Mitä tehdä kun akvaarion hoito kyllästyttää?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Minulla on jo pidemmän aikaa tuntunut siltä että en jaksa hoitaa pienempää akvaarioitani kunnolla. Teen kyllä kaikki pakolliset vedenvaihdot ja muut hoitotoimenpiteet, mutta en paneudu sen akvaarion hoitoon kunnolla. En myöskään enää istahda alas ja katso akvaariotani. en tunne ylpeyttä kyseisestä akvaariosta, koska mielestäni se ei ole sen arvoinen - en tätä nykyä näe siihen paljoakaan vaivaa. Minulla on huono omatunto siitä että en tunne ylpeyttä tästä akvaariosta, sillä mielestäni akvaariostaan pitäisi olla ylpeä edes jollakin tasolla.
Minulla on siis toinenkin akvaario, josta olen ylpeä ja sitä jaksan hoitaa hyvin.

Toisaalta minun on hirmuisen vaikea lopettaa tätä akvaariota - se on ensimmäinen akvaarioni ja kalat joita siinä ovat ovat ensimmäisiä kalojani - sukupolven vaihdosta on tapahtunut (vanhoja kaloja kuollut ja poikasia tullut välillä, itsekseen).

Onko muilla moisia ongelmia? Kun järki sanoo että haluan lopettaa tämän akvaarion pidon, mutta ei vaan raaski.
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Mulla oli pari vuotta sitten ihan sama tilanne. Silloin päätin, että akvaariota en koskaan enään ota, kun sen tyhjennän...Vuosi oli taukoa ja sitten alkoikin jotenkin kummasti kaupaamaan akvaariota tuohon nurkkaan. Nyt se on ollut vuoden jo pystyssä(tosin välissä allas vaihtui isompaan) ja intoa riittää :) .

Varmaan kaikilla harrastajilla tulee välillä näitä kausia, että nyt ei enään jaksa hoitaa, mutta jotenkin se innostus sitten palaa, kun vähän aikaa pitää taukoa.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

eihän siinä ole mitään ihmeellistä, siitä vain akvaario myyntiin tai kuivaksi ja keskityt siihen, mikä kiinnostaa. Miksi pitäisi "roikkua vanhassa"?
Kastanya
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kastanya »

Onko pienemmässä akvaariossasi sitten jotain vikaa, kosket ole siitä ylpeä? Auttaisiko uusien (erilaisten!) kasvien osto tai kalaston vaihdos? Itse olen huomannut, että akvaarioharrastus jää junnaamaan paikallaan jos välillä ei kokeile jotain uutta. Ja ainahan on kivaa tuhlata rahaa :D
Oletko kokeillut muita eläviä kuin kaloja? Rapuja tai omenakotiloita?

Kaikki uusi lisää mielenkiintoa.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Kyllähän se välillä, jos ei nyt suorastaan kyllästytä, niin ainakin innostaa vähemmän. Itselläkin on tässä varmaan sen 20 vuoden aikana kiinnostus tullut ja mennyt aaltoliikkeenä mutta en ole kuitenkaan raaskinut laittaa allasta pois, lähinnä johtuen siitä etten ole halunnut luopua kaloistani. En ole mitenkään erityisen innostunut kierrättämään kaloja purkista toiseen vaan olen pyrkinyt pitämään hankkimani. Välillä sitä innostuu enemmän jostain altaasta, välillä taas toisesta. Itsellä kyllästymiseen on yleensä auttanut altaan sisustuksen muuttelu tai mahdollisuuksien mukaan uusien kalojen hankkiminen. Pari viikkoa sitten mylläsin isoimman purkin aivan juurta jaksain ja nyt tuntuu kuin olisi saanut kokonaan uuden altaan :mrgreen:
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Meillä oli 6v "tauko" eli vaihdon vedet ja ruokin kalat säännöllisesti, mutta siinäpä se... Tauon aiheutti 3 lasta :roll: ja uusi "vanha" ok-taloja piha. Nyt 3 kk allas on kunnostettu ja uusia hommattu [:I] . Meillä kalat myös lisääntyi keskenään, eli kalasto säilyi tuolla minimihoidolla. Syys jatkamiseen (siis ei lopettamiseen) oli eräs vanha (15v) ja rakas partamonni... Kyllä se siittä...
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Mulla oli samanlainen tunne jokin aika sitten pienemmän altaan kanssa. Tämä johtui kylläkin siitä, että allas sijaitsi makuuhuoneessa, jossa vietin vähemmän aikaa. Olohuoneeseen roudaamisen jälkeen tilanne muuttui kuin taikaiskusta: allas on ihan sohvan vieressä ja sitä tulee katseltua paljon enemmän.

Mutta tuleehan niitä suvantovaiheita ja jos eivät sisustusmuutokset tms. auta, mielestäni mieluummin kannattaa luopua altaasta kuin pitää sitä huonolla hoidolla tai tuntea syyllisyyttä siitä, että se ei ole sellainen kuin haluaisi.
pitchoune
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pitchoune »

Kokeile uutta sisustusta: vaihda hiekka/sora eri väriseen, vaihda taustaa kankaaseen/kuvaan/muuhun materiaaliin, rakenna akvaarioon polku tai kukkula, vaihtele kantoa tai kiviä, kitke ylimääräiset kasvinrönsyt tai kokeile siirtää/hankkia uusia kasveja niin johan saattaa näyttää paremmalta!
...kaikessa rauhassa kalojen kanssa...
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Tuttu tunne mullakin. Kerran meinas kans lopahtaa kiinnostus iha lopallisesti ton 100L kanssa. Mut sit yhtenä päivänä vaan otin ittenni niskasta kii ja painelin akvaario kauppaan, ja siäl tarttuki mukaan sit uus tausta,kasveja ja kaloja. Sisustin akvaarion ihan uudestaan (ja hieno tulikin) ja siitä se innostus sit lähtiki taas vauhdilla eteenpäin. Sit oli jo kauhee hinku saada uus allas ja ei kauaa mennyt ku seki tuli sit hankittuu :)
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Kokeile meriakvaariota! Ei ihan heti lopu mielenkiinnon kohteet...
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kyllä niitä kausia tulee kaikille (paitsi ehkä meistä hulluimmille :mrgreen: ) eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Jos tuntuu ettei allas jaksa kiinnostaa, vaikka sitä remontoisikin, se kannattaa tyhjentää ja jättää odottelemaan parempia aikoja - eikä varmasti mene kauaa kun jo raahaat sitä takaisin paikalleen pää täynnä kalastoideoita. :)
Nopeampi keino on toki laittaa allas heti uusiksi: sisustaa se kokonaan uudestaan, hankkia vaikka tehokkaampi valaisin, uusia kasveja ja parempi taustakuva, ehkä myös mielenkiintoisia uusia kala- tai rapututtavuuksia, niin johan kiinnostaa taas.

Omista altaistani tällä hetkellä vain kaksi on "suosiossa" ja varsinaisia ylpeyden aiheita. Lopuista kahdessa on huono valaistus ja sitä myöten rähjäiset kasvit, kolmannessa taas karmea sinileväongelma. Luotan kuitenkin siihen, että leväongelmat korjaantuvat ja pikkualtaan kasvisto alkaa kukoistaa ajan mittaan, eivätkä ne ole jääneet sen huonommalle hoidolle, koska ne tulee hoidettua siinä muiden ohessa. Isoimman altaan myymistäkin harkitsin, mutta se taas täytyi pitää, koska siellä asuu vanhin kalani, iso juovaokamonni josta en luovu.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

En halua pistää kalojani "kiertoon", se on ehkä se kaikkein suurin syy miksi pidän akvaariota pystyssä.
Akvaarioon ei mahdu lisää kaloja ja jos mahtuisikin en haluaisi niitä ottaa, juuri tämän "minimi hoidon" takia. En saa itseäni niskasta kiinni että saisin vaihdettua sisustusta tai lopetettua akvaarion. Sisustuksen vaihto on hieman vaikeaa sillä minulla ei ole rahaa ostaa mitään 'turhanpäiväistä' nyt (kiitos sen että menin hommaamaan digijärkkärin, koira joutui lääkäriin ja lammikosta meni pumppu rikki - kaikki tämä samaan syssyyn).
Lisäksi mulla ei ole minkäänlaista intoa ruveta sisustamaan akvaariotani ja osaksi senkään takia rahaakaan ei siihen löydy. Käytän rahani mieluummin tähän toiseen akvaarioon, muihin harrastuksiin ja pitäähän laskutkin maksaa... Ja kun innostusta ei löydy, niin aikaakaan ei löydy. Tämä on siis pienimuotoinen noidankehä...
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Itse sovin juuri kaupat yhden työkaverin kanssa akvaariosta, johon ei enää jaksettu siellä paneutua.. Eli auttaisiko siihen myyntipäätökseen se, että joku saattaa todellakin rakastaa sitten sitä sinun vanhaa pientä akvaariotasi ja hoitaa sekä sisustaa sitä viimeisillä senteillään. 8-)

Eli kannattasko silti myydä ja käyttää siitä saadut rahat vaikka siihen isompaan, mieleisempään akvaarioon? Ja jos et halua myydä sitä, niin oletko sittenkään niin kyllästynyt siihen? ;)
Piipukka77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piipukka77 »

Mä olen kanssa ihan kyllämystynyt tohon isoon kun en saa siellä mitään kasveja menemään vaikka mitä yritän.

Pikkulehtikset syö melkein kaiken mitä sinne laitan, ainut mikä niiden syömingeiltä on säästynyt on lumme.

Siitä on tullut vaan semmonen valot päälle ja ruoka-aamuin illoin rutiini.

Vedenvaihdot hoidan kyllä säännöllisesti ettei kaloilla ois huonot oltavat vedenlaadun suhteen mutta muuten tekis mieli luovuttaa.

Tuntuu vaan niin isolle hommalle ruveta myymään kaloja pois vaikka niitä ei edes olekkaan paljoa, 8 pikkulehtikalaa, n.20 inkkaria ja n.20 rubiinitetraa.
Niin ja 2 täplänoitamonnia ja partis.

Ei haluis olla luovuttaja mutta silti kismittää...

Pienestä miljoonakala-altaasta tykkään kovin ja sitä en haluis heivata mihinkään.
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Vinkkinä tuohon kyllästymiseen:

Automatisoi kaikki! Itsellä kaikki muu kuin vedenvaihto on ajastettuna niin eipä juuri tarvitse stressata kaloista mitenkään. Vettä vaihtuu viikossa 40-60% per akva yhdessä tai kahdessa erässä miten sattuu olemaan aikaa paneutua siihen. Akvaariot ovat paikoilla joissa ne ovat esillä koko ajan, joten ei tartte varta vasten mennä katselemaan kaloja. Vaimon kanssa sohvalla istuessa hän voi katsoa telkkaria ja minä kaloja (kun ei sieltä tule mitään katsomisen arvoista).

Tietysti myös kannattaa kerralla laittaa paketti mieleisekseen niin sitten se onkin vain sitä pikku fiilailua siitä eteenpäin.

Lykkyä!!
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Piipukka77
Member
Member

Toi automatisointi ei taas ole mun mieleen.

Laitoin sen takia ison altaan että halusin nauttia sen hoidosta ja katselemisesta.

Alussa istuinkin pitkät tovit illalla altaan edessä ja katselin kisailevia kaloja mutta noiden kalojen kasvien repimisen myötä on mennyt kiinnostus kokonaan.

Pienessä altaassa kasvit rehottaa kun millit ei niitä revi mutta tämä iso allas on jatkuvasti sen näköinen kuin se olis ollut tossa vasta pari viikkoa vaikka se on ollut jo tammikuun alusta pystyssä.

Olenkin ajatellut pariin otteeseen että ottaisin sinne kaksi oskua niin sit ei tarveis tapella noiden kasvien kanssa ja miettiä jatkuvasti minkä kasvin ostan seuraavaksi syötäväksi [}:)]

Kuka haluaa kaloja...?
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Omasta mielestäni akvaarioharrastuksen idea on juuri tämä, että saa touhuta akvaarioiden kanssa päivittäin :) . No, olisihan se kuitenkin kätevää, että vedet vaihtuisivat automaattisesti :roll: ...

Kukin tavallaan :D!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Noh. Töihin ennen kukonlaulua niin mielellään sitä fisuilleenkin silti sen aamupalan suo...
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Tormuk
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tormuk »

Ei mun pikkulehtarit revi kasveja,ainaakaan vielä.Ovat kyllä olleet mulla vasta ihan vähän aikaa.Piipukka,onko ne aina repineet kasveja 8O Voisko joku paksulehtinen kasvi olla vähemmän maittava :roll: Tai paljon jotain sammalia...
akvaario=kissojen televisio
viivis
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja viivis »

Pikkulehtareihin kommentoin sen verran, että omat pikkutihulaiset syövät vain karttulehteä, tuoksuvedensuosikkia, limaskaa ja jaavansammalta. Pyörölehti/helmiruoho kiinnostaa, koska sitä kelluu pinnalla tasaiseen tahtiin. Sammalen syönti ei haittaa, kasvaa niin reippaasti kuitenkin :roll: .

Saa nähdä keksivätkö jonkun muun kasvin nyt eväslistalle, kun kohta noista herkuista jäljellä vain sammal.
Nuo eivät ihan pikkuisena syöneet kasveja, aloittivat huomaamatta jossain vaiheessa.
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Piipukka77 kirjoitti:Pikkulehtikset syö melkein kaiken mitä sinne laitan, ainut mikä niiden syömingeiltä on säästynyt on lumme.
Laita se täyteen kapeita oksia ja lummetta, näyttävänhän saa niinkin. Ei jokaisen altaan tarvitse olla erilajisilla kasveilla kyllästetty sekasotku vaan voi tehdä jotain muutakin.
Piipukka77
Member
Member

Tormuk kirjoitti:Ei mun pikkulehtarit revi kasveja,ainaakaan vielä.Ovat kyllä olleet mulla vasta ihan vähän aikaa.Piipukka,onko ne aina repineet kasveja 8O Voisko joku paksulehtinen kasvi olla vähemmän maittava :roll: Tai paljon jotain sammalia...
Sammaleet lähti ensmäisenä.
Niitä oli kerännyt moneja eri lajituksia ja sit kun lehtarit saapui niin ei menny ku pari viikkoa niin kaikki oli kaivetty kannoista ja kivistä mihin niitä olin sitonut.

Liuskavesitähdikki revittiin muuten vaan palasiksi niin että sitä kellui pitkin allasta ja allas oli jatkuvasti sotkuisen näköinen.
Samoin kävi hentorotalalle, siinä ei ole enää lainkaan lähtiä, pelkät tikut.
Helmiruoho kaluttiin alta aikayksin.
Rasvalehti myös.
Tormuk
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tormuk »

Luulis että nuo sammaleet ei olis kivoja revittäviä,mutta... :roll: Entäs vallisneriat,useimmat kalat jättää sen rauhaan..kait :D Toivottavasti meitin lehtarit ei rupee mikskään kasvituholaisiksi,mä tykkään kun on paljon kasveja.Ja allas on vaihtumassa isompaan ja sinne on harkinnassa ottaalisää pikkulehtareita ton kuuden parven jatkoksi :P
akvaario=kissojen televisio
tande
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tande »

Kasvialtaasta pidän minäkin ja niitä tuolta altaasta löytyy.
Vielä eivät ole pikkulehtarit niitä tuhonneet. Karttulehteä välillä kyllä nypitään :) Toivottavasti eivät aloitakaan!

Ruokaa riittävästi niin ei kasvit maistu!
lumoava vedenalainen maailma
Piipukka77
Member
Member

En mä nyt uskalla tonne hirveitä määriä ruokaa tunkea.

Kurkkua siellä on lähes päivittäin, joskus heitän tomaattiakin.

Ruokaa saavat 2xpvä.

Nyt huomasin kun tossa töllistelin että muutamalla lehtiksella on jotain naarmua kyljessä et ne nyt tappeleekin siellä kun yks ilta ihmettelin kun lasit vaan kolisee kun ne menee ympyrää tuolla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”