistaa tiikeribarbien tilantarpeesta. Joten nyt kertokaa: onko 200 litran akvaario liian pieni 10 tiikeribarbin parvelle? Vastatkaa mahdollisimman moni, niin näen sen, kuinka paljon ihmisillä on asiasta mielipidettä.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Heips!
Riippuu tietysti täysin ihan muusta kalastosta ja sisustuksesta.
Mielestäni 200L, pituus 100cm, riittää ihan hyvin, jos muina kaloina on esim. parvi monnisia/muutamia plekoja/ kääpiökirjoahven pari/ parvi pienehköjä nuoliaisia/ parvi pohjalla viihtyviä berbeja tai teroja (viisiraitabarbi tai korutetra). Jokunen levänsyöjäkin mahtuisi esim otot. Mutta keskiveteen tai pintaan en laittaisi muita kaloja. Sisustuksesta sen verran, että taustalla ja päädyissä kasvipuskaa, mutta uima tilaa koko etuala ja keskiosassa.
Toisaalta voisin kyllä itse ottaa 120L, pituus 100cm, 6-8 tiikeribarbia ja niille kavereiksi piikkisilmiä läjä. -> eli mun mielestä 100 cm on riittävä ja tyhjää uimatilaa oltava kunnolla, sekä pari puskaa, eikä muita kaloja jakamassa samaa tilaa.
Riippuu tietysti täysin ihan muusta kalastosta ja sisustuksesta.
Mielestäni 200L, pituus 100cm, riittää ihan hyvin, jos muina kaloina on esim. parvi monnisia/muutamia plekoja/ kääpiökirjoahven pari/ parvi pienehköjä nuoliaisia/ parvi pohjalla viihtyviä berbeja tai teroja (viisiraitabarbi tai korutetra). Jokunen levänsyöjäkin mahtuisi esim otot. Mutta keskiveteen tai pintaan en laittaisi muita kaloja. Sisustuksesta sen verran, että taustalla ja päädyissä kasvipuskaa, mutta uima tilaa koko etuala ja keskiosassa.
Toisaalta voisin kyllä itse ottaa 120L, pituus 100cm, 6-8 tiikeribarbia ja niille kavereiksi piikkisilmiä läjä. -> eli mun mielestä 100 cm on riittävä ja tyhjää uimatilaa oltava kunnolla, sekä pari puskaa, eikä muita kaloja jakamassa samaa tilaa.
-
tepy
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Mulla taas on 7 tikrua 300-litraisessa 120 cm pitkässä altaassa, jossa on pieni parvi punapäätetroja ja loput pohjaneläjiä seuranaan. Mielestäni tuokaan ei välttämättä tee oikeutta tikruille. Vauhtia ei saa otettua niin paljon kuin haluaisi, tulee seinät vastaan. Ne on ihan aikuisten oikeasti isoja, suurimmilla on mittaa lähes 8 cm. Mielelläni näkisin ne vieläkin pitemmässä altaassa ja tuplasti enemmän porukkaa seuranaan. Paljon kasvillisuutta. En laittaisi näitä omaan 200-litraiseen 100 cm pitkään altaaseeni. Mutta nämä taitaa kyllä olla just niitä ikuisuuskysymyksiä. Se mikä on jonkun mielestä liian vähän, on toisen mielestä sopivasti.
-
klorofylli
- Junior Member

- Akvaarioseurat: TAY
-
tepy
- Senior Member

Eikös tässä mielipiteitä juuri kyselty? En minäkään sitä eläinrääkkäykseksi sanoisi, sanoin vaan, että itse en laittaisi 200 litraan. Mutta pidänkin "harvaanasutuista" akvaarioistaklorofylli kirjoitti:Ei todellakaan ole mikään eläirääkkäystapaus. Ei nyt sentään heittäydytä noissa allaskoko suosituksissa ihan järjettömyyksiin.
-
klorofylli
- Junior Member

- Akvaarioseurat: TAY
Hieman väljempi kansoitus miellyttää minuakin. Omassa 200 litraisessani on 8 tiikeribarbia, pari partamonnia ja nuolimonneja on tulossa. Kaikki tiikeribarbit eivät ole ihan täysikasvuisia vielä, mutta kohtuullisen kokoisia kuitenkin. Minusta ei näytä ahtaalta ja tiikeribarbien määrää voisin hieman lisätäkin. Toista kalaparvea keskiveteen en missään tapauksessa ottaisi.
Täytyy tarkkailla hymiön käyttöä, tuli tuohon edelliseen viestiin hieman turhan raju sävy kun tuon irvinaaman laitoin.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Täytyy tarkkailla hymiön käyttöä, tuli tuohon edelliseen viestiin hieman turhan raju sävy kun tuon irvinaaman laitoin.
-
Kaizu
- Imperaattori

- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Eihän tuo ole vielä kamalaa, mutta entäpä jos siinä altaassa ei ole kansilasia, saati taustakuvaa?JukkaV kirjoitti:Onko jonkun mielestä tilanne selkeä eläinrääkkäystapaus?
Itse en siis oikeanmallisen 200 litraisen kanssa vielä ihmettelisi mitään, varsinkaan jos altaassa ei ole muita kaloja kuin tuo tiikeribarbiparvi.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
jokelamaniac
- Advanced Member

Oman kokemukseni mukaan sanoisin että 10 tikrua voi kyllä ottaa 200 L altaaseen, mutta ei pienempään. En itse tuota eläinrääkkäykseksi sanoisi. Sen sijaan voi olla että siitä tulee ihmisrääkkäystä - kun näet joutuu päivästä toiseen katselemaan ahtaapuoleisessa altaassa eläviä kaloja.
Mutta nää tikruthan, no näyttävyyden vuoksi vaativat hitosti litroja vaikka kutevat & nahistelevat vaikka vessanpöntössä.
Mutta nää tikruthan, no näyttävyyden vuoksi vaativat hitosti litroja vaikka kutevat & nahistelevat vaikka vessanpöntössä.
Jospa tänne vielä joku eksyisi vastaamaan, elikkäs mulla on 200l 100cm 20 tiikeriä, sitten vielä 3 purppurasuuhautojaa, ja nyt on sitten ruvennut mietityttämään että tuleekohan ahdasta kun kaikki aikuisiksi kasvavat? Sikäli hassua kun näitä minulle suositeltiin kuuluisassa akvaariokaupassa näin monta ja vielä samaan hengenvetoon lehtikaloja niille seuraksi. Toisessa kuuluisassa taas ihmeteltiin melkoisesti suosituksia jotka olin saanut. Taitaa olla maku- ja tulkintakysymyksiä...
"I'm here to lead not to read!"
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Itse 180litraisessa altaassa 8tiikeribarbin eloa seuranneena en kyllä laittaisi niitä 20 vielä 200litraiseen aikuisina, paitsi ainoina "vapaan veden" kaloina ja tällöinkin varauksella luopua osasta jos elo ei näytä sopuisalta. Pohjalle sitten jotain muuta elämää lisäksi, esim. nuoliaisia tms.
Sukupuolijakaumassakin saa olla todella tarkka, 2koirasta tuntui mahtuvan nippa nappa samaan altaaseen kinaamaan naaraista, jotka olivat kyllä välihän väliä helisemässä noiden urhojensa kanssa, järjettömästä kasviviidakosta huolimatta.
Maku ja tulkintakysymys ei ole tiikeribarbin aikuiskoko, massaa kun tulee leveyssuunnassakin kiitettävästi tuon 6-7cm.n pituuden lisäksi.
Vauhti ei lopu kesken oikein muulloin kuin pieneksi ruokatauon ajaksi, kun ovat ahtaneet itsensä ähkyyn.
Sukupuolijakaumassakin saa olla todella tarkka, 2koirasta tuntui mahtuvan nippa nappa samaan altaaseen kinaamaan naaraista, jotka olivat kyllä välihän väliä helisemässä noiden urhojensa kanssa, järjettömästä kasviviidakosta huolimatta.
Maku ja tulkintakysymys ei ole tiikeribarbin aikuiskoko, massaa kun tulee leveyssuunnassakin kiitettävästi tuon 6-7cm.n pituuden lisäksi.
Vauhti ei lopu kesken oikein muulloin kuin pieneksi ruokatauon ajaksi, kun ovat ahtaneet itsensä ähkyyn.
Äh, no voihan harmi. Ei auta muu kuin luopua osasta... Olen nyt kyllä hyvin pettynyt Pienestä Akvaariokaupasta saamaani opastukseen, siellä kun puhuttiin että sinne mahtuisi hyvin vielä toinenkin parvi esim. tetroja. No se nyt ei ole käynyt mielessä kumminkaan, olen näihin barbeihin niin tykästynyt, mutta taidan täst edes asioida Akvaariokeskuksessa, sieltä en ole vielä huonoja ohjeita saanut.
"I'm here to lead not to read!"
-
allablaze
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Mitään mielipidettä minimi allaskoosta en sano, mutta siskollani on toistakymmentä tiikeribarbia 500 litraisessa (165cm pitkä) ja ei ne näytä yhtään pieniltä tai vähältä siellä. Ovat järjettömän kokoisia ja hirveässä vauhdissa kokoajan.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Meillä parikymmentä tiikeribarbia elää 920l altaassa jossa mittaa 230cm.
Täyttävät tilansa kyllä tehokkaasti
Väliaikaissijoituksessa nuo elelivät hetken 230l altaassa joka on 130cm pitkä ja efekti oli sama kuin olisi tunkenut kissan pesukoneeseen...
Täyttävät tilansa kyllä tehokkaasti
Väliaikaissijoituksessa nuo elelivät hetken 230l altaassa joka on 130cm pitkä ja efekti oli sama kuin olisi tunkenut kissan pesukoneeseen...
Hullulla on halvat huvit...tällä asteella kaikki on ilmaista!
-
pikku-barbi
- Senior Member

- Viesti: