Marmorilehtikalani kiusaa kultalehtikalaa?
Valvoja: Moderaattorit
Marmorilehtikalani kiusaa kultalehtikalaa?
Miksi marmorilehtikalani näykkii ja ajaa kultalehtikalojani jotka olivat uusia!? 

Lehtikalat ovat reviirikaloja. Kun akvaarioon laittaa uusia lehtikaloja vanhojen seuraksi, vanhojen lehtisten mielestä kyseessä on tunkeilijoita joilla ei ole asiaa heidän reviirilleen ja jotka pitää ajaa pois. Jos vanha kala on iso ja äkäinen ja akvaariossa ei ole tilaa useammalle reviirille, voi seurauksena olla jopa ruumiita.
Akva on 315l, no kultalehtikaloja on uros ja naaras ja kumpaakin se ajelee, mutta kun meidän luonnonmuoto ei ajele niitä?
Edit: Poistettu välimerkkifloodit, lisätty iso alkukirjain ja yhdistetty perättäiset viestit.
-Ylläpito
-------------------------------------------------------
Ja mitenkäs me voitais sinne marmorin tilalle laittaa yks kaveriks luonnonmuodolle?
Edit: Poistettu välimerkkifloodi.
-Ylläpito
Edit: Poistettu välimerkkifloodit, lisätty iso alkukirjain ja yhdistetty perättäiset viestit.
-Ylläpito
-------------------------------------------------------
Ja mitenkäs me voitais sinne marmorin tilalle laittaa yks kaveriks luonnonmuodolle?

Edit: Poistettu välimerkkifloodi.
-Ylläpito
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Meillä on 470 litrainen akvaario ja on sanottu, että sinne olisi mahtunut 3 lehtikalapariskuntaa. Mahtuivat ne silloin kun eivät kuteneet. Totesimme, että luovumme kahdesta muusta ja nyt on enää yksi kalapariskunta kyseisessä altaassa. Oli aina kuturiitojen jälkeen kalat aika repaleisessa kunnossa. Että pitäisi sitten olla litroja hieman enemmän ja pituutta varmaan se kolmatta metriä, että olisivat mahtuneet. Nykyinen 150cm ei riittänyt.
Jonkin aikaa sitten altaaseen laitettiin evakkoon kolmanneksi pyöräksi kultainen lehtikala. Alussa hieman jahtaamista, mutta nyt ovat asettuneet. Kaikki eivät vain tykkää kaikista, kaloillakin on luonteensa. Suosittelisin keskittymään vain yhteen pariskuntaan tai maksimissaan kahteen, jos tulevat toimeen keskenään. Turhaa tehdä kalasoppaa.
Jonkin aikaa sitten altaaseen laitettiin evakkoon kolmanneksi pyöräksi kultainen lehtikala. Alussa hieman jahtaamista, mutta nyt ovat asettuneet. Kaikki eivät vain tykkää kaikista, kaloillakin on luonteensa. Suosittelisin keskittymään vain yhteen pariskuntaan tai maksimissaan kahteen, jos tulevat toimeen keskenään. Turhaa tehdä kalasoppaa.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Jos ne kultalehtikalat on aivan vasta tulleita, on aivan normaalia että vanhat lehtikset ovat hiukan äkäisiä. Se, että luonnomuotosi ei jahtaa niitä, mutta marmori jahtaa, on täysin luonnekysymys. Normaalisti se loppuu muutamassa viikossa. Jos tilanne ei rauhoitu kannattaa luopua joistakin. Tuon kokoisessa altaassa ei ole tilaa kovin monelle lehtikalalle, kalojen luonteesta tietysti riippuen.
Kalojen kanssa itse olen aina pitänyt sitä linjaa, että hankkimansa kalat täytyy hoitaa. Vain äärimmäisessä tilanteessa lähtisin kaloja myymään tai siirtelemään, se on kuitenkin aina kalojen kannalta hyvin stressaavaa. En siksi näe mitään syytä vaihtaa marmoriasi mihinkään muuhun värimuotoon pelkästään siksi että pidät toisesta väristä enemmän. Jos olet vakavissasi suunnittelemassa kalojen kasvattamista, on tietenkin poikasten värin kannalta viisainta, että vanhemmat ovat samaa värimuotoa. Jos ne eivät ole, voivat poikaset olla hyvinkin vaihtelevan värisiä. Itse en ole ikinä huomannut että lehtisten käyttäytyminen muita kohtaan on väristä riippuivainen. Samaa lajia ne joka tapauksessa ovat. Luonnomuotosi ei siis tarvi saman väristä seuraa, enkä lisäisi tuohon enää yhtään lehtikalaa.
Kalojen kanssa itse olen aina pitänyt sitä linjaa, että hankkimansa kalat täytyy hoitaa. Vain äärimmäisessä tilanteessa lähtisin kaloja myymään tai siirtelemään, se on kuitenkin aina kalojen kannalta hyvin stressaavaa. En siksi näe mitään syytä vaihtaa marmoriasi mihinkään muuhun värimuotoon pelkästään siksi että pidät toisesta väristä enemmän. Jos olet vakavissasi suunnittelemassa kalojen kasvattamista, on tietenkin poikasten värin kannalta viisainta, että vanhemmat ovat samaa värimuotoa. Jos ne eivät ole, voivat poikaset olla hyvinkin vaihtelevan värisiä. Itse en ole ikinä huomannut että lehtisten käyttäytyminen muita kohtaan on väristä riippuivainen. Samaa lajia ne joka tapauksessa ovat. Luonnomuotosi ei siis tarvi saman väristä seuraa, enkä lisäisi tuohon enää yhtään lehtikalaa.
Minkä urheilussa saavuttaa sen terveydessä menettää.