Leväongelma ja yleistä kyselyä

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Kovu
Junior Member
Junior Member

Leväongelma ja yleistä kyselyä

Viesti Kirjoittaja Kovu »

Eli nyt se on sitten tapahtunut. Asia, jonka olemassaolon tiedostin, mutta jolle vain vähättelevästi naureskelin; levä. Ja paljon sitä.

Akvaario haisee homeelle, levä hiukan mattomaista, mustaa/ruskeaa/vihreää riippuen siitä missä sitä on. Kuvaa ei valitettavasti ole tarjolla. Ennen mitään vastaavaa ei ole tapahtunut :S

Nitraattia sopivassa määrin (kaivovesi, siinä on jo valmiiksi hiukan nitraattia), nitriittiä ei laisinkaan, ph siinä 6,5, pehmeää vettä, lämpötila 23-24astetta. Ei yliruokintaa. En käytä lannoitteita tai muitakaan mömmöjä akvassani (vedenkirkastajat, ph;n muuttajat jne). Akvaariolla kokoa 100litraa. Vedenvaihtoväli oli puolet aina lauantaisin.

Koristeina ollut keramiikkaa, kiviä sekä kookoksia. Kasveina oli jaavansammalta (jossa tämä mystinen levä viihtyykin enemmän kuin hyvin), kääpiömelalehtiä (eivät kyllä järin elinvoimaisia), ruskomelalehtiä (eivät nämäkään järin elinvoimaisia) sekä kääpiökeihäslehtiä (valtasivat kovaa vauhtia akvaa).
Kaloina partamonni (kuoli tänään), sinineontetroja (kahdeksan kuollutta tänään, loput pelastin pois akvasta toiseen akvaan) sekä töyhtökääpiöaffena koiras (myöskin pelastin toiseen paikkaan).

Tyhjäsin akvan äsken ja päätin viikonloppuna vaihtaa hiekkoja myöden koko systeemin. Vanha pohja on yli 20vuotta vanhaa pientä soraa. Nyt aijon vaihtaa hiekkapuhallushiekkaan, Biltemasta saa kuulemma sellaista, jota ei tarvitse pestä. Voisiko joku kertoa siitä? Olisiko vanha sorani voinut myös olla syynä tähän täysin yhtäkkiä iskeneeseen epidemiaan?

Voisiko joku myös samalla neuvoa minulle jonkin idioottivarman korkeaksi kasvavan kasvin, jota edes minä en saisi tapettua? Mieluiten eteläamerikkaisia lajeja, kun kalastonkin ajattelin pitää sellaisena (mitä nyt kasveista anubiaat ovat afrikkalaisia, mutta kun tuntuvat olevan ainoita kasveja joita en saa tapettua). Vedensuosikitkin olen saanut hengiltä.

Voiko muuten lasipajoista kysellä silikoonienvaihtoa? Ajattelin pistää nuo yli 20vuotta vanhat silikonit myöskin vaihtoon. En itse luota kykyihini sen vertaa että itse rupeaisin hommaan.

Myös kalastoehdotuksia saa antaa, haluan pitää ainakin tuon töyhtökäppänän (ja hankkia sille vaimon) sekä sinineonit (parveen lisää väkeä). Olisiko mitään tuohon seuraan ja tilaan sopivaa pintakalaa? Sekä pohjaan puhdistajia? Olen aina pitänyt täplämonnisista, joten mahtuisiko sellaiset? Vai käyvätkö käppänöiden hermoille? Myös otot vaikuttavat kivoilta. Partamonnia olen talkkarina pitänyt jo niin pitkään, että jotain vaihtelua olisi kiva saada.

Kiitos etukäteen :) Kysymyksiä on paljon, mutta ajattelin pistää kaiken samaan aiheeseen.
Etsin Vaasa-Seinäjoki akselilta täplämonnisia, katinkultamonneja, marmoritapparakaloja sekä sinineontetroja. Myös kasvit toivottuja. YV:llä tavoittaa.
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dauthi »

Leväongelmaan en oikein keksi muuta, kuin että jos akvaario on paikalla johon paistaa aurinko, arvot näyttävät muuten aika hyviltä.

Kasvina suosittelisin vallisneriaa, aika helppo kasvattaa ja siitä tulee upea kun se on korkea. en tosin välttämättä suosittelisi altaaseesi jättivallisneriaa jos on vain 100L.

Hiekasta sen verran: Tuskinpa tuo sinun sorasi mitenkään myrkyllistä kaloille on, ja olen myös itse kuullut hyvää juttua tuosta bilteman puhallushiekasta, mutta kannattaa silti pestä se varmuuden vuoksi, eihän sitä koskaan tiedä.
Ja 100L hiekan peseminen ei ole iso homma. :D

En osaa kalastoon oikein sanoa mitään, mutta jos pohjaimuria haluat niin plekot ovat kauniita ja kilttejä, siitä puheenollen näin tänään akvaarioliikkeessä noin 30cm plekon :D Aika vonkale, en tosin tiedä mitä lajia.
En ole varma tosin meneekö pleko altaaseesi, kannattaa kääntyä jonkun puoleen, joka on ekspertti näissä plekohommissa :mrgreen:
Ostetaan/Otetaan malaweja!
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Leväongelma ja yleistä kyselyä

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Kovu kirjoitti:Voisiko joku myös samalla neuvoa minulle jonkin idioottivarman korkeaksi kasvavan kasvin, jota edes minä en saisi tapettua? Mieluiten eteläamerikkaisia lajeja, kun kalastonkin ajattelin pitää sellaisena (mitä nyt kasveista anubiaat ovat afrikkalaisia, mutta kun tuntuvat olevan ainoita kasveja joita en saa tapettua). Vedensuosikitkin olen saanut hengiltä.
Karvalehti on helppo kasvi, joka kasvaa korkeaksi, jos sitä ei leikkaa. En tosin tiedä onko laji Etelä-Amerikasta. :roll:
96l+38l+20l
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kuulostaa sinileväinvaasiolta. Lappoa kaikki näkyvä levä pois, lisää nopeakasvuisia kasveja, lannoita kasvejasi ja lisää altaaseen zeoliittia syömään fosfaattia pois. Jos levää on todella valtavasti, voit lappoamisen jälkeen myrkyttää sen pois akriflaviinilla.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kovu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kovu »

Akvaario on kyllä sellaisella paikalla, että siihen paistaa hetken aikaa aurinko, mutta ei se ole koskaan aikaisemmin ollut ongelma.

Pitäisikö minun luopua noista nykyisistä anubiaistani vai siirtyykö levä missä määrin niiden mukana puhdistettuun akvaani? Voinko hiekan vaihdon ja akvan yleisen puhdistuksen (ja mahdollisen silikonien vaihdon) jälkeen vain laittaa vanhan suodattimen toimintaansa ja antaa vanhojen bakteerien ottaa akvan valtaansa vai kannattaisiko vanhan suodattimen kaveriksi nakata multaymppi?

Pitää vain koettaa vaihtaa vettä ja lapota pohjaa, tuo haju on nimittäin ihan hirveä, mutta on se jo hiukan parempi kuin pari päivää sitten.
Etsin Vaasa-Seinäjoki akselilta täplämonnisia, katinkultamonneja, marmoritapparakaloja sekä sinineontetroja. Myös kasvit toivottuja. YV:llä tavoittaa.
M.J.
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho

sinilevä

Viesti Kirjoittaja M.J. »

Itse sain ohjeina sinilevään akvan pimentäminen muutamaks päiväksi (auttoi hetken). Ja suodattimen laskeminen veden pinnan alapuolelle auttoi myös.
Aika on elämistä varten.
sakosa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Altaassa on selkeästi ollut jotain muutakin vialla kuin sinilevä jos kerran kaloja on noin paljon kuollut yhtäkkiä. Kannattaa miettiä mistä se on voinut johtua ettei toistu. Jos akva haisee pahalle se voi olla myös käymistilassa (pohja tukossa tms.) tai esim. kuollut kala jossain muhimassa. Sinilevä haisee toki myös pahalle.

Kasvit eivät kasva ilman lannoitetta eli sitä ainakin pitää lisäillä. Hiekkapohjaan voi laittaa "kiinteitä" lannoitteita sekä veteen nestemäistä esim. pmdd.

Vanhat kasvit voit aivan hyvin laittaa takaisin, kunhan nypit levät pois ja vaikka huuhtelet vähän. Levä tulee jos olosuhteet ovat sille otolliset eikä sen takia, että jossain kasvin mukana sitä vähän kulkeutuu.

Suodatin kannattaa pitää käynnissä koko projektin ajan vaikka vesiämpärissä jos ei muuta ole tarjolla. Kantsii myös kurkata sinne, että ei ole ihan tukossa ja että aktiiviliete on terveen ruskeaa ja haisee miedosti mullalle (ei käyneelle tai pierulle ;) ). Multaa kannattaa laittaa myös sitten uudelleenperustettuun altaaseen varmuuden vuoksi vaikka sukkahousuissa ja pitää kaloja paastolla jonkin aikaa. Seuraa myös nitriittiä ja vaihda vettä jos sitä näkyy vähänkään.
hoikti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hoikti »

Toivottavasti en tunkeile näillä kysymyksillä, mutta ajattelin laittaa tähän samaan ketjuun, kun koskee samaa asiaa.

Tässä kokeilin erilaisia hakusanoja, mutta eipä tullut vastaan. Nimittäin kokeilin, että olisiko jotain "galleriaa", jossa olisi koottuna kuvia eri levälajeista. Omassa akvassa niitä jyllää nyt myös useampaa ja mielelläni ne tunnistaisin, että jos vaikka osaisi puhua niistä niiden omalla nimellä.

Osaisiko siis joku sanoa, että löytyykö täältä tai jostain "leväkuvagalleriaa"? Vai enkö vain osannut käyttää oikeaa hakusanaa?

Pitääkö levä aina manuaalisesti poistaa vai voiko se itsekin hävitä sen myötä, kun akva tasapainottuu? Iso määrä tai pieni määrä? Onpa taas tumpelokysymys, mutta eihän tyhmiä kysymyksiä olekaan...? [;)]
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

hoikti kirjoitti:Osaisiko siis joku sanoa, että löytyykö täältä tai jostain "leväkuvagalleriaa"? Vai enkö vain osannut käyttää oikeaa hakusanaa?
Seran levientunnistuslista
96l+38l+20l
hoikti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hoikti »

JEEE, kiitos!! :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”