Mikä mättää akvaariossa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kerry74
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Mikä mättää akvaariossa?

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Naapurini puolesta kirjoittelen ja kyselen.

Akvaario n. 200L mitat arviolta 120x40x45(korkeus). Vesiarvoista en osaa tarkaan sanoa, muuta kuin akvaarioliikkeessä sanoivat kaikkien olevan kunnossa, ennen suodattimen laittoa. Mittaan itse niitä myöhemmin. Kalastona 5 partamonnia, keltabarbeja 4, ja nyt kuolleet kaikki kiilakyljet 6.

Ongelmana siis outo kalojen kuolema uuden suodattimen tultua akvaarioon. Uusi siis Hydor Crystal Duo jotain, mutta vähintäänkin riittävä. Pyörittää vettä hurjalla tahdilla. Aktiivihiili otettiin pois. Akvaarioliikkeessä sanoivat, että ei tule ongelmia uuden suodattimen kanssa, vaikka se kylmiltään laitetaankin, kypsään altaaseen siis. Vanhasta suodattimesta puristeltiin sisälmykset bakteerikannan ylläpitämiseksi. Tämän jälkeen nopealla tahdilla kaloja on kuollut, kaikki kiilakyljet ja keltabarbitkin näyttävät apaattisilta. Voiko kuitenkin olla kyseessä nitriittipiikki, vaikka siitä yritettiin pitää huolta, ettei näin kävisi? Naapuri vaihtoi eilen vettä 50% ja tänään vaihtaa vielä toiset 50%. Akvaariossa on myös jonkunlainen samennus. Mikähän mahtaa mättää?

Tosiaan ilman niitä vesiarvoja ei pahemmin pysty sanomaan, mutta mittaan ne vielä tämän päivän aikana. Mitä erityisesti kannattaisi mitata nitriitti ja nitraatti? Ph tuskin olisi romahtanut, kun akvaariossa ei ole pahemmin juurakoita eikä hiilaria.
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
Madrecita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Madrecita »

Mä en nyt tiedä, millainen tuo kyseinen suodatin on, mutta voisko olla, että suodatinvanua tms. ei ole pesty ennen käyttöönottoa? Mun suodatinvanupaketissa ainakin on kova ukaasi, että ehdottomasti pestävä ennen käyttöä.

Voihan se olla, että kiilakyljet ovat ottaneet nokkiinsa uudesta virtauksesta. Kalat voi stressaantua niin pienestä... Voisiko lämpötila olla laskenut dramaattisesti virtauksen lisäännyttyä?

(Partiksille tilavuussuositus on muuten 1 partis/100l.)
kerry74
Member
Member

En tiedä onko naapuri pessyt suodatinvanua. Partiksen suositus on juu tuo 100L/1 partis, ja naapurini tietää sen. Hän on yrittänyt päästä eroon niistä ylimääräisistä tuloksetta.
Madrecita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Madrecita »

Mä jatkan vielä arvailua... Voisko samennus olla sellaista, että johtuu ihan siitä, että uusi tehokkaampi suodatin on saanut kaikki pohjan p:t liikkeelle?

Nitriiteistä on tietysti paha sanoa mittaamatta.

Ylimääräisiä partiksia tuskin saa hengiltä edes extreme-akvaariossa. :roll: Toivottavasti ystäväsi löytää jonkin paikan niille. Pääkaupunkiseudun tilannetta en tiedä, mutta kyllä mä sain vietyä omat ekstrani eläinkauppaan täällä Tampereella. En tiedä, olisinko saanut vastineeksi jotain vinkumalla, mutta olin jo tyytyväinen siihenkin, että pääsin eroon... Yhdelle akvaristille oli kuulemma jossain maksettukin jopa 2€/kpl, hyvä säkä oli käynyt.
kerry74
Member
Member

Tässä niitä arvoja tänään mitattuna:
Ph 7, gh 5, kh 3, no3 nitraatti 20 mg/l, no2 nitriitti alle 0.1mg/l. Eli siltä osin kunnossa. Arvot mitattu ennen tämän päivän vedenvaihtoa, jota ei sitten tehtykään arvojen ollessa kunnossa. Mikä ihme voi olla kyseessä?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Pesisin patruunat tästä uudesta suodattimesta huolellisesti ja pitkään ja laittaisin aktiivihiilen paikalleen toviksi. Ettei patruunoissa olisi "jotakin" mikä aiheuttaa ongelmia?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”