Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Tällä hetkellä olen aika tyytyväinen, kalojen määrä on hallinnassa taas, kun vein osan kaloista lemmikkikauppaan ja joitakin myin yksityiseen uuteen kotiin. Ostin juuri toisen akvaarion poikasten kasvattamiseen, lähinnä siksi että kun ne eivät ole aikuisten kalojen kanssa, saan ruokittua ne paremmin, koska aikuiset ei ahmi kaikkea ruokaa ja voin syöttää poikasille niille tarkoitettua ruokaa. Poikasakvaarioon sijoitin myös toisen miekkapyrstöurokseni, ettei vahvempi uros tappaisi sitä, tämä "lastenvahtisetä" on osoittautunut olevan hyvä isä ja viihtyy hyvin tässä pikkuakvaariossa. Myöskin kalakantani on värien puolesta toivotun mukainen, joten jalostustoiminta on taas hyvällä mallilla. :)
Akvarismia 1992-2014
Cocktail
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cocktail »

No voihan. Minä jo luulin että piilevä olis vähenemään päin, mutta näyttäisi taas että se on lisääntynyt. Myös tuuheina kasvavat ärviät ovat pudotelleet "lehtiään" (miksihän niitä nyt sanoisi) alempaa varresta. Puutteellinen valaistus taitaapi olla. Eikös se laskukaava ollut että jotain 0,5W/litra, 20W tuohon satalitraiseen ei kyllä ihan taida riittää. Mutta ääh, ei budjetti yllä uuteen lamppuun. Ja varmaan sellainen kahden loisteputken valaisinkansi olisi parempi, mutta mistähän kummasta sellaisen hommaan ja millä rahalla :? Ainakin olen ymmärtänyt että valaisimet maksavat todella paljon, hyvähän se olisi sellainen kohtuuhintainen jostain löytää
kavaljeeri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kavaljeeri »

Jes! Uusi allas saapui tänään, ja vaikka alustan valmistumista saakin vielä odotella, nautin jo pelkästä naarmuttoman lasin katselusta :mrgreen:

Muutenkin on hauskaa suunnitella uutta, ja saanpa hiukan kompaktimmaksi koko homman, kun oikeastaan minulle riittää yksi suht pieni allas, kunhan se on oikeanlainen. Ja lisätilaakin tarvitaan, ehdin onneksi perustaa altaan ja myydä vanhat pois ennen helmikuuta, jolloin meitä onkin kolme [;)]
Äh. Keksiikö kukaan kivaa parikalaa 140-litraiseen, jonka ph 8?
juuso77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja juuso77 »

Perjantain suururakka eli akvaariojalustan vaihto 350 litraisen alta on suoritettu, eikä mitään suurempia tuhoja näy tulleen.

Akvaarion tyhjentäminen saaveihin, kalojen metsästäminen ja pohjahiekan poisto ja siivilöinti veivät kymmenisen tuntia viime perjantaina.

Edellisestä jalustasta oppineena valoin bilteman puutäytemassaa uuden jalustan jalkojen alle niin että jalusta on millilleen suorassa kupruilevaa ja vinoa lattiaa vasten.

Itse akvaarion siirto uudelle alustalle, vesien palauttaminen saaveista ja Eheimin 2026:n virittäminen suodattamaan onnistuivat ongelmitta. Pohjan mylläyksen samentamasta vedestä huolimatta palautin kalatkin heti altaaseen, eikä ongelmia ole ollut.

Nyt vesi on jo kirkastunut, eikä intensiiviseurannassa nitriittitasossa näy nousua. Kaikki kalat ovat hengissä, edes stressiherkät tiikeribarbit eivät näy pahemmin ottaneen nokkiinsa.

Seeprakalojen lohien sukulaisuus kävi selvästi ilmi kaloja akvaariosta haavistaessa. Käytin lasitiiliä rajaamaan kalat pienelle alueelle jotta haavistus kävisi helpommin - ne hyppivät komeita 20cm hyppyjä yli esteiden.
Linnea
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Linnea »

Ääh, tällä akvaarioharrastajalla on ristiriitaiset mietteet.
Akvaarioharrastus on ollut jo muutaman vuoden pelkkää akvaarioiden putsausta ja perushuoltoa, eikä kalojen katselulle ja akvaariosta nauttimiselle ole jäänyt aikaa.

Nyt pitäisi pystyä luopumaan ainakin toisesta akvaariosta ja sen myötä myös muutamasta ripsimonnista, mutta toisaalta ei oikein raaskisi. Toisaalta, miksi pitää akvaariota jos se on vain työtä eikä kaloistakaan näy kuin pyrstöt kantojen takaa?

On tämä vaan vaikeaa tämä luopuminen...
Marjis
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Välillä on sellainen olo, että tämä on kaikkea muuta kuin rentouttava harrastus. Rubiiniseeprakalojen allas on oikein murheenkryyni. Ensin sieltä tippui kasa sukarapuja, ilmeisesti helteiden aiheuttaman lämmönnousun vuoksi. Samalla kertaa kuoli pari seeprakalaakin. Lämmöt laskivat niin ongelmatkin katosivat. Kalojen kanssa ongelmat tulivat tietenkin kun itse olin pois maasta ja kaveri toimi lomahoitajana. Onneksi kylläkin akvaristikaveri. Altaassa on myyntikokoisia poikasiakin niin, että ylikansoitusta, mutta koska on ollut ongelmia, en ole uskaltanut poikasia vielä luovuttaa pois.

Nyt on ollut samassa altaassa pisteimunuoliaisten kanssa ongelmaa. Ravut nyppivät niiden eviä ja jouduin ottamaan ko kalat altaasta pois sen vuoksi. Nyt ne odottavat karanteenissa evien paranemista ja uutta kotia.

Tulisukarapujen altaassa on pintakasveissa rihmalevää ja myös jotain ongelmia. Rapuja tippuu yksitellen muutaman viikon välein. Nyt on kolme rapua kuollut enkä tiedä mikä siellä on vikana. Jäljellä olevat näyttävät voivan vallan mainiosti ja lisääntyvät minkä kerkeävät. Juuri kun pari viikkoa sitten luulin, että asiat on kunnossa taas, niin eikös yksi rapu taas kuollut aivan yhtäkkiä.

Uuden 247-litraisen altaan perustaminen on siinä vaiheessa, että pitäisi alkaa istuttelemaan kasveja. Allas on odottanut kypsänä jo pitkään ja olen heitellyt sinne ammoniakkia ja kalanruokaa, että pysyykin sellaisena. Sisäsuodattimen kaveriksi tuleva ulkosuodatin pitäisi käydä hakemassa Helsingistä ja hankkia loisteputkiin myös heijastimet.
Oikku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Oikku »

250 litranen tyhjä ja siirtyy tänään uudelle omistajalle. Torstaina ajelen Tyrnävän suuntaan hakeen uutta "rojektia". Jänskättää.. en saa nukuttua..oon kohta ihan sekopää..
Cocktail
Member
Member

Tulipas taas värkättyä monta tuntia akvaarion parissa
Veden vaihdon yhteydessä keräilin kaikki tuholaiskotilot pois, mitä näin.. 72 kotiloa oli loppusaldo. Jouduin 6 kasvia nakkelemaan myöskin roskiin, koska ne olivat kuolla kupsahtaneet. Niistä löytyi vielä lisää kotiloita, ja kun nostin ne kasvit hiekasta... hyi helkkari millainen haju sieltä pöhähti 8O Olisi ehkä vähän aiemmin pitänyt ne ottaa pois

Jättivesitähdikkejä oli pakko taas katkoa lyhemmiksi ja lykätä johonkin muualle. Minulla on toinen puoli altaasta pelkkää jättivesitähdikkiä, kun nuo ovat kasvaneet "hieman" liikaa. Toisilla on lajiakvaarioita kalojen osalta, toisilta on jättivesitähdikki-akvaarioita :roll: Nuo molemmat latvapistokkaat, sekä toinen pintaan asti rehottava puska saisivat kyllä mennä johonkin muualle. Mutta enhän minä niitä raaski pois nakata :roll: Jotain ei-ihan-niin-suurta köynnöstävää kasvia jos tilalle saisi, tai kuitenkin sellaista jota voi lisätä latvapistokkaista, ehkä vedensuosikkia tai muuta vastaavanlaista. Pitänee piipahtaa jossain liikkeessä joku päivä, jos siellä olisi halvalla jotain kivaa
Sinihilkka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sinihilkka »

Mein akvaarioilla kaikki hyvin..

Tossa 200litrasessa helmirihmakoiras väsäilee valtavaa pesää, toivottavast saadaan pikkuhelmirihmoi.. :) Mut toisaalta ei oo ennenkää onnistunut, mutta odotellaan innolla.. Toisaalta eihän tual oo noitte kahden lisäks muita, pait piikkisilmät pohjalla, joten aika hyvät selviytymismahollisuudet olis pikkusilla.. :roll:

Ja on harkinnu suht vakavast tosta lehtikalasta luopumista.. 250litrasessa asustelee hirmuvaltiasakka.. pomottaa kaikkia muita..

100litrasessa suklaarihmoilla asiat on hyvin ja ovat kotiutuneet hyvin, ne on suht uus investointi.. Kauniita kaloja :D
250 + 200 + 100 litraa akvaariota :D Ja sitten tommonen karanteenipytty jonka olin unohtan täst..
Pikkukala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pikkukala »

Heippa kaikille.

Katsoin äsken subilla jotain loman vaihto juttua ja mieleeni tuli. että ottavatko ihmiet asioita liian vakavasti... (tappaako innostuksen).

Minulla 500 litran akvaario. En ota vesitestejä kovin usein vaihdan vettä kun levää alkaaa lasinpinnoissa olemaan en pese muuta kuin lasipinnat (ja suodattimen joskus kun alkaa näkymään että on likainen). Minulla ei aikatauluja esim. 30 % vettä vaihdettava/ viikko. Laitan vettä suoraan porakaivosta, en kypsyttele. Minulla kaiken maailaman kaloja ja kasveja (E-amerikka, Aasia).

Silti kalani voivat hyvin ja kasvit kukoistavat. Kala kuolemia tapahtunut ainoastaan kun poikani (3-v) päätti ruokkia koko purkillisella ruokaa.. Poikasia en edes halua, joutuvat kuitenkin parempiin suihin..

Olenko ainoa. Pidän paljon akvastani, monet vieraat myös ovat saaneet pureman omastani, mistä olen iloinen..
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Et ole ainoa. [;)]

Joskus se valtava innostus vain näkyy nimenomaan sillä tavalla, että haluaa hoitaa, sisustaa ja valita kalat akvaarioonsa viimeisen päälle. Ja jotkut tosiaan pitävät niistä kalanpoikasista ja niiden kasvattamisesta - nehän ovat vähän niinkuin omia lapsia, vain paljon vähemmän vaivalloisia ja äänekkäitä. :mrgreen:
Akvaario voi olla projekti ja harrastus, jonka kanssa vietetään paljon aikaa, ei vain koriste olohuoneen nurkassa.

On minullakin viidestä altaastani kolmessa kaloja ihan mistä sattuu päin maailmaa (kunhan vain sopivat vaatimuksiltaan yhteen), vaihdan vettä hieman epäsäännöllisin välein (noin kerran viikossa-puolessatoista) ja muut hoitotoimenpiteet teen silloin kun allas näyttää sitä vaativan. Mielestäni varsin hyvä käytäntö.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Pieni akvaario, tahtoo, tahtoo, tahtoo! Edelleenkin painin tuon ongelman kanssa. Entisen Juwelin jalusta olisi (mutta ei siihen voi laittaa, se toimii nyt sivupöytänä nii, sanoo järki), tekniikka olisi (voisi kokeilla rakentaa mattosuodattimen, kun pieni kiertovesipumppu löytyy), paitsi valaisin, kasveja olisi, hiekka olisi.. Hämärä akvaario tummalla pohjalla ja taustalla, vähässä valossa viihtyviä kasveja ja jotain pikkuisia rasboroita ja sukarapuja. Tahtoo! Mutta järki pistää vastaan. "Noku ihan uusi akvaario on niiiiiin kallis ja yhden putken valaisin on niiiiiiin kallis" (vaikka oikeasti ei edes loppujen lopuksi ole).

Miksi järki ei voi pistää vastaan kaupassa silloin, kun tekee mieli jotain makeaa, vaan yltyy perusteluihin mukaan väittäen, että no jos otat tämän kerran vaan, niin se on ok (ja sama sitten seuraavalla kerralla). Akvaario ei edes lihottaisi. :roll:
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Huoh.

Olen saanut vähennettyä akvaarioni kahteen ja puoleen, puolikas siis tuliliskola.
Uudelleenorganisointia suoritettu nyt puolitoista viikkoa, kulma-akva myyty, pikkuakva tyhjennetty ja piilotettu vintille (jos sen vaikka unohtais sinne :twisted: ) miljoonakaloja tuupattu muualle. Tämä päivä meni rubiiniseeprakalajahdissa, haavin 13 kalaa 370 litraisesta altaasta pienempään, aikaa meni noin 6 tuntia :roll: kun en jaksanut ottaa kaikkia kasveja pois.

On tämä kumma tauti, nyt jo miettii, mitä siihen pikkuakvaan voisi laittaa :mrgreen:
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
iisku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja iisku »

Eilen tuossa vaihtelin vettä ja leikkelin kasveja. Pistiastakin lähti varmaan kolmasosa pois ku se kerran päätti aloittaa ihan räjähdysmäisen kasvun, se oli kyllä mun oma vika :mrgreen: olin taas kerran eilen vedenvaihdon yhteydessä laittanut kasviravinnetta uuteen veteen ja päivällä jo ihmetellyt miten intianvesitähdikki ja liuskavesisaniainen ovat pitkän ajan jälkeen innostuneet kasvamaan hirmuisesti. Noh, luin kasviravinteen annosteluohjeen jälleen kerran, koska käyttämäni ravinteen annosteluohje ja annostelumitta olivat muuttuneet. Huomasin, että olin kaksi kertaa peräkkäin lisännyt kasviravinnetta tuplamäärän! :D ihmekös tuo kun kasvit alkoivat kasvaa urakalla :mrgreen:
Nyt kun olen tässä pikkuhiljaa oppinut noita kasveja kasvattelemaan, niin alkaa jo melkein tila loppua tuolta akvasta :D pitää varmaankin vähän tiivistää joitain puskia, kunhan jaksaa taas. Vois vaikka sitten taas kuvan räpsäistä.
Ja viehän tuo kantokin jonkin verran tilaa, mutta on se kyllä sen arvoista! :) akva näyttää paljon paremmalta kuin ennen kantoa =)
muoks. ei muutes mullakaan mitkään viralliset vedenvaihtovälit ole, enkä vcaihda läheskään kolmasosaa vettä kerralla :mrgreen: hyvin voi silti koko akvaario.
lempiliisa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lempiliisa »

Pilkkutaudin sain nujerrettua tuolta 180litraisesta altaasta sekä vaihdettua sora hiekaksi kerta vaihdolla olipa "kaunis" näky altaassa, kun soraa lappasin pois altaasta ja yritin kaloja väistellä, kun vesi oli kun kuralätäkössä ainakin saman väristä. Kaikki sielä jäljellä olleet kalat ja kirsikkaravut selvisivät koitoksesta.
Nyt olisi sitten tuossa olohuoneen lattialla se haaveilemani suurempi allas 720litrainen odottamassa...mutta propleema vaan on se, että tämä allas pitäisi laittaa samalle paikalle missä tuo mun 525litrainen on ja, kun sitä nyt ei vaan voi laittaa vähä sivummalle, että sais tuon uuden siihen samaan paikkaan...tulee tosi stressavaa etenkin kaloille, kun joutuu niitä haavimaan saaveihin ja ne joutunevat odottelemaan josko mä suoriutuisin altaan laitosta paikoilleen. Varmaan ehtivät kalat jo saaveihin kuolla ennenkun urakka on ohi...
annikki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja annikki »

Ollapa semmonen metrinen tai pitempikin matala, 25 cm, allas, jossa pinnassa spurttailisivat Apcheilus lineatukset upeassa lemon-värissään!
sisu65
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Uusi, käytetty pienen pieni allas pörisee tuossa vieressä. Killisivuja selaillessa tuli uus ihastus kuviin, Nothobranchius Foerschi Ruvu TZL49-01 upean värinen killi. Meinasin jo laittaa tarjouksenkin menemään,mutta pitää koettaa pitää järki kädessä ja toppuutella ostoksia. Saas nähä kuin kauan pystyn pitämään näppini kurissa että en osta munia.
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Seuraava operaatio on tääl et tarvis saad toi 200 litranen laitettuu kuntoo ni sais siit taas yhden altaan. :mrgreen:
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Cocktail
Member
Member

Ääh. Anna akvaarioille pikkurilli niin se vie koko käden... Kauheasti on tehnyt mieli jotain isompaa akvaariota. Vähintään 200 litraa.. sinne laittaisi parven tiikeribarbeja.. tai sitten lehtikaloja.. tai jotain vauhdikkaita kaloja 8-) Kuitenkin jotain katseenvangitsijoita, kun vieraat tulevat sisään niin kiinnittyisi akvaarioon huomio. Tai ehkäpä pallokaloja... Mutta kuitenkin, kun tuo nykyinen on enemmänkin rauhallisten pikkusinttien lajiakvaario, isommassa akvaariossa voisi olla jotain näyttäviä ja vauhdikkaita otuksia.
Kun tuossa heti sisäänkäynnin edessä on sellainen täydellinen paikka akvaariolle, heti näkyy kun ovesta tulee sisään, siihen ei aurinko paista, iso tyhjä seinä, se kuin huutaa "Hanki kohdalleni suuuuri akvaario! Hankithan? Heti!"
Tuntuu että tuo sata litraa on aivan liian pieni :D Eihän sinne saa edes lehtikaloja mahtumaan, eikä oikein ole uimatilaa vauhdikkaille barbeillekaan. Ja enkä minä mitään barbeja tuon kalaston sekaan voisi kuitenkaan hankkia. Ei sillä, etteikö tuo kelpaisi, mutta tahtoisi lisää 8-) ja jotain erilaista
Hermen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Huh, nyt se on paikallaan. Vaihdoin siis rapulan tilalle vähän isomman altaan 63-litraisen. Nyt vain sisustelen ja mietin mahdollisia kaloja. :)
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Cocktail kirjoitti:Ääh. Anna akvaarioille pikkurilli niin se vie koko käden... Kauheasti on tehnyt mieli jotain isompaa akvaariota. Vähintään 200 litraa.. sinne laittaisi parven tiikeribarbeja.. tai sitten lehtikaloja.. tai jotain vauhdikkaita kaloja 8-) Kuitenkin jotain katseenvangitsijoita, kun vieraat tulevat sisään niin kiinnittyisi akvaarioon huomio. Tai ehkäpä pallokaloja... Mutta kuitenkin, kun tuo nykyinen on enemmänkin rauhallisten pikkusinttien lajiakvaario, isommassa akvaariossa voisi olla jotain näyttäviä ja vauhdikkaita otuksia.
Kun tuossa heti sisäänkäynnin edessä on sellainen täydellinen paikka akvaariolle, heti näkyy kun ovesta tulee sisään, siihen ei aurinko paista, iso tyhjä seinä, se kuin huutaa "Hanki kohdalleni suuuuri akvaario! Hankithan? Heti!"
Tuntuu että tuo sata litraa on aivan liian pieni :D Eihän sinne saa edes lehtikaloja mahtumaan, eikä oikein ole uimatilaa vauhdikkaille barbeillekaan. Ja enkä minä mitään barbeja tuon kalaston sekaan voisi kuitenkaan hankkia. Ei sillä, etteikö tuo kelpaisi, mutta tahtoisi lisää 8-) ja jotain erilaista
Tiedätkö miulla on melkein saman laisia ajatuksia /haaveita kun siulla. :mrgreen: Kumpa saisin joskus toteuttaa niitä. *huokailee*
Sagina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sagina »

Kalattomana odottaisi 98-litranen. Pitäisi laittaa se kuntoon ja sitten hankkia kalastoa. Pieni leväongelma ehti syntyä kesällä kun tuli oltua kenttäkursseilla ym. reissussa, eikä akvaarion hoitoon ollut kunnon mahdollisuuksia. Suunnitelmissa siis saada kasvit kasvamaan, levät pois, vaihtaa sora hiekkaan, sitten hankkia sopiva kalasto ja viimein päästä ihailemaan hyvin toimivaa akvaariota.

