Allas ilman lämmitintä? Kalasto?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Allas ilman lämmitintä? Kalasto?

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Tässä muutama päivä sitten mittailtiin akvaarion sähkön kulutusta ja nousi yksi idea säästää sähkölaskussa. Tehdään altaasta viileämpi ja ei laiteta lämmitintä. Tätä olisi siis ehkä tarkoitus kokeilla 150l 60x50x50 altaaseemme. Kysymykseksi vain nousi, että mitä kaloja siihen sitten voisi laittaa. Lämpötila pysyttelee tällä hetkellä 20-21C, mutta luulisin, että valaisimen kanssa vesi pysyisi vähän lämpimämpänäkin.

Voiko tämä projekti onnistua? Ainakin täplämonniset varmaan viihtyisivät. Onko jotain pienehköä parvikalaa, joka viihtyisi näin viileässä? Tai levänsyöjää?

Meillä siis on toiminnassa myös 200l akvaario, siellä on lämpötilana lähes 25C, mikä on jonkinlainen kompromissi. Kiikarissa on yksi 450l allas, mihin laitettaisiin ne kalat, jotka vaativat vähän lämpöisempää 25-26C vettä. (se 200l siis vaihdettaisiin siihen 450l)Ja täplämonniset, jotka ovat nyt siinä 200 litraisessa, siirrettäisiin siihen viileään altaaseen.

Ovatko kirsikkabarbit niin pieniä, että menisivät lehtikalan suusta alas? Sellaisia kun olisi haaveessa sinne 450l laittaa. Kirsikkabarbit eivät taida sopia siihen viileään altaaseenkaan. Mä en tykkää, kun aina joutuu valitseen. En kyllä kirsikkabarbeista haluis luopua.

Lisäkysymykseks vielä, että miten kirsikkabarbit sais kutemaan. Tai siis, kirsikkabarbinaaraan maha on niin pullea, et se näyttää siltä, että se poksahtaa kohta. Siis se näyttää ihan siltä kun se odottais, että pääsis kutemaan. Altaassa taitaa olla vain yksi tyttö poikalauman keskellä. Olen ajatellut hankkia tyttöjä lisää. Jotenkin tuntuu siltä, että osa kirsikkabarbeista olisi kadonnut altaasta. Tosin on todella vaikea koittaa laskea, että montako niitä siellä on. Yhtään kuollutta en ole havainnut, mutta mielestäni tyttöjä olisi ollut aiemmin ainakin kaksi. Kaloja on altaaseen laitettu 11, mutta laskuyritysten mukaan näkisin siellä yhdeksän. Ei niitä kaikkia nyt millään näe kerralla, mutta ruoka-aikaan on aina hyvä yrittää.

Tästä tekstistä tuli nyt tällanen sillisalaatti, pitäisi varmaan pystyä parempaan.
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Enemmän säästät sähkölaskussa vielä kun et pidä loisteputkiakaan päällä ollenkaan. :twisted:
Eihän lämmitin joka on mitoitettu oikein akvaarion kokoon nähden, tässä tapauksessa 100-200W, kuluta sähköä nimeksikään. Se on päälläkin vain n. 8-12h/pvä. Enemmän sähköä kuluu kun käyt viikottain saunassa (jos sulla on oma sähkökiuas).

Mihinkä akvaariosi lämpötila nousee kesällä?
Entäs kuinka alas se voisi laskea talvi pakkasilla?
Kustannus kysymys tämä ei kait taatusti ole 8O

Noihi muihin huoliisi saa joku muu vastata. 8-)
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Allas ilman lämmitintä? Kalasto?

Viesti Kirjoittaja Cory »

pikku-barbi kirjoitti:Onko jotain pienehköä parvikalaa, joka viihtyisi näin viileässä? Tai levänsyöjää?
Kardinaalikala eli Tanichthys albonubes on ainakin yksi viileämmässä vedessä viihtyvä otus. Pikapikaa googlettamalla sen lämpötilasuositus on näköjään siinä 18-22 C (lähde: mm. millian sivut. Eloisia veitikoita, jotka on helppo saada lisääntymään.

Myös imunuoliaiset viihtyvät tietääkseni tavallista hieman viileämmässä vedessä. Ne vaativat myös kunnolla virtaavaa vettä, mikä toisaalta sopii myös kardinaalikaloille. Imunuoliaisten levänsyöntitehokkuudesta en ole varma, mutta käsittääkseni sitä kuitenkin popsivat. Mulla ei kuitenkaan ole näistä yhtään kokemusta, joten en osaa sanoa minkälaisia hoidokkeja ovat.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Tuoltakin löytyy jotakin lajeja.

Edit: linkki lyhennetty -Ylläpito
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kirsi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Tai sitten luonnonmuoto hammaskarppeja.
Niistäkin löytyy noihin asteisiin vaikka mitä.
Esim. Limia melanogaster, Phalloceros caudimaculatus, Girardinus metallicus, Xiphophorus evelynae.
Tai sitten tämä uusi Sawbwa resplendes, nahkabarbi, johon olen ihastunut.
Lienee sanomattakin selvää että itseltäni löytyy useampikin lämmittämätön allas.
Levänsyöjinä tehokkaita tiikerikotiloita.
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Siihen taitaisi sitten tulla kardinaalikaloja ja nuolimonneja ja täplämonnisia. Jossain aiemmassa keskustelussa tuli jo todettua, että seeprakalat tarvitsisivat pidemmän altaan, kun niitä olen aiemmin ihaillut. Riippuen siitä, mihin veden lämpötila asettuu/varmistuu voisin siis laittaa ilmeisesti myös niitä musta-aavetetroja, mitä jo aiemmin ajattelinkin sinne laittaa.

Ja siitä säästämisestä sen verran, että...
200l altaassa on tällä hetkellä 300w lämmitin ja 60w loisteputkea.(allas kun on vain 40cm syvä). On siellä pumppukin, mutta se ei montaa wattia vie. Akvaarion sähkönkulutukselle tulee hintaa 5€/kk eli 60€/vuosi. Ilman lämmitintä hinta olisi varmaan puolet tuosta. (voi olla tosin, että kesällä lämmitin on vähemmän päällä ja hinta jää alle 60€/vuosi. Mutta taas toisaalta, uutisissa luvattiin sähkön hinnan korotusta alkukesästä.) Ja meidän sähkö tulee tampereen sähkölaitokselta. ( en tiä, onko siellä hinnat nousemassa.) Ei täällä kyllä kauhean kuuma viime kesänä ollut, kun on läpitalon huoneisto.

Lisäystä...
Tiikerikotilo kuulostaa ja näyttää kivalta, taitaa mennä emäksiseen veteen, kuten noi hammaskarpitkin, vai? Tuo on ihan harkitsemisen arvoinen idea, täytyy tutkia lajeja tarkemmin.

Uusi lisäkommentti
Nahkabarbi vaikuttaa ihan söpöltä. Lämmöksi löysin 21-25C, pituus 4cm. Näyttäisi olevan punertava pää ja pyrstössä kaksi punaista pistettä. Vähän näyttäisi selkäruoto myös kuultavan läpi. Oikein söpö pikkukala. Mistähän niitä sais?
Mutta taas kävi niin, että löytyi ristiriitaisia tietoja, toinen lähde väittää, että kasvaa 2,5cm pitkäksi vain. Toinen väittää ph alle 7 ja toinen 7-8.
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Melko luotettavan fishbasen, http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesS ... p?id=13204, sivuilta.
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Elikkä homma on nyt luisunut sille asteelle, että allas vihdoin pitäisi laittaa kuntoon ensi kuussa muuton jälkeen. Ainut varma laji altaaseen tulevaksi on täplämonninen. Olen myös miettinyt kirsikkabarbien laittamista siihen 150l altaaseen. Vesi täytyisi ilmeisesti pitää siinä 23C, jos kirsikkabarbeja laittaa, silloin talvisin tarvitsisi lämmitintä. Ilman lämmitintä lämpö voi laskea talvella 20-21C. Ainakaan nykyisessä asunnossa veden lämpö ei kesälläkään nouse juurikaan tuon 23C yli, mutta saa nyt nähdä, että miten uusi kämppä pysyy viileänä.

Jos nyt laittaisin 5 täplämonnista, 17 kisikkabarbia ja hankkisin pari ottoa levänsyöjäksi, niin kannattaako sinne ottaa enää mitään muuta? Jotain pintakalaa olen havitellut. Ilmeisesti kynäkala olisi mahdollinen, mutta entäs hinta ja saatavuus?

Jos laittaisin kirsikkabarbien tilalle musta-aavetetroja tai puna-aavetetroja, niin tarvitsisinko silloin lainkaan lämmitintä? Ilmeisesti puna-aaveet menisivät ainakin ilman lisälämpöä. ( ja kynäkaloja ei sitten varmaan lämmittämättömään altaaseen)

Entäs ne kardinaalikalat? Liikkuvatko ne myös veden pintakerroksissa?
Tää asioihin syventyminen tuntuu taas olevan niin mieltä kuluttavaa, ei pysy kaikki tieto millään päässä yhdessä kasassa.[/code]
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Kaipa tuokin riippuu aika paljon, kuinka korkea perushuonelämpötila on. Täällä meidän talossa on talvisinkin liki 24 aina, ja kesällä korkeampi.
*laa la laa*
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Perun muuten puheeni siitä lämpötilasta. Tällä hetkellä veden lämpötila nousee siis 24C:n. Siis ei ilmeisesti kannata niitä kardinaalikaloja hankkia lämmön takia.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minulle tuli kyllä heti ajatus siitä, että jos ei talveksi hanki kaloille lämmitintä vaan hankkii viileän veden kaloja niin kesällä on taas tarve hankkia tuulettimia sun muita jotta saa veden pysymään tarpeeksi viileänä... Eli aikalailla tasan menisi se idea minun korvissani...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

No mutta onhan noita kaloja aika paljonkin joiden lämpötila haitari on laaja, kuten 22-28 astetta, eli kannattaisi ehkä kattella sellasia. mm. kiilakyljet ja kirsikkabarbit kuuluvat näihin.

Toisaalta itse en katso pahasti, jos altaan lämpötila ei aina ole ihan kohdallaan johtuen kämpän lämpötilasta. Viime kesänä altassa nousi lämmöt 28-29 (oli myös puna-aavetetroja, jotka vain innostuivat kutemaan!) ja syys-lokakuussa tipahtivat lämmöt 23-24 asteeseen pariksi viikoksi. Muutoin talven ja kevään ollut 25-26 astetta. Enkä edes omista kuin yhden lämppärin (joka on vielä paketissa) ja altaita on 4.

Eihän siellä luonnossakaan ole aina just ja sama lämpötila :roll: .
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Jospas minä teen niin, että hankin talveksi lämmittimen ja katson, ettei lämpö tipu alle 23C. Sillon lämpö pysytteli suurimman osan vuodesta 23-24C.

Altaaseen laitettaisiin:
17 kirsikkabarbia
5 albiinoa täplämonnista
6 albiinoa kuparimonnista
muutama nuolimonni
(muut minulla on jo, mutta nuolimonneja aion hankkia levänsyöjäksi.)

Vähän kyllä epäilyttää, että kuinka hyvin nuo monniset mahtuvat 60x50 pohjalle. Mahtuvatko ne? Jos eivät mahdu niin voin jättää kuparimonniset tuohon isompaan altaaseen. Ajattelin vaan, että saisivat paremmin ruokaa, jos siirrän nekin. Haarniskamonnit ovat sellaisia vipeltäjiä, että monniset jäävät vähän jalkoihin ruoka-aikaan.

Voisiko altaaseen lisäksi mahtua vaikkapa 10 mustaneontetraa? Tai vaativatko ne lämpöisemmät olot?
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Huokaus, tuota suunnitteluasteella ollaan vieläkin. Akvaariossa on tällä hetkellä:

5 täplämonnista
varmaan 200 jotain vihertävää sukarapua(tai osa on päättänyt ruveta punertaviksi, vaikka kaikki alunperin olivat vihertäviä, eivät nämä ainakaan vihersukarapuja ole, minä ne ostettiin.)
Lisäksi seurana on miljoonakala-mustamolli, josta en oikein tiedä, että mitä sille tekisi. Hyvin pirteä kaveri on, mutta en laittaisi lajitovereiden seuraan lisääntymisvaaran takia. Enkä mä nyt henno lopettaakaan kun kerran hyvin voi. Eli se jää ja siitä ei keskustella.

Mmh, vesi taisi pysyä nyt tässä nykyisessä kämpässä talvellakin vähintään 23C ilman lämmitintä. Mutta kesästä ei ole varmaa tietoa, että paljonko tämä lämpiää, ei varmaan niin paljon kun edellinen kämppä, onneksi!

Niin, nyt kun altaassa olleet kirsikkabarbit ja neontetrat ja kuparimonniset ovat siirtyneet muualle, niin uusia asukeita tarvittaisiin, enkä mä millään osaa päättää.

Täplänuolimonneja ilmeisesti olisi tulossa, yritän vaihtaa liikkeessä noita sukarapuja niihin. Mutta mitä parvikalaksi?

Olen nyt päätynyt siihen, että puna-aavetetra kasvaa liian suureksi. Kestääkö sinineontetra noin viieässä? Tai kääpiörasbora tai jokin muu pieni parvikala? Pituutta akvaariolla on kuitenkin vain se 60cm. Onko liian lämmintä kardinaalikalalle, se olisi nätti. Kynakaloja olin ajatellut metsästää, mutta sattaisin sittenkin kaivata enemmän säpinää, kun eivätkös ne kuitenkin ole hyvinkin extra rauhallisia, elleivät kutemaan ala. Entäs kääpiöakara, riittääkö pohja monnisten kanssa vai onko se aina pohjalla, vai miten lämpö?

Ja olisko kellään informaatiota tuosta nahkabarbista, joka jo aiemmin mainittiin? Tuo yksi linkki tuossa keskustelussaei ainakaan toimi, en muista että onko joskus toiminut tai mitä siellä oli. Ja nuo mustaneontetrat eivät kiinnosta enää.

Eipä taida nahkabarbia saatavilla olla missään Suomessa, en löytänyt äsken etsimällä mitään tietoa, miten mä ikinä olen edes löytänyt noi tiedot, mitä tänne oon kirjoittanut. Korjaus, nyt löysin jotain, ei taida mun vesioloihin ihan mennä. http://www.fishbase.org/Summary/Species ... p?id=13204

Tuossa nyt linkki, jos jotain alkoi kiinnostamaan.

Elikkä kääpiörasborat ilmeisesti kaipaavat lämpöisempää, onko mitään muuta pikkuista tuonne kuin sinineontetra, kun sille nyt tuo lämpö ilmeisesti kelpaa? Sellaista max. 4 senttiseksi kasvavaa ja nättiä.

Mites tuo helmi-imunuoliainen, en oikein tahdo taas löytää juttua. Ilmeisesti saattaisi juurija juuri tila/vesi vaatimuksien mukaan mennä, mutta millainen kala on?

Kääpiöakara taitaa kasvaa liian kookkaaksi, Faunattaren mukaan koiraasta tulisi 9cm.
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vuosaari78 »

Minulla oli tuo sama idea omassa 160L altaassani, mutta luovuin käytännön syistä. Jos lämmitintä ei ole allas kyllä pysyy alle 25 asteen, mutta lämpötilan jatkuva heittely eri muuttujien vuoksi ei omille kaloilleni näyttänyt olevan hyväksi. Lämpötila yöllä ilman lamppuja 21-23 astetta riippuen onko tietokoneita ollut käytössä jotka lämmittävät huonetta. Lampun kanssa päivisin (aurinkoinen hipoo 26 vaikka allas ei lähelläkään ikkunaa ja varjoisalla 24-25). Ostin sitten lämmittimen ja säädin 24, joten ei hyppää niin alas öisin jos vaikka ikkunakin jää auki. Eikä tuo ole päälläkään varmaan kuin öisin.
500L + 250L + 160L +40L
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

No mun on kyllä tarkoitus pitää lämmöt alle 24 täplämonnisten takia, kansilaseja ei ole ja vesi kiertää pinnassa. En tosiaan ole ihan varma, että nousevatko lämmöt täällä jos tulee kuuma kesällä, mutta muistaakseni talvella edes huoneenlämpö ei ollut alle 22. Tavoitelämpö on 22-23, toivottavasti ei nouse paljoa yli, kyllä nuo täplämonniset kuitenkin sen 25 kesällä kestää, kyllähän monet pitää niitä 25C kokoajan vaikka suositus on 20-24. (meilläkin ne oli jossain vaiheessa tuolla lämpöisemmässä 25C altaassa ennen ku saatiin tää pienempi toimintaan) Tällä hetkellä lämpö on ehkä noin 23. Ja siis allas on 50cm syvä. Tuo monimetalli lämmittää kyllä pintavettä vähän, mutta ei se käsittääkseni ihan dramaattisesti lämpötilaan vaikuta. Täytyypä hankkia uusi lämpömittari, kun edellinen heitettiin just roskiin. Se tippui akvaarioon ja näytti sen jälkeen vain fahrenheitejä enkä niitä oikeesti jaksanu aina käännellä celsiuksiksi ja ei se ihan tarkka muutenkaan tainnut olla.

Siis onko mitään ehdotusta sinineontetran tilalle?
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Niin, no jos mä nyt sitten hankin niitä sinineontetroja ja ottoja ja pari luonnonväristä täplämonnista pelastan meille (joka olis pitäny jo tehdä, mutta kun se akvaario pitäisi eka siirtää). Niin paljonko niitä kaloja ottaisin?

Täplämonnisia tulisi siis varmaan 7kpl
Ottoja 4?
Sinineontetroja 20? Vai pitäiskö koittaa 30kpl?

(Eiks mikään nätti rasbora menis noin viileeseen?)
Jos mä hankin lämmittimen, ettei lämmöt vahingossakaan mene alle 23 ens talvena.

Täplämonniseni on muuten kuteneet tässä kesällä, yllätyin, että alkoivat kutupuuhat kun vesi lämpeni.
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Siis killit, enks mä ole tajunnu vai eikö kukaan ole ehdottanut. Voisinko laittaa tonne jotain killejä vai käykö liian ahtaaksi? Kun tuolta Viherkalan sivuiltakin löyty niitä ja lämmöiksi oli suositeltu 20-24 ainaski yhelle lajille eli sama kun täplämonnisille. Voiskohan ne mahtua, ku siel kuiteski luki et pariskunta/pieni parvi. Että ei niitä paljoa vois tulla.

Sillon kun alottelin akvaarion kanssa niin johonki killiin ihastuin, mutta siitä luki, että ei kannata ottaa jos ei aio kudettaa, koska ne elää vain vuoden ja sit sais olla kokoajan uusia ostamassa, jos ei kudeta. Mutta voisinhan mä nyt alkaa koittaa niitä kudettaankin. Jos jotain killejä ottaisin niin pitäiskö sillon jättää ne sinineontetrat pois? Kuinka helposti monniset syö niiden kutua? Tai sukaravut? Vaikka monniset kutee niin silti ei ole poikasia tullut vaikka altaassa on niiden lisäksi tällä hetkellä vain sukarapuja. Syökö sukaravut monnisten kudun? Äh, minä kyllä vien ne ravut pois, että voi laittaa jonkun kuteen sinne.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Viileään veteen vaihtoehtoja olisi vielä: kuparibarbi 22-26, rubiiniseeprakala 20-25, raitarasbora 21-25(vaatii tosin vähän kovempaa ja emäksisempää vettä), tulipyrstötetra 20-26 (kestää lämpötilan muutoksia), kulmatetra 22-28 ja tietysti ihanat imunuoliaiset.
Itselläni on viileän veden altaissa ruso- ja rubiiniseeprakaloja, kulmatetroja, täplämonnisia ja juovaperhosnuoliaisia ja paljon virtausta.
Toisesta pienemmästä altaasta löytyy tulipyrstötetroja ja helmirasboroita.
Täplänuolimonnit ja sinineontetrat viihtyisivät vähän lämpimämmässä 24-24 asteisessa vedessä.
Leväsukaravut tai tiikerikotilot voisivat sopia huoltojoukoiksi.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Elikkä täytyy tutkiskella vieläkin lisää. Nuo kulmatetrat kasvavat ainakin aivan liian isoiksi meidän pikkualtaaseen. (Siksi niitä on isommassa.) Hmm, mulle sanottiin Faunattaren myyjätytön toimesta, että täplänuolimonni sopis lämpötilavaatimuksiltaan mun altaaseen. Täytyy miettiä vielä. (Enhän mä olekaan tässä miettinyt jo kun muutaman kuukauden taas putkeen.)
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Tuossa yksi linkki nuolimonneista:
http://sv.aqua-web.org/nuolimonni.html
Juu, en minäkään oikein tiedä miksi ennen näillä nuolimonneilla lämpösuositus oli n. 20-25 ja nykyään n. 24-28 astetta :roll: .
Faunattaren sivuilla onkin tuo 20-25 astetta, mutta Uudessa Akvaariokalat kirjassa oli 24-28 astetta.
Tuo tulipyrstötetra ei ainakaan kasva liian isoksi vaan n. 5 cm:seksi:
http://images.google.fi/images?hl=fi&q= ... Etsi+kuvia
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Toi tulipyrstötetra kuulostaa/näyttää kyllä kivalta, mistäs sellasia oot hankkinu? Viherkalaan saattais varmaan saada tilattua, jos niillä ei ole. Missäs vesikerroksissa ne uiskentelee?

Tuo rubiiniseeprakala uiskentelee varmaan liian matalalla ja raitarasbora ei ollut ainakaan löytämieni kuvien mukaan tarpeeksi kiehtovan näköinen. Kääpiörasboralla oli Akvaariokeskuksen mukaan lämpötilat 22-25C. Menisikö se oikeasti noin viileässä, on meinaan myös hyvinkin söpö kala. Mmm, helmirasborakin on niin nätti kala. Jostain vain mielestäni luin, että menisi sittenkin paremmin vähän lämpöisemmässä.

Tätä nyt mietitään vaikka vuosi, mutta ennen en mitään hanki ennen kun on kaikki saatavissa olevat mahdollisuudet käyny läpi.

Meneekö ne imunuoliaiset tosiaan monnistenkin kanssa? Ovatko ne lähinnä pohjalla, mulla ei ole minkäänlaista kokemusta imunuoliaisista. Virtaus on tällä hetkellä pinnalla, mutta kyllä sen pohjallekin saa laitettua jos tarvii.

Niin ja niitä leväsukarapuja vois kanssa harkita, ne kun ei lisäänny makeassa vedessä.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Helsingin akvaariokeskuksessa on tulipyrstötetroja. Ne uivat aika paljon pinta- ja keskivedessä ja suht´ rauhallisia ovat.
Rubiiniseeprat ainakin itsellä pörräävät aika alhaalla.
Kääpiörasboralla oli akvaariokalat kirjassa suositusasteet 24-26, helmirasboralla 22-26.
Menee imunuoliaiset monnistenkin kanssa [;)] .
Tässä imunuoliaista livenä:
http://www.youtube.com/watch?v=VhnhfAKw ... ed&search=
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

No voi vitsit, näyttipä kovastikin eloisalta se kalanen, jota kuvata siinä pätkässä yritettiin ja liikkui ihan joka puolella. Missä nuo imunuoliaiset ovat piileskelleet koko sen ajan(1½v) kun minulla on akvaarioita ollut?

Jos ne otot kerran tykkäävätkin sittenkin lämpöisemmästä niin mähän voin laittaa niitä sit meitin isompaan altaaseen. Mä luulen, että mä seuraavaks lähden vertailen kalojen hintoja ja saatavuutta.
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tänään olen nyt sitten lähdössä Viherkalaan kyselemään, että minkäslaisia imunuoliaisia voisi olla saatavilla. Mutta en mä niitä vielä ole ostamassa, ensin täytyy tietenkin laittaa sisustus uusiksi. Mulla on tällä hetkellä altaassa ihan liian monta lajia saman sävyistä vihreää köynnöstävää kasvia. Ajattelin, että laittaisin sinne kannon ja siihen kantoon kiinni jotain kasveja.

Mitkä kasvit olisi sallaisia, jotka näyttäis kivalta kannossa ja ne sais myös pysymään niissä siimalla kiinni? Siis jotain muuta kun sammalia. Altaassa on jo yksi kanto, joka on täysin peittynyt jaavansammaleeseen. Lisäksi jätän sinne ainakin kääpiökeihäslehteä ja tuon toisen matalan kasvin, jonka nimestä ei ole mitään tietoa.

Jotain kiviä varmaan pitäisi laittaa imunuoliaisille ja pumppu pohjalle vettä heiluttamaan. Pumppu meiltä varmaan löytyykin jostain. Jotain mustaa kiveä on myös, sellaista Bauhausin puutarhapuolelta ostettua. Tai se on niinku sellasesta "kivilaatasta" palasia. Eli sileä pitkä sivu löytyy, mutta reunat ovat rosoiset. Pitäiskö lisäksi ettiä luonnosta jotain pyöreämpiä kiviä? Pohjalle ei ihan hirveästi kaikkea mahdu.

Lisäys: Jaavansaniaista voisi varmaan kokeilla ja jotain melalehtiä tai pienemmäksi jäävää miekkakasvia. En haluaisi mitään hulluna kasvavia kasveja vaan vähän hillitymmän kasvuvauhdin omaavia yksilöitä. Pitäisköhän vallisneriaa kokeilla, siis sitä ihan tavallista. Meillä oli joskus kierteisvallisneriaa, mutta mies ei siitä tykänny, mutta nyt mä aionkin sisustaa ihan oman mieleni mukaan. Jättiläisvallisneriankin menin heittään kompostiin tossa reilu pari viikkoa sitten, kun siihen meni hermo, kun se kasvoi liikaa. Kyllä se jaavansammalkin hyvin kasvaa, mutta se saa jäädä.

Lisälisäys: Hitsit siellä viherkalassa saattais olla (ainakin nettisivuilla on) jotain kivoja killejä mulle ja kynäkalojakin. Ehkä mä kuitenkin tällä kertaa kallistuisin sittenkin killeihin, kun oon tässä harrastellu jokseenkin värittömiä kaloja niin sais jotain väriläiskää. Tarvitseeko niille laittaa kansilaseja, mieluummin pitäisin akvaarion avonaisena. Jos ne lisääntyyn alkaa niin on meilä joku pikkuallas sitten saatavilla, enpäs olekaan nyt muutamaan kuukauteen pikkukaloja taas kasvatellut. Hmm, tarvitseekos ne kuinka pinnalta kasvien valtaaman altaan vai meneekö kirkkaammassa. Täytyy sitten valita kaikki kasvit sen mukaan, että ei tarvitse hirveesti valoa jos pinnan täytyy olla melkein umpeen kasvanut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”