Saakohan tälläsen värisiä Kiekkoja

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

riksu70 kirjoitti:Jaa että Ruotsissa. Hmm jos sitä tekis ensin sen maakuntamatkailun sinne kuuluisaan Kurkeen kahtoo mitä sieltä löytyy. Ei taija onnistua tuonti Ruotsista ihan noin vaan vai onko kokemuksia?
Heh, sen kummemmin en kiekkojuttuihin puutu, kun en niistä paljoa tiedä.. :mrgreen: mutta jos ei maakuntamatkailu tuota tulosta, kyllä kalojen Ruotsista tuonti onnistuu "ihan noin vaan" sekä laivalla, että lentokoneella. Omaa kokemusta heräteostosten kotiintuonnista n. 2,5 viikon takaa [;)]

Laivamatkaa varten kalat on vain pakattava pusseihin "ilmavasti". Liikkeessä osaavat kyllä, kun muistaa sanoa, että on pitkä matka edessä. Tietysti kylmälaukku tms. helpottaa kuljetusta ja tasaa lämpötiloja. Ei ole yhtään sen kummempaa, kuin kalojen kuskaaminen autolla Helsingistä Rovaniemelle tai päinvastoin :D

Lentokoneiden uusista määräyksistä olin vähän huolissani itsekin. Matkustamoon on turha yrittää vettä viedä! Ovat nykyään tosi tarkkoja. (Niin hölmöltä kuin tuntuukin, että elävä kala uisi jossain vaarallisessa nesteessä :? ) Kalapussien pelkäsin hajoavan matkatavarassa, olen nähnyt kuinka laukkuja kohdellaan, ja mukana oli vain kevyt kangasreppu..

Keräsin sitten matkaseurueeltani kaikki liikenevät tyhjät limsa- ja vesipullot ja pakkasin Hki-Roi lentoa varten pikkupikkukalani yksitellen muovipulloihin, joissa oli n. puolet ilmaa ja puolet vettä. Pullot reppuun, vaatteet ympärille pehmusteiksi ja reppu ruumaan. Kaikki kalat selvisivät reissusta hengissä :)

Isommille kaloille joku vähän isompisuinen "pänikkä" ehkä olisi tarpeen. Tai varmaan kuljetus onnistuu pusseissakin, jos käytössä on kunnollinen, tukeva matkalaukku.

Hintataso liikkeissä ei ole juuri sen kummempi, kuin Suomessakaan. Mitään tavaraa, tekniikkaa tms. en löytänyt niin sikahalvalla, että olisi ollut pakko ostaa. Myös kalojen hinnat olivat aika lähellä Suomen hintoja. Sen sijaan lajivalikoimaa ja juuri erikoisempia värimuotoja yms. löytyy paremmin.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Bucket
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bucket »

-Tassu- kirjoitti:
riksu70 kirjoitti:Jaa että Ruotsissa. Hmm jos sitä tekis ensin sen maakuntamatkailun sinne kuuluisaan Kurkeen kahtoo mitä sieltä löytyy. Ei taija onnistua tuonti Ruotsista ihan noin vaan vai onko kokemuksia?
Heh, sen kummemmin en kiekkojuttuihin puutu, kun en niistä paljoa tiedä.. :mrgreen: mutta jos ei maakuntamatkailu tuota tulosta, kyllä kalojen Ruotsista tuonti onnistuu "ihan noin vaan" sekä laivalla, että lentokoneella. Omaa kokemusta heräteostosten kotiintuonnista n. 2,5 viikon takaa [;)]

Laivamatkaa varten kalat on vain pakattava pusseihin "ilmavasti". Liikkeessä osaavat kyllä, kun muistaa sanoa, että on pitkä matka edessä. Tietysti kylmälaukku tms. helpottaa kuljetusta ja tasaa lämpötiloja. Ei ole yhtään sen kummempaa, kuin kalojen kuskaaminen autolla Helsingistä Rovaniemelle tai päinvastoin :D

Lentokoneiden uusista määräyksistä olin vähän huolissani itsekin. Matkustamoon on turha yrittää vettä viedä! Ovat nykyään tosi tarkkoja. (Niin hölmöltä kuin tuntuukin, että elävä kala uisi jossain vaarallisessa nesteessä :? ) Kalapussien pelkäsin hajoavan matkatavarassa, olen nähnyt kuinka laukkuja kohdellaan, ja mukana oli vain kevyt kangasreppu..

Keräsin sitten matkaseurueeltani kaikki liikenevät tyhjät limsa- ja vesipullot ja pakkasin Hki-Roi lentoa varten pikkupikkukalani yksitellen muovipulloihin, joissa oli n. puolet ilmaa ja puolet vettä. Pullot reppuun, vaatteet ympärille pehmusteiksi ja reppu ruumaan. Kaikki kalat selvisivät reissusta hengissä :)

Isommille kaloille joku vähän isompisuinen "pänikkä" ehkä olisi tarpeen. Tai varmaan kuljetus onnistuu pusseissakin, jos käytössä on kunnollinen, tukeva matkalaukku.

Hintataso liikkeissä ei ole juuri sen kummempi, kuin Suomessakaan. Mitään tavaraa, tekniikkaa tms. en löytänyt niin sikahalvalla, että olisi ollut pakko ostaa. Myös kalojen hinnat olivat aika lähellä Suomen hintoja. Sen sijaan lajivalikoimaa ja juuri erikoisempia värimuotoja yms. löytyy paremmin.
Kiva.. nyt vaan sinne sitten :D
riksu70
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Morpho kirjoitti:
Mari kirjoitti:Maahantuonti tyssää siihen, että Suomessa ei olla valmiita maksamaan noista erikoisemmista värimuodoista niin että tuonti olisi kannattavaa. Jos kiekon (vaikka melko kookkaan ja hyväkuntoisenkin) hinta menee yli 70 euron, tuntuu käyvän niin että ne kiekkoset jäävät seisomaan liikkeen altaisiin. Ja vaikka kymmenkunta ihmistä löytyisikin jotka olisivat valmiita maksamaan, ei se vielä riitä. Siksi noita hienoja ja erikoisia ei oikein Suomesta saa. Jo Ruotsissa piirit ovat huomattavasti suuremmat ja akvaariokauppakin pyörii siellä ihan eri sfääreissä kuin täällä.
Tuokaan ei ole aivan totta, itse olen ostanut tanä vuonna 19 luonnokiekkoa a 45€-110€.
Kyse on myös mainonnasta perus akvaariokaupan asiakas ostelee jotain punaplätyjä, mutta jos kiekkoharrastajat tietäisivät mitä on tarjolla ne menisivät kaupaksi.

Tässä taisikin se kaikkein tärkein tullakin esiin. :D Minusta saa kaverin Kiekkotilaukseen. Olen aikeissa onstaa 4-5 uutta "erikoitempaa Kiekkoa" kun pääsin nyt töihin. Ei tarvitse kärvistellä. Sekä karanteeniallaskin on valmiina. Voin ajaa esim Helsinkiin sitten niitä noutamaan. Kantsii heittää yyveetä minulle sitten.

Tärkein pointti todellisella "kiekkohenkilöllä" on että kauppias tilaa mitä pyydetään jolloin asiakas on jo valmiina kun lasti saapuu.
Et voi olettaa että kun tilaat mitä itse haluat ja ne menisivät kaupaksi sille plätyn ostajalle.
Asiakas on aina oikeassa ja maksaa tarvittaessa ennakkomaksun, valitsee tukun listasta vähintään laatikollisen kiekkoja odottaa tyytyväisenä toimitusta.
Voitaisiin myös järjestää yhteis tilauksia.
Miksi luulet omaavasi oikeuden valita myymäsi tavaran, jos niin toimit se voi jäädä käsiin.

Suomeen tuodaan lähinnä halpoja pigeon muunnoksia, joista vuosia kiekkoja kasvattaneet eivät ole kiinnostuneita.

Olen ostanut jo 20 vuotta laatikottain kiekkoja ja tunnen monta samanlaista "hullua".
Odotan toimitusta vaikka puoli vuotta kunhan se on tulossa, lippulehtikaloja en ole saanut vieläkään vaikka ruotsissa niitä on usein tarjolla.

Olet kaikesta päätellen hyvä akvaariokauppias mutta itse olen saanut kolmen eri liikkeen kautta tilata suoraan valitsemiani kaloja.
Hinnasta en ole liiemmin valittanut.

Hyvä kiekkokauppias tarvitsee toimivat suhteet Brasiliaan ja Malesiaan tai tukkurin joka hoitaa asian.
Tässä taisikin se kaikkein tärkein tullakin esiin. :D Minusta saa kaverin Kiekkotilaukseen. Olen aikeissa ostaa 4-5 uutta "erikoisempaa Kiekkoa" kun pääsin nyt töihin. Ei tarvitse kärvistellä. Sekä karanteeniallaskin on valmiina. Voin ajaa esim Helsinkiin sitten niitä noutamaan. Kantsii heittää yyveetä minulle sitten.
plenty
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Riksu70. Jos kerran olet joka tapauksessa valmis ajelemaan Helsinkiin tai Vantaalle päin, niin soita ihmeessä liikkeet läpi ja kysy, mitä kiekkoja sieltä löytyy. Ihan turha alkaa tilailemaan, jos paikan päältä saa hakemalla. Käyn itse säännöllisesti pks:n liikkeissä ja tarjontaa kyllä yleensä löytyy [;)] .

Itse olen äärimmäisen tylsä kiekkoilija - mulle tilattiin kalat ja tyydyin silti ihan tavallisiin väreihin. No, tylsyydenkin riskillä, mielestäni yksinkertainen on kaunista :)

Kuva
* Huvinsa kullakin! *
riksu70
Senior Member
Senior Member

Minullakin on noita Turkooseja muutama. Mutta kai tämä on tämä "mikääneiriitä" syndrooma :mrgreen: Elokuussa olen menossa Helsinkiin kahtelee kalasii. Pitää tohon yhteen pieneen löytää Safiirirasboroja.
rausku007
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rausku007 »

Minkäläinen tuontiprosessi kiekkokalojen tilaamiseen ulkomailta liittyy?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

rausku007 kirjoitti:Minkäläinen tuontiprosessi kiekkokalojen tilaamiseen ulkomailta liittyy?
Riippuu mistä tilaat. Jos EU: n sisältä, niin eipä juuri minkäänlaista. Jos taas EU: n ulkopuolelta, niin varsin paljon kaikkea kivaa byrokratiaa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
cabl804s
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cabl804s »

Meillä on tuommoinen alempi ( nimi pitää kysyä isännältä kun tulee kotiin ) mutta ei ole vielä ihan yhtä iso kuin tuo mutta lähentelee kuitenkin täysi-ikäisyyttä.
Olen blondi...
...kirjoita hitaasti
riksu70
Senior Member
Senior Member

cabl804s kirjoitti:Meillä on tuommoinen alempi ( nimi pitää kysyä isännältä kun tulee kotiin ) mutta ei ole vielä ihan yhtä iso kuin tuo mutta lähentelee kuitenkin täysi-ikäisyyttä.
Aijaa, Suomestako olette sen ihan ostanut? 8O
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”