Ensimmäinen suolavesiallas

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

haukka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja haukka »

Laitatko kaikki elävät kivet uutta vai osan vanhaa? en tiedä onko järkevää laittaa vanhaa, mutta tossa nyt kun omaani olen kiviä kysellyt niin kyllähän toi 80-100 kiloo on kivan hintainen määrä niin laittoi miettimään kun täällä aina joskus myynnissä käytettyä niin kävisikö se sinne alle ja mitä haittoja voi olla noiden kivien sekoittamisessa..
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Mulla on "käytetyt" kivet, n. 70kg.

Ei kai ne käytetyt huonoja ole jos ei nyt ihan "eläviä kuolleita" ole.
Myös kovin leväisiä ja lasiruusuisia kannattaa ehkä karttaa.
Ostan myös vähän uutta lisäksi. Osassa kivistä kasvaa kivasti makroleviä jotka työnnän refuun pois silmistä.

Kyllä se kirpaisee jos pitää ostaa esim. 100kg kiveä 20€/kg kaiken MUUN lisäksi...:) ja sitä muuta on tunnetusti paljon.

Mikä olis hyvä hiekan raekoko ? Siniriutassa oli muistaakseni vain 3mm hiekkaa. Pitääkö sotkea hienompaa/karkeaa joukkoon ?
Jukka
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Mikä nostopumppu sulla on?
50mm paluuputkisto 40mm läpivienneillä vetää jo todella paljon.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

Siniriutasta löytyi 40mm läpivienti joka sopii 50mm reikään...:)

Muuten...mun allas on saapunut SUOMEEN !! Jii-haa...
Allas on muuten ihan jees mutta tulikin 200 pitkänä kun piti olla 160... 8O

Tämä taas aiheuttaa harmaita hiuksia ja mietintää mihin tuon laittais. Ilmeisesti nyt pitää ottaa tiiliseinästä pätkä pois kun en viittis taas odotella 2-3kk uutta pyttyä.

Nyt tietysti pitää suunnitella tekniikkaa uusiksi kun altaa koko kasvoi 300 litraa. Ala-allaskin olis nyt voinut olla isompi. Noh...taidan rakentaa erillisen refun nyt kun tilaakin on enempi.

Kuten Jukka jo kysyikin, mikä pumpuksi ? Paljonko tollanen kuutio vaatii kierrätystä. Ei taida Eheim 1260 riittää ?
Jos teen erillisen refun niin voisin pitää tuo jo tehdyn osion, johon piti tulla refu kuivana ja laittaa sinne esim Deltec tai RD pumpun. Eipähän ainakaan vuoda vedet lattialle jos liitokset vuotaa.

Näin nämä suunnitelmat vaan muuttuvat, ellei omasta niin muitten toimesta...:)
jumase
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jumase »

Aika monella taitaa olla tuo Ocean Runner 3500 nostopumppuna. Itse laitoin hieman järeämmän pelin eli Deltecin HLP 5250, mutta täytyy kyllä myöntää, että hyödyt on melko marginaaliset. Eli en välttämättä kyllä sijoittaisi useampaa satasta lisää, jos nyt saisin päättää.

Minulla olisi muuten ylimääräinen Eheim 1262, joka vastaa lähestulkoon täysin tuota Ocean Runneria. Jos tarvetta on niin pistä yksityisviestiä. Edullisesti lähtee.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Minä olen suunnitellut vastaavan kokoiseen altaaseen OR6500sta, mutta käsittääkseni Ocean Runnereiden "ominaisuus" on, että ne eivät välttämättä lähde käyntiin sähkökatkon jälkeen. Ropelli ilmeisesti kalkkeutuu helposti ja jää käynnistyessään jumiin...
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

Mä olen kuullut niin paljon pahaa noista Runnereista että en taida. Ovat epävarmoja ja äänekkäitä.
Mulla jo yks Eheim 1262 on joten mitä jos laittais toisen rinnalle ? Omilla putkilla niin sais paluu vettä annettua kahdesta paikasta pääaltaaseen.
Suurin ongelma nyt on tuo altaan liian suuri koko...prk...
jumase
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jumase »

Jorg kirjoitti: Mulla jo yks Eheim 1262 on joten mitä jos laittais toisen rinnalle ? Omilla putkilla niin sais paluu vettä annettua kahdesta paikasta pääaltaaseen.
Ainakin noissa Aqua Medicin täydellisissä filtteri-järjestelmissä on monesti kaksi nostopumppua. En tiedä minkä takia ovat järjestelmät suunnitelleet niin, koska heiltä toki löytyy järeämpiäkin pumppuja eli yhdelläkin luulisi pärjäävän. Ehkä kahdesta pumpusta on sittenkin jotakin hyötyä...

No ainakin tietysti se, että jos toinen leipoo kiinni tai tukkeutuu, niin edes jonkinlainen kierto säilyy järjestelmässä. Ei se nyt välttämättä ainakaan maailman huonoin ajatus varmasti ole.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Jep, en minäkään hirveästi anna respektiä ORille ja meinaankin laittaa sumppuun/refuun pienen kiertovesipumpun, jotta ei lopu sieltäkään kierto, kun tuo nostopumppu leipoo kiinni :D
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

Nuo Eheimit vaan ottavat virtaa aika paljon ja tietysti se siirtyy lämpönä veteen. Mutta jos nuo laitan kuivalle puolle niin tämäkin haittta on eliminoitu. Eheimit ovat kyllä idiooottivarmoja "työkoneita" eikä tarvitse huudattaa telkkaria että OR ulina peittyy...:)
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Vinkkinä, tuolla pitäisi olla yksi Deltecin HLP 4040 pumppu varastossa, tilaavat kyllä isompaakin jos tarttee ja ihan euroopan hintaan. [;)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
haukka
Senior Member
Senior Member

no saas nähä itselle tuli juuri tuo ocean runner 3500 nostopumpuksi, ja pää altaalla tilavuutta pikkasen alta 800 litraa. Ton huomasi juuri eheimeistä että vie tehoon nähden virtaa aika paljon vaikka ei se tossa sähkömäärässä paljoa tunnu :mrgreen: No melu ei haittaa kun kaikki tulee eri tilaan kuin pääallas, mutta olishan se toki hyvä että se myös toimis.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

Taas homma edennyt. Jalusta on valmis !
Kuva

Tiiliseinä altaan tieltä on myös purettu.
Luultavasti ala-allas osio jonka piti toimia refuna onkin nyt kammio HLP pumpulle ja refu tulee kokonaan erikseen kun tota tilaa tuli nyt enempi...:). Ainakin näin saan estettyä valon pääsyn vaahdottimille.

Valaisin myös kotiutui Saksanmaalta. SilverSun merkkinen. 2x250w,2x54 ja kuuvalot. Ei tuo laadultaan ihan Giesemannia vastaa mutta ainakin valot palaa...:)

EDIT: siis tietysti 3x250w
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

Taas edistystä. Allas saapui eilen.
Kohta pääsee leikkimään PVC-osien kanssa...:)
Ensin pitää laatoittaa keittiön lattia jotta saa siirrettyä altaan lopulliseen paikkaansa.

Kuva
h u z k y
Member
Member

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Upea!

Ainakin kestää tuommoinen jalusta.Paljonko pelkkä jalusta painaa?about?
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

Paha sanoa painoa. Yksin sen kyllä kantaa kun menee "sisälle" ja ottaa kunnon otteen. Sanoisin 40-50kg. 50x50 tavarasta hitsattu.
haukka
Senior Member
Senior Member

Mitenkäs projekti edistyy? Täällä valutellaan vesiä altaaseen joka tuntuu niin jumalattoman hitaalta kun ro laitteessa tuotta 180 litraa vrk ja altaassa tilavuutta jo se 750-800l sekä kaikki muut päälle joten kokonais tilavuus repii siinä 1100-1200 luokkaa. Hohhoijaa vaimokin jo kuittaili tuosta veden valutuksesta:)
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

Sama lirutus on täälläkin edessä. Mulla myös 190l/vrk RO-laite.
Ottaa vielä aikaa ennen kuin pääsen lirutusvaiheeseen. On kaiken näköistä ylimääräistä tekemistä kuten töitä, ettei ehdi harrastamaan...:)

Eilen sain nostopumpun,Red Dragon. Kaikki tarvittava tekniikka on kasassa kun vaan olis aikaa kasata...:( Nooh...hiljaa hyvä tulee, toivottavasti.
haukka
Senior Member
Senior Member

Juu on se itelläkin osittain vielä toi tekniikka vaiheessa.. ballingit täysin laittamatta ja korvausvesi järjestelmät. Sit pitäis toi kauhee sähköjohto hässäkkä saada tonne jalustan taakse nätisti piiloon vielä, oon kyllä peitelevyn jo tehnytkin, mutta vie aika kivasti kaikki aikaa kun noita näpertelee ja ei viitti kanssa juu hutasten tehdä.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

No nih. Päivitystä.

Vaneri "kaukalo" altaan alla vesieristetty, ala-allas paikoillaan ja putket liimattu...:). Pumppu myös valmiina kunhan iskee töpselin seinään.

Nyt vielä olisin kysynyt millaisia systeemejä teillä on käytössä tuloputkissa ?
Siis kun putki tulee altaasta alas. Millaisia kupla-/äänenvaimentimia ihmisillä on käytössä. Kuva kertoo paljon.

Pahaa pelkään että joudun molemmat 40mm putket ottamaan käyttöön kun luulen että tuo Dragon lyö sellasta vauhtia vettä ylös että yksi putki ei ehdi nielemään. Rakensin kyllä sellaisen T-haara systeemin jolla saan osan vedestä ajettu suoraan takaisin ala-altaaseen jos alkaa näyttämään pahalta ylhäällä.

Huomenna vois jo kai koeajaa systeemiä ja todeta sen toimimattomaksi...LOL...ja aloittaa homman alusta Etolan kautta... :?
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

Nyt on vedet sisällä.

Homma toimii melkein niin kuin toivoin. Muutamia pikkujuttuja vielä pitää säätää kuten Durso. Tuppaa pumppaamaan tota vettä ylivuodossa ylös-alas. Myös ala-altaaseen pitää jonkinmoinen kupla/äänenvaimennin tehdä ihan viemäriputkesta tai sitten joku enempi "virallinen" härveli. Pitää muuten aikamoista meteliä kun pumppua säätää pikkasen suuremmalle.
Toimiiko 2kpl Dursoa samassa ylivuodossa käytännössä ? Luulisin että säätäminen voi olla aika hankalaa...

Muutama kuva:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
h u z k y
Member
Member

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Hienosti näyttää toimivan!

Rakensitko itse ala-altaan?
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Jorg kirjoitti:Nyt on vedet sisällä.

Homma toimii melkein niin kuin toivoin. Muutamia pikkujuttuja vielä pitää säätää kuten Durso. Tuppaa pumppaamaan tota vettä ylivuodossa ylös-alas.
2-3mm reikä durson hattuun, niin loppuu pumppaaminen. Jos ei lopu niin milli lisää. Mistäs löysit ylivuotoon noin hienot säleiköt? Itsekkin tarttisin.
Jorg kirjoitti:Toimiiko 2kpl Dursoa samassa ylivuodossa käytännössä ? Luulisin että säätäminen voi olla aika hankalaa...
Minä en usko, että on mitenkään hankalaa. Ei se kuitenkaan mitään avaruusteknologiaa ole :mrgreen: .
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

Hienosti näyttää toimivan!

Rakensitko itse ala-altaan?
Pikkasen on vielä äänekäs. Kaikki on tehty itse paitsi pääallas. Mistähän se johtuu kun kaikki pitää itse säätää. Joku vika tämäkin... :D
2-3mm reikä durson hattuun, niin loppuu pumppaaminen. Jos ei lopu niin milli lisää. Mistäs löysit ylivuotoon noin hienot säleiköt? Itsekkin tarttisin.
Kokeilin tota ilmareiän säätöä. Aika tarkkaa hommaa on. Jos on liian pieni niin lähtee lappo käyntiin. Jos taas otan koko hatun pois niin putki ei vedä juuri mitään. Eli pieni ei toimi eikä myöskään suuri. Pitää kai jonkinlainen säätö kyhätä. Kun kuristan hanaa altaan alla ihan aavistuksen niin pumppaus lakkaa. Aika epäloogista mun mielestä...:) Pumpussa on tehoja vaikka kuinka joten siksi suunnittelin kahta Dursoa.

Kampa tuli Saksasta. 45cm jäljellä. Ei taida riittää sulle...
akvaarioprojekti
Member
Member
Akvaarioseurat: SMAS, TAS

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

Mikael kirjoitti:
Jorg kirjoitti: - Ala-allas mitoitetaan niin että sähkön katkettua vesi mahtuu ala-altaaseen. K:S konsultoi että kahta ylivuotoa ei tarvitse koska ei ne kuulema mene tukkoon, jos ei laita Dursoa. Läpivienti on 50mm.
Minulla on 2 putkea ala-altaaseen ja yhden kerran pääputken on tukkinut kotilo ja viime viikolla hölmöilin itse. Molemmilla kerroilla vedet olisivat tulleet altaan reunan yli jos varatietä ei olisi ollut. Erityisesti viime viikon tapahtuman jälkeen onnittelin itseäni siitä, että tuo varatie oli olemassa.
Sellaistakin vaihtoehtoa on esitetty turvajärjestelyksi tuon varaputken tilalle, että se ala-altaan kammio, jossa paluupumppu on, mitoitetaan niin pieneksi, että sen koko tilavuus mahtuu pääaltaaseen. Siis jos ainokainen dursoputki tukkeutuu, pumppu jää kuiville (ja kenties hajoaa), mutta tulviminen vältetään. Näettekö tässä toteutustavassa ongelmia? Automaattinen vedenpinnantasaus lienee välttämätön, koska myös haihdunta tyhjentäisi helposti tuon pienen pumppukammion.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”