Seeprapleko-parvikala vai yksineläjä?
Valvoja: Moderaattorit
-
Jani
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Seeprapleko-parvikala vai yksineläjä?
Olen tilaamassa Ruotsin kautta seepraplekoja ja haluan nyt asiantuntijan lausunnon (lue: Pertti Rassi) siitä että onko seeprapleko todellakin parvikala vai ei. Olen kuullut kahta mielipidettä ja olisi tärkeää tietää todellinen asianlaita ennen tilausta. Toki muutkin kuin Pertti saavat tähän kyssäriin vastata jos tietoa löytyy
Kysymykseesi voisi viisastella ja vastata että seeprapleko ei ole kumpaakaan!Olen tilaamassa Ruotsin kautta seepraplekoja ja haluan nyt asiantuntijan lausunnon (lue: Pertti Rassi) siitä että onko seeprapleko todellakin parvikala vai ei. Olen kuullut kahta mielipidettä ja olisi tärkeää tietää todellinen asianlaita ennen tilausta. Toki muutkin kuin Pertti saavat tähän kyssäriin vastata jos tietoa löytyy
Seeprapleko ei ole yksineläjä. Sitä voi ilman vaikeuksia pitää useita yksilöitä samassa akvaariossa, joka on riittävän tilava (lue vähintään 150 litraa). Eihän tätä lajia olisi kyetty kudettamaan jo kymmeniä kertoja, jos yksilöt eivät tulisi toimeen keskenään.
Kirjoitan selostuksen seepraplekon viljelystä lähikuukausina kotisivulleni. Kun on kertaalleen rakentanut oikeanlaisen seepra-akvaarion, jossa on riitävän laaja luolasto, voi seepra"parven" jättää asumaan tuohon luolastoon. Aikaa myöten sieltä sitten putkahtelee maailmaan pikkuseeproja, jotka voi niiden riittävästi kasvettua myydä pois. Poikasetkin siis kasvavat vaikeuksitta täysikasvuisten joukossa.
Entäpä alun viisasteluni. Seeprapleko ei ole parvikala. Sellaisellahan tarkoitetaan kalaa, joka ei viihdy muuta kuin parvessa. Seepraa voi ongelmitta pitää myös yksinään tai muiden sopivien plekojen seurassa.
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
No menee niitä seepraplekoja tuon kokoiseen nyt hiukan useampi kuin vain pari. Jos on tarkoitus tehdä lajiakvaario seeproille, niin kyllä minä uskaltaisin 6 - 8 laittaa.Similis kirjoitti:No L-333:sia, eli isoseepraplekoja ei mene tuon kokoiseen yhtään, mutta seepraplekoja menisi pari.kimsl kirjoitti:Laitan nyt tähän samaan ketjuun, et mont seepraplekoa tai l-333 plekoa menis 100 litraseen?
Isoseepralle allas on tosiaan liian pieni, mutta Hypancistrus- suvusta löytyy paljon muitakin kivoja vaihtoehtoja.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Vink vink, jos on ostamassa seepraplekoa L46, ei kannata laittaa ostoilmoitusta orinoconseeprasta L199. Komea laji sekin ja hinnaltaan & saatavuudeltaan melkein parempi valinta (jollei sitten halua alkaa kudettamaan harvinaisia L46 se sijaan että hankkisi ylihintaisen statuskalan
).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
fisu-ukkeli
- Starting Member

-
pikku-tatti
- Senior Member

- Akvaarioseurat: tas
Ihan vaan mielenkiinnosta kumpi on kalliimpi naaras vai koiras?Similis kirjoitti:Riippuu vähän siitä onko naaras vai koiras, pieni vai iso ja siitä kuka myy.fisu-ukkeli kirjoitti:Paljonko tommonen seeprapleko maksaa?
Mutta yleensä ne maksaa noin 130 - 250 € kappaleelta.
540l, 180l ja Minttu-koira <3
-
pikku-tatti
- Senior Member

- Akvaarioseurat: tas
-
tilli85
- Senior Member

- Viesti:
Re: Seeprapleko-parvikala vai yksineläjä?
onkohan tällä hetkellä noi seepraplekot samoissa hinnoissa kuin vuonna 2007? Itse nimittäin kaipailisin tuohon 225 litraiseen pääkalaa ja seeproja olen ajatellut (laji akva olis kyseessä)
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
-
teemu7117
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Re: Seeprapleko-parvikala vai yksineläjä?
Hinnat lienevät samaa luokkaa kuin aiemminkin. Jossain 100 euron kieppeillähän tuo hinta on poikasilla ollut ja jos nuo meillä joskus poikivat niin samaa hintaluokkaa tulen varmasti itse kannattamaan.tilli85 kirjoitti:onkohan tällä hetkellä noi seepraplekot samoissa hinnoissa kuin vuonna 2007? Itse nimittäin kaipailisin tuohon 225 litraiseen pääkalaa ja seeproja olen ajatellut (laji akva olis kyseessä)
Nyt tuolla myyntipuolella näytti olleen pari isompaa nippua seeproja juuri myynnissä. Taantumako näin kovasti ihmisiä painaa vai mikä?
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46