Pitääkö akvaariokasvit heittää pois kesällä?
Valvoja: Moderaattorit
Pitääkö akvaariokasvit heittää pois kesällä?
Kuulin että akvaariosta pitäisi ottaa kasvit pois kesällä kun vesi nousee pari astetta. Onko se totta? 

Ensinnäkin, miksi veitte akvaarion kaverin luokse? Eikö olisi ollut helpompi antaa kaverille avaimia, jotta olisi voinut käydä ruokkimassa kalat?nimi kirjoitti:Tultiin juuri ulkomaanmatkasta takaisin. Sitä ennen vietiin akva kaverin luokse.(siis niilläkin akva) Kalat ei pärjännyt ja niit kuoli 8. Kun haettiin tänään akva, ne sanos et akvaariokaupan myyjä selitti jotain et se tekee pahaa vedelle. En kyl tajuu miks.
Kun veitte akvaarion kaverillesi, niin kuljetitteko vain hiekat yms. sinne, sen kummemmin pesemättä? Saattaa olla, että kalasi kuolivat puhtaasti kuljetusstressiin?? Itse ainakin välttelisin turhia siirtoja.
Niin ja tuosta kasvien pois ottamisesta en ole kuullut minäkään. Tietysti huonoon kuntoon menneet kasvien osat pitää poistaa, mutta ei nyt sentään kaikkia kasveja. Aika hassu neuvo

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kasveja ei kannata poistaa, nehän toimivat altaan "keuhkoina" tuottaen veteen happea. Muutenkin, jos kasvit yhtäkkiä viskaisi mäkeen niin mikä kuluttaisi ravinteet? Levä
. Altaan muuttaminen on mielettömän raskas prosessi kaloille sekä altaan bakteerikannalle joten turhaa retuuttamista kannattaisi välttää. Kalat pärjäävät jo pelkästään ruokinta-automaatin voimalla esim. viikon, kahden viikon loman aikana hankkisin itse jonkun käymään asunnossa tarkistamassa altaat ja laitteiston. Paljon vaivattomampaa kuin altaan muuttaminen ees taas joka loma
.

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Entäs naapuri, eikös se voisi hoitaa rutiinit pienellä opastuksella?, minkäs kokoinen akvaariosi on?nimi kirjoitti:Oltiin kyl kuukauden poissa. Muutenkin pikkasenkin akvaariosta tietävät kaverit asuu noin puolen tunnin automatkan päästä. Olis ollut pikkasen raskast jos jokaviikko puolentunnin automatka hoidettavan akvaarion luokse ja takas. Että.
-
- Senior Member
Re: Pitääkö akvaariokasvit heittää pois kesällä?
Hyvä kun kysyit täältä, ennenku menit laittaan kasvit pois.nimi kirjoitti:Kuulin että akvaariosta pitäisi ottaa kasvit pois kesällä kun vesi nousee pari astetta. Onko se totta?
Ja tuosta akvan siirtämisestä tuli mieleen, ku mulla oli sun ikäisenä pieni n.60 litran akva.. niin kesäksi piti allas ottaa mukaan, ku menin äidin luo...

Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
No eipä olisi tullut mieleenkään kiikuttaa allasta hoitoon kuukauden takia
Itse olin pari vuotta sitten tilanteessa jolloin aloitin työt täällä Vaasassa toukokuun alusta, mutta asuin vielä Seinäjoella. Tai siis kalat ja ukko asui, itse punkkasin vanhempien luona täällä. Eipä muuta kuin ukko ruokki kalat päivittäin ja tarkisti että suodatin toimii, itse kävin puolessa välissä kuuta pakkaamassa tavaroita ja vaihtamassa vedet altaaseen.
Onhan se pienempi paha altaalle, jos joku käy vaikka kerran pari viikossa tarkistamassa sen ja ruokkimassa, vaihtamassa vettä yms, kuin siirtää se allas toiseen osoitteeseen ja taas takasi hetken päästä.
Jos kaveri pyytäisi katsomaan kuukauden ajan kalojaan, niin kyllä mä itseni sinne reheisin pari kertaa viikossa vaikka olisikin puolen tunnin matka yhteen suuntaan. Siis, jos olisi sellainen kaveri. Ja itseasiassa nyt tämän kuukauden vahdin vanhempieni allasta, on sinnekin matkaa melkein 20 min, mutta kyllähän sen verrannan nyt kalojen takia...

Itse olin pari vuotta sitten tilanteessa jolloin aloitin työt täällä Vaasassa toukokuun alusta, mutta asuin vielä Seinäjoella. Tai siis kalat ja ukko asui, itse punkkasin vanhempien luona täällä. Eipä muuta kuin ukko ruokki kalat päivittäin ja tarkisti että suodatin toimii, itse kävin puolessa välissä kuuta pakkaamassa tavaroita ja vaihtamassa vedet altaaseen.
Onhan se pienempi paha altaalle, jos joku käy vaikka kerran pari viikossa tarkistamassa sen ja ruokkimassa, vaihtamassa vettä yms, kuin siirtää se allas toiseen osoitteeseen ja taas takasi hetken päästä.
Jos kaveri pyytäisi katsomaan kuukauden ajan kalojaan, niin kyllä mä itseni sinne reheisin pari kertaa viikossa vaikka olisikin puolen tunnin matka yhteen suuntaan. Siis, jos olisi sellainen kaveri. Ja itseasiassa nyt tämän kuukauden vahdin vanhempieni allasta, on sinnekin matkaa melkein 20 min, mutta kyllähän sen verrannan nyt kalojen takia...

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Ei sillä ole mitään merkitystä meneekö kuukaudeksi kiinaan, lappiin, mökille vai kuuhun. Moinen edestakaisin puljaaminen on aina stressaavaa kaloille ja vaarallinen altaan bakteerien tasapainon kannalta.nimi kirjoitti:Menimme kyllä kiinaan kuukaudeksi.
Seuraavan kerran kun lähdette viikkoa, kahta pidempään reissuun niin hommatkaa altaalle hoitaja, joka käy teillä kotona hoitamassa sen altaan vedenvaihdot, ruokinnasta vastaamaan ruokinta-automaatti ja valaistuksen hoitaa ajastin.