Pari muuta akvaariotani on tällä hetkellä toisella paikkakunnalla porukoitten luona. Oma osuuteni niiden hoidossa rajoittuukin lähinnä vain vedenvaihtoihin, jotka tapahtuvat kaiken lisäksi liian harvoin. Joka viikonloppu kun ei voi matkustella edestakaisin. Harmittaa kun ei pääse puuhastelemaan niiden kanssa kunnolla. Odottelenkin tässä milloin pääsisin muuttamaan kämppään, johon mahtuisi ottamaan mukaan kaikki altaat. Sitten voisi laittaa ne hyvään kuntoon. Sellaisiksi että niitä katsellessa voisi olla tyytyväinen itseensä. Tällä hetkellä kun eivät ole niin hyvässä kunnossa kuin haluaisin. No ehkäpä jo jouluna...

Niin ja viimein olen uskaltautunut rekisteröityä tänne aqua-webiin, menihän siinä vähän aikaa... :)
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Tänään vedenvaihtojen yhteydessä/jälkeen olisi tarkoitus siirrellä kaloja altaista toisiin ja vähentää pari allasta pois käytöstä. Huoh. Aikamoinen projekti...
Eilen sain jo timanttitetrat siirrettyä uuteen 317-litraiseen, johon on tarkoitus tulla Etelä-Amerikkalainen kalasto. Haarniskamonnipariskunta siellä onkin jo pärskinyt sunnuntai-illasta asti.
Tänään siirrän 140-litraisesta punaiset noitamonnit 112-litraiseen, helmimonniset tuohon amerikkalaiseen ja piikkisilmät aasialaiseen 317-litraiseen... Ja vielä 20-päinen mustaneontetra parvi pitäisi haavia toiseksi parveksi tuonne amerikkalaiseen.
Luultavasti koko viikonloppu menee taas altaiden kimpussa, mutta mikäs sen parempaa tekemistä olisikaan. :mrgreen: Ja sitä paitsi mies on tyytyväinen, kun saan ainakin 2 allasta vähennettyä (9->7).
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Miina71
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Miina71 »

Tällä hetkellä lievä pakokauhu 8O . Meillä on muutto edessä ja 7kpl altaita missä on vesi ja lukematon määrä tyhjillään olevia. Suurin allas on n 900 litraa.... Apuva :roll:
Miina OAS
baila_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja baila_ »

Sitä pääsi sattumaan ja tapahtumaan pienellä ajalla liikaakin.
Keskiviikkona tuli istutettua 200l altaaseeni kasvit uuteen järjestykseen, laitettua juurien alle ravinnetabletit sekä laitettua uusi liivate-hiiva porisemaan ja hyvin lähtikin käymään, vähän liiankin kanssa. Torstaina aamulla vaahtoa oli kertynyt pulloon puolet tyhjästä tilasta ja ei käynyt pienessä mielessänikään, että asiat olisi hullusti sillä koskaan ei ole noin kovasti kilju kuohunut. Torstaina myöhään illa kotiin päästyäni kuohut olivat ryöpsähtäneet silikoniletkua pitkin ilmastin kivelle mutta eivät päässeet siitä pidemmälle, sen verran kivi oli topannnut litkun etenemistä. Noh, letku pesuun, pullosta 1/3 liivate-hiivanestettä viemäriin ja puhdistettu letku ilmastinkiven kanssa akvaarioon. En tiedä mistä syystä ei päässäni hälytyskello soinut tässä vaiheessa... Lauantaina lähdin kotoa ja sunnuntaina illalla (eilen 23.9) kun tulin takaisin pompsahti sydän pahasti, akvaario oli täysin samea! Kiljut olivat akvaariossa (pullo sijaitsee akvaarion alapuolella). Käymispaine oli pompauttanut ilmastinkiven letkun päästä pois ja kiljut akvaarioon. Ryntäsin samantien vedenvaihtoon. Kalat ämpäreihin, kasvit pesuun, kannot pesuun, suodatin pesuun. Mitään vara-allasta ei minulla ole joten jouduin laittaa kalat takaisin samaan akvaarioon kun olin sen vedellä saanut täytettyä. Kun olin kasvit pesun jälkeen istuttanut niin vesi sameni hieman, ilmeisesti kiljun rippeiden takia. Yöllä kun sain operaation tehtyä jäin sydän syrjällä odottamaan, että montako kalaparkaa olisi aamulla kuollut mutta ainