Tosi akvaristin altaat 160 kpl

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

annikki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja annikki »

Synnyttäväöt hammaskarpit eivät killejä. Killejä ovat KUTEVAT hammaskarpit.
kirjo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kirjo »

Te hämmästelijät ette taida olla nähneet suomalaisten matelijaharrastajien asuntoja....Nuo harrastehuoneet ovat herpetologisella puolella enemmän sääntö kuin poikkeus, eikä kymmenissä tai sadoissa terraarioissa ole mitään outoa.. [;)]
Itseasiassa hämmästyin tätä ketjua lukiessani, kun tajusin, mikä on tämä suuri ero akvaristien ja herppi-ihmisten välillä.
Nimim. entinen akvaristi, nykyään vain 5 altaallista vettä (akvaattisilla salamantereilla ja suokonnilla, sekä 1 kaloilla) sekä 6 terraariota maalla elävillä matelijoilla. Ja mä olen ihan amatööri ja pikkuharrastelija verrattuna niihin, joilla ON terraarioita ja herppejä.
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
Ameba
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ameba »

Se ettei suomessa pahemmin harrasteta killejä ei tee suomesta akvaariharrastuksen kehitysmaata. :roll:
Itse kutsuisin vaikkapa Yhdysvaltoja siksi kehitysmaaksi kun katselee jenkeistä tulevia kuvia karkkialtaista haimonneineen ja muutenkin sekalaisista "kalakeitoista". :roll:
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Tuntuu kuitenkin siltä, että Suomi on "rajoittunut" akvaarioharrastusmaa. Lisäkseni vain muutama lienee kiinnostunut muista synnyttävistä kaloista kuin perussynnyttävistä. Killeistä sentään muutama tuntuu olevan kiinnostunut, mutta tiedän lisäkseni vain yhden toisen suomalaisen, joka aktiivisesti on innostunut muistakin kuin miljoonakaloista, platyista, miekkapyrstöistä ja molleista. Ylipäätään vain tietyt lajit tuntuvat olevan kiinnostavia laajemmin. Esimerkiksi ruostekirjoahvenilla ei liene suurensuurta kysyntää.

Labyrintti-intoilijoita on jokunen, samoin monni-ihmisiä. Ciklidisteillä on jopa yhdistyskin.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
riksu70
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Hienosti ne on esilläkin asunnossa. Sekä kaksi innokasta asialleen omistautunutta harrastajaa niin ei kai tuo ihmeita vaadi kun antaumusta :mrgreen:
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Loistavaa, tuohon voi vain koittaa pyrkiä. Mikä olisi ihanampaa kuin joskus sitten oleilla eläkepäivillä ja tuunata altaita kaikessa rauhassa aamusta iltaan.

Ja se että tässä nyt kyseessä sattui olemaan killiharrastajien altaat, ei tee tikusta asiaa. Vastaavia miniallasharrastajahuoneistoja löytyy myös taistojen harrastajista.

No niin ja hetken hengähdettyä sain pyyhittyä tuon vähän rumanlaisen tekstini pois ja laitampa sen tähän nyt lyhyemmin ja ei niin varoitusherkästi, eli eräät, pyyhkikään jo tuo ihme pippeliasenne, "meillä on ainakin 1600 litranen". Kuulostaa ihan samalta kuin munattomien porshe- ja saksanpaimenkoira-hankinnat :mrgreen:
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

JukkaV kirjoitti:Labyrintti-intoilijoita on jokunen, samoin monni-ihmisiä. Ciklidisteillä on jopa yhdistyskin.
Labyrintti-intoilijoillakin on yhdistys.. :roll:

Odotan, että lapset muuttavat kotoa, silloin taistot ja rihmakalat valtaavat oman huoneen :mrgreen:
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

-Tassu- kirjoitti:
JukkaV kirjoitti:Labyrintti-intoilijoita on jokunen, samoin monni-ihmisiä. Ciklidisteillä on jopa yhdistyskin.
Labyrintti-intoilijoillakin on yhdistys.. :roll:
Ai, miksi minulle ei ole siitä kerrottu? Tiedän, että itsekin kuulun labyrinttiharrastajien ryhmään.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Itsekin ennemmin pidän useampaa pientä, kun yhtä suurta. Minua kiinnostavat lajit ovat suhteellisen pieniä, ja joskus kun tilaa on, meiltä löytyy akvaariohuone, jossa altaat ovat räkeissä seinustalla niin, että jokainen laji saa oman altaan.
Olohuoneessa altaani eivät ole aina kovin sisustuksellisia, sillä itseäni ei varsinaisesti kiinnosta se, miltä allas näyttää, vaan että kaloilla on siellä mahdollisimman lokoisat ja luonnonmukaiset oltavat.
160 kappaletta akvaarioita tosin ei ole mahdollista, eikä halujakaan laittaa, kuusikymmentäkin riittää ( [;)] )
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

toukopouko kirjoitti: No niin ja hetken hengähdettyä sain pyyhittyä tuon vähän rumanlaisen tekstini pois ja laitampa sen tähän nyt lyhyemmin ja ei niin varoitusherkästi, eli eräät, pyyhkikään jo tuo ihme pippeliasenne, "meillä on ainakin 1600 litranen". Kuulostaa ihan samalta kuin munattomien porshe- ja saksanpaimenkoira-hankinnat :mrgreen:
:mrgreen: Aivan oikein!
Kyllä nyt pienilläkin akvaarioilla (ja kaloilla) on ihan yhtälailla arvoa kuin suuremmilla.
On ihan hiukkasen ärsyttävää lukea, jonkun tuhat litrasen akvaarion omistajalta, että "noi alle sata litraset on vaan tollasia sunnuntaiakvaristien purkkeja, jotka pitäisi kieltää lailla".
Oops, sorry, en tiennytkään, että tein virheen asuttaessani kaksisenttiseksi kasvavia kaloja alle satalitraseen! Pyydän nöyrimmästi anteeksi ja poistun häpeilemään takavasemmalle -kö?? Joo, ei kitti.
Itselläni on toive, että mun akvaariot on mahdollisimman erilaisia pikku maailmoita (joten pienempiä akvaarioita mahtuu enemmänpieneen asuntoon) ja en ole koskaan pitänyt nokkamonnia isommista kaloista, joten sellainen 40-400litranen pikkuakvaario passaa ihan hyvin, en tunne tarviivani tonnista ja kalanikaan eivät ainakaan tilan puutteeseen kuole.

Ja itse aiheeseen, mikäs siinä, kun on rakas harrastus. Tuskinpa mulla tulee ikinä olemaan noin monta akvaariota, mutta ymmärrän ihan hyvin, että jollain on. Onhan se ihan hurahtanutta, mutta tosi hienoa sellaista! :D
(voisihan sitä ruveta vertaamaan kuinka monta neliötä tai kuutiota jonkun ihmisen akvaariot vie sen henkilön paljon pienemmästä kodista ja todeta vaikka että prosentuaalinen osuus on samoissa lukemissa, vaikka akvoja onkin kappalemääräisesti vähemmän, eli siis ihan yhtä hullua touhua :mrgreen: )
I'm #1 so why try harder?
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Saanko liittyä joukkoon?

Itsekin ärsyynnyn tuosta suurten altaiden koolla ratsastamisesta. Itsekin olen pienten akvaarioiden harrastaja suurimman (ja vanhimman) ollessa 200 litraa. Suuremmastakin haaveilen, mutta sen aika ei ole vielä tullut.

Tällä hetkellä silmäteriäni ovat kääpiöhammaskarpit, joiden seuraksi odotan saavani jostakin (mieluiten) pikkumonnisia. Aiempia kiintotähtiäni ovat olleet mm. seepralimiat (jotka joutuivat tubin uhriksi). Toki kaikki kalani ovat minulle tärkeitä.

Minusta on erityisen tärkeää, että meitä on moneen junaan. Näin ollen pystymme rikastuttamaan suomalaista akvaarioharrastuskulttuuria.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Johan oli altaita, siinä on työtä ja iloa kerrakseen. :mrgreen:
Täältä löytyy niin isoja kuin pieniäkin altaita, onneksi ei sentäs noin paljon, kun nämäkin(Seitsemän) on melko työläitä pitää.

Hei, te "iso vs. pieni.. "
Makuasioista ei kannata kiistellä. ;)
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Olihan tuo kieltämättä komeaa nähtävää. Haaveena on itselläkin joskus hamassa tulevaisuudessa laittaa altaille ihan oma huone, jossa saisi rauhassa läträtä. Siellä voisi olla kaikki ne ei-niin-paljon-silmäniloa tuottavat viritelmätkin. Tosin aion kunnon sunnuntaiakvaristin tapaan pitää myös sitä perinteistä olohuoneallasta, ihan puhtaasti siksi, että pidän altaista niin kovin, että mielelläni katselen niitä useammassakin huoneessa. Enkä usko, että olisin tyytyväinen vain yhteen isoon, koska minua kiinnostavat niin monenlaiset kalat ja kasvitkin, että ei niitä kaikkia voisi millään yhdistää samaan. No, akvaariohuonehan minulla on jo nyt, kun yhteen asuinhuoneeseen on laitettu kaikki tällä hetkellä vesissä olevat purkit sekä myös ne tyhjillään olevat :mrgreen: Mitä nyt että siinä seassa on sitten muukin omaisuuteni. Tämän laajamittaisemmalle harrastukselle ei tällä hetkellä ole tilaa, mutta eipä toisaalta rahallisia mahdollisuuksiakaan, kun eihän tämä ihan ilmaistakaan ole.

Se vaan on kyllä jännä aina huomata, miten eri tavalla ei-akvaristit suhtautuvat altaiden verrattain suureen määrään pienessä asunnossa. Joidenkin mielestä on hurjan ahtaan näköistä kun altaita on kaikki seinänvierustat täynnä jne. Toiset taas ovat vilpittömän ihastuneita noihin purkkeihin ihan sisustuselementteinä, ja onhan se totta että kyllä ne oman tunnelmansa luovat. Omasta mielestä ne ovat löytäneet hienosti paikkansa, en osaisi kuvitellakaan asuntoani ilman niitä.

Ja tuo iso-pieni -vouhotus... Eihän niillä litroilla oikeasti ole mitään väliä siinä, miten tosissaan sitä harrastaa. Akvaarion koko valitaan sen mukaan, millaisia kaloja siellä on tarkoitus pitää. Jos joku haluaa isoja kirjoahvenia/monneja/vaaaaltavan parven jotain pikkukalaa, niin silloin sen ison ammeen joutuu vaan ostamaan. Joku toinen taas tykkää pienistä rasboroista, labyrinteistä tai muista vastaavista sinteistä, ja harrastaa iloisena alle satalitraisten altaiden kanssa. Itsellä meinasi jossain vaiheessa tulla litrahulluus päälle ja vieläkinhän ne tonniset haaveissa siintelee tulevaisuudessa hankittavien kalojen takia, mutta nyt suunnittelen kumminkin innoissani satasen laittamista, vaikka olisi puolet isompikin purkki tyhjillään. Satuin nyt vaan innostumaan parista pikkukalalajista, joille se on oikein passeli asumus, joten mitä sitä isompaakaan laittamaan.
santanae
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santanae »

Heippa

Se ero on vain SUOMESSA , Fishroom on aktiiviharrastajilla yleinen muualla maailmassa. Ei tietenkään niillä jotka pitävät akvaariota KODIN KORISTEENA.

ikei
kirjo kirjoitti:Te hämmästelijät ette taida olla nähneet suomalaisten matelijaharrastajien asuntoja....Nuo harrastehuoneet ovat herpetologisella puolella enemmän sääntö kuin poikkeus, eikä kymmenissä tai sadoissa terraarioissa ole mitään outoa.. [;)]
Itseasiassa hämmästyin tätä ketjua lukiessani, kun tajusin, mikä on tämä suuri ero akvaristien ja herppi-ihmisten välillä.
Nimim. entinen akvaristi, nykyään vain 5 altaallista vettä (akvaattisilla salamantereilla ja suokonnilla, sekä 1 kaloilla) sekä 6 terraariota maalla elävillä matelijoilla. Ja mä olen ihan amatööri ja pikkuharrastelija verrattuna niihin, joilla ON terraarioita ja herppejä.
-------------------------

Sorry

Joudun pahoitellen ilmoittamaan hieman akvaarioharrastusta nähneenä että Suomi ei ole kehittynyt akvaarioharrastuksessa juurilainkaan eikä meille ole minkäänlaista akvaariokulttuuria syntynyt toistaiseksi, toivottavasti löytyy oikeita akvaarioharrastajia jotka ottavat harrastuksensa itsensä kehittämisen kohteeksi ja nousevat muiden tieto ja taitotasossa kansainvälisten akvristien tasolle.
Vain hyvin pieni joukko meitä suomalaisia akvaristeja kuuluu siihen sakkiin.

En moiti ketään, siitä ei ole kysymys mutta tunnustakaa tosiasia ja jos tunnette halua opiskella akvaarioharrastusta tehkää se kyllä teistäkin tulee sellaisia muutaman vuosikymmenen ahkeralla opiskelemisella ja kalojen kasvatulsella ( viljelyllä ).

MIKSI MINÄ ROHKENEN SANOA NÄIN
johtuu siitä että olen ollut mukana kehittämässä tätä suomalaita akvaarioharrastusta vuodesta 1964 ja nähnyt sen kehityksen kaikivaiheen, on ollut antoisaa nähdä satojen harrastajien akvaarioita ja itse harrastajia.

YLEINEN KEHOTUS
Lopettakaa toistenne kadehtiminen, arvostelu ja moittiminen

PAINKAA MIELEENNE
EI OLE HUONOJA AKVAARIOKALOJA, on vain kehiottymättömiä akvaarioharrastajia jotka kulkevat laput silmillä ja mitään mistään tietämättä moittivat toisten tekemisiä ja pistävät niitä paremmuusjärjestykseen.
Harrastakoon jokainen sellaisia akvaarioharrastuksenosaalueita ja sellaisella tavalla kuin haluaa ja on mahdollista

KAIKKI AKVAARIOHARRASTUKSEN OSA ALUEET OVAT SAMANARVOISI
kokemuskarttuu vain niitä harrastaessa ja opiskellessa

Hieman katetta sanomiselleni
eli harrastuskhistoriaani

Lahden Akvaarioseura r.y;n sihteeri 7 vuotta
Lahden Akvaarioseutra r.y:N puheenjohtaja 20 vuotta
Suomen Akvaarioliitto r.y:hallituksen jäsen 20 vuotta
Korkein Pohjoismainen ansiomerkki 2000 (punainen )
SAL viljelykilpailun SUOMEN MESTARUUDET
MONNIT muutamankerran
KIRJOAHVENET muutaman kerra
YLEIKILPAILUN SM muutamankerran
Skandinaviska Killi Sällskapet jäsen vuodesta 2001
Kansainvälinen Killituomari
Se ketä kiinostaa voi tarkastaa nämä asia SUOMEN AKVAARIOLIITTO R.Y:N sivuilta
Ameba kirjoitti:Se ettei suomessa pahemmin harrasteta killejä ei tee suomesta akvaariharrastuksen kehitysmaata. :roll:
Itse kutsuisin vaikkapa Yhdysvaltoja siksi kehitysmaaksi kun katselee jenkeistä tulevia kuvia karkkialtaista haimonneineen ja muutenkin sekalaisista "kalakeitoista". :roll:
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

santanae kirjoitti:Sorry

Joudun pahoitellen ilmoittamaan hieman akvaarioharrastusta nähneenä että Suomi ei ole kehittynyt akvaarioharrastuksessa juurilainkaan ................

En moiti ketään, siitä ei ole kysymys mutta tunnustakaa tosiasia.............

MIKSI MINÄ ROHKENEN SANOA NÄIN....................

YLEINEN KEHOTUS
Lopettakaa toistenne kadehtiminen, arvostelu ja moittiminen

PAINKAA MIELEENNE
EI OLE HUONOJA AKVAARIOKALOJA, on vain kehiottymättömiä akvaarioharrastajia jotka kulkevat laput silmillä ja mitään mistään tietämättä moittivat toisten tekemisiä ja pistävät niitä paremmuusjärjestykseen.
Harrastakoon jokainen sellaisia akvaarioharrastuksenosaalueita ja sellaisella tavalla kuin haluaa ja on mahdollista

KAIKKI AKVAARIOHARRASTUKSEN OSA ALUEET OVAT SAMANARVOISI
kokemuskarttuu vain niitä harrastaessa ja opiskellessa

Hieman katetta sanomiselleni
eli harrastuskhistoriaani...............................

Nyt tekee mieli sanoa, että "Rauhoitu"! 8O :mrgreen:
Osa vain suomalaiseen elämään on sellaista peruskateutta ja kukin harrastaa tyylillään. Toisille riittää sesisustuselementti ja vähempi tieto... toiset sitten "säätävät" enemmän ja suuremmalla volyymillä. Ja sitten OT:stä takaisin asiaan.

Olipas siinä määrää kerrakseen! Ihan piti alkaa lukea, että mitä ihmettä he oikein kasvattelevat. Meidän taloudessa vuoden harrastuksen jälkeen vain 900 litraa vettä (5 allasta), niin kyllä niidenkin kanssa aikaa menee. Osoittaa suurta aktiivisuutta ja hienoa uurastusta, että jaksaa noin monen altaan kanssa sekä kasvattaa ja kehittää omaa rakastamaa harrastustaan. Toisaalta tuota voisi sanoa jo työksi. :mrgreen: Mutta kuitenkin hienohomma ja kymmenen pistettä heille!

Editoitu hetimiten kerran.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Tuo Suomen Akvaarioliitto Ry tosiaan voisi hieman ryhdistäytyä. Näyttäisi siltä että vain tuttujen ja niiden tuttujen viljelyraportit huomioidaan. Olen aikaisemmin täyttänyt niitä, mutta koska minkäänlaista palautetta tai reaktiota ei ole tapahtunut, en aio jatkossa täytellä noitakaan lappusia.

Jos loputkin mainituista harrastajaporukoista on samalla tasolla, ei jäsenyys ole tavoittelemisen arvoista tai toivottavaa.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ymmärrän ja allekirjoitan santanaen kommentin täysin. Itse olen alkanut harrastella vuonna 1981 akvaarioita, ja siitä lähtien mahtuu nousuja ja laskuja harrastukselleni. Viljelijäksi minusta ei suurella mittakaavalla taida koskaan olla.

Itse en kadehdi ketään, arvostelen ja moitin välillä joitakin harrastustapoja (lähinnä sitä kalastonvaihtorumbaa, joka on joillakin välillä viikoittaista). Samoin saatan rähistä altaiden kansilasittomuudesta. Nämä asiat ovat puhtaasti eläinsuojelullisista syistä minun valituslistoillani.

Kuitenkin olen hoitanut kymmeniä kalalajeja. Samoin olen ollut kehittämässä akvaarioseuratasolla harrastusta monta vuotta. Olen ollut perustamassa Keski-Uudenmaan Akvaarioseuraa ja ollut sen puheenjohtajana miltei koko sen olemassaolon ajan.

Vaikka itse olen keskittynyt tavallisempaan suuntaan kuin esim. kiekko-, malawi- tai meriakvaarioihin, niin katson olevani arvokas tässä harrastuksessa. Se, miksen ole tehnyt julkisesti kamalaa urakkaa, johtuu muutamasta seikasta. Yksi syy on vammaisuuteni; yhdellä kädellä, joka ei myöskään ole terve, ei kamalasti tekniikkaa hoideta. Toiseksi syynä on se, etten ole kokenut saaneeni tarvitsemaani arvostusta yleensäkään akvaarioharrastuksen saralla. Rehellisesti sanoen arvostuksen sijasta koen nauttineeni pikemminkin paheksuntaa. Siksi en viitsisi jaella helmiä sioille, vaikka akvaarioharrastajien keskuudessa on myös mukavampiakin henkilöitä.
janma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja janma »

JukkaV kirjoitti:Samoin saatan rähistä altaiden kansilasittomuudesta.
OT:na mutta pakko kysyä että miksi?
"A day without sunshine is like, you know, night."
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Thompson kirjoitti:Tuo Suomen Akvaarioliitto Ry tosiaan voisi hieman ryhdistäytyä. Näyttäisi siltä että vain tuttujen ja niiden tuttujen viljelyraportit huomioidaan. Olen aikaisemmin täyttänyt niitä, mutta koska minkäänlaista palautetta tai reaktiota ei ole tapahtunut, en aio jatkossa täytellä noitakaan lappusia.

Jos loputkin mainituista harrastajaporukoista on samalla tasolla, ei jäsenyys ole tavoittelemisen arvoista tai toivottavaa.
Minultakin muuten katosi pari viljelyraporttia 1990-luvun puolivälissä. Olin myös vuonna 2006 HAS:n suurhuutokaupan yhteydessä järjestetyssä kokouksessa ja tuntui siltä, että tuntemattomat naamat saivat ihmetellä menoa. Niinpä minäkin lähdin huutokaupan puolelle, kun alettiin äänestämään. Mielenkiintoni ei riittänyt äänestämään paperilla tuttuja nimiä.

Ilman internettiä olisi seuratoimintakin hiukan kiinnostavampaa. Luulen, että akvaarioseuratoiminta lienee melko harvojen herkkua nykyään. Tietenkin tuollaisia alkuuperäisaiheen mukaisia akvaariohuoneita voisi olla eri seuroillakin, mutta se vaatisi aktiiveja paljon.
janma kirjoitti:
Eläinsuojelullisista syistä: kivulias loukkaantuminen kalan hypätessä lamppua vasten tai tippuessa lattialle - tai vielä tuskallisempana hidas kuivumiskuolema.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

janma kirjoitti:
Liittyy myös IK:n aiheeseen erilaisista akvaarionpito- tai akvaarioharrastustavoista. Tässäkin on nähtävissä että avonaiset altaat ovat useimmin harrastajilla kun taas aloittelijat sekä sisustajat pitävät kalojaan herkemmin vähähappisessa 'saunassa'. (Aivan silkka yleistys, mutta asioilla on aina monet puolensa.)
santanae
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kiitos rohkeudesta

On hyvä että harrastuksen tulee olla itselle mukavaa ja mieluisaa ei sitä tarvitse tehdä muita varte, itsellemme itsemme vuoksi me akvaariota olemme harrastaneet ja harrastamme vaikka jos mielenhäiriössä olemmekin erehtyneet opastamaan muita.
Sinulle Jukka sanoisin että jos akvaarioharrastuksesi kantaa ja on mahdillista sinun joskus päästä mukaan SKS: n toimintaan ja Kööpemhaminan Killishow:n ja sinulla on ymmärtääkseni Englanninkielen taito mene rohkeasti keskustelemaan kenen tahansa kanssa ( minkä kansakllisuuden) esittele itsesi että ole t Jukka Suomesta sinuun suhtautuvat he kaikki ystävänä ja harrastus kaverin oli kuinka suuri ja oppinut ( Dr / professoni ) tahansa, Killipiireissä on upea ja lämmin henki. En ole tavannut siellä kateellisuutta en epätervettä kilpailuhenkeä . Killliharrastajilla yleensä on myös muita kalaryhmiä hoidossaa.

Tuo kansilasittomuus liittyy akvaariossa uivien kalojen turvallisuuteen, muussa merkityksessä niill ei oleväliä eli kansilasittomassa akvaariossa pitää olla niin korkeat laidat yli vesirajan että kalat eivät hyppää pois, lajista riippuen ( 15 - 70 cm ).
Kasvien kannalta peitinlasit ovat ehkä huonot sillä ne estävät valoa tunkeutumasta veteen ja kaasujen vaihtokin on erilainen. Tavallisimmassa akvaariotyypissä tämä kalojen turvallisuus ei toteudu ja siksi ne kirjattiin pakolliseksi eläinsuojelulakiin.

ik

JukkaV kirjoitti:Ymmärrän ja allekirjoitan santanaen kommentin täysin. Itse olen alkanut harrastella vuonna 1981 akvaarioita, ja siitä lähtien mahtuu nousuja ja laskuja harrastukselleni. Viljelijäksi minusta ei suurella mittakaavalla taida koskaan olla.

Itse en kadehdi ketään, arvostelen ja moitin välillä joitakin harrastustapoja (lähinnä sitä kalastonvaihtorumbaa, joka on joillakin välillä viikoittaista). Samoin saatan rähistä altaiden kansilasittomuudesta. Nämä asiat ovat puhtaasti eläinsuojelullisista syistä minun valituslistoillani.

Kuitenkin olen hoitanut kymmeniä kalalajeja. Samoin olen ollut kehittämässä akvaarioseuratasolla harrastusta monta vuotta. Olen ollut perustamassa Keski-Uudenmaan Akvaarioseuraa ja ollut sen puheenjohtajana miltei koko sen olemassaolon ajan.

Vaikka itse olen keskittynyt tavallisempaan suuntaan kuin esim. kiekko-, malawi- tai meriakvaarioihin, niin katson olevani arvokas tässä harrastuksessa. Se, miksen ole tehnyt julkisesti kamalaa urakkaa, johtuu muutamasta seikasta. Yksi syy on vammaisuuteni; yhdellä kädellä, joka ei myöskään ole terve, ei kamalasti tekniikkaa hoideta. Toiseksi syynä on se, etten ole kokenut saaneeni tarvitsemaani arvostusta yleensäkään akvaarioharrastuksen saralla. Rehellisesti sanoen arvostuksen sijasta koen nauttineeni pikemminkin paheksuntaa. Siksi en viitsisi jaella helmiä sioille, vaikka akvaarioharrastajien keskuudessa on myös mukavampiakin henkilöitä.
pkurki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pkurki »

santanae kirjoitti:Tuo kansilasittomuus liittyy akvaariossa uivien kalojen turvallisuuteen, muussa merkityksessä niill ei oleväliä eli kansilasittomassa akvaariossa pitää olla niin korkeat laidat yli vesirajan että kalat eivät hyppää pois, lajista riippuen ( 15 - 70 cm ).
Kasvien kannalta peitinlasit ovat ehkä huonot sillä ne estävät valoa tunkeutumasta veteen ja kaasujen vaihtokin on erilainen. Tavallisimmassa akvaariotyypissä tämä kalojen turvallisuus ei toteudu ja siksi ne kirjattiin pakolliseksi eläinsuojelulakiin.
Kansilasit ovat tärkeitä tai sitten ei, riippuu ihan kalastosta. Itse kasvatan mm. taistelukaloja myyntiin ja toisin kuin voisi kuvitella sinänsä kömpelön näköisestä ruumiinmuodosta, urokset hyppäävät kymmenien senttien päähän naapurialtaaseen tappelemaan toisen uroksen kanssa.

Tätä en olisi uskonut ellen olisi itse nähnyt.

Sitten on olemassa paljon kaloja jotka eivät edes pelästyessään hyppää vedestä ylös. Meidän kiekot pelästyessään suuntaavat pohjan juurakoiden suuntaan.

Kuitenkin jos välillä on joku akvaario ilman kansilaseja, tulee ihan automaattisesti madallutettua vedenpintaa, varmuuden välttämiseksi :P
siruli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja siruli »

Azkhaeracan kirjoitti:Ohos! Ekana tulee mieleen, että miten riittää aikaa hoitaa noita? :o
Ilmeisesti hyvinkin? Jos perheessä on kaksi innokasta harrastajaa, joilla hoitorutiinit ja -välineet kunnossa, niin miksi se aika ei riittäisi?
santanae
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Moi

Terveisä vaan SAL hallitukselle, ryhdistäytyä pitää ja etsiä keinoja seurojen toiminnan elvyttämiseksi ja auttamiseksi esim. LISÄÄ HYVIÄ ESITELMÄ TILAISUUKSI.

Mutta tuon viljelyraporttien käsittelyn olet ymmärtänyt hieman väärin, ellei sääntöjä ole muutettu ( lähdin SAL hallituksesta, olikohan 2002 ) ei viljelyraporteista palautetta tulekaan muutoin kuin myönnettyjen merkkisuoritusten tai hylkäämisten tai täydennysten vuo
ksi.
Sillä tuttuudella ei ole mitään merkitystä käsittelyssä, ei ole ainakaan ennen ollut. Jos on näyttöä tee virallinen valitus seurasi kautta liittoon ja vaatikaa asiaan selvitys.
Tulee muistaa että Suomen Akvaarioliitto r.y ei omista ja määrää seurojen tekemisiä vaan seurat omistavat liiton ja niiden tulee edustajiensa kautta hallita liiton toimintaa.
Akvaarioliiton sääntöjen mukaan seurat voivat lähettää vuosikokoukseen tietynmäärän edustajiaan joille annetaan valtakirja ja vain nämä edustajat voivat äänestää ja osallistua kokouksen kulkuun, muut voivat olla vain kuunteluoppilaina jos puheenjohtaja antaa luvan ja käsiteltävät asiat eivät vaadi hallituksen ulkopuolisten poidtamista salista. esim. käsiteltävien arkaluontoisten asioiden vuoksi.

PARANNUS SUOMEN AKVAARIOLIITON TOIMINTAAN
Saadaan vai vaatimalla sen hallitukselta toimintaa, osallistumalla toiminnan tekemiseen ja toiminta ehdotuksilla.
Myös mikäli SAL hallituksen toiminta ei tyydytä sen jäsen seuroja niiden tulee vuosikokouksessa ehdotta toiset henkilöt hallitukseen ja saada heidät valituksi ja toimimaan tehokkammin tavoitteiden toteutumiseksi.

EI SAL hallituksen työ ole mitenkään kadehdittavaa, on vaikea luoda toimintaa seuroille jos niiltä ei saa palautetta ja apua toiminnan suorittamiseen. Suomalaista akvaarioseura toimintaa on aina haitannut se seikka että todellisia tekijöitä jotka pyyteettömästi antavat työpanoksensa yhteisen toiminna hyväksi on liian harvassa.
NUORET MIEHET JA NAISET, muuttakaa tämä asia olkaa aktiivisia ja tehkää akvaarioseura toiminnasta aktiivista ja sellaista kuin haluatte, Teitä tyydyttävää.

ik
JukkaV kirjoitti:
Thompson kirjoitti:Tuo Suomen Akvaarioliitto Ry tosiaan voisi hieman ryhdistäytyä. Näyttäisi siltä että vain tuttujen ja niiden tuttujen viljelyraportit huomioidaan. Olen aikaisemmin täyttänyt niitä, mutta koska minkäänlaista palautetta tai reaktiota ei ole tapahtunut, en aio jatkossa täytellä noitakaan lappusia.

Minultakin muuten katosi pari viljelyraporttia 1990-luvun puolivälissä. Olin myös vuonna 2006 HAS:n suurhuutokaupan yhteydessä järjestetyssä kokouksessa ja tuntui siltä, että tuntemattomat naamat saivat ihmetellä menoa. Niinpä minäkin lähdin huutokaupan puolelle, kun alettiin äänestämään. Mielenkiintoni ei riittänyt äänestämään paperilla tuttuja nimiä.

Ilman internettiä olisi seuratoimintakin hiukan kiinnostavampaa. Luulen, että akvaarioseuratoiminta lienee melko harvojen herkkua nykyään. Tietenkin tuollaisia alkuuperäisaiheen mukaisia akvaariohuoneita voisi olla eri seuroillakin, mutta se vaatisi aktiiveja paljon.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Vähän samaa asiaa olen itsekin ihmetellyt, lähinnä siltä kannalta, että tilattuja viljelymerkkejä ei vain kuulu, vaikka olen asiasta kysellyt myös raporttinivaskan lähettämisen jälkeen. Eipä sikäli, onhan se jo itsessään riittävän palkitsevaa kun kalat lisääntyvät, mutta jos raportin on täyttänyt ja se on liittoon lähetetty, toiveena viljelymerkin saaminen, niin olisihan se mukavaa sitten tosiaan saada. En halua osoitella ketään tässä sormella, ihmettelenpä vaan mikä ko. asiassa mättää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”