Juvelin suodatin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Annusa
Starting Member
Starting Member

Juvelin suodatin

Viesti Kirjoittaja Annusa »

Kertokaapa mulle miten tuo musta pömpeli lähtee irti. Pitäis saada putsattua sen ja lasin välistä liat pois :?

Voiko se tosiaan olla noin tiukassa kiinni vai kuuluukokaan sen lähtee irti? [}:)] Siellä välissä on kyllä ihan kauheesti likaa,,,,
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Fileerausveitsen laitat väliin ja kihnutat varovasti, kummaltakin lasinpuoleiselta sivulta. Suodatin on silikonilla lasissa kiinni.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Annusa
Starting Member
Starting Member

Ahaa,,,Mites sitte takaisin kiinnitys? Kiitos vinkistä :)
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

No takaisinhan sen saat vain tyhjentämällä akvaarion, silikoonaamalla pömpelin kiinni uudelleen ja kuivattamalla silikonia pari, kolme päivää. Joten ei ihan helppo homma.
Annusa
Starting Member
Starting Member

No huh, huh 8O Ehkäpä täytyy keksii joku toinen keino putsaukseen tai sitten ostaa hieman erillainen suodatin.
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

No saisitkos vaikka tuolla fileerausveitsellä tönittyä sieltä ne roskat pois? Vai levääkö sinne väliin on kasvanut?
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Hankalaa on putsaus, kun väli on tosi pieni. Ostin käytetyn Juwelin, jossa oli tuo suodatin myös ja sen ja lasien välissä kamalasti kaikkea likaa. Itse päädyin siihen ratkaisuun, että irrotin koko pömpelin veitsellä ja rakentelin siitä biologisen sisäsuodattimen. Pääsipähän eroon siitä kamalasta, tilaa vievästä hökötyksestä kerta heitolla.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Annusa kirjoitti:No huh, huh 8O Ehkäpä täytyy keksii joku toinen keino putsaukseen tai sitten ostaa hieman erillainen suodatin.
Tuskin tuo putsaus mitenkään tarpeen on, pohjasoran/hiekan seassa paljon suurempi määrä aktiivilietettä.
Minä juon nyt kahvia!
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

jokelamaniac kirjoitti:Tuskin tuo putsaus mitenkään tarpeen on, pohjasoran/hiekan seassa paljon suurempi määrä aktiivilietettä.
On se tarpeen. Kamalan rumalta se akva näytti ainakin mulle tullessaan. Ei olisi tullu mieleenkään jättää niitä likoja sinne suodattimen ja lasin väliin.
Annusa
Starting Member
Starting Member

Juu töniskelin tosiaan sillä veittellä niitä klönttejä osan sainkin, mut suurin osa kyllä jäi.
Kokeilin myös irrotella, mutta sitä silikoonia oli aika lailla.
Sitten päädyin käytteleen mun uutta hienoo höyry putsaria ja sillä lähti myös osa, mut silti sinne jäi mönjää,,,niin leväähän se ja todella ikävän näköinen, kyllä putsi olis tarpeen. Mulla tosiaan on ollut levä suuri ongelma ja nyt sitten päätin putsailla koko hemmetin pöntön joka koloa myöten, jos sillä pääsis tuosta....

Tyhmästi vaan on suunniteltu tuokin malli :?
Kaija K
Junior Member
Junior Member

Terve

Viesti Kirjoittaja Kaija K »

Tää nyt on pikkasen älytön heitto, mutta parvi pikkuisia partamonninpoikasia tekisi kyllä helposti levästä ja paskasta lopun.Ite laitoin 80 litraseen partamonnipoikasia n 50 niin ihan piti silmiä hierasta kun seuraavana päivänä akva oli pumppua myöten kaluttu putipuhtaaksi. Pumpunkin pikkureiät oli kaluttu ihan puhtaaksi. :mrgreen:
Tietty jos siellä välissä on siis jotain syömättömäksi kelpaamatonta niin tää oli kyllä ihan surkee vinkki. :cry:
talo alkaa täyttyä akvoista.........
Annusa
Starting Member
Starting Member

Hyvä vinkki, mut mulla kyllä se moska taitaa olla jo aika ruuaksi kelpaamatonta,,, :(

Mitä muuten ootte tykänneet noista juwelin suodattimista,,,,mua nyt on alkanut epäilyttään että olisko kaikki tuo levä härdellin ihan vaan tuon suodattimen ansiota?
Kaija K
Junior Member
Junior Member

Niin

Viesti Kirjoittaja Kaija K »

Ja partamonnejakaan ei saisi laittaa ainuttakaan tähän mun 80 litraseen, mutta kun alkoivat nyt näköjään urakalla lisääntymään niin ei nyt ole ensi hätään jokaiselle 100 litran koppia tarjota. 8-)
talo alkaa täyttyä akvoista.........
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Annusa kirjoitti:Mitä muuten ootte tykänneet noista juwelin suodattimista,,,,mua nyt on alkanut epäilyttään että olisko kaikki tuo levä härdellin ihan vaan tuon suodattimen ansiota?
Mä en ehtinyt edes kokeilemaan, koska luin liian monta huonoa arvostelua kyseisestä suodattimesta. Ratkaisun teki lopulta aivan selväksi se moska ja valtava koko - höskä sai kyytiä ja muuttui uuteen uskoon. Mallin sain yhdessä viestissä olleesta tee se itse -suodattimesta.

Hyödynsin pumpun sekä yhden niistä suodatinpatruunoista (kaikkikin voisi hyödyntää, mutta olivat vähän epäilyttävän näköisiä käytön jäljiltä). Leikkasin kaksi samanlaista palaa mattosuodatinmatosta ja kalvoin niihin sopivan kolon pumpulle ja lisäksi tyhjän kammion. Silikoonasin palat päällekkäin, jolloin kolo jäi siis sinne keskelle. Koloon upotin lopuksi pumpun. Siisti ja toimiva biologinen sisäsuodatin oli valmis.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

No se 0.3mm rako nyt täyttyy ihan luonnollisesti pikku hiljaa levällä kun ei sieltä mikään sitä pääse syömään. Ei edes partiksenpentu. :mrgreen: Voi ehkä kokeilla teipata mustaa kartonkia ulkopuolelle siihen kohtaan ettei aurinko/valo pääse yllyttämään levänkasvua.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Erittäin tyytyväinen olen Juwelin suodattimiin, itseasiassa pidän ko. laitteesta enemmänh kuin noista ns. normi sisäsuodattimista. Kätkee näppärästi tekniikan ja koska altaassa musta tausta ja pohja ei "pömpeliä" sieltä edes erota.

En oikein jaksa uskoa että leväongelma on johtunut suodattimesta, ainakaan ennenkuin on tiedossa ongelmaisen altaan hoitorutiinit (ruokinta, vedenvaihdot, lannoitus), vesiarvot, kalasto....
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Annusa kirjoitti:Tyhmästi vaan on suunniteltu tuokin malli :?
Kieltämättä Juwelin käyttökelpoisuutta vain parantaisi, mikäli tuo pönttö olisi silikonin sijaan jollain ripustusratkaisulla kiinni.
Minä juon nyt kahvia!
Annusa
Starting Member
Starting Member

crisse_83 kirjoitti:Erittäin tyytyväinen olen Juwelin suodattimiin, itseasiassa pidän ko. laitteesta enemmänh kuin noista ns. normi sisäsuodattimista. Kätkee näppärästi tekniikan ja koska altaassa musta tausta ja pohja ei "pömpeliä" sieltä edes erota.

En oikein jaksa uskoa että leväongelma on johtunut suodattimesta, ainakaan ennenkuin on tiedossa ongelmaisen altaan hoitorutiinit (ruokinta, vedenvaihdot, lannoitus), vesiarvot, kalasto....
Samaa mieltä olen tuosta että se on siisti pömpeli, kun se kätkee tekniikan.

Mutta, mutta,,,tosiaan kaikki muu oleellinen on niinkuin pitää. Valaistus pitäis olla nyt oikeanlainen, kaikki arvot on kohillaan, akvaan ei pääse aurinko killotteleen, kasveja on, imu monneja on,vettä on vaihettu kerran viikossa muutama ämpäri (akva on noin 200 litraa) ja silloin tällöin enempi,,,yms,,,elikkäs mulla ei periaatteessa tuu enää mitään muuta mieleen kuin että suodattimessa on jotain häikkää tai sitten täällä Kiimingin vedessä. Ennen asuttiin toisaalla päin ja siellä ei ollut akvan kans mitään ongelmaa ja heti kun muutettiin niin kaikki alkoi. Silloin siis vaihtui vesi ja ostettiin uus akvaario.... :? Plääh!

Joskus vaan oon kuullut että tuossa suodatin sydeemissä on liikaa niitä suodatin osia tai jotai,,,
jokelamaniac kirjoitti: Kieltämättä Juwelin käyttökelpoisuutta vain parantaisi, mikäli tuo pönttö olisi silikonin sijaan jollain ripustusratkaisulla kiinni.
Just samaa aattelin,,,,mitenhän suunnittelija ei oo kekkassut [;)]
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Annusa kirjoitti:Mutta, mutta,,,tosiaan kaikki muu oleellinen on niinkuin pitää. Valaistus pitäis olla nyt oikeanlainen, kaikki arvot on kohillaan, akvaan ei pääse aurinko killotteleen, kasveja on, imu monneja on,vettä on vaihettu kerran viikossa muutama ämpäri (akva on noin 200 litraa) ja silloin tällöin enempi,,,yms,,,elikkäs mulla ei periaatteessa tuu enää mitään muuta mieleen kuin että suodattimessa on jotain häikkää tai sitten täällä Kiimingin vedessä. Ennen asuttiin toisaalla päin ja siellä ei ollut akvan kans mitään ongelmaa ja heti kun muutettiin niin kaikki alkoi. Silloin siis vaihtui vesi ja ostettiin uus akvaario.... :? Plääh!

Joskus vaan oon kuullut että tuossa suodatin sydeemissä on liikaa niitä suodatin osia tai jotai,,,
Tuossa nyt ei ollut mitään oikein oleellista tietoa josta voisi lähteä leväongelman syytä selvittämään.
1. Ne vesiarvot numeroina, pH-kovuudet-nitriitti-nitraatti-lämpötila?
Nuo ok/kohillaan ei kerro mitään.
2. Lannoitetaanko kasveja?
3. Millainen kalasto?
4. Ruokinta kuinka monesti päivässä ja paljonko?
5. Olette siis muuttaneet, siirtyikö vanhasta altaasta pohjamateriaali ja sisustukset uuteen altaaseen?
6. Mitä kasveja?
7. Kuinka kauan allas on ollut pystyssä?

Vettä suositellaan nykyään vaihdettavaksi n. 1/3-1/2 altaan vesimäärästä viikottain. Jotenkin tulee mieleen että altaassa on nitraatti mahdollisesti kohallaan ja siitähän levät tykkää.

Miten hoidat suodatinta? Siis kuinka usein ja miten putsaat sen?

Liikaa osia, ainakaan minusta näin blondina ei tuossa Juwelin suodattimessa ole, erittäin helppo käyttöinen ja sienet, samoin kuin moottori itsessään helposti puhdistettavissa.
justiina8
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

crisse_83 kirjoitti:Erittäin tyytyväinen olen Juwelin suodattimiin, itseasiassa pidän ko. laitteesta enemmänh kuin noista ns. normi sisäsuodattimista. Kätkee näppärästi tekniikan ja koska altaassa musta tausta ja pohja ei "pömpeliä" sieltä edes erota.

Komppaan...

Neuvo juwelin suodattimen huoltoon. Ota suodatin irti akvasta. Osta Fluvalin imukuppeja 4 kpl. Poraa suodattimen takaseinään neljä reikää, kaksi ylös, kaksi alas, tai mihin haluat. Laita imukupit rei'istä paikoilleen ja lätkäiset suodattimen altaan kylkeen ja töpselin seinään.

Toiseksi.. juwelin suodatin on hyvä biologinen suodatin. Kuten mattosuodatin kerää puhdasvesitilaan sitä 'hyvää' lietettä, juwelin pohjalle tulee sitä lietettä myös.. mitä ei tarvitsisi puhdistaa.
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Ja hiljainenkin tuo Juwelin suodatin on.
Annusa
Starting Member
Starting Member

crisse_83 kirjoitti: Tuossa nyt ei ollut mitään oikein oleellista tietoa josta voisi lähteä leväongelman syytä selvittämään.
1. Ne vesiarvot numeroina, pH-kovuudet-nitriitti-nitraatti-lämpötila?
Nuo ok/kohillaan ei kerro mitään.
2. Lannoitetaanko kasveja?
3. Millainen kalasto?
4. Ruokinta kuinka monesti päivässä ja paljonko?
5. Olette siis muuttaneet, siirtyikö vanhasta altaasta pohjamateriaali ja sisustukset uuteen altaaseen?
6. Mitä kasveja?
7. Kuinka kauan allas on ollut pystyssä?

Vettä suositellaan nykyään vaihdettavaksi n. 1/3-1/2 altaan vesimäärästä viikottain. Jotenkin tulee mieleen että altaassa on nitraatti mahdollisesti kohallaan ja siitähän levät tykkää.

Miten hoidat suodatinta? Siis kuinka usein ja miten putsaat sen?

Liikaa osia, ainakaan minusta näin blondina ei tuossa Juwelin suodattimessa ole, erittäin helppo käyttöinen ja sienet, samoin kuin moottori itsessään helposti puhdistettavissa.
Tällä hetkellä ei akva ole käytössä, kun tosiaan suivaannuin tuohon levä lätrinkiin. Kalat pääsi hoitoon ja allas on tyhjänä :)
Tosiaan noi kaikki arvot jossain vaiheessa keväällä mittasia sekä mittautin akvaariokaupassa ja ne todella olivat ihanteelliset.Nyt uudelleen perustamiseen sitten mulle kaikki vinkit tietoon
:D

Tuosta veden vaihdosta muuten kuulee montaa eri mielipidettä,,,,

Minustakin suodatin on ollut todella helppo putsailla ja olen muuten kaikin puolin tykännyt siitä, että en nyt mitenkään halua sitä pannaan pistää,,,En tarkoittanut että siinä silleen olis liikaa osia, mutta mulle yhessä eläin kaupassa sanottiin että kun siinä on niin monta niitä sieni osaa, et se jotenkin vaikuttais siihen veden laatuun,,,tiiä siitä sitten. Kait kyllä luulis että on parempi kun siinä on paljon sieniä :roll:

Niin ja eipä ne muutkaan suodattimet aina niin ihanteellisesti toimi vanhassa oli eheim ja piti kovaa meteliä, tuosta juvelista, nyt ei juuri ääntä kuulu,,,
justiina8 kirjoitti: Komppaan...

Neuvo juwelin suodattimen huoltoon. Ota suodatin irti akvasta. Osta Fluvalin imukuppeja 4 kpl. Poraa suodattimen takaseinään neljä reikää, kaksi ylös, kaksi alas, tai mihin haluat. Laita imukupit rei'istä paikoilleen ja lätkäiset suodattimen altaan kylkeen ja töpselin seinään.

Toiseksi.. juwelin suodatin on hyvä biologinen suodatin. Kuten mattosuodatin kerää puhdasvesitilaan sitä 'hyvää' lietettä, juwelin pohjalle tulee sitä lietettä myös.. mitä ei tarvitsisi puhdistaa.
Tuo oli muuten mielettömän hyvä keksintö :D
Imujon
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Imujon »

Minäkin olen pitänyt Juwelin suodattimista. Olen vaihtanut roottorin tehokkaampaan ja lykännyt sisään biologista suodatusmassaa niin hyvin on riittänyt putsaustehot. Mutta kyllä tuo suodattimen ja lasin väliin jäävä mönjä on ruman näköistä...

En ole viitsinyt lähteä askartelemaan tuota pömpeliä irti kun allas on käytössä, enkä uskalla fileerausveitsen kanssa riehua kun pelkään naarmuja. Hyväksi ja käyttöturvalliseksi putsausvälineeksi on osoittautunut tavallinen viivoitin. Sillä saa mukavasti ketkuteltua liat pois eikä naarmuja synny.
Annusa
Starting Member
Starting Member

Ai niin,kuten tuossa aiemmin oli puhetta niistä suodatin sienistä, niin siinähän tuli alkujaan muistaakseni 3 sientä ja se musta aktiivihiili.Vaihdoin ne kumminkin niin että otin aktiivin pois(akvaario kaupassa neuvottiin) ostin kaksi isoa sientä lisää ja niiden sienten päällä käytän sitä vanu hommelia. Mitä sieniä siellä pitäis olla? Onko noita sieniä suositeltavaa vaihtaa aika-ajoin vai vaihdetaanko ollenkaan?
Imujon
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Imujon »

Annusa kirjoitti:Ai niin,kuten tuossa aiemmin oli puhetta niistä suodatin sienistä, niin siinähän tuli alkujaan muistaakseni 3 sientä ja se musta aktiivihiili.Vaihdoin ne kumminkin niin että otin aktiivin pois(akvaario kaupassa neuvottiin) ostin kaksi isoa sientä lisää ja niiden sienten päällä käytän sitä vanu hommelia. Mitä sieniä siellä pitäis olla? Onko noita sieniä suositeltavaa vaihtaa aika-ajoin vai vaihdetaanko ollenkaan?
Sitä aktiivihiilisientä (se musta sieni) ei tosiaan kannata käyttää aina, mutta esimerkiksi lääkekuurin jälkeen sitä voi käyttää putsaamaan vedestä ylimääräisiä lääkeaineita. Minulla on suodattimen sisältö seuraavanlaisessa järjestyksessä (ylhäältä alas):

Valkoinen vanulevy
Vihreä, karkea sieni (mainostetaan nitriitinpoistajana, mutta hiukan epäilen tätä...)
Sininen, karkea sieni
Kourallinen biologista suodatusmassaa hiusverkossa
2 kpl sinisiä, hienompia sieniä

En tiedä onko tuo optimaalinen järjestys, mutta minulla ei ainakaan ole ollut ongelmia. Sitä valkoista vanua olisi hyvä vaihtaa säännöllisesti. Itse vaihdan sen aina samalla kun putsaan suodattimen. Muita sieniä en ole kamalasti vaihdellut, joskus kun on tuntunut ettei putsaaminen huuhtelulla ole onnistunut niin olen vaihtanut. Ehkä kerran vuodessa. Jos vaihdat niitä sieniä, niin älä vaihda kaikkia kerralla niin että bakteerit säilyvät hengissä.

Sinulla on siis viisi sientä siellä suodattimessa? Onko missään kohtaa minkäänlaista väliä, etteivät ole ihan tiiviisti puskettu yhteen?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”