iomeron kirjoitti:Jatkan tähän vanhaan ketjuun. Eli samasta suodattimesta muuten kyse, mutta malli on muistakseni 2028. Eli kun töpselin irroittaa seinästä alkaa kannen välistä valua vettä. Onko kannentiiviste syynä tähän? Vai jokin muu? Suodattimen ollessa päällä, vettä ei tule mistään välistä.
iomeron kirjoitti:Mulla muuten korjaantu tuo edellä mainittu suodatin ihan vaan tiivisteen uusinnalla.

Heitänpä minäkin lusikkani tähän soppaan, kun tänä aamuna koin adrenaliinipiikin ja sydämen tykytystä täsmälleen samasta syystä. Istuskelin sohvalla ja yhtäkkiä alkoi akvaarion suunnalta kuulua kummaa lorinaa. Ryntäsin heti akvaarion luo ja totesin akvaariotason kaapista valuvan vettä
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ovi auki ja tässä vaiheessa olikin selvää, että syypää on ulkosuodatin (Eheim Proffa 2226). Onneksi sain hanat kiinni ja töpselin irti lähes heti vuodon alettua, joten vettä ehti valua vain noin litran verran, mikä imeytyi nopeasti pyyhkeeseen. Mahtaisi alakerran naapuri 'kiitellä', jos olisin vapaapäivän sijaan ollut töissä - onni onnettomuudessa siis!
Aikaisemmin olen havainnut tuon saman ilmiön, että töpselin irrottamisen jälkeen tiivisteen välistä tihkuu hieman vettä, mutta päällä olessa ei ole vuotoja. Lisäksi suodatin on viime aikoina pitänyt "loiske-ääntä" silloin tällöin, minkä olen ajatellut olevan merkki siitä, että kannen alle pääsee ilmaa jostakin. Suodatin on 4-5 vuotta vanha, ja olen rasvannut tiivistettä säännöllisen epäsäännöllisesti puhdistuksen yhteydessä. En käynyt vielä uutta tiivistettä, mutta olettaisin vian korjaantuvan tiivisteen uusimisella. Ko. värkkiä en kyllä laita kiertoon kiinni, ennen kuin tiivisteet ovat kunnossa!
Jos suodattimesi oireilee tässä kuvatulla tavalla, niin kannattanee vaihtaa se kannentiiviste
heti...