Voiko se tosiaan olla noin tiukassa kiinni vai kuuluukokaan sen lähtee irti?
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Valvoja: Moderaattorit
Mä en ehtinyt edes kokeilemaan, koska luin liian monta huonoa arvostelua kyseisestä suodattimesta. Ratkaisun teki lopulta aivan selväksi se moska ja valtava koko - höskä sai kyytiä ja muuttui uuteen uskoon. Mallin sain yhdessä viestissä olleesta tee se itse -suodattimesta.Annusa kirjoitti:Mitä muuten ootte tykänneet noista juwelin suodattimista,,,,mua nyt on alkanut epäilyttään että olisko kaikki tuo levä härdellin ihan vaan tuon suodattimen ansiota?
Samaa mieltä olen tuosta että se on siisti pömpeli, kun se kätkee tekniikan.crisse_83 kirjoitti:Erittäin tyytyväinen olen Juwelin suodattimiin, itseasiassa pidän ko. laitteesta enemmänh kuin noista ns. normi sisäsuodattimista. Kätkee näppärästi tekniikan ja koska altaassa musta tausta ja pohja ei "pömpeliä" sieltä edes erota.
En oikein jaksa uskoa että leväongelma on johtunut suodattimesta, ainakaan ennenkuin on tiedossa ongelmaisen altaan hoitorutiinit (ruokinta, vedenvaihdot, lannoitus), vesiarvot, kalasto....
Just samaa aattelin,,,,mitenhän suunnittelija ei oo kekkassutjokelamaniac kirjoitti: Kieltämättä Juwelin käyttökelpoisuutta vain parantaisi, mikäli tuo pönttö olisi silikonin sijaan jollain ripustusratkaisulla kiinni.
Tuossa nyt ei ollut mitään oikein oleellista tietoa josta voisi lähteä leväongelman syytä selvittämään.Annusa kirjoitti:Mutta, mutta,,,tosiaan kaikki muu oleellinen on niinkuin pitää. Valaistus pitäis olla nyt oikeanlainen, kaikki arvot on kohillaan, akvaan ei pääse aurinko killotteleen, kasveja on, imu monneja on,vettä on vaihettu kerran viikossa muutama ämpäri (akva on noin 200 litraa) ja silloin tällöin enempi,,,yms,,,elikkäs mulla ei periaatteessa tuu enää mitään muuta mieleen kuin että suodattimessa on jotain häikkää tai sitten täällä Kiimingin vedessä. Ennen asuttiin toisaalla päin ja siellä ei ollut akvan kans mitään ongelmaa ja heti kun muutettiin niin kaikki alkoi. Silloin siis vaihtui vesi ja ostettiin uus akvaario....Plääh!
Joskus vaan oon kuullut että tuossa suodatin sydeemissä on liikaa niitä suodatin osia tai jotai,,,
Komppaan...crisse_83 kirjoitti:Erittäin tyytyväinen olen Juwelin suodattimiin, itseasiassa pidän ko. laitteesta enemmänh kuin noista ns. normi sisäsuodattimista. Kätkee näppärästi tekniikan ja koska altaassa musta tausta ja pohja ei "pömpeliä" sieltä edes erota.
En oikein jaksa uskoa että leväongelma on johtunut suodattimesta, ainakaan ennenkuin on tiedossa ongelmaisen altaan hoitorutiinit (ruokinta, vedenvaihdot, lannoitus), vesiarvot, kalasto....
Tällä hetkellä ei akva ole käytössä, kun tosiaan suivaannuin tuohon levä lätrinkiin. Kalat pääsi hoitoon ja allas on tyhjänäcrisse_83 kirjoitti: Tuossa nyt ei ollut mitään oikein oleellista tietoa josta voisi lähteä leväongelman syytä selvittämään.
1. Ne vesiarvot numeroina, pH-kovuudet-nitriitti-nitraatti-lämpötila?
Nuo ok/kohillaan ei kerro mitään.
2. Lannoitetaanko kasveja?
3. Millainen kalasto?
4. Ruokinta kuinka monesti päivässä ja paljonko?
5. Olette siis muuttaneet, siirtyikö vanhasta altaasta pohjamateriaali ja sisustukset uuteen altaaseen?
6. Mitä kasveja?
7. Kuinka kauan allas on ollut pystyssä?
Vettä suositellaan nykyään vaihdettavaksi n. 1/3-1/2 altaan vesimäärästä viikottain. Jotenkin tulee mieleen että altaassa on nitraatti mahdollisesti kohallaan ja siitähän levät tykkää.
Miten hoidat suodatinta? Siis kuinka usein ja miten putsaat sen?
Liikaa osia, ainakaan minusta näin blondina ei tuossa Juwelin suodattimessa ole, erittäin helppo käyttöinen ja sienet, samoin kuin moottori itsessään helposti puhdistettavissa.
Tuo oli muuten mielettömän hyvä keksintöjustiina8 kirjoitti: Komppaan...
Neuvo juwelin suodattimen huoltoon. Ota suodatin irti akvasta. Osta Fluvalin imukuppeja 4 kpl. Poraa suodattimen takaseinään neljä reikää, kaksi ylös, kaksi alas, tai mihin haluat. Laita imukupit rei'istä paikoilleen ja lätkäiset suodattimen altaan kylkeen ja töpselin seinään.
Toiseksi.. juwelin suodatin on hyvä biologinen suodatin. Kuten mattosuodatin kerää puhdasvesitilaan sitä 'hyvää' lietettä, juwelin pohjalle tulee sitä lietettä myös.. mitä ei tarvitsisi puhdistaa.
Sitä aktiivihiilisientä (se musta sieni) ei tosiaan kannata käyttää aina, mutta esimerkiksi lääkekuurin jälkeen sitä voi käyttää putsaamaan vedestä ylimääräisiä lääkeaineita. Minulla on suodattimen sisältö seuraavanlaisessa järjestyksessä (ylhäältä alas):Annusa kirjoitti:Ai niin,kuten tuossa aiemmin oli puhetta niistä suodatin sienistä, niin siinähän tuli alkujaan muistaakseni 3 sientä ja se musta aktiivihiili.Vaihdoin ne kumminkin niin että otin aktiivin pois(akvaario kaupassa neuvottiin) ostin kaksi isoa sientä lisää ja niiden sienten päällä käytän sitä vanu hommelia. Mitä sieniä siellä pitäis olla? Onko noita sieniä suositeltavaa vaihtaa aika-ajoin vai vaihdetaanko ollenkaan?