Kimalaispallokalan hampaista

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hooonolulu
Junior Member
Junior Member

Kimalaispallokalan hampaista

Viesti Kirjoittaja hooonolulu »

Onkohan tämä väärässä osiossa..Korjatkaa jos on.
Pyydän apuanne. Olen yrittänyt leikata yhdeltä kimalaiselta hampaita, tuloksetta. Yritin kyllä. Käsien vapina oli niin suurta, että pelkäsin vahingoittavani kala-parkaa :mrgreen:
Olisiko täällä ketään paikallista, joka kyseisen toimenpiteen olisi suorittanut ja tulisi näyttämään minulle kädestä pitäen?
Siis käytäntö minulla on selvä, rohkeus vain ei riitä.
Kala pystyy vielä syömään ja syö kovaa ruokaa sekä kotiloita, mutta tämä itsessään ei lyhennä hampaita, vaan leikata pitäisi jossain vaiheessa kyllä.
"Arvioi elämääsi saamiesi hymyjen, älä kyynelten perusteella. Laske ikäsi saamiesi ystävien, älä vuosien perusteella."

"Ai mää vai?"
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Ekat kerrat on kamalia, mutta tuohonkin kyllä tottuu.

Oletko rauhoittanut kalan ennen toimenpidettä?

http://jumi.lut.fi/~siniluht/akvaario/hampaidenleikkuu/
hooonolulu
Junior Member
Junior Member

Olen rauhoittanut ja nukahti kyllä hyvin. Mutta mutta...pelottaa :roll:
"Arvioi elämääsi saamiesi hymyjen, älä kyynelten perusteella. Laske ikäsi saamiesi ystävien, älä vuosien perusteella."

"Ai mää vai?"
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Juu, ymmärrän hyvin, ei se kivaa ole kummallekkaan osapuolelle tuo hampaiden leikkuu, vaikka uskoisinkin kalan pääsevän henkisesti vähemmällä... Et sinä kyllä miun mielestä enää sitä kädestä pitäen näyttämistä tarvitse, vaan ihan vain pelkästään sitä rohkeutta ja itsevarmuutta. Jos kädet ei tärise ja näkökyky on normaali, niin tuohon kyllä oikeasti pystyy kuka vain. Minkäs kokoinen tämä hammaslääkäröintiä tarvitseva tapaus on? Muistelen jonkun jossain keskustelussa ehdottaneen kuolleilla ahvenilla harjoittelua, mutta joka tapauksessa jonkun hirmuisen pikkuisen ja tarkan homman tekeminen antaa kummasti itsevarmuutta tuohon hampaiden leikkuuseenkin.
Dixi et animam levavi.
hooonolulu
Junior Member
Junior Member

Pituutta kaverilla joku 4-5cm nyt. Enpä tiedä mistä sitä rohkeuttaa tuohon tarpeeksi saisi.

"Ai mää vai?"
pisamapallokala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pisamapallokala »

Rohkeesti vaan! Niille kun tuppaa tulemaan helposti sitten haavaumia huuliin jos hampaat kasvaa ihan kauheesti, ja ne iskee vaikka lasiin, tiedä sitten yrittävätkö niin rikkoa hampaita. Itse en ole nukuttanut, sillä se taas pelottaa minua, kun olen kuullut että saattavat kuolla jos annostus heittää hiemankin, tipan koko väärä tai muuta.

Tosin pidän sitten koko ajan kalaa haavissa altaassa ja apuvoimia yleensä tarvitaan, että toinen pitää haavia ja minä keskityn kalaan. Hyvin on onnistunut, muuten en näin tekisikään, jos ei onnistuisi olisi pakko nukuttaa. Tärkeää on varoa niitä huulia ja ettei väännä hampaita vaan leikkaa suoraan, tavalliset kynsisakset sopivat jo 4-5 senttiselle kalalle.
hooonolulu
Junior Member
Junior Member

Juuri tuo vääntyminen pelottaa, kun sain hampaat saksien väliin ne eivät katkenneet vaan nimenomaan vääntyivät, pakenivat saksista. Minulla on pienet kynsisakset joissa tervävä kärki ja ovat terävät, silti näin kävi vaikka yrityksiä oli useita.

