Saisko neuvoja?
Valvoja: Moderaattorit
Me laitettiin kanste akvaario pystyyn bactozymilla.
Ja en ymmärrä minkä takia siitä ei muka ole mitään hyötyä joitenkin mielestä. Teilläkin kalat voivat hyvin vaikka käytätte bactozymia.
Olen myös lukenun että joku toinenkin on laitanut akvan pystyyn bactozymilla...ja kaikki on hyvin.
Ei oikeen uppoa minuun tommonen tieto...
Ja en ymmärrä minkä takia siitä ei muka ole mitään hyötyä joitenkin mielestä. Teilläkin kalat voivat hyvin vaikka käytätte bactozymia.
Olen myös lukenun että joku toinenkin on laitanut akvan pystyyn bactozymilla...ja kaikki on hyvin.
Ei oikeen uppoa minuun tommonen tieto...
-
marinum
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Jos haluaa kypsyttää altaansa kalallisesti niin ei siinä mitään, mutta silloin täytyy olla todella tarkkana vesiarvojen kanssa ettei tule myrkytystä.
Jo ennen nitriitin muodostumista muodostuu ammoniumia/ammoniakkia riippuen veden pH:sta ja noista jälkimmäinen on tosi myrkyllistä.
Silloin herkät kalat voi kuolla ja vettä täytyy vaihdella todella reilusti kunnes "piikki" on ohitse.
Jos haluaa riskeerata kalat, niin ei siinä sitten mitään.
Itse tyhmänä kypsytin ekan altaan myyjän neuvomana kalallisesti kesken multakypsytyksen ja jonkin sortin myrkytys siellä tuli, vaikka nitriittitesti näytti nollaa, ilm. siellä oli ammoniakkia.
Kannattaa ihan totta tutustua aiheeseen ja edelleenkään Bactozymissä ei valmistajankaan mukaan ole eläviä bakteereita, joten altaassasi bakteerit joita siellä olematon määrä voi olla, ovat tulleet kasveista.
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/typenkrt.php
Kannattaa lukaista vielä tuo typen kierto-asia selväksi
.
Jo ennen nitriitin muodostumista muodostuu ammoniumia/ammoniakkia riippuen veden pH:sta ja noista jälkimmäinen on tosi myrkyllistä.
Silloin herkät kalat voi kuolla ja vettä täytyy vaihdella todella reilusti kunnes "piikki" on ohitse.
Jos haluaa riskeerata kalat, niin ei siinä sitten mitään.
Itse tyhmänä kypsytin ekan altaan myyjän neuvomana kalallisesti kesken multakypsytyksen ja jonkin sortin myrkytys siellä tuli, vaikka nitriittitesti näytti nollaa, ilm. siellä oli ammoniakkia.
Kannattaa ihan totta tutustua aiheeseen ja edelleenkään Bactozymissä ei valmistajankaan mukaan ole eläviä bakteereita, joten altaassasi bakteerit joita siellä olematon määrä voi olla, ovat tulleet kasveista.
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/typenkrt.php
Kannattaa lukaista vielä tuo typen kierto-asia selväksi
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Hups! myöhästyin...
Hei!
Oikeasti tämä kypsytysprosessi vaatii niitä eläviä typpibakteereita, joita akvaarioon ei saada ilman safe startia tai multaa jne. (tai oikeastaan saadaan, mutta äärettömän hitaasti)
Jos nyt et akvaarioosi laita bakteeriymppiä, niin varaudu vaihtamaan vettä
akvaariostasi päivittäin sitten kun tuot kalat, tai muuten kalasi kärsivät, ja voivat kuolla ja saada muutenkin vaurioita, jolloin kalan elinikä lyhenee.
Suosittelen lukemaan täältä tietoa, jotka on todellakin kokemus tuonut tullessaan, eikä mitkään kaupalliset kotkotukset.
http://aquahoito.info/suomi/kypsytys/kalaton.php
Hei!
Oikeasti tämä kypsytysprosessi vaatii niitä eläviä typpibakteereita, joita akvaarioon ei saada ilman safe startia tai multaa jne. (tai oikeastaan saadaan, mutta äärettömän hitaasti)
Jos nyt et akvaarioosi laita bakteeriymppiä, niin varaudu vaihtamaan vettä
akvaariostasi päivittäin sitten kun tuot kalat, tai muuten kalasi kärsivät, ja voivat kuolla ja saada muutenkin vaurioita, jolloin kalan elinikä lyhenee.
Suosittelen lukemaan täältä tietoa, jotka on todellakin kokemus tuonut tullessaan, eikä mitkään kaupalliset kotkotukset.
http://aquahoito.info/suomi/kypsytys/kalaton.php
No heipähei uusi aloittelija!
Täällä ei huomatakseni kukaan ole ollut kovinkaan v-mäinen ja tällä hetkellä toivoisinkin sinun nyt iihan rauhassa miettivän hieman asioita.
Elikkä, miksi sinä tulet tänne kysymään jostain asiasta, josta kuitenkin tiedät jo valmiiksi kaiken omasta mielestäsi ja sitten kun sinulle annetaan neuvoja, tyrmäät ne täysin, koska et nyt usko niihin, kun 'yksi sanoo yhtä ja toinen toista' ja koska jonkun henkilön kalat ovat edelleen hengissä kalallisen kypsytyksen jälkeen.
Toi ei vaan ole ollenkaan rakentava, eikä vastaanottavainen asenne. Kysehän tässä nyt on sinun akvaarioharrastuksesi hyvästä aloituksesta ja kalojesi terveydestä. Ei me täällä tahallemme sun kiusaksi vastaan väitetä. Sinä itse pyysit neuvoja ja sait neuvoja, ota nyt hyvä ihminen niitä vastaankin, älä heti ensilukemalta tyrmää kaikkea mitä sanotaan!
Jos haluat voit mennä vaikka heti kaupasta ostamaan kaloja, laittaa ne mehulasiin veteen ja ruikata Fairyä päälle ja tulla julistamaan meidät kaikki neuvojat v-mäisiksi ihmisiksi, jotka eivät tiedä mitä kirjoittavat ja inttävät turhanpäiten vastaan jostain jo tietämästäsi asiasta.
Sen sijaan, voit myös kuunnella mitä ihmisillä on sanottavana ja mahdollisesti edes hieman tutustua asiaan, mitä olet nyt tekemässä (siis akvaarionhoidon aloitus ja kypsytys). Ei kannata olla niin kaikkitietäväinen. Ja se on jopa hieman huvittava jos ja kun kyse on henkilöstä, joka on vasta-aloittelija ja jolla tuskin on kovin laajoja tietoja ja kokemuksia akvaarionpidosta noin ylipäätään. Se voi tuntua tyhmältä ottaa muilta vinkkejä vastaan, jos luulee tietävänsä kaiken, mutta niinä hetkinä voisi olla hyvä miettiä, että mikä sitä niin kovasti estää omassa päässänsä, kolkutteleeko siellä jotkut kaikkivoipaisuuskuvitelmat itsestä vai eikö vaan itsetunto kestä sitä pienenpientä kolausta, että minä aloittelija saatankin olla väärässä, enkä ole seppä syntyissäni.
Ja tämä sitten ihan niillä hymiöillä varustettuna.
Täällä ei huomatakseni kukaan ole ollut kovinkaan v-mäinen ja tällä hetkellä toivoisinkin sinun nyt iihan rauhassa miettivän hieman asioita.
Elikkä, miksi sinä tulet tänne kysymään jostain asiasta, josta kuitenkin tiedät jo valmiiksi kaiken omasta mielestäsi ja sitten kun sinulle annetaan neuvoja, tyrmäät ne täysin, koska et nyt usko niihin, kun 'yksi sanoo yhtä ja toinen toista' ja koska jonkun henkilön kalat ovat edelleen hengissä kalallisen kypsytyksen jälkeen.
Toi ei vaan ole ollenkaan rakentava, eikä vastaanottavainen asenne. Kysehän tässä nyt on sinun akvaarioharrastuksesi hyvästä aloituksesta ja kalojesi terveydestä. Ei me täällä tahallemme sun kiusaksi vastaan väitetä. Sinä itse pyysit neuvoja ja sait neuvoja, ota nyt hyvä ihminen niitä vastaankin, älä heti ensilukemalta tyrmää kaikkea mitä sanotaan!
Jos haluat voit mennä vaikka heti kaupasta ostamaan kaloja, laittaa ne mehulasiin veteen ja ruikata Fairyä päälle ja tulla julistamaan meidät kaikki neuvojat v-mäisiksi ihmisiksi, jotka eivät tiedä mitä kirjoittavat ja inttävät turhanpäiten vastaan jostain jo tietämästäsi asiasta.
Sen sijaan, voit myös kuunnella mitä ihmisillä on sanottavana ja mahdollisesti edes hieman tutustua asiaan, mitä olet nyt tekemässä (siis akvaarionhoidon aloitus ja kypsytys). Ei kannata olla niin kaikkitietäväinen. Ja se on jopa hieman huvittava jos ja kun kyse on henkilöstä, joka on vasta-aloittelija ja jolla tuskin on kovin laajoja tietoja ja kokemuksia akvaarionpidosta noin ylipäätään. Se voi tuntua tyhmältä ottaa muilta vinkkejä vastaan, jos luulee tietävänsä kaiken, mutta niinä hetkinä voisi olla hyvä miettiä, että mikä sitä niin kovasti estää omassa päässänsä, kolkutteleeko siellä jotkut kaikkivoipaisuuskuvitelmat itsestä vai eikö vaan itsetunto kestä sitä pienenpientä kolausta, että minä aloittelija saatankin olla väärässä, enkä ole seppä syntyissäni.
Ja tämä sitten ihan niillä hymiöillä varustettuna.
I'm #1 so why try harder?
-
Mari Kurki
- Elite Member

Kalallinen kypsytys toimii toki sekin, niinhän on tehty vuosikausia. MUTTA! Tällä palstalla kirjoittavat ihmiset haluavat tarjota kaloilleen muutakin kuin vain hengissä selviämistä, täällä tavoitteena on kalojen kannalta paras vaihtoehto. Ja kalojen kannalta paras vaihtoehto on kalaton kypsytys ammoniakilla ja bakteeriympillä. Bakteeriympin saa esim. siitä safe-startista. Se on valmisteista nopein (noin pari viikkoa), muitakin toimivia on, mutta niillä kypsytysaika on pidempi. Bactozym ei kuitenkaan ole bakteerivalmiste, eikä siitä mielestäni juurikaan ole apua kypsytyksessä, joskaan ei haittaakaan.
Suosittelen tutustumaan jukka järven sivuihin ja lukemaan sieltä kypsytyksestä asiaa.
Ja mitä tuohon veetuiluun tulee, niin ei, mielestäni Adriannan teksti ei ollut ilkeästi tai veetumaisesti kirjoitettu, vain asiallisesti. Ei kannata lueksia rivien välistä asioita joita siellä ei ole
Tsemppiä täältäkin harrastuksen alkuun.
Suosittelen tutustumaan jukka järven sivuihin ja lukemaan sieltä kypsytyksestä asiaa.
Ja mitä tuohon veetuiluun tulee, niin ei, mielestäni Adriannan teksti ei ollut ilkeästi tai veetumaisesti kirjoitettu, vain asiallisesti. Ei kannata lueksia rivien välistä asioita joita siellä ei ole
Tsemppiä täältäkin harrastuksen alkuun.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Elähän hermostu. Hyvää nämä kommentit täällä tarkoittavat ja tuo kypsyttämisasia liittyy hyvin oleellisesti siihen kalojen hankintaan.Saa kirjoitti:niin kysyin lähinnä kasveista ja kaloista en kypsytyksestä, itselläni ei ole kiire niitten kalojen kanssa enkä aio niitä sinne tunkea ennen kuin akvaario on kypsä, joten kiitos kommenteistanne.
Mun mielipide kasviasiaan on se, että niitä ei voi koskaan olla liikaa. Itse laittaisin n. 100 litraiseen akvaarioon ainakin 10 potin verran kasveja, mutta tuossa sun akvassasi kannattaa katsoa tuo valaistuspuoli ensin kuntoon ennenkuin niitä kasveja sinne hirmuisesti lisää. Sisustukseen kannattaa myös laittaa jokin ns. pääelementti, eli jokin juurakko tai kivi tai kivirykelmä. Kalatkin saavat näistä myöhemmin suojaa.
Kalastoasioista sen verran, että tuohon mahtuisi kivasti pohjalle jokin monnisparvi, keskiveteen jokin tetraparvi ja pääkalaksi joku kääpiöahven- tai pieni rihmakalapari. Se, mitä nämä kyseiset kalat sitten tarkemmin spesifioituna ovat, riippuu hirmuisesti siitä mikä sinun silmääsi miellyttää. Kannattaa kierrellä kaupoissa ja katsella millaisia eri kaloja on olemassa. Älä kuitenkaan osta mitään ennenkuin olet muualtakin kuin kaupasta varmistanut että se sopii akvaarioosi ja muiden haluamiesi kalojen kanssa yhteen (ellet tiedä, että myyjä oikeasti on asiantunteva ja tietää mistä puhuu).
Miljoonakalat kannattaa tuosta joukosta unohtaa pois, ne tarvitsevat kovaa ja emäksistä vettä, toisin kuin tetrat jotka haluavat hapanta ja pehmeää.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Ei tässä nyt hermostuta.)
mutta ei se edelleenkään ole mitenkä mukava kun vastaillaan tuolla tavalla

"Jos haluat voit mennä vaikka heti kaupasta ostamaan kaloja, laittaa ne mehulasiin veteen ja ruikata Fairyä päälle ja tulla julistamaan meidät kaikki neuvojat v-mäisiksi ihmisiksi, jotka eivät tiedä mitä kirjoittavat ja inttävät turhanpäiten vastaan jostain jo tietämästäsi asiasta. "
Kyllä minä tiedän että olette täällä oikeassa ja kokeneenpia kun minä. Siksihan minä tänne tulinkin! Ja otan neuvoja vastaan mielellääni.
Olen erittäin kiitollinen että vastasit mun kysymyksiin, kiitos))
Ja sitten tuosta lampusta.... tuo mikä nyt on..niin se on anakin 5-7cm lyhyempi mitä akvaario on?
varmaan se kannattaa uusia kokonaan...mitä sellainen tulisi maksamaan?
---------------------
ja minkälainen lamppu tuohon kävisi?
mutta ei se edelleenkään ole mitenkä mukava kun vastaillaan tuolla tavalla
"Jos haluat voit mennä vaikka heti kaupasta ostamaan kaloja, laittaa ne mehulasiin veteen ja ruikata Fairyä päälle ja tulla julistamaan meidät kaikki neuvojat v-mäisiksi ihmisiksi, jotka eivät tiedä mitä kirjoittavat ja inttävät turhanpäiten vastaan jostain jo tietämästäsi asiasta. "
Kyllä minä tiedän että olette täällä oikeassa ja kokeneenpia kun minä. Siksihan minä tänne tulinkin! Ja otan neuvoja vastaan mielellääni.
Olen erittäin kiitollinen että vastasit mun kysymyksiin, kiitos))
Ja sitten tuosta lampusta.... tuo mikä nyt on..niin se on anakin 5-7cm lyhyempi mitä akvaario on?
varmaan se kannattaa uusia kokonaan...mitä sellainen tulisi maksamaan?
---------------------
ja minkälainen lamppu tuohon kävisi?
-
Kisu74
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Viesti:
Valaistusasiaan:
Mie vaihdoin ihan Giantin kaksiputkiseen valaisinkoteloon silloin 140 litraisessa (siinä oli 2 yksiputkista, mutta ne veivät tilaa). Valaistuksena kaikissa akvaarioissani on Arcadian Fresh Water -putket (pienemmissä akvoissa 15w ja suurimmassa 30w) ja sitten siinä isommassa on toisena putkena Arcadian Original Tropical (30w) toisena putkena.
Suosittelen noita Arcadian loisteputkia. On kaunis värisävy ja ainakin minulla kasvit viihtyvät tosi hyvin. Heijastimet parantavat valotehoa.
Valaisinkoteloiden hinnat vaihtelevat tosi paljon eri liikkeissä. Käytettynäkin voi löytää hyvän valaisinkotelon.
Omasta 100cm kaksiputkisesta upouudesta maksoin hieman reilut 70€, loisteputkista tuli yhteensä hintaa alle 40€ lisää. Tarkkaa summaa en valitettavasti muista, kun ostin samalla reissulla paljon muutakin. Loisteputkineen tuo 60cm yksiputkinen kotelo maksoi viitisen kymppiä.
En tiedä olisiko sinulle Saa mieleinen samanlainen systeemi kuin minulle, mutta kuvia voit käydä allekirjoitukseni linkistä katsomassa. Siellä pitäisi olla myös vanhoilla loisteputkilla kuvia (ainakin 140 litraisen alkupuolen kuvat ja sit taisi olla kyllä 40,5 litraisessakin, 63 litraiseen ostin suoraan uuden kotelon loisteputkineen), että pääset hieman vertailemaan.
Kasvipuolesta: Mie oon rehevien akvaarioiden ystävä. Olen huomannut, että minulla ainakin kalat viihtyvät, kun niillä on akvaariossa muutakin kuin hiekkaa..
Myös juurakko tarjoaa kivan sisustuselementin ja piilopaikkojakin. Itse vierastan laivanhylkyjä yms. mutta se ei tarkoita, etteikö niistä voisi löytyä sinun akvaarioosi kivoja lisäelementtejä sisustukseen.
Jokaisella on oma tyylinsä akvaarion sisustamisessa. Kannattaa käydä katsomassa muiden akvaristien kuvia omista akvaarioistaan. Olen itse ainakin saanut tosi hyviä ideoita sovellettavaksi omiin akvaarioihini, sekä myös nähnyt ihan hienojkakin ratkaisuja jotka eivät sovi minun ideaani akvaariosta vaikka tyylikkäitä ovatkin. On kiva selvittää itselleen myös, mitä EI halua. Linkkejä kuviin löytyy mm. ihmisten allekirjoituksista.
Mie vaihdoin ihan Giantin kaksiputkiseen valaisinkoteloon silloin 140 litraisessa (siinä oli 2 yksiputkista, mutta ne veivät tilaa). Valaistuksena kaikissa akvaarioissani on Arcadian Fresh Water -putket (pienemmissä akvoissa 15w ja suurimmassa 30w) ja sitten siinä isommassa on toisena putkena Arcadian Original Tropical (30w) toisena putkena.
Suosittelen noita Arcadian loisteputkia. On kaunis värisävy ja ainakin minulla kasvit viihtyvät tosi hyvin. Heijastimet parantavat valotehoa.
Valaisinkoteloiden hinnat vaihtelevat tosi paljon eri liikkeissä. Käytettynäkin voi löytää hyvän valaisinkotelon.
Omasta 100cm kaksiputkisesta upouudesta maksoin hieman reilut 70€, loisteputkista tuli yhteensä hintaa alle 40€ lisää. Tarkkaa summaa en valitettavasti muista, kun ostin samalla reissulla paljon muutakin. Loisteputkineen tuo 60cm yksiputkinen kotelo maksoi viitisen kymppiä.
En tiedä olisiko sinulle Saa mieleinen samanlainen systeemi kuin minulle, mutta kuvia voit käydä allekirjoitukseni linkistä katsomassa. Siellä pitäisi olla myös vanhoilla loisteputkilla kuvia (ainakin 140 litraisen alkupuolen kuvat ja sit taisi olla kyllä 40,5 litraisessakin, 63 litraiseen ostin suoraan uuden kotelon loisteputkineen), että pääset hieman vertailemaan.
Kasvipuolesta: Mie oon rehevien akvaarioiden ystävä. Olen huomannut, että minulla ainakin kalat viihtyvät, kun niillä on akvaariossa muutakin kuin hiekkaa..
Jokaisella on oma tyylinsä akvaarion sisustamisessa. Kannattaa käydä katsomassa muiden akvaristien kuvia omista akvaarioistaan. Olen itse ainakin saanut tosi hyviä ideoita sovellettavaksi omiin akvaarioihini, sekä myös nähnyt ihan hienojkakin ratkaisuja jotka eivät sovi minun ideaani akvaariosta vaikka tyylikkäitä ovatkin. On kiva selvittää itselleen myös, mitä EI halua. Linkkejä kuviin löytyy mm. ihmisten allekirjoituksista.
-
marinum
- Advanced Member

Ihan tavallinen kaksiputkinen tai kaksi yksiputkista valaisinta, pääasia on siis että olisi kaksi loisteputkea.Saa kirjoitti:ja minkälainen lamppu tuohon kävisi?
Minun mielestä kaksi yksiputkista on kätevämmät käytössä, koska vain toista yleensä tarvitsee siirtää jos altaaseen tarvitsee mennä kopeloimaan, silloinhan toinen putki jää valaisemaan, niin näkee mitä tekee.
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... met_t8.htm
http://www.tuchosoft.net/akv/tuotteet/?ryhma=Valaisimet
Loisteputkia saa myös puolet halvemmalla, (n. 10 eur) ihan sähköliikkeistäkin esim. Osram SkyWhite, joka on tehokas putki.
Akvaliikkeen putkista suosittelen tehokkaita Aktizoon Nominal ja Supralux putkia.
-
miljoonakala84
- Elite Member

Jos valaisin on tehty 18w putkille, ei siihen isompia voi laittaa. Ja luultavasti on, jos siinä on paikoillaan 18w putket...miljoonakala84 kirjoitti:Tuosta valaisin asiasta semmonen kysymys että, kun mie tuohon meidän 120L akvaarioon ostan semmosen valaisin kotelon, mihin mahtuu kaksi lamppua, nii riittääkö että ne molemmat on 18W.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
http://kuvablogi.com/blog/5069/
-
miljoonakala84
- Elite Member

-
miljoonakala84
- Elite Member

-
marinum
- Advanced Member

Tuossa keskustelu loisteputkien pituuksista:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
Miljoonakala:
jos sinulla on 2x18 eli 36 w sen kun jakaa litramäärällä 120 tulee tulos 0,3w/per litra. Sanotaan että se on vähimmäismäärä valoa jolla pärjäilee.
Tehokkaampia putkia tuskin koteloosi saat mahtumaan eli jos haluat enemmän valotehoa, pitäisi ostaa kolmas putki.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
Miljoonakala:
jos sinulla on 2x18 eli 36 w sen kun jakaa litramäärällä 120 tulee tulos 0,3w/per litra. Sanotaan että se on vähimmäismäärä valoa jolla pärjäilee.
Tehokkaampia putkia tuskin koteloosi saat mahtumaan eli jos haluat enemmän valotehoa, pitäisi ostaa kolmas putki.
-
Hermen
- Senior Member

Valotehoa tulisi noilla valaisimilla 0,3W/l. Mielestäni tuo valomäärä on jo ihan ok. Omassa akvaariossani on saman verran valoa ja punarotalatkin kasvavat kauniin punaisina. Lampussa folioheijastimet.miljoonakala84 kirjoitti:Siis no en mie tiijämutta valaiseeko kaksi 18W lamppua 120L akvaariota tarpeeksi.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
-
marinum
- Advanced Member

Niin tuohon valaistuksen riittävyyteen vaikuttaa paljon altaan korkeus, eli yli 50 cm korkeissa tuo 0,3W/litra ei välttämättä riitä vaikka sille punarotalalle, mutta samalla 0,3w/l matalassa altaassa riittää mainiosti.
Miljoonakalan allas on ehkä? alle 90 cm pituinen, joten siihen ei 30 w (90cm) loisteputkikotelo edes sovi, tai olisi siis liian pitkä.
Miljoonakalan allas on ehkä? alle 90 cm pituinen, joten siihen ei 30 w (90cm) loisteputkikotelo edes sovi, tai olisi siis liian pitkä.
-
miljoonakala84
- Elite Member

-
cichlid
- Advanced Member

Äkillinen valomäärän lisääntyminen voi saada aikaan leväinvaasion joten kannattaa lisätä sitä valaistusta vähitellen.
Itselläni on 125 litran altaassa valaistuksena 2 x 18W (altaan korkeus 50 cm) ja punaisetkin kasvit kasvavat erittäin hyvin. Loisteputkissa on lisäksi merkkikohtaiset heijastimet. Joten hyvin sinulle riittää tuo sama wattimäärä.
Itselläni on 125 litran altaassa valaistuksena 2 x 18W (altaan korkeus 50 cm) ja punaisetkin kasvit kasvavat erittäin hyvin. Loisteputkissa on lisäksi merkkikohtaiset heijastimet. Joten hyvin sinulle riittää tuo sama wattimäärä.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
-
miljoonakala84
- Elite Member

-
marinum
- Advanced Member

No voit vaikka pitää tätä uutta lamppua aluksi vain vähän aikaa päällä ja lisätä aikaa pikkuhiljaa. Ei kai siitä mitään yleisohjetta osaa antaa, riippuu niin monesta tekijästä tuo levänkasvukinmiljoonakala84 kirjoitti:Eli mitä tarkottaa tuo valon lisääminen vähitellen?
-
miljoonakala84
- Elite Member

-
marinum
- Advanced Member

Siis jos ajattelit heti laittaa sen 8 h päälle, niin se on mielestäni kyllä liikaa, kasvit voi saada jonkinlaisen valoshokin.miljoonakala84 kirjoitti:Mutta jos mie laitan sen tuohon meidän ajastimeen, oisko tämmönen hyvä että säätäsin tota ajastinta sillee, että se ois aluksi vaikka viikon 8h päällä ja nostasin viikon välein tuota tunti määrää, joka on tällä hetkellä 12.
Minä laittaisin sen ehkä aluksi vain pariksi tunniksi keskipäivällä ja siitä pidentäisin pikkuhiljaa aikaa. Muutenkin mielestäni vähemmän kuin 12 h kaikenkaikkiaan valaisua riittää, esim. 10 h/vrk olisi sopivampi.
Muutenkin sitten kun valoa on enemmän kuin ennen, niin muidenkin kasvutekijöiden tarve (ravinteet, hiilidioksidi) tulee ottaa huomioon.
Kannattaa lukaista vielä linkistä nuo kasviakvarismin perusteet:
http://www.aqua-web.org/aponogeton/Aponogeton_1-07.pdf