Kuusaalaiset huomio!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
miiru
Junior Member
Junior Member

Kuusaalaiset huomio!

Viesti Kirjoittaja miiru »

Miten te kuusaalaiset olette menetelleet akvan vedenvaihdon kanssa? Kun täällä nyt jyllää niitä bakteereja "satamäärin" ?
hamasa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja hamasa »

Olin juuri tulossa kyselemään samaa...

No vaihdoin vettä vielä reilu viikko sitten, eikä mitään ongelmia ole ollut. Paitsi nyt mietityttää, kun vesijohtovesi haisee todella voimakkaasti kloorille. Ja oma nahkakin kärsii suihkuvedestä. Viikko sitten se ei vielä haissut.

Huomenissa ajattelin soitella vesilaitoksella ja kysellä miten pitäisi menetellä. (ja tässä v...tuksessa jo ajattelin, että kipaisen ostamassa lavallisen pullotettua vettä, jossa ei ole klooria, ja laitan sitten laskun kaupungille [}:)] , mutta tuskin maksavat sellaisia)

Ei mua ne bakteerit pelota(paitsi en juo sitä vettä edes keitettynä :mrgreen: ), mutta tuo lisätty kloorin määrä. Kertokaa joku viisaampi, että miten se vaikuttaa. Auttaisiko, jos lisäisi vedenparannusainetta enemmän kun norm. annostuksessa kehoitetaan??
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Mä olen jättänyt vaihtamatta, eipä tuo paljon varmaan vaikuta vaikka pari vkoa oliskin vaihtamatta.. :roll: Itse en ole huomannut minkäänlaista kloorin hajua.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
hamasa
Starting Member
Starting Member

Valmont kirjoitti:Mä olen jättänyt vaihtamatta, eipä tuo paljon varmaan vaikuta vaikka pari vkoa oliskin vaihtamatta.. :roll: Itse en ole huomannut minkäänlaista kloorin hajua.
Mutta tuo ongelma ei varmaan katoa Kymijoesta hetkessä, eli tuo vedenvaihtoväli voi vielä venyä viikon, kaksi. Ja vaikka bakteereja ei enää olisi vesijohtoverkostoissa, niin joessa on kyllä ja sitten vesilaitos joutuu lisäämään klooria enemmän jne, jne ja se on taas pahaksi kaloille. Ja uutisissa sanottiin, että ongelmat juontaa juurensa jo kesä-heinäkuun vaihteesta, ja itse ongelma juontaa juurensa suviseurojen vierailusta lähialueella, jolloin käsittelemätöntä "kakka"vettä pääsi suoraan kymijokeen, jonkin toimintahäiriön seurauksesta. Uimarannoiltakin on mitattu kohonneita pitoisuuksia. :cry:

Kloorinhajua itsekin olen alkanut tuntea vasta viimeviikonlopun jälkeen. Eli riippuu varmastikin asuinpaikasta tämä hajun voimakkuus.

Kinkkinen tilanne kaiken kaikkiaan.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

hamasa kirjoitti:
Mutta tuo ongelma ei varmaan katoa Kymijoesta hetkessä, eli tuo vedenvaihtoväli voi vielä venyä viikon, kaksi.

Kloorinhajua itsekin olen alkanut tuntea vasta viimeviikonlopun jälkeen. Eli riippuu varmastikin asuinpaikasta tämä hajun voimakkuus.

Kinkkinen tilanne kaiken kaikkiaan.
No katsoo nyt miten sit käy, tosiaan viikko sitten vaihdoin altaan suurempaan ja ainakaan siinä vaihdossa ei kukaan kupsahtanut. Onneksi. Asuinpaikkana on Voikkaa.
hamasa
Starting Member
Starting Member

Minäkin vaihoin altaan isompaan noin kaksi ja puoli viikkoa sitten. Ja minäkin siis olen tehnyt viimeisen veden vaihdon noin puolitoista viikkoa sitten, mutta nyt oisi jo korkea aika vaihdella vettä, koska silloinkaan en uskaltanut vaihtaa kuin vajaan kolmasosan normaalin vajaan puolen sijasta. Mutta tosiaankaan mitään ongelmia ei silloin tullut, mutta ei haissut kloorikaan yhtään nykyiseen verrattuna.

No katsellaan miten käy. Soittelen huomenissa vesilaitokselle ja kyselen noista kloorin määristä yms. Ja itse asun Mäkikylässä. Ja nyt illallakin vesi tuoksui kyllä voimakkaasti kloorille, kun kävimme saunassa.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

hamasa kirjoitti:
No katsellaan miten käy. Soittelen huomenissa vesilaitokselle ja kyselen noista kloorin määristä yms. Ja itse asun Mäkikylässä. Ja nyt illallakin vesi tuoksui kyllä voimakkaasti kloorille, kun kävimme saunassa.
Ilmoittelehan toki täällä mitä sanovat vedestä. Hmm..Mäkikylä.. ei sano minulle mitään.. [:I] (Vaik olen Voikkaalla asunut jo 2,5 vuotta ja aikaisemmin Kouvolassa. ) No joo, tuo ei taas mitenkään liity tähän aiheeseen. :mrgreen:
miiru
Junior Member
Junior Member

Mutta jossainhan oli juttua, että ostetut vesipullot korvataan. eli siittä vaan kuittia säästelemään. ihmeitä taphtuu :mrgreen:
hamasa
Starting Member
Starting Member

Noniin, nyt on soiteltu. Ja ongelma ei sitten ole mitenkään lyhyt kestoinen, sillä veden normaalia suurempi klooraaminen jatkuu useita viikkoja vielä. Neuvoivat keittämään vettä ja sitten seisottamaan pari päivää, silloin kuulemma kloorit on haihtuneet.

Tai sitten akvaariokaupasta vedenparannusainetta joka poistaa kloorin.

Henk.koht. en voi alkaa vettä seisottelemaan noin, kuten et vissiin sinäkään Valmont, on nuo litramäärät kuitenkin sen verran isoja.

Ja mikähän vedenparannusaine poistaa klooria, sattuiskohan kukaan tietämään? No täytyy alkaa selvittelemään jahka saan muut kiireelliset asiat alta pois.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

hamasa kirjoitti:
Henk.koht. en voi alkaa vettä seisottelemaan noin, kuten et vissiin sinäkään Valmont, on nuo litramäärät kuitenkin sen verran isoja.

Ja mikähän vedenparannusaine poistaa klooria, sattuiskohan kukaan tietämään? No täytyy alkaa selvittelemään jahka saan muut kiireelliset asiat alta pois.
Joo, ei oikein viitsis alkaa keittelee 300 litraa vaihtovettä tohon 600 litraiseen. *vois olla aika iso urakka*

kai se on sitten marssittava eläinkauppaan ja ostettava vedenparannusainetta, luulen meinaa että nuo tiikerinuoliaiset ovat kovin herkkiä kloorille (suomuttomuus).

Mitenköhän vakuutusyhtiö suhtautuu, mikäli fisuja kuolee vesiongelmien takia..
8O
miiru kirjoitti:Mutta jossainhan oli juttua, että ostetut vesipullot korvataan. eli siittä vaan kuittia säästelemään. ihmeitä taphtuu :mrgreen:
Tämähän olisi kiva..saisitko tarkemmin selville tämän tiedon lähdettä?
hamasa
Starting Member
Starting Member

Valmont kirjoitti:
miiru kirjoitti:Mutta jossainhan oli juttua, että ostetut vesipullot korvataan. eli siittä vaan kuittia säästelemään. ihmeitä taphtuu :mrgreen:
Tämähän olisi kiva..saisitko tarkemmin selville tämän tiedon lähdettä?
Kouvolan Sanomissa oli tuosta juttua, että maksavat kuitteja vastaan veden. En muista minkä päivän lehti se oli. Sen takia minäkin sitä pullovettä suunnittelin, mutta epäilen kovasti, etteivät maksa niitä määriä.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

No, eipä ole tullut säästeltyä noita kuitteja. Minä en vieläkään haista kloorin hajua vedestä, en edes suihkussa ollessa. Toisaalta, mulla on todella huono hajuaisti.
miiru
Junior Member
Junior Member

No ainakin tänään töihin oli tullut ilmoitus (kunnalla töissä :roll: ), että kolibakteeri on saatu pois. muita jyllää vielä. mut hyvähän se on toikin.
Carmila
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Kaikki vedenparannusaineet eivät kuulemma poista kaikkia "myrkkyjä", joten pullon kylkiä lukemaan ennen ostopäätöstä.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tänään kuulin myös radiosta että vesi on saatu juomakelpoiseksi. Viimeinkin. Kuinkahan kauan ylimääräistä klooria on vedessä..
diff
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja diff »

Vaihdoin viimeksi sunnuntaina 10l vettä 80 litran akvaariosta (normaalisti siis vaihdan 20-25l). Muuten ei ole ollut mitään, mutta eilen yksi neontetra alkoi uida pystyssä ja sillä on vaikeuksia päästä pintaan. Nyt mietin tässä että onko kala parannettavissa vai täytyykö lopettaa. Täytyy laittaa kysymys tänne.
hamasa
Starting Member
Starting Member

Valmont kirjoitti: Kuinkahan kauan ylimääräistä klooria on vedessä..
Kun soitin vesilaitokselle, niin sieltä sanottiin, että useita viikkoja jatkuu tämä tehostettu klooraus.

Soittelin myös akvaarioliikkeisiin ja kyselin ohjeita miten menetellä.
Jokaisesta sanottiin, että Tetran AquaSafe on tällaisissa tapauksissa parasta ja hyvä olisi jos vielä löytyisi sera toxic- nimistä ainetta.
Ja siis vedenparannusaineen annostelu pitäisi olla tämän lisäkloorauksen aikana 1,5 kertainen normaaliin annosteluun verrattuna.

Näiden ohjeiden jälkeen uskaltauduin vaihtamaan vettä tänään, ja kalat on ainakin vielä hengissä.
Jii
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jii »

Meillä ei ainakaan kalat ole tuumanneet mitään, monniset kutivat taas tänään. Vaihdoin viikonloppuna vettä normaalisti ja lorautin seran aqutania hieman sekaan. Täytyy tosin toivoa että ei tule mitään ongelmia jatkossakaan jos se klooraus jatkuu noinkin pitkään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”