"Ai mää vai?"
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Itse olen kerran pienen kimalaisen hampaita lyhentänyt, kalan ollessa hereillä. Kerran kerkesi ilmaa itseensä vetämään, mutta hampaat olivat sen verran pehmeät että leikkaus sujui nopeasti. On vain oltava suhteellisen nopea ja päättäväinen. Veteen päästyään kala tyhjensi itsensä samantien eikä kokenut vaurioita.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

hooonolulu kirjoitti:Juuri tuo vääntyminen pelottaa, kun sain hampaat saksien väliin ne eivät katkenneet vaan nimenomaan vääntyivät, pakenivat saksista. Minulla on pienet kynsisakset joissa tervävä kärki ja ovat terävät, silti näin kävi vaikka yrityksiä oli useita.
Voi olla ettei saksissa riitä voima. Mites ihmisten "klipperit" eli kynsileikkurit, pienenpienet (sivu) leikkurit tai eläinkaupasta marsujen kynsisakset, sopisiko niistä mikään? Ovat kaikki tarkoitettu pienen mutta vahvan aineen leikkaaamiseen. Itselläni nuo tavan kynsisakset tekevät saman "irvistyksen" jo varmaankynsien kohdalla, joten ei kummakaan jos pallon hampaiden kanssa käy noin [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
hooonolulu
Junior Member
Junior Member

Nu tuossa oli hyviä vinkkejä, kiitoksia.
Se suu tosiaan on niin pieni että hui :) Vielä niitä huuliakin pitäisi varoa 8O

"Ai mää vai?"
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

pisamapallokala kirjoitti:Niille kun tuppaa tulemaan helposti sitten haavaumia huuliin jos hampaat kasvaa ihan kauheesti, ja ne iskee vaikka lasiin, tiedä sitten yrittävätkö niin rikkoa hampaita.
Tätä olen myös itse miettinyt. Onko muilla samansuuntaisia havaintoja?

Pitkähampaisin kaveri on mulla selvästi näistä kuudesta hermostunein, roiskii pintavettä ja ui rajusti lasia vasten. Syöminen ei kyllä ole mikään ongelma hänelle vielä, vaikka hampaat on komeat...leikatako vai ei?
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Kolli kirjoitti:
pisamapallokala kirjoitti:Niille kun tuppaa tulemaan helposti sitten haavaumia huuliin jos hampaat kasvaa ihan kauheesti, ja ne iskee vaikka lasiin, tiedä sitten yrittävätkö niin rikkoa hampaita.
Tätä olen myös itse miettinyt. Onko muilla samansuuntaisia havaintoja?

Pitkähampaisin kaveri on mulla selvästi näistä kuudesta hermostunein, roiskii pintavettä ja ui rajusti lasia vasten. Syöminen ei kyllä ole mikään ongelma hänelle vielä, vaikka hampaat on komeat...leikatako vai ei?
Jep, itekkin olen miettinyt että yrittävätkö ne hioa niitä hampaita lasiin. Erikoista on, että kaikkien yksilöiden hampaita ei tarvi leikata vaikka ne kaikki syövät samaa ruokaa. Mielestäni hampaita ei kannata leikata ennenkuin kala ei enää pysty syömään, mutta hampaat kannattaa leikata kuitenkin ennenkuin kala alkaa laihtua.

Ai niin, mulle kala tai muukaan eläin ei ole hän vaan se.
/jari
Myfyriwr
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Voi ollakin, parin viikon reissun aikana oli meillä juuri pitkähampaisin Kimalaispallo järjestänyt iloisen yllätyksen.

Suunnittelin jo hamppien lyhennysoperaatiota mutta kotiin tullessa lasilla pörräsikin lyhythampainen kaveri joka ilmeisesti lasia tai liuskekivia vasten oli jotenkin onnistunut hommassa itse 8O
keijusto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja keijusto »

Niin mites nämä luonnossa lyhentävät hampaitaan tai kuluttavat? Pysyykö hampaat kuosissa syöttämällä kovakuorisia kotiloita?
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Luonnossa ravinto kuluttaa hampaat ja hammasongelmat onkin helpoin ehkäistä juurikin kovalla ruualla. Kotiloita voi vain olla varsin vaikea saada sikiämään riittävissä määrin, joten jos onnistuu pallonsa opettamaan vaikka raemaiselle eväälle niin aina parempi.
Dixi et animam levavi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”