Makean puolen altaista tietämättä mutta merivesipuolta harrastavana haluaisin ilmaista muutaman kommentin.
bymoor kirjoitti:Kokoa plekolle tulee hyvällä säkällä metri.
....Pläni ois et teetättäis 150x80x70(k) tankin eli ~760 litraa.
....Jos oikein kunnolla lähtis venyttämään ni kyllä se taitais 160x85x70(k) mennä, jollon sisätilavuus ois ~860l ja pohja 1.36m^2. Menee kämppä vaihtoon jos tuosta isompaan mennään.
...Tuota ala-allas hommaa pohdin mielessäni pari kuukautta sitten ja lopputulos oli et pelotti liikaa ne pohja reiät, valuttelut ja durson lorinat. Mä oon usein huomannu, niinku missä tahansa hommassa, et amatöörin kannattaa varoa liian eleganttia ratkasua. Itseasiassa työelämässä tuo tulee eniten vastaan, ku tanskalaiset kikkailee kaikilla turhilla virityksillä, ja myö tehään hommat vähän niinku helpommin.
...Työkaveri teki oman rontti 300:sen alustan 2x4:stä ja se on alkanu vääntyilemään. Menee kuulemma uusiks koko roska.
Itse olen nähnyt aikoinaan - oliko se edesmennyt Kalliossa ollut akvaarioliike - jossa jumalaton kala olla möllötti hiukan itseään pidemmässä altaassa. Olipa kammottavaa katsottavaa. Metrinen kala 1500 pitkässä altaassa on aivan vastaavanlainen tapaus. Jos kämpän mitat eivät riitä tosipaljon isommalle altaalle niin kannattaisi miettiä hiukan pienempiä sinttejä.
Meillä mervesipuolella nuo pohjareiät ja ala-altaat ovat vakioratkaisuja eikä millään muotoa mitään erikoiskikkailuja.
Jos 2x4:stä ei saa tukevaa jalustaa niin sitten tekijässä on vikaa. Haulla löytyy montakin jalustaprojehtia jossa 2x4 on perusmateriaali.
joppe kirjoitti: Mutta puujalustan ulkonäkö on ihan eri luokkaa ja myydessä sen saa takaisin. Puujalusta kannattaa tehdä melkein aina 18mm liimalevystä. Siis jos lastu tai mdf muuten tökkii. Massiivi puutavarasta tai kertopuusta ei välttämättä kannata tehdä jos jalustassa on esteettisiä vaatimuksia koska peitteiden fiksaaminen kehikolle on melko suuri ja turha työ.
Esteettiset syyt eivät juurikaan puolla mielestäni liimapuuta. Aivan yhtä helppoa on tehdä jalusta 45x90mm tavarasta ja sitten päällystää halutulla materiaalilla. Päällyste voi olla mikä taansa - vaikka laminaattilattiaa.
bymoor kirjoitti:
Eikasta kuitenki tulee pitkä, ni sen takia altaalla on syvyyttä normaalia enemmän, jotta mahtuu kääntymään.
....Mulla on tuo akvaarioharrastus alkanu vasta vuoden vaihteessa. Kuitenki n.10 vuotta sitten haaveilu akvaariosta alkoi, kun näin kirjastosta lainatusta pleko-kirjasta helmipaholaisplekon kuvan. Kuvateksti oli jotain luokkaa että "nämä kasvaa metrin mittaisiksi eikä niitä voi pitää kuin isoissa akvaarioissa". Samassa jutussa oli että helmipaholaisplekot ovat varsin harvinaisia ja huhu kertoo että niitten poikasia on nähty ruotsissa hintaan 1000mk/kpl.
Ikävä kyllä harratuksen motiivi haiskahtaa muulta kuin harrastuksen ilolta.
Thompson kirjoitti:
Isoja ahvenia löytyy kyllä sadoittain, en ymmärrä miksi aina pitää ottaa se sama oskari? Lieneekö kyseessä kuitenkin se kesyin kala kokoluokassaan? Kokemusta ei ole isoista kaloista mutta luulisi löytyvän muitakin vaihtoehtoja?
Ymmärrän, että mieltymyksiä ja ihastuksia kohtaa elämänsä varrella mutta olen Thompsonin kanssa samaa mieltä siitä, että paljonkin parempia ja kooltaan pienempiä vaihtoehtoja löytyy.
Korostan, että en tunne makeanveden puolta mutta kun omassa 800 litran riutta-akvaariossa uiskentelee max. 25cm kala ja pidän sitä jo 'vähän liian isona' niin mitä sitten jos siellä olisi metrin mittainen vonkale jota meidän piireissä pidetään täysin mahdottumuutena - 40 cm sekin olisi jo ehdottomasti liian iso.