Miljoonakalan poikasten ylikansoitus-joku kala syömään niitä

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lecat
Starting Member
Starting Member

Miljoonakalan poikasten ylikansoitus-joku kala syömään niitä

Viesti Kirjoittaja Lecat »

Elikkäs, miljoonakalat valtaa koko akvaarion ja kaverini ehdotti kultakalan ottamista niitä karsimaan. Mutta mutta, altaani on todella liian pieni sille (80l). Olisiko jollain ehdottaa jotain toista lajia napsimaan poikasia?
tre77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tre77 »

No ei kultakalaa tietenkaan!! Sehan tarvii yli 300 l tankin ja vain lajiakvaarioon. Itsellani ongelma ratkesi kun hommasin makkarakalapariskunnan joka nauttii kovasti poikasista. Altaasi tosin on aika pieni millekkaan isommalle kalalle joka soisi niita. Anteeksi a ja o pisteiden puuttumisesta, en saa toimintoa pelittamaan... :?
Lecat
Starting Member
Starting Member

Etsin tietoa tuosta makkarakalasta, sehän taitaisi sopia minun akvaarioon (suosituskook oli 70l). Siitä vain ei ollut mainintaa onko parvikala, mutta jos sinullakin on ollut pariskunta niin ei se taida olla... [;)]
tre77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tre77 »

Makkarakalat on ihania. Ne vaihtaa varia ja on aika persoonallisia. Pariskuntina menee ainakin mun mielestani. Ne tulee hyvin toimeen muiden kalojen kanssa (ja syo poikaset...)
Lecat
Starting Member
Starting Member

Kuulostaa hyvältä :D
Pitääpä katsella niitä seuraavan kerran kun käyn kaupungissa (täällä pikkupaikkakunnalla ei ole lemmikkikauppaa...). Olisi kyllä ihanan värisiäkin nuo makkarakalat.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Paitsi että... Eläinsuojelulaki on tuosta poikasten syöttämisestä sitä mieltä että niin ei saa tehdä. Mitään selkärankaista eläintä ei saa elävänä antaa toisen eläimen syötäväksi. Sitäpaitsi tilanne, jossa poikaset joutuvat elämään akvaarion rajatussa tilassa jatkuvasti petokalan läsnäollessa ja vailla pakenemismahdollisuutta on kaloille erittäin stressaava. Stressi alentaa vastustuskykyä ja altistaa sairauksille.
Miljoonakalojen poikasten kohdalla paras karsintatapa on kerätä ylimääräisiä poikasia pois ja tarjota lähimpään eläinkauppaan. Jos viet hyväkuntoisia ja kauniita poikasia, saatatpa saada jotain hyvitystäkin kaloistasi.
Pitkällä tähtäimellä taas voisi olla fiksua erottaa naaraat ja koiraat toisistaan. Jätä akvaan vain pelkkiä poikia, niin ei tule poikasia ja allas on kuitenkin mukava katsella.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
aurora00
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aurora00 »

Tottahan tuo eläinsuojelulaki on, mutta mielestäni tässä asiassa ei voida vedota suoraan eläinsuojelulakiin, sillä kalanpoikasia ei varsinaisesti "syötetä" toiselle kalalle. Silloinhan tähän voisi vedota myös siten, kun samanlajin täysikasvuiset syövät omia poikasiaan. Onko tämä sitten petos? Missä menee raja poikasten "syöttämiselle" toiselle kalalle, jos niiden omat vanhemmatkin syövät niitä. Tämä tarkoittaisi sitä, että jokainen poikanen tulisi erottaa heti synnyttyään toiseen altaaseen.
Juupajuu
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

aurora00 kirjoitti:Tottahan tuo eläinsuojelulaki on, mutta mielestäni tässä asiassa ei voida vedota suoraan eläinsuojelulakiin, sillä kalanpoikasia ei varsinaisesti "syötetä" toiselle kalalle. Silloinhan tähän voisi vedota myös siten, kun samanlajin täysikasvuiset syövät omia poikasiaan.
Samaa mieltä kuin Aurora00. Täälläkin yksi platy-naaras on erikoistunut napsimaan omia poikasiaan ihan sitä mukaa kun niitä syntyy. Tämän muorin poikasilla on mahdollisuus selvitä vain, jos sattuvat ulostullessaan putoamaan suoraan kasvitiheikköön. Ja enkä kyllä itke perään. Jokatapauksessa joudun omakätisesti lopettelemaan silloin tällöin poikasia, kun ei ole mitään realistisia mahdollisuuksia kasvattaa kaikkia myyntikokoisiksi.

Mitä tulee kalojen stressaantumiseen saalistajan läsnäollessa, niin eikös ole ihan yleisesti sallittua pitää esim. lehtikaloja ja pieniä tetroja samassa akvaariossa? (En tosin näistä lajeista itse tiedä mitään) Vaikka tetra olisikin niin iso, ettei lehtikala sitä pysty syömään, niin kait kala silti tunnistaa itseään isomman mahdolliseksi uhkaksi?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

aurora00 kirjoitti:Missä menee raja poikasten "syöttämiselle" toiselle kalalle
IMO, siinä kohtaa että hankitaan varta vasten petokala syömään niitä.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Adrianna kirjoitti:
aurora00 kirjoitti:Missä menee raja poikasten "syöttämiselle" toiselle kalalle
IMO, siinä kohtaa että hankitaan varta vasten petokala syömään niitä.
Nimenomaan näin.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Madrecita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Madrecita »

Juupajuu kirjoitti: Täälläkin yksi platy-naaras on erikoistunut napsimaan omia poikasiaan ihan sitä mukaa kun niitä syntyy. Tämän muorin poikasilla on mahdollisuus selvitä vain, jos sattuvat ulostullessaan putoamaan suoraan kasvitiheikköön. Ja enkä kyllä itke perään. Jokatapauksessa joudun omakätisesti lopettelemaan silloin tällöin poikasia, kun ei ole mitään realistisia mahdollisuuksia kasvattaa kaikkia myyntikokoisiksi.
Tämä on noiden synnyttävien hammaskarppien kanssa ongelma. Mulla ainakin hammaskarppila ylikansoittuu nopealla tahdilla ja isompienkin poikasten kasvu hidastuu. Ja niitä sinttejähän ei mikään eläinkauppa ota vastaan, eikä oikein kukaan muukaan. Olen päätynyt samaan ratkaisuun kuin Juupajuu - eli silloin tällöin omakätisesti karsimaan poikasmääriä. En sitten osaa sanoa, kumpi on moraalisempi ratkaisu - poikasten niittaaminen itse vai petokalan hankinta?! Näkemyksiä on varmasti monia. Tietysti eettisintä olisi hommata kaloille sellaiset olot, että kaikilla olisi tilaa kasvaa isoiksi (aika epärealistinen visio näillä kalalajeilla) tai sitten pitäisi olla tosiaan vaan uroksia tahi naaraita, mutta kun minä ainakin olen kuitenkin viehtynyt tuohon "poikimiseenkin".

En ole tuohon eläinsuojelulakiin perehtynyt, joten voin olla ihan väärässä, mutta kirjoitanpa nyt omaa tulkintaanikin. Minusta on hienoinen ero sillä, kasvateetaanko poikasia vartavasten petokalan ruuaksi (ensisijaiseksi tai ainoaksi ravinnoksi) vai nokkiiko kala poikasia seura-akvaariossa muun ruuan ohella. No, lopputulos on sama ja alkuperäinen kirjoittaja on ollut vakain aikomuksin liikenteessä
:roll: , mutta mä en kävisi tämän toimintatavan käyttäjää tuomitsemaan...
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Siellä eläinsuojelulaissa määrätään myös että kaloja pitäisi pitää niille sopivassa tilassa ja seurassa. Kalanpoikasten pitäminen samassa akvaariossa petokalan kanssa on eläinsuojelulain rikkomista.

Eikö kalanpoikasilla ole samaa arvoa kuin aikuisilla yksilöillä? Kuvitteletteko, että ne kärsivät vähemmän tullessaan syödyksi elävältä, vai millä ihmeellä voitte itsellenne oikeuttaa moisen eläinrääkkäyksen?
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Kyllä ne luonnossakin ovat vaarassa joutua syötäviksi. Jos pikkukalalla on periaatteessa mahdollisuus päästä piiloon/turvaan esim. kasvillisuuden sekaan, niin ei pitäs olla ongelmaa. Onhan sekin mahdollisuus, että emo syö omat poikasensa välittömästi kun ne ovat syntyneet.. Tietty eri asia on, jos vasiten hankkii altaaseen petokalan. Mutta en mie esim. ole platyn poikasia korjannut talteen muita kuin ne mitkä vaivattomasti olen kiinni saanut. Ja on niitä silti pelastunut.. :roll:

Kyllä sitä lakia pitää osata tulkitakin, eikä vain lukea kuin piru Raamattua.. ;) Ainakin lakimiesystäväni tulkitsi niin, että jos kalalla on mahdollisuus pelastua petokalalta (suojapaikat, rehevä kasvillisuus) niin lain kirjain tulee täytettyä, enkä syyllisty eläinsuojelurikokseen, vaikka altaassani petokaloja onkin. :)
Juupajuu
Member
Member

Laki on laki ja maalaisjärki on maalaisjärki, sanoisin minä. Isompiakin eläimiä hoitaneena voisin kyllä kertoa esimerkkejä laittomasta tilanteesta, jossa eläin kuitenkin voi paremmin, kuin jos se olisi laillisen tilanteen tietyllä alarajalla. Mutta tämä nyt menisi liikaa of-topic ja mahdollisesti järkyttäisi herkimpiä lukijoita.

Pysyn siis akvaario-oloissa. Vesiarvojen puolestahan voisi pitää esim. platyjä ja intiaaninsulkia yhdessä. Kuulema toimiva yhdistelmä, jossa inkkari on senverran petomainen kala, ettei ylikansoitusongelmia tule. Lopputuloksen kannalta ei liene merkitystä ottaako akvaarionpitäjä nämä kalat kerralla, jolloin inkkarit on paikalla syömässä synnyttävien poikasia heti ensimmäisestä poikueesta, vai ostetaanko inkkarit vasta sitten kun akvaristi on kyllästynyt itse tappamaan liikoja poikasia..

Kuten Madrecitakin kirjoitti, niin niitä liikoja varmasti tulee. Eikä synnyttävienkään poikaset kasva kunnolla ja terveinä, jos niillä ei ole kunnolliset olosuhteet. Itse olen epäilyksellä lukenut täältä AW:stä juttuja kaiken maailman poikaskipoista. Itse niitä virityksiä suuresti epäilen ja luulenpa että niissä ollaan liian ahtaasti sisaruksiensa kanssa taistellen. Ja todennäköisesti huonosti ruokittuna ja nopeasti likaantuvassa vedessä. Voin erehtyäkin, mutta luulenpa itseäni hentomielisemmät useinkin syyllistyvät tähän? Eli varmaankin on armeliaampaa kuolla nopesti toisen kalan saaliina.

Yleisissä seura-akvaariokaloissahan on myös suht helposti lisääntymistä ainakin yrittäviä kutevia lajeja. Ainakin eräät rihmakalat, seeprakala ja kirsikkabarbi tulee ensinnä mieleen. Veikkaanpa ettei moni akvaristi edes huomaa näiden kuteneen? Itelläni oli taannoin opetellessa akvaarionpitoa hunajarihmakala-pari yhdessä erittäin sekalaisen muun kalaseurakunnan kanssa. Hunajat kuti pari kertaa ja poikasetkin kuoriutui isän niitä vahtiessa. Ei silloin ollut vara-allasta ottaa poikasia talteen, vaikka olisin halunnutkin yrittää niitten kasvatusta. Joten siinähän sitten kävi niin että akvan muut asukkaat söi ne... Eli oliko tämäkin eläinsuojelurikos?

Toisaalta jos lakiteksti kieltää selkärankaisten käyttämisen elävänä ravintona, niin voisin kysyä onko selkärangattoman henki jotenkin arvottomampi? Kaipa akvaarioon pudotettu hyttystoukkakin kokee pelkoa viimeisinä hetkinään ennen kalan vatsaan päätymistä?

ps. Eikös muuten pallokala syö kotiloita? Jos nimimerkki Pallokalalla nyt sitten sattuu olemaan pallokaloja?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Vanhempi keskustelu samasta aiheesta: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=28631
kalajuttu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kalajuttu »

Juupajuu kirjoitti:Toisaalta jos lakiteksti kieltää selkärankaisten käyttämisen elävänä ravintona, niin voisin kysyä onko selkärangattoman henki jotenkin arvottomampi? Kaipa akvaarioon pudotettu hyttystoukkakin kokee pelkoa viimeisinä hetkinään ennen kalan vatsaan päätymistä?
Mä luulen, ettei se hyttysen toukka hirveästi kuolemanpelkoa tunne saatika kovin monimutkaista ajattelutoimintaa muutenkaan harrasta - ainakaan jos on tullut vanhempiinsa, jotka kuolemaa uhmaten yrittävät niistää meikäläisestäkin verta. Pirulaiset, taas pian liikkeellä! :twisted:
Mikään ei ole niin fiksu kuin insinööri!
~ 290 l + 100 l + 40 l ~
Juupajuu
Member
Member

kalajuttu kirjoitti:Mä luulen, ettei se hyttysen toukka hirveästi kuolemanpelkoa tunne saatika kovin monimutkaista ajattelutoimintaa muutenkaan harrasta - ainakaan jos on tullut vanhempiinsa, jotka kuolemaa uhmaten yrittävät niistää meikäläisestäkin verta. Pirulaiset, taas pian liikkeellä! :twisted:
Hihii! Mutta seisopa metässä itikkaparven keskellä ja ala siinä tilanteessa jahtaamaan yhtä yksittäistä yksilöä. (Vaikkapa saadaksesi sen purkkiin akvaariokaloille tuotavaksi.) Niin saapi huomata että hyttyselläkin on itsesäilytysvaisto!

Lisätty: Nyt ehdin lukemaan tuon 111na:n linkkaaman vanhemman ketjun.
Kiitoksia, oli mielenkiintoinen luettava. Ja osoitus ilmiöstä "ei mitään uutta auringon alla" Kaipa tästäkin aiheesta tullaan inttämään niin kauan kuin ylipäätään akvaarioita on.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”