Rapualtaan koko?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
miss-tetra
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Rapualtaan koko?

Viesti Kirjoittaja miss-tetra »

Ajattelimpa tässä kysäistä, että mikä olisi semmonen minimikoko sukarapujen altaalle? Kävisikö jonkun kokoinen fauna? 20L liian vähän?

(ps. hakua käytin, mutten löytänyt kysymykseeni vastausta!)
nuorempana katsoo ihmistä ja etsii puolisoa - vanhempana katsoo puolisoa ja etsii ihmistä.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

10litraankin mahtuu jo muutama.
20l on ihan hyvä. Mullakin on ollu sellanen 20l faunaboksi rapulana, mutta sitten kaikenmaailman kalanpoikaset kansoitti sen ja ravut siirtyi astetta suurempaan:)
I'm #1 so why try harder?
Vaahtera
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Vaahtera »

Kypsytättekö nuo 20 litran pikkualtaatkin erikseen, vai otatteko niihin hiekkaa ja vettä isommasta altaasta? Entäs pienen kasvialtaan kypsytys?
Satu-oulu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Satu-oulu »

Itse otin omaan 19litraseen vanhasta vähän hiekkaa mutta vedet ihan hanasta.. Kasvejakin laitoin jo ihan alussa ja ei mennyt kun pari päivää niin kaikki testit oli ok.. Näin olen tehnyt ennenkin ja ihan hyvin on menny :)
Reilu 600 litraa läträttävää..
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Itselläni on n.11 litrainen rapula kypsymässä, laitoin vasta muutamaa päivää sitten.
outer
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja outer »

Minulla on 22 litrainen rapula.
akvaa91
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akvaa91 »

Minkälaiset lamput/valaistus on? Onko mahdollista saada noin pieneen joku kasvilamppu? :| (kun näyttävät aina niin reheviltä..) Entäs suodatus? Onko teillä mahdollisimman pieni sisäsuodatin vai sitten ihan joku ilmapumpulla toimiva?
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Malys »

Mulla myös tuollainen pieni rapula, onkohan tuo faunaboksi vähän päälle 20 litraa. Suodattimena toimii Fluval 1plus eli tuon valmistajan pienin malli ja lamppuna on tavallinen pöytävalaisin pienoisloisteputkella (onkohan tuo nyt jotain 11 wattia). Uusimpana lisäyksenä on Tetran hiilidioksidilevitin.
g.rosea
Senior Member
Senior Member

akvaa91 kirjoitti:Minkälaiset lamput/valaistus on? Onko mahdollista saada noin pieneen joku kasvilamppu? :| (kun näyttävät aina niin reheviltä..) Entäs suodatus? Onko teillä mahdollisimman pieni sisäsuodatin vai sitten ihan joku ilmapumpulla toimiva?
Itselläni on tavan loisteputkilamppu (pöytämallia, lyhennetty)Onko muilla tietoa onko hyvä lamppu hommaan ? Ainakin isonäkinsammal kasvaa siihen päin.
Satu-oulu
Junior Member
Junior Member

Minä kävin ostaan jostain tarvikekaupasta semmosen loisteputki kouluvalaisimen, kasvit näyttää tykkäävän ja levää ei ole tullut :)!!
Suodatin tais olla joku fluval tai sinne päin.. Siihen laitoin sukkahousun päälle ettei rapujen poikaset mene mukana..
g.rosea
Senior Member
Senior Member

Joo, hyvä tietää että oli onnistunut valinta minulla (vaikka ei käytännössä maksanut mitään, kun oli vanha venkslaava valaisin).
akvaa91
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akvaa91 »

Siis ihan normaali pöytävalasisin käy? Vai pitääkö siihen ostaa joku tietty pienoisloisteputki, joku kasvien kasvuun parempi?? :?
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Energiansäästölamppu olis varmaan ihan hyvä. Mutta siis kyllä kaupoissa myydään myös jotain kasvivaloa ihan hehkulamppumuodossa. Oisko Airamilla ainakin ollu, en kyllä ole sitä kokeillut. Meillä oli 17l rapulassa energiansäästölamppu, jaavansammal kasvoi hyvin, mutta pinnalle laittamani kilpukka ei kasvanut vaan meni keltaiseksi.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Hehkulamppu siitä kylläkin huono että lämmittää melkoisen mukavasti tuota akvaariota=vettä, energiansäästölamppu taas ei.
Itse suosittelen tälläistä [;)] .
Satu-oulu
Junior Member
Junior Member

Tuossa taitaa olla energiansäästö joku.. Mikä niissä nyt tulee mukana kun sen ostin :D Eikä ollut edes kallis ku 10e..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”