Eheim prof II 2026 vuotaa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

juuso77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja juuso77 »

Kiiki74 kirjoitti:Kävin sitten suodattimen kanssa liikkeessä. Tuomiona on, että olen sen itse murtanut, kun letkua olen paikalleni laittanut.
Meidän 2026:ssa tuli mukana myyntipakkaukseen lisätty lappu jossa luki, että letkun pituus tulisi säätää niin, että letkut lähtevät suoraan sen liitin/hanaosasen suuntaisesti - muuten olisi riski hiusmurtumista tuossa osasessa.

Ilmeisesti et siis ole ainoa, jolla murtumia on ollut.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

juuso77 kirjoitti:
Kiiki74 kirjoitti:Kävin sitten suodattimen kanssa liikkeessä. Tuomiona on, että olen sen itse murtanut, kun letkua olen paikalleni laittanut.
Meidän 2026:ssa tuli mukana myyntipakkaukseen lisätty lappu jossa luki, että letkun pituus tulisi säätää niin, että letkut lähtevät suoraan sen liitin/hanaosasen suuntaisesti - muuten olisi riski hiusmurtumista tuossa osasessa.

Ilmeisesti et siis ole ainoa, jolla murtumia on ollut.
No, kyl ne melkein oli, mut eivät sitten tarpeeks vissiin. [:I] :D
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
nalbo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja nalbo »

Jatkan tähän... vedenvaihdon yhteydes napsautin sähköt poikki altaasta, kuului pieni rusahdus ja ulkosuodatin lennättää vettä olkkarin lattialle, painoin moottorikantta hiukan alas niin eipä enää vuotanut. Otin sitten pois pesua varten jolloin huomasin neljä "lego" palaa jotka oli irronnut kannesta, just kulmasta johon klipsi kiinnitetään, eli se siitä. Uusi moottorikansi maksaa varmaan satasen verran... niinpä kysyn voiko teipata silleen ettei vuoda, onko moni tehnyt tätä? Onneks 2 muuta ulkosuodatinta käytössä eli en edes tiedä laitanko sen takaisin...
Saman ulkosuodattimen klipsipalojen kanssa on ollut ongelmia, vääntyy aina ja olen saanut ostaa uusia, yhestä nurkasta olen jopa teipannut kun ei jaksa laittaa uutta rahaa klipseihin jälleen kerran...
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Re: Eheim prof II 2026 vuotaa

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Jatkan tähän vanhaan ketjuun. Eli samasta suodattimesta muuten kyse, mutta malli on muistakseni 2028. Eli kun töpselin irroittaa seinästä alkaa kannen välistä valua vettä. Onko kannentiiviste syynä tähän? Vai jokin muu? Suodattimen ollessa päällä, vettä ei tule mistään välistä.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
rokkisoi+++
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rokkisoi+++ »

Sillä on paineita.. 8O
"I´ve been in my mind, it´s such a fine line that keeps me searching for a heart of gold.." 720L+ 540L isoja ja pieniä kaloja...
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

rokkisoi+++ kirjoitti:Sillä on paineita.. 8O
Niin mullakin ku en tiedä mitä osia siitä lähteä vekslaamaan/vaihtamaan tai korjaamaan. :roll:
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Tuohan on siitä v-mäinen että tuosta ei oikeasti näe mistä vuotaminen johtuu. Se on niin huonosti suunniteltu, että se voi vuotaa ainakin primeristä, hanayksiköstä tai kannentiivisteestä
Varmista ensiksi että primeri on varmasti ylhäällä, suorassa ja koeta vaikuttaako sen pumppaaminen vuotamiseen. Jos se ei auta, tarkista että hanayksikkö ja sen läpinäkyvä osa on ehjä. Sitten koeta kääntää kannentiiviste eri asentoon. Sitten koeta väännättää letkuja, vaikuttaako se. Jos ei, sitten vaan hakemaan tsemppiä tästä http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 7&t=138632" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitten jos päätä heittää sen menemään, myy mulle ensin se hanayksikön läpinäkyvä putki :mrgreen:
/jari
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

JJVi kirjoitti:Tuohan on siitä v-mäinen että tuosta ei oikeasti näe mistä vuotaminen johtuu. Se on niin huonosti suunniteltu, että se voi vuotaa ainakin primeristä, hanayksiköstä tai kannentiivisteestä
Varmista ensiksi että primeri on varmasti ylhäällä, suorassa ja koeta vaikuttaako sen pumppaaminen vuotamiseen. Jos se ei auta, tarkista että hanayksikkö ja sen läpinäkyvä osa on ehjä. Sitten koeta kääntää kannentiiviste eri asentoon. Sitten koeta väännättää letkuja, vaikuttaako se. Jos ei, sitten vaan hakemaan tsemppiä tästä http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 7&t=138632" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitten jos päätä heittää sen menemään, myy mulle ensin se hanayksikön läpinäkyvä putki :mrgreen:
No se iso nappula millä pumpataan ei toiminu ku käynnistin suodattimen. Se jumitti pohjaan. Käynnistin sitten sen imuttamalla. Olisko se sitten jotenkin jäänyt vähän pohjaan.. Räjähtääköhän tuo koko pas**a. On se tossa muutaman viikon pörränny, mutta tosiaan käytin tänään töpseliä pois, ku luulin että aasian mutakala meni suodattimeen ritilän pesun aikana, onneksi ei menny. Ehdin vaan käyttää töpseliä pois, en purkanu pakettia mitenkään. Mulle on muuten tuttu tuo vehe, mutta tuossa yksilössä on niitä hanoja letkuissa hirveesti, eli onko siinä ne tuplahanat? Miten ne vaikuttaa tuohon vehkeeseen? Yritinki etsiä aiempia juttuja kyseisestä vehkeestä, mutta tuota linkkiä en löytäny. Kiitti, ei ku jäkispelin jälkeen lueskelemaan. :)
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

iomeron kirjoitti:
JJVi kirjoitti:Tuohan on siitä v-mäinen että tuosta ei oikeasti näe mistä vuotaminen johtuu. Se on niin huonosti suunniteltu, että se voi vuotaa ainakin primeristä, hanayksiköstä tai kannentiivisteestä

No se iso nappula millä pumpataan ei toiminu ku käynnistin suodattimen. Se jumitti pohjaan. Käynnistin sitten sen imuttamalla. Olisko se sitten jotenkin jäänyt vähän pohjaan.. Räjähtääköhän tuo koko pas**a. On se tossa muutaman viikon pörränny, mutta tosiaan käytin tänään töpseliä pois, ku luulin että aasian mutakala meni suodattimeen ritilän pesun aikana, onneksi ei menny. Ehdin vaan käyttää töpseliä pois, en purkanu pakettia mitenkään. Mulle on muuten tuttu tuo vehe, mutta tuossa yksilössä on niitä hanoja letkuissa hirveesti, eli onko siinä ne tuplahanat? Miten ne vaikuttaa tuohon vehkeeseen? Yritinki etsiä aiempia juttuja kyseisestä vehkeestä, mutta tuota linkkiä en löytäny. Kiitti, ei ku jäkispelin jälkeen lueskelemaan. :)
Sitten se todennäköisesti vuotaa sieltä primeristä. Siinä primerissä on sellainen pehmeä 0-rengas joka kulkee liian väljässä urassa. Jos ja kun sinne menee likaa ja sen painaa pohjaan niin se alkaa herkästi vuotamaan. En mä usko että tuplahanat sinällään hirveästi haittaa, mutta kannattaa varmistaa etteivät ne väännätä sitä muutenkin heikkotekoista hanayksikköä.
/jari
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Mutta se vesi tulee sieltä kannen ja pönttöosan välistä "takaa" eli siltä puolen, missä ne letkut on. No, pitää purkaa tuo ja katella kaikki systeemit, että miltä ne näyttää. On nuo kyllä ärsyttäviä vehkeitä! Mulla palaa joka kerta pinna, ku ulkosuodattimelle pitää jotain tehdä. Enkä ite edes saa niitä letkuja irti tai paikoilleen, pitää aina miehen olla mukana vääntämässä ja mua rauhottelemassa.. :roll:
Miltsu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Miltsu »

Olipas hyvä eksyä tähän ketjuun, löytyi ulkosuodattimesta ihan uusia osia. Nimittäin juurikin se pienoinen putkimuhvi, joka oli kaivautunut sinne ekan korin putkeen. Koko osan olemassa olosta en tiennyt ja akva ollut miellä vuoden. :) Ei muuten mainita edes ohjekirjan osaluettelossa, kuvissa näkyy kyllä, mutta ohjeessa vain yhdessä kohtaa mainitaan kyseessä oleva putki. Eli ei ihan heti tajua moista edes kaivatakaan... :o
240l ja 60 l sekä 2 pientä akvaarioapulaista :)
rokkisoi+++
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rokkisoi+++ »

Ei sillä ole niin väliä miltä puolelta vuotaa. Mulla sama vehje, vuodon saa loppumaan:
-osta uusi kannentiiviste
-laita vanhaan vaseliinia tai vastaavaa esim. eheimin omaa tiivistetököttiä, hätätapauksessa ruokaöljykin käy.

Kokeile ensin vaihtoehtoa 2. Jos vielä vuotaa, kokeile halpaa nettikauppaa.. :D
"I´ve been in my mind, it´s such a fine line that keeps me searching for a heart of gold.." 720L+ 540L isoja ja pieniä kaloja...
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Mitä olen seurannut nimenomaan proffa 2:sen vuotamisia, kannentiiviste on harvoin todellinen syy vuotamiseen.
/jari
ekholve
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja ekholve »

Heitän oman versioni tähän surulliseen aiheeseen. Reilun vuoden ikäinen Proffa 2028 alkoi vuotaa kuin seula viimeviikonloppuna puhdistuksen jälkeen.

Vuotokohdaksi olen paikantanut tuon primerin ja sen tiivisteen. Tämän sain selville siten, että kasasin suodattimen ilman päälimmäistä kantta ja laitoin käyntiin. Vettä tulee melkein kuin suihkuttaen eli todella paljon. Tänään lähti kiukuttelukirje Eheimille, koska luettuani tämän ja lukuisia kansainvälisiä foorumeita tuo näyttäisi olevan varsin tyypillinen ongelma kyseisessä suodattimessa. Parhaiten ongelman kai välttäisi sillä, että tuohon primeriin ei koskaan koskisikaan. Itse olen sitä käytännössä kokeillut kerran kaksi ja todennut molemmilla kerroilla ettei tuo edes toimi riittävän tehokkaasti jotta se palvelisi tarkoitusta.

Hain tuubin silikonia ja ajattelin muurata koko primerin pysyvästi yläasentoonsa ja tiivistää silikonilla. Jos tämäkään ei lopeta vuotoa tai sitä tulee jostain muualta vielä lisää niin heitän koko tunkin kaatopaikalle ja ostan jonkun toisen.

Käsittääkseni tuo wanha kunnon Eheim 2217 olisi edelleen hyvä vaihtoehto tuollaisen vajaa 600 litraisen tankin suodattimeksi?

Jos joku ihmettelee mitä takuulle kävi niin se lienee mennyttä kun laite on omatoimisesti purettu. :?
Akvaariot: Joki 575 l, Eheim Classic 2217 + Eheim Powerline 2252 sekä Juwel Rio 240 + Eheim Powerline 2048
"The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams, it's Heaven and Hell" - RJD 1942-2010
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

jos siinä on takuuta jäljellä niin kannattaa yrittää takuuseen vaikka mussuttaisivat primerin avaamisesta. Mukana tuleva valkovaseliini on tarkoitettu nimenomaan sen punaisen o-renkaan rasvaamiseen....mitä ei kuitenkaan voi tehdä kunnolla jos sitä ei pura.
Susi koko vehje
/jari
ekholve
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja ekholve »

Varsin heikko esitys valmistajalta, jota henkilökohtaisesti olen pitänyt varsin kovassa arvossa.

Vuoto näyttäisi nyt lakanneen. Laitoin primerin yläasentoon ja vedin silikonilla sen o-renkaan yläpuolelle sauman. Täytynee ottaa rutiiniksi tuon saumauksen tarkistaminen jatkossa säännöllisesti.
Akvaariot: Joki 575 l, Eheim Classic 2217 + Eheim Powerline 2252 sekä Juwel Rio 240 + Eheim Powerline 2048
"The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams, it's Heaven and Hell" - RJD 1942-2010
hansu77
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja hansu77 »

Mulla sama ongelma eli vuotaa ja paljon. [}:)]
Otin kannen irti ja koko kansi oli täynnä vettä. Purin koko systeemin ja vika löytykin.
Kannen saa purettua, kun irrottaa ensin (1) kannen yläosasta kaksi ruuvia.
Seuraavaksi (2) kannen pohjasta jokaisesta nurkasta ruuvit eli yhteensä neljä ruuvia.
Sitten pitää (3) irroittaa kannessa oleva harmaa pyöreä suoja missä lukee ehaim professional 2. Sen alta löytyy vielä 3 ruuvia jotka pitää kans irroittaa.
(4) Vielä piti irroittaa sähköjohdon juuressa olevat ruuvit.
Sisäpuolelta kun työntää saa koko imupainikkeen irti. Sieltä löyty tiiviste joka fuskaa.
Vaihdoin tiivisteen, mutta vuotaa kuitenkin ihan hem**tisti.

Kannattasko vetästä koko systeemi kiinni akvaariosilikonilla vai osaisiko joku neuvoa minuakin mitä teen?? Ohjekirjassa lukee asenna tiiviste rengas oikein tai hanki uusi. Tiiviste on oikein ja uusi.
En myöskään ymmärrä kun siihen pitäisi laittaa vaseliinia...miten sen vaseliinin saa siihen kuin purkamalla koko kannen?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Kiitti purkamisohjeista! Mulla on tuolla vieläkin tuo pommi purkamatta. Vois alkaa hommiin ennen ukkosia. Kiva jos sähköt katkee, niin tulee sen 700litraa vettä lattialle. [}:)]

----------------------
hansu77 kirjoitti:(4) Vielä piti irroittaa sähköjohdon juuressa olevat ruuvit.

En myöskään ymmärrä kun siihen pitäisi laittaa vaseliinia...miten sen vaseliinin saa siihen kuin purkamalla koko kannen?
Meidän suodattimessa on tuohon kohtaan 4 laitettu jotain silikooni tai muovimössöä, joten sinne ei pääse käsiksi, eikä painelusysteemiä saa irti. Ohjekirja käskee laittamaan silikonia sieltä moottorin puolelta pumpulipuikolla tms. Mutta mun mielestä siellä ei edes näy mitään tiivistettä vaan metallia.. No laitetaan laitetaan.. ja katotaan miten käy.

----------------------
iomeron kirjoitti:Meidän suodattimessa on tuohon kohtaan 4 laitettu jotain silikooni tai muovimössöä, joten sinne ei pääse käsiksi, eikä painelusysteemiä saa irti. Ohjekirja käskee laittamaan silikonia sieltä moottorin puolelta pumpulipuikolla tms. Mutta mun mielestä siellä ei edes näy mitään tiivistettä vaan metallia.. No laitetaan laitetaan.. ja katotaan miten käy.
...ei silikonia perskules, ku vaseliinia :D Pieni ajatusvirhe.
No, anyway, vaseliinia laitettiin sinne sun tänne, mutta ei toiminut. Edelleen vuotaa. Pitää yrittää vielä uudella tiivisteellä, mutta sitten se saa kyllä lähtee johonki korjaukseen.
tims
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tims »

Jatkan tätä ketjua, kun kokemukset ovat samanlaiset. Viisivuotta vanhan 2026:n päätti lorauttaa 50l vettä lattialle, kun se saakelin pikahanayksikkö oli korkannut. 15neliötä parkettia (a40e/neliö) purkuun ja nyt lattialämmitys täydellä 4:ttä päivää. Onneksi ehti olla max 3 tuntia vedet betonilla. Meinasin heivata aamu viideltä 260l altaan kaloineen takapihalle muiden ihmeteltäväksi. [}:)] Mutta viime hetkellä iski kuningasidea.
Siirrän suodattimen seinäntaakse WC:tilaan. Letkuvetoa tulee n4-5m suuntaansa, mutta korkeusero pienenee verrattuna allaskaapin alaosaan n20cm.
Mitä luulette tuleeko virtauksen kanssa ongelmaa? Tähän asti suodatusteho on riittänyt kyllä erinomaisesti. Suodatin menee kyllä vaihtoon, heti ensitilassa, mutta uudenkin sijoitus tulee siirtymään jo pelkästään äänen takia.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Mulla muuten korjaantu tuo edellä mainittu suodatin ihan vaan tiivisteen uusinnalla. :)
jussit
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jussit »

iomeron kirjoitti:Jatkan tähän vanhaan ketjuun. Eli samasta suodattimesta muuten kyse, mutta malli on muistakseni 2028. Eli kun töpselin irroittaa seinästä alkaa kannen välistä valua vettä. Onko kannentiiviste syynä tähän? Vai jokin muu? Suodattimen ollessa päällä, vettä ei tule mistään välistä.
iomeron kirjoitti:Mulla muuten korjaantu tuo edellä mainittu suodatin ihan vaan tiivisteen uusinnalla. :)
Heitänpä minäkin lusikkani tähän soppaan, kun tänä aamuna koin adrenaliinipiikin ja sydämen tykytystä täsmälleen samasta syystä. Istuskelin sohvalla ja yhtäkkiä alkoi akvaarion suunnalta kuulua kummaa lorinaa. Ryntäsin heti akvaarion luo ja totesin akvaariotason kaapista valuvan vettä [}:)] Ovi auki ja tässä vaiheessa olikin selvää, että syypää on ulkosuodatin (Eheim Proffa 2226). Onneksi sain hanat kiinni ja töpselin irti lähes heti vuodon alettua, joten vettä ehti valua vain noin litran verran, mikä imeytyi nopeasti pyyhkeeseen. Mahtaisi alakerran naapuri 'kiitellä', jos olisin vapaapäivän sijaan ollut töissä - onni onnettomuudessa siis!

Aikaisemmin olen havainnut tuon saman ilmiön, että töpselin irrottamisen jälkeen tiivisteen välistä tihkuu hieman vettä, mutta päällä olessa ei ole vuotoja. Lisäksi suodatin on viime aikoina pitänyt "loiske-ääntä" silloin tällöin, minkä olen ajatellut olevan merkki siitä, että kannen alle pääsee ilmaa jostakin. Suodatin on 4-5 vuotta vanha, ja olen rasvannut tiivistettä säännöllisen epäsäännöllisesti puhdistuksen yhteydessä. En käynyt vielä uutta tiivistettä, mutta olettaisin vian korjaantuvan tiivisteen uusimisella. Ko. värkkiä en kyllä laita kiertoon kiinni, ennen kuin tiivisteet ovat kunnossa!

Jos suodattimesi oireilee tässä kuvatulla tavalla, niin kannattanee vaihtaa se kannentiiviste heti...
- Jussi
jussit
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jussit »

jussit kirjoitti:En käynyt vielä uutta tiivistettä, mutta olettaisin vian korjaantuvan tiivisteen uusimisella. Ko. värkkiä en kyllä laita kiertoon kiinni, ennen kuin tiivisteet ovat kunnossa!
Tiivisteen uusimisen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia / vuotoja. Pumppaustehokin taisi hieman lisääntyä, kun ei pääse ilmaa kirtoon :)
- Jussi
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

jussit kirjoitti:
jussit kirjoitti:En käynyt vielä uutta tiivistettä, mutta olettaisin vian korjaantuvan tiivisteen uusimisella. Ko. värkkiä en kyllä laita kiertoon kiinni, ennen kuin tiivisteet ovat kunnossa!
Tiivisteen uusimisen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia / vuotoja. Pumppaustehokin taisi hieman lisääntyä, kun ei pääse ilmaa kirtoon :)
Pienestä onneksi monesti kiinni. Hyvä näin. :D
tims
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tims »

tims kirjoitti: Letkuvetoa tulee n4-5m suuntaansa, mutta korkeusero pienenee verrattuna allaskaapin alaosaan n20cm.
Mitä luulette tuleeko virtauksen kanssa ongelmaa? Tähän asti suodatusteho on riittänyt kyllä erinomaisesti. Suodatin menee kyllä vaihtoon, heti ensitilassa, mutta uudenkin sijoitus tulee siirtymään jo pelkästään äänen takia.
Vastaan itselleni, jos vaikka jollekin olisi jatkossa hyötyä tiedosta. Nyt Proffa2:n on 4,4m päässä altaasta. Nostokorkeus on 1,1m. Vastapainetta tuli selvästi lisää käyntiäänen perusteella, mutta silti pumppausteho säilyi varsin hyvänä. Nyt on todella helppo puhdistaa suodatin ja vaihtaa altaan vesi, kun itse altaan kanssa ei tarvitse askarrella letkujen eikä putkien kanssa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”