Akvaario haisee homeelle, levä hiukan mattomaista, mustaa/ruskeaa/vihreää riippuen siitä missä sitä on. Kuvaa ei valitettavasti ole tarjolla. Ennen mitään vastaavaa ei ole tapahtunut :S
Nitraattia sopivassa määrin (kaivovesi, siinä on jo valmiiksi hiukan nitraattia), nitriittiä ei laisinkaan, ph siinä 6,5, pehmeää vettä, lämpötila 23-24astetta. Ei yliruokintaa. En käytä lannoitteita tai muitakaan mömmöjä akvassani (vedenkirkastajat, ph;n muuttajat jne). Akvaariolla kokoa 100litraa. Vedenvaihtoväli oli puolet aina lauantaisin.
Koristeina ollut keramiikkaa, kiviä sekä kookoksia. Kasveina oli jaavansammalta (jossa tämä mystinen levä viihtyykin enemmän kuin hyvin), kääpiömelalehtiä (eivät kyllä järin elinvoimaisia), ruskomelalehtiä (eivät nämäkään järin elinvoimaisia) sekä kääpiökeihäslehtiä (valtasivat kovaa vauhtia akvaa).
Kaloina partamonni (kuoli tänään), sinineontetroja (kahdeksan kuollutta tänään, loput pelastin pois akvasta toiseen akvaan) sekä töyhtökääpiöaffena koiras (myöskin pelastin toiseen paikkaan).
Tyhjäsin akvan äsken ja päätin viikonloppuna vaihtaa hiekkoja myöden koko systeemin. Vanha pohja on yli 20vuotta vanhaa pientä soraa. Nyt aijon vaihtaa hiekkapuhallushiekkaan, Biltemasta saa kuulemma sellaista, jota ei tarvitse pestä. Voisiko joku kertoa siitä? Olisiko vanha sorani voinut myös olla syynä tähän täysin yhtäkkiä iskeneeseen epidemiaan?
Voisiko joku myös samalla neuvoa minulle jonkin idioottivarman korkeaksi kasvavan kasvin, jota edes minä en saisi tapettua? Mieluiten eteläamerikkaisia lajeja, kun kalastonkin ajattelin pitää sellaisena (mitä nyt kasveista anubiaat ovat afrikkalaisia, mutta kun tuntuvat olevan ainoita kasveja joita en saa tapettua). Vedensuosikitkin olen saanut hengiltä.
Voiko muuten lasipajoista kysellä silikoonienvaihtoa? Ajattelin pistää nuo yli 20vuotta vanhat silikonit myöskin vaihtoon. En itse luota kykyihini sen vertaa että itse rupeaisin hommaan.
Myös kalastoehdotuksia saa antaa, haluan pitää ainakin tuon töyhtökäppänän (ja hankkia sille vaimon) sekä sinineonit (parveen lisää väkeä). Olisiko mitään tuohon seuraan ja tilaan sopivaa pintakalaa? Sekä pohjaan puhdistajia? Olen aina pitänyt täplämonnisista, joten mahtuisiko sellaiset? Vai käyvätkö käppänöiden hermoille? Myös otot vaikuttavat kivoilta. Partamonnia olen talkkarina pitänyt jo niin pitkään, että jotain vaihtelua olisi kiva saada.
Kiitos etukäteen