Kääpiökeihäslehti liian valoisassa?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Täplämonni
Starting Member
Starting Member

Kääpiökeihäslehti liian valoisassa?

Viesti Kirjoittaja Täplämonni »

Minulla on 2 kääpiökeihäslehteä 200-litraisessa etualalla. Altaan syvyys on 45cm, valaisinputki (1kpl) on Sylvania Aquastar F30w. Putki on vaihdettu n. kuukausi sitten. Suodatin Hydor Crystal Duo II.

Noin viikko sitten virittelin täältä saamieni ohjeiden rohkaisemana foliot valaisinkoteloon. Tämän jälkeen toisen em. kasvin ylin lehti alkoi kellastumaan lehtiruotien kohdilta. Samanlaista kellastumista on havaittavissa hiukan myös alemmissa pienemmissä lehdissä, myös toisessa kasvissa.
Muut kasvit (vallisneriat, miekkalehtiset) vaan innostuivat lisävalosta. Onko tämä kasvi siis suivaantunut lisävalosta?
Vesiarvot: nitriitti 0, nitraatti 10-15, GH ~6, KH 3, pH 6,5-7, lämpötila +26C. Vettä olen vaihtanut noin kolmasosan viikossa.
Täpliä pitää olla!
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

En jaksa uskoa että noin pieni valonlisäys vaikuttaisi koska kovin vähänhän sitä edelleen on, mutta onko lannoitus kunnossa? Kasvi kaivannee lisää lantaa kun on valoakin. Ja eihän ole hienoon hiekkaan istutettuna vaan juuret vedessä johonkin puuhun tai kiveen sidottuna?
Täplämonni
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Täplämonni »

Ne on istutettu soraan, olen ymmärtänyt että siinäkin menestyisivät..?? Ovatkin menestyneet ihan hyvin lukuunottamatta nyt tuota kellastumista. Täytyy kokeilla tuota lannoitusta vielä.
Täpliä pitää olla!
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Kyllä voi pohjassakin pitää jos vain maa varsi on poissa soran alta. Minustakin kuulostaa kovasti ravinteiden puutteelta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”