Terra-Bona tabletten

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pinkki72
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Terra-Bona tabletten

Viesti Kirjoittaja Pinkki72 »

Luultavasti nämä ovat kasviravinne tabletteja...paketti tuli akvaarion mukana mutta en löydä käyttöohjetta mistään... ehkä hukkunut matkan varrella. Siis kysyisin onko tämä hyvä ravinne ja miten/kuinka usein sitä käytetään? voiko käyttää nestemäisen kasviravinteen rinnalla?
akirpap
Member
Member

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Muistaakseni tämännimisiä tabuja oli minullakin. Läpipainettavia harmaita pieniä tabletteja. Akvaariota perustettaessa hiekan alle tai vedenvaihdon yhteydessä (vesi alhaalla niin ei ehdi liueta savea matkalla alas) painellaan kasvien juurille. Mielestäni nämä olivat savipainotteisia, en sitten tiedä onko seassa mitä muuta. Käyttötiheydestä en osaa sanoa, pistin levyllisen hiekan alle 140-litraista perustettaessa.
Pohjalannoitetta voi/tulee käyttää nestemäisen rinnalla. Pohjalta ravinteensa ottavat vahvajuuriset kasvit (miekat, melalehdet, lumpeet..), nestemäistä käyttävät melkein kaikki, eniten köynnöstävät ja pintakasvit.
Pinkki72
Starting Member
Starting Member

Kiitoksia ripeästä vastauksesta. Olen aikanaan käyttänyt vain nestemäisiä kasviravinteita joten nämä tabletit ovat aivan uusi tuttavuus. Siis laitan kokeeksi näitä seuraavan vedenvaihdon yhteydessä. Edelliset akvaariot ovat olleet kasvittomia joten saan opetella kasvien hoidon ihan alkeista. [;)]
akirpap
Member
Member

Saanen samantien suositella hiilidioksidiin ja kiljuun tutustumista, rehevä kasvisto kun on mielestäni akvaarioharrastuksen parasta antia. :mrgreen:
Pinkki72
Starting Member
Starting Member

Juu ja taas herää kysymyksiä mitähän ne ne sitten on? 8-)
akirpap
Member
Member

Kasvit tarvitsevat hiilidioksidia, kuten ravinteita ja valoakin, yhteyttämisessä. Tätä tulee altaaseen kalojen hengityksestä ja jätteiden hajoamisesta. Sitä lisäämällä (samalla kun valoa ja ravinteita on riittävästi) saadaan kasvit kukoistamaan. Hiilidioksidia voi myös tulla liikaa veteen, joka voi olla vaarallista kaloille. Siksi usein suositellaan sulkemaan aktiivinen levitys yöksi. Veden CO2-arvoa voi myös testata tippatestillä. Itse olen käyttänyt aktiivista levitystä kansilasittomissa kasviakvaarioissa täysin ongelmitta.

Lehtis on tehnyt hyvän tee-se-itse sivun hiilidioksidin levittimestä. Levittimiä on myös kaupallisia, edellä mainittu levitin toimii hyvin pienissä kasviakvaarioissa. Itse olen todennut Tunzen CO2-levittimen erittäin hyväksi suuremmissa altaissa (esim. 140 & 260l).
Retuliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Ajattelin kokeilla tehdä tuollaisen "Lehtiksen" hiilidioksidi levittimen. Voiko tavallisen hiivan sijasta käyttää kuivahiivaa? Toimiiko systeemi sillä tai onko kuivahiivasta haittaa?
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
akirpap
Member
Member

Retuliini kirjoitti:Ajattelin kokeilla tehdä tuollaisen "Lehtiksen" hiilidioksidi levittimen. Voiko tavallisen hiivan sijasta käyttää kuivahiivaa? Toimiiko systeemi sillä tai onko kuivahiivasta haittaa?
Kuivahiiva käy hyvin. Se vain täytyy herättää 42-asteisella vedellä. Ja muistaa että avattu kuivahiivapussi säilyy rajallisesti. Itse olen pakastanut tuorehiivaa sopivan kokoisina kuutioina ja nakannut aina yhden kädenlämpöiseen sokeriliemeen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”