Monni tietoa rautalangasta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lilian
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 19:02, 29.08.2007

Monni tietoa rautalangasta

Viesti Kirjoittaja lilian »

Olen yrittänyt etsiä tietoa,mutta en ole löytänyt vastauksia kysymyksiini. Ja hakuakin olen käyttänyt.

Eli rautalangasta: Miksi monnisten vettä ei voi laittaa akvaan? Mitä siinä vedessä on? Onko vaarallista jos sitä menee esim. haavin mukana muutamia tippoja?

Miten plekot, partaimumonnit ym. eroaa toisistaan? Syökö ne kaikki samaa ruokaa? Voiko partaimumonneille antaa samoja plekoille tarkoitettuja tabletti ruokia? Ja mitä muuta pitäisi tietää?

Kiitos neuvoista!
Sanna.Kaisa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 15:26, 03.03.2007
Paikkakunta: Tikkurila,Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sanna.Kaisa »

Monet monniset erittävät hermostuessaan myrkkyä ja siksi tämän veden lisääminen altaaseen ei aina ole turvallista, muutama tippa ei haittaa.

Partaimumonni on pleko, joten kyllä, sille voi antaa ruokatabletteja, salaattia, kurkkua ja herneitä.
"Mitäs matoja noi on?"
Kysyi isä nähdessään sukaravut.
160 ja 21 litraa
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 18:52, 10.11.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Re: Monni tietoa rautalangasta

Viesti Kirjoittaja allablaze »

lilian kirjoitti:Olen yrittänyt etsiä tietoa,mutta en ole löytänyt vastauksia kysymyksiini. Ja hakuakin olen käyttänyt.

Eli rautalangasta: Miksi monnisten vettä ei voi laittaa akvaan? Mitä siinä vedessä on? Onko vaarallista jos sitä menee esim. haavin mukana muutamia tippoja?
Ei ole vaarallista muutama tippa haavin mukana. Monniset erittävät jotain (myrkyllistä) ainetta stressaantuessaan, ja tätä ainetta ei tietenkään ole hyvä laittaa altaaseen. Mutta voit huoletta haavia kalat pussista.
lilian kirjoitti:Miten plekot, partaimumonnit ym. eroaa toisistaan? Syökö ne kaikki samaa ruokaa? Voiko partaimumonneille antaa samoja plekoille tarkoitettuja tabletti ruokia? Ja mitä muuta pitäisi tietää?

Kiitos neuvoista!
Eivät mitenkään, sillä myös partamonni on pleko. Eri plekot eroavat siinä määrin, että toiset ovat "lihan"syöjiä, toiset kasvissyöjiä ja sitten sellaisia joille kelpaa kaikki. Partamonnille voit antaa plekoille tarkoitettuja tabletteja, jotka sisältävät kasvista ja levää.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Monni tietoa rautalangasta

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

lilian kirjoitti:Ja mitä muuta pitäisi tietää?
Monta asiaa olisi hyvä tietää ennen kuin valitsee plekoa altaaseensa. Altaan koko, lämpötila ja vesiarvot vaikuttavat ratkaisevasti plekon valintaan.

Myös se kannattaa ottaa valitessa huomioon, että jotkut plekot ovat pääsääntöisesti lihansyöjiä ja toiset kasvissyöjiä. Toiset siis saattavat silputa akvaariostasi monet kasvilajit, joten niille täytyy erityisesti tarjota kasvispainotteinen ruokavalio (kasvipitoisia pohjatabletteja sekä salaattia, kurkkua, kesäkurpitsaa jne.). Silti saattavat rei´ittää kasveja. Lihansyöjille on olemassa hyvä valikoima pohjatabuja, joiden lisäksi on hyvä tarjota mm. pakastettua surviasta.

Oletko siis hankkimassa jotakin pohjakalaa/-kaloja altaaseesi?

Edit; Jahas, allablaze oli nopeampi.. :D
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Minä luin jostain tuosta monnisten erittämästä aineesta, että se ei ole varsinaisesti myrkkyä, vaan se aiheuttaa pienessä tilassa/vesimäärässä kaloille happikatoa ja samentaa veden.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”