Malawien tuhon päivät

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Suomu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 131
Liittynyt: 09:55, 30.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Malawien tuhon päivät

Viesti Kirjoittaja Suomu »

Alkupuhe lyhykäisyydessään: allas 180-litraa (toimii malawi-vauvalana), on ollut vauvalakäytössä nyt noin kolmisen kuukautta, toimi sitä ennen kiilakylkien asuinsijana vuoden päivät, eli pitäisi olla kypsä bakteeristoltaan. Lämpötila altaassa 26-astetta, pohjalla vihreä retkipatjan pala, Bilteman puhallushiekkaa, laavakiviä ja vallisneriaa isot puskat.

Ongelmat taisivat alkaa tuossa 26.5. Olin sinä iltana yövuoroon menossa ja katsastin kaikki altaani läpi vielä ennen lähtöäni. Kolme sokolofinuorukaista tuntui olevan vaisummalla päällä kuin muut, eivät vain jotenkin olleet yhtä eloisia kuin normaalisti. Ajattelin tämän johtuvan siitä että altaassa oli sinä iltana valot päällä normaalia myöhempään(oli vieraita kylässä ihailemassa altaita).

27.5 Jouduin olemaan yövuoron jälkeen vielä muutaman tunnin ylitöissä, kotiin pääsin klo 12 päivällä. Menin ensimmäiseksi altaiden luo, ja vauvalan kohdalla huomasin 2 sokolofia kuolleena pohjalla, kolmas sekuntien päässä kuolemasta ja neljäs kiikunkaakun uimakykyisenä. Mitään oireita ei kaloilla ole tätä ennen ollut joten arvelin vesiarvoissa olevan jotain pahasti pielessä. Mittasin arvot saman tien ja tässä tulos: Ph 7,5, KH 4, GH 5, Nitraatti 10 ja Nitriitti niin punainen ettei väritaulukon asteikko riitä!! Vaihdon vedestä paniikin siivittämänä n. 80%, poistin kuolleet kalat (tässä vaiheessa nuo kuolemaa tekevät kalatkin olivat jo kuolleet), vaihdoin tuoreen veden tilalle ja lisäsin veteen Aqua-Safen ja varmuuden vuoksi myös StartZymea.( Ajattelin auttaa hyviä bakteereja toimimaan paremmin). Luulin että nitriitti johtuu kuolleista kaloista ja luulin jo tilanteen normalisoituvan. Vaan ei...

Eilen heti aamusta mittasin vesiarvot. Nitriitti yhä edelleen punaisella. Yritin jo saada poikaset laskettua (altaassa sokolofien lisäksi saulosivauvova), mutta olivat niin vilkkaita että varmaa lukua oli vaikea saada. Poistin altaasta laavakivistä noin puolet, ja kas kas, kahden kiven väliin oli jäänyt jumiin saulosinpoikanen. Sen silmät olivat muuttuneet jo sameiksi, samoin kuin ihon pintakin. Kala oli kuitenkin vielä kiinteä eikä noussut kellumaan, joten se ei varmaan kauhean kauan ole kuolleena ollut. Vaihdoin jälleen vedet, 80 %, lisäsin StartZymen + Aqua-safen ja toivoin parasta. Kaikki jäljellä olevat kalat ovat pirteitä, eloisia ja kerjäävät ruokaa, en tosin ole niitä ruokkinut tämän katastrofin aikana.

Huonosti nukutun yön jälkeen mittasin tänä aamuna veden; jälleen nitriitti kirkui punaisuuttaan, nitraatti 0, Ph 7, KH 3, GH 4. Enää ei jäänyt vaihtoehtoja, olin varma että altaassa täytyi vielä olla kuollut kala/kaloja, en ymmärtänyt mistä muusta voisi enää olla kyse... vaihdoin vedet, poistin laavakivet. Mitään ei näkynyt. Tällä kertaa allas jo haisi selvästi kuolleelle kalalle. Pohjimmaisena altaassa on isohkoja laavakiviä, päätin poistaa nekin jotta pääsisin tunnustelemaan hiekkapohjaa sormin joka puolelta. Ja sitten teinkin omituisen löydön: ison laavakiven alla, hiekan ja kiven välissä oli mädäntymispisteessä oleva sokolofi! En ymmärrä miten se on painavan kiven alle päässyt? Pohjimmaisia kiviä en itse ole liikutellut, joten onko se jotenkin kaivautunut sinne jumiin hiekan läpi?

Tunti sitten sain altaasen vedet vaihdettua. Tällä kertaa haavin kalat altaasta ja laskin niiden lukumäärän yksi kerrallaan. Kaikki loput ovat tallella. Molemmat karanteenialtaani ovat käytössä, joten en voi malaweja tästä altaasta pois siirtää. Luulisi nyt että nitriitti alkaisi poistua, pelottaa jo mitä vesitesti huomenaamulla taas näyttää. Jos arvo ei ala tästä laskea niin en enää tiedä mitä voin seuraavaksi asialle tehdä (muuta kuin vaihdella vesiä hamaan tulevaisuuteen asti). Kyllä harmittaa kalojen puolesta :(

Kiitos sinulle joka jaksoit lukea vuodatukseni läpi, tämän kaiken kirjoittaminen auttaa taas jaksamaan ongelman parissa huomiseen.. ja ehkäpä tästä on apua muillekin-tästä opin ainakin sen että jatkossa en jätä kiveäkään kääntämättä jos vastaavanlaisia ongelmia ilmaantuu. Osaavat ne malawit näköjään mennä niin hankaliin paikkoihin ettei itselle tule mieleenkään...
undin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 13:18, 25.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja undin »

Hui kamala, tuota juuri pelkään noiden kivikoiden kanssa, että sinne joku kuollut kala jää ja aiheuttaa tuommoisia kamaluuksia. Ehkä siksi koko ajan laskeskelenkin, että kaikki kalat ovat tallessa.

Toivottavasti nyt nuo arvot paranevat ja säästyt enemmiltä kalakuolemilta.
Suomu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 131
Liittynyt: 09:55, 30.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Suomu »

No niin, aamulla taas mittasin vesiarvot pelon hiki otsalta valuen: nitriitti on hieman laskenut eilisillan lukemista, sitä on "enää vain" 0,3 mg. Liikaahan sitä vielä on mutta parannusta on sentään jo tapahtunut. Yhtään kalaa ei yön aikana ollut kuollut, mutta vedenvaihdon jälkeen jouduin yhden saulosin tappamaan. Se ei pystynyt uimaan kuin ainoastaan pystyasennossa, olisikohan ollut uimarakkovika?

Nyt laitoin altaaseen muista altaista ottamaani jokisoraa sukkahousujen sisälle, toivottavasti se auttaa "hyviä pöpöjä" toimimaan tehokkaammin. Lisäsin taas myös StartZymea ja vedenparannusainetta, toivottavasti illalla mitatessani nitriitti on jo selvästi laskenut.

Kalat joutuvat olemaan vielä paastolla, en uskalla ruokkia niitä lainkaan niin kauan kun nitriittilukemia altaasta tulee. Tämä on ollut ensimmäinen kunnon koettelemus harrastukseni aikana, toivottavasti vähään aikaan ei uusia vastoinkäymisiä ilmene, ainakaan sellaisia etten tajua kaloja ajoissa auttaa
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

Osanottoni! :( Tiedän miltä tuo tuntuu.

Malawit ovat kovia kaivamaan, joten kaikkien kivien pitäisi olla tukevasti pohjaa vasten - ei missään tapauksessa hiekan päällä. Muuten on vaara, että kivikasat sortuvat.

Kannattaa vielä katsoa kuntoon nuo vesiarvot, jos et sitä vielä ole tehnyt. Viimeisimmät ilmoittamasi KH, GH ja PH arvot olivat tosi alhaiset...

Mullakin on välillä kalat uineet pystyssä ja/tai kyljellään, eikä mitään tautia ole ollut. En tiedä mistä johtuu, mutta jos ne syövät ja ovat muuten pirteitä, niin en ihan heti lopettaisi. Osa malaweista on varsin persoonallisia käyttäytymiseltään.
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Ilmeisesti tuo kiven alle kuollut kala oli kaiken pahan alku ja juuri, pilasi veden. Komppaan axua tuossa, että kivet ensin pohjalle sitten vasta hiekat ympärille. Ei ikinä hiekkaa kivien alle malawissa, kaivinkoneet on liikkeellä :? . Toivottavasti altaasi tilanne rauhoittuu pian, tuo paasto on nyt varmaan ihan hyvä juttu hetken aikaa kunnes tilanne tasoittuu.
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

Joo.. tai oikeastaan turha sinne kivikasan sisään on hiekkaa laittaa lainkaan... ;) Mulla noi tuovat halutessaan päivässä kaiken hiekan sieltä kasan sisältä altaan etulasia vasten ja kivikasan sisältä pilkottaa kauttaaltaan pohjalasi.

Parhaimmillaan etulasia vasten tuleva hiekkapinta on noussut n. 20cm puolen metrin matkalta työpäivän aikana. Uskomattomia kaivureita kyllä... :mrgreen:
Jaaba
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 17:27, 09.02.2007
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Jaaba »

Voiko kuollut kala nostaa sitten noin paljon nitriittiarvoja?

Minulla kävi viikko takaperin siten, että kaksi altaan kuudesta Hongista katosi ilman sen kummempaa syytä yhden päivän sisällä. Todennäköisesti ne olivat saaneet pahasti päihinsä nahisteluissa ja menehtyneet vammoihinsa. En löytänyt niitä mistään koloista, joten joko niiden raadot katosivat hiekan alle tai sitten joutuivat pohjalla lappeellaan olevan kivitaustan alle (kalat kaivavat mielellään hiekkaa taustan päältä ja vierestä ja muodostavat kotikoloja sen syvennyksiin).

Vesiarvot ovat pysyneet oikein hyvinä, enkä ole huomannut minkäänlaista nitriittipitoisuuden kohoamista.
Dauthi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 238
Liittynyt: 19:11, 05.03.2007
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Dauthi »

Jaaba kirjoitti: Minulla kävi viikko takaperin siten, että kaksi altaan kuudesta Hongista katosi ilman sen kummempaa syytä yhden päivän sisällä. Todennäköisesti ne olivat saaneet pahasti päihinsä nahisteluissa ja menehtyneet vammoihinsa. En löytänyt niitä mistään koloista, joten joko niiden raadot katosivat hiekan alle tai sitten joutuivat pohjalla lappeellaan olevan kivitaustan alle (kalat kaivavat mielellään hiekkaa taustan päältä ja vierestä ja muodostavat kotikoloja sen syvennyksiin).
Kalasi ovat melko varmasti syöneet nämä menehtyneet kalat.
Ostetaan/Otetaan malaweja!
Jaaba
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 17:27, 09.02.2007
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Jaaba »

Dauthi kirjoitti:Kalasi ovat melko varmasti syöneet nämä menehtyneet kalat.
Muut kalat ovat kasvissyöjiä - toisaalta kyllähän nuo syövät myös hyvin pieniä poikasia.
Suomu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 131
Liittynyt: 09:55, 30.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Suomu »

Kiitos osanotoista, lämmittävät mieltä kovasti :P . Joo, otin kyllä opikseni ja hiekat on nyt poistettu kivien alta. Sehän tässä eniten harmittaakin että kaikki on periaatteessa ihan omaa mokaani. Olisi pitänyt heti alkuunsa poistaa kaikki kivet altaasta ja hiekka kivien alta, niin moni kala olisi säilynyt hengissä.

Ph, KH ja GH-arvot olen tänä aamuna jo säätänyt paremmiksi. Voi olla että tuo nitriittipiikki on heilautellut noitakin arvoja alhaisiksi, mene ja tiedä. Joudun kuitenkin säätelemään noita arvoja päivittäin, niin kauan kunnes nitriitti altaastani häipyy. Täytyy tänään vielä mitata arvot kun iltavuorosta kotiin pääsen, ja täytyy vielä yötävasten vaihtaa vettäkin jos tarvetta ilmenee. Mitä olette muuten mieltä, kannattaako minun vielä jatkossakin vaihtaa vettä tuo 80%, vai riittääkö noin puolet? Jos nitriitti on laskenut illalla tuosta aamun 0,3-lukemasta, riittääkö silloin jo pienempi vedenvaihto vai onko kaloille alhaisempikin nitriitti vielä liian suuri riski?
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

Malawit tuntuu vaan tykkäävän runsaasta vedenvaihdosta. Itse varmaan vaihtelisin sen 80%, kunnes nitriitit on poissa. Ongelma on tietysti sitten riski suurempiin äkillisiin vesiarvojen vaihteluihin, ellei vesijohtovesi ole riittävän kovaa jo valmiiksi (tai hermot ei riitä suolan kanssa läträämiseen joka päivä). :)

Mitä tehokkaampi suodatus ja enemmän vedenvaihtoa, niin sitä paremmin nuo mulla tuntuvat viihtyvän...
Suomu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 131
Liittynyt: 09:55, 30.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Suomu »

Nyt illalla mitatessani nitriittilukema näytti olevan 0,2. Vaihdoin vedestä uskollisesti sen 80% heti ekaksi kun vain töistä kotiin kerkesin, eli tänään olen vaihtanut vedet altaaseen jo kaksi kertaa. Kalat ovat kaikki edelleen hengissä ja kerjäävät ruokaa jo kärsimättöminä, sitä eivät kuitenkaan saa ennenkuin vesi on täysin puhdasta nitriitistä. (Toivottavasti vesi alkaa puhdistua pian tai kalat kömpivät altaastaan ja syövät minut jos ei ala ruokaa niille kuulua :mrgreen: ).

Osaisiko joku teistä minua viisaammista yhtään arvuutella kuinka kauan menee ennenkuin altaan tasapaino palautuu? Luulisi että nitriitti häviää äkkiä, nyt kun on täysin varmaa että enempää kalanraatoja ei altaassa ole. Voiko olla niin että hyvät bakteerit ovat täysin tuhoutuneet tuon mullistuksen takia, ja niiden takaisinkasvua saa odotella pidempään? Ja lisäksi minua arveluttaa tuon StartZymen käyttö, meinaan vaan että ehtiikö se altaassa loppujen lopuksi edes vaikuttaa jos vaihdan vedet uusiksi joka ikinen päivä? Kuten huomaatte, alkaa olla pikkuinen uskonpuute tämän altaan tasapainoiseksi saamisessa. Vai olenko sittenkin vain liian malttamaton :roll:
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Kun syy on poistunut pitäisi tilanteen parantua nopeastikin. Bakteerikannat pesivät enimmäkseen hiekassa ja kaikilla altaan pinnoilla -> eivät ne mihinkään ole kadonneet vedenvaihdoissa. Nyt vain normaalit hoitorutiinit käyntiin ja aluksi vaikka joka päivä vesitestit ja sitten pikkuhiljaa harvemmin kun usko kasvaa 8-)

Sinänsä tosiaan malawit pitävät puhtaasta vedestä. Viikottaiset 50% vaihdot eivät ole lainkaan liikaa, tosin vähempikin esim 30% taitaa riittää jos kalasoppa ei ole kovin sakea.

-Juissi
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

Suomu kirjoitti:Osaisiko joku teistä minua viisaammista yhtään arvuutella kuinka kauan menee ennenkuin altaan tasapaino palautuu? Luulisi että nitriitti häviää äkkiä, nyt kun on täysin varmaa että enempää kalanraatoja ei altaassa ole. Voiko olla niin että hyvät bakteerit ovat täysin tuhoutuneet tuon mullistuksen takia, ja niiden takaisinkasvua saa odotella pidempään?
Itse olen asian päätellyt niin, että iso nitriittipitoisuus saisi myös ne hyödylliset bakteerit lisääntymään siellä nopeammin... Ainakin niille nitriitistä nitraattia tuottavilla bakteereilla on ollut nyt pirusti enemmän "safkaa" siellä. :) Korjatkaa joku, jos mielikuvani on väärä.
Suomu kirjoitti:Ja lisäksi minua arveluttaa tuon StartZymen käyttö, meinaan vaan että ehtiikö se altaassa loppujen lopuksi edes vaikuttaa jos vaihdan vedet uusiksi joka ikinen päivä?
Ei se taida kyllä pahemmin auttaa, kun päivittäin vaihdat vedet ja vielä noin paljon kerralla.

Minä en laittaisi starttiaineita sinne tässä vaiheessa. Hommaa ensin liiat nitriitit veks ja laita vasta sitten nuo starttimömmöt, kun vettä ei enää tarvitse vaihtaa niin paljon ja usein. Jos haluat kuitenkin niitä käyttää nyt, niin dippaa ne kapselit/jauheet ennemmin vaikka suodattimen sisään kuin suoraan veteen.

Aki
Suomu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 131
Liittynyt: 09:55, 30.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Suomu »

Minä täällä taas... vedenvaihto tehty tänä aamuna, edellisen kerran vaihdoin vettä eilisaamuna. Tänä aamuna nitriittilukema näytti 0,2, edelleen. Tosin hyvä uutinen on ettei nitriitti ollut ainakaan lisääntynyt tuona aikana. Alunperin minun piti vaihtaa vesi vielä eilen illalla töistä päästyäni, mutta ylityöt romuttivat sen suunnitelman.

Paikallisissa akvaliikkeissä olen tämän tarinani kertonut juurta jaksain, ja erilaisia hoito-ohjeita olen eri liikkeistä saanut. Yhdessä liikkeessä suositeltiin minulle sellaista ainetta kuin Seran Nitrivec, toisessa taas kehotettiin hoitamaan nitriitti pois SafeStartilla. Mitä te olette asiasta mieltä? Onko noista jommasta kummasta minulle mitään apua vedenvaihtojen lisäksi. Olen tänä aamuna tarkastanut akvaarion läpi sentti sentiltä, lisää raatoja en löytänyt ja kaikki loput kalat voivat hyvin, ovat pirteitä. Kummastuttaa vaan kovasti miksei nitriitti poistu nopeammin altaasta vaan sitä vielä vaan sieltä testatessa löytyy.

Kaikki niksit ja neuvot otan nöyränä vastaan, minulla tuntuu itselläni olevan jo ideat lopussa. Haluaisin niin kovasti jo kohdata sen aamun kun nitriittitesti näyttää puhdasta nollaa...
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

Suomu kirjoitti:Yhdessä liikkeessä suositeltiin minulle sellaista ainetta kuin Seran Nitrivec, toisessa taas kehotettiin hoitamaan nitriitti pois SafeStartilla. Mitä te olette asiasta mieltä?
Edistäähän nuo mömmöt nitriittiä ravintonaan käyttävien bakujen kasvua, mutta kun vedenvaihto on nyt noin runsasta, niin hyöty on mielestäni nolla. Vedenvaihdossa suurin osa lisäämistäsi aineista poistuu.
Suomu kirjoitti:Kaikki niksit ja neuvot otan nöyränä vastaan, minulla tuntuu itselläni olevan jo ideat lopussa. Haluaisin niin kovasti jo kohdata sen aamun kun nitriittitesti näyttää puhdasta nollaa...
Nollaa se luultavasti ei tule näyttämään, koska vesijohtovedessäkin saattaa olla nitriittiä enemmän tai vähemmän... Mutta mahdollisimman alas kun sen saat, niin hyvä homma :)
Suomu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 131
Liittynyt: 09:55, 30.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Suomu »

Ok, tämä vaihe taitaa vaan koetella sitä niin kuuluisaa kärsivällisyyttä.. tai lähinnä sen puutetta :mrgreen: . Pääasia on kuitenkin se että enemmiltä kalakuolemilta on vältytty. Jatkan siis vedenvaihtoja niin kauan kuin on tarpeen..kärsivällisesti :mrgreen: .
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

Suomu kirjoitti:Ok, tämä vaihe taitaa vaan koetella sitä niin kuuluisaa kärsivällisyyttä.. tai lähinnä sen puutetta :mrgreen: . Pääasia on kuitenkin se että enemmiltä kalakuolemilta on vältytty. Jatkan siis vedenvaihtoja niin kauan kuin on tarpeen..kärsivällisesti :mrgreen: .
juu, tiedän tasan tarkkaan tunteen. :mrgreen:

Itsellänikin on ollut kalakuolemia - yhteen vaiheeseen jopa runsaammin. Demasoneja kuoli useita kappaleita putkeen ja pitkään surin osaamattomuuttani veden laadun suhteen. Myöhemmin selvisi sitten, että syy ei ollutkaan vesiarvoissa, vaan kalojen agresiivisuudessa toisiaan kohtaan. Isommat kalat yksinkertaisesti pistivät pienempiä hengiltä. :?

Osa ruumiista ehti lillua pidempäänkin altaassa, mutta mulle ei (onneksi) tullut niistä minkäänlaisia piikkejä nitriittiin... *koputtaa puuta*

...toisaalta älä ihmeessä pidä minun kokemuksiani noista safestarteista ja niiden lisäämisestä täytenä totena - mulla on ollut akvaarioita vasta 1,5v. ;) Toisaalta itse en ole oikein mihinkään kysymyksiini löytänyt "ehdottomia totuuksia" kun joka asiaan tuntuu löytyvän useita kilpailevia "koulukuntia" jopa akvaarioliikkeen pitäjistä. Siksi on ollut vaan pakko vetää omat päätelmät asioista ja toimia niiden mukaan...
Suomu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 131
Liittynyt: 09:55, 30.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Suomu »

No eipä ole sullakaan helppo taival ollut, huh huh :( . Mutta on tämä vaan niin mahtava harrastus että kalojensa eteen on valmis tekemään mitä tahansa. Ja nämä malawit on kyllä vieneet mun sydämen ihan täysin :mrgreen:
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

Suomu kirjoitti:No eipä ole sullakaan helppo taival ollut, huh huh :( . Mutta on tämä vaan niin mahtava harrastus että kalojensa eteen on valmis tekemään mitä tahansa. Ja nämä malawit on kyllä vieneet mun sydämen ihan täysin :mrgreen:
Samat sanat. Ovat niin persoonallisia kaloja, että en kyllä muuhun vaihtaisi... :mrgreen:
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Yksi apu jatkon kannalta on varmistaa riittävä biologinen suodatus. Vaikka mattosuodattimella. Eilen löysin altaani pinnalta ison hongin kuolleena - oli siis ollut kuollut jo jonkin aikaan ja nyt noussut pintaan kaasun täyttämänä. Iso mattosuodattimeni ja iso vesimäärä kuitenkin huolehtivat siitä etteivät vesiarvot olleet värähtäneet mihinkään.

-Juissi
Izze
Senior Member
Senior Member
Viestit: 500
Liittynyt: 15:24, 26.02.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Izze »

En huomannut mitään tarinaa siitä millainen suodatus sulla altaassa on? Voisko ongelmat johtua alimitoitetusta suodatuksesta. Toisaalta en huomannut että olisit kertonut kuinka vanha allas oli, eli onko se vasta perustettu. Kuulostaa aika hurjalta että yhdestä kuolleesta kalasta seuraisi tollaiset nitriittipitoisuuksien nousut. Millainen oli ollut ruokintamäärä? Se voi olla nitriittipiikin käynnistäjä myös. Toivottavasti parempaa vointia altaassa jatkossa.
Suomu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 131
Liittynyt: 09:55, 30.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Suomu »

Joo, anteeksi, kaikkia tietoja en näköjään ollut tuossa katastrofin pyörteissä älynnyt laittaa. 180-litraisessa on suodattimina Eheim 2217-ulkosuodatin ja lisäksi sisäsuodattimena Unifilter 1000, eli suodatuksen pitäisi olla kunnossa. Allas on ollut ennen malawivauvalaksi joutumistaan seura-altaana mulla noin puolitoista vuotta, eli kypsäkin sen pitäisi kaiken järjen mukaan jo olla. Tällä hetkellä siinä olevat poikaset ovat kokoluokkaa 5- 8 cm, olivat menossa uudelle omistajalleen jo aikoja sitten, mutta katastrofi iski joten kalojen sijoitus viivästyi, puhumattakaan siitä että kalojen tulevalla omistajalla iski lattiaremontti päälle, ja sen takia kalat ovat mulla vielä olleet.

Nitriittipiikki on viimein loppunut, 13 päivää meni vesiä vaihdellessa. Lisää kalakuolemia ei tässä altaassa ole tullut, mutta 300-litraisessa puolestaan malaweja tippuu oikein urakalla. Tässä altaassa mulla on tällä hetkellä 14 kalaa, ja johtava saulosi + 1 trewa näykkivät aina jotain kalaparkaa niin pahasti että se menehtyy. Täytyy hankkia altaaseen lisää kaloja, eiköhän se jahtaaminen sitten helpota.
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Minulla on 720-litraisessa about 50-60 kalaa (vaikea edes laskea) ja kivikkoa runsaasti. Ei siinä pomotteleva koiras ehdi kaikkia jahdata ja piiloon pääsee helposti :mrgreen:

-Juissi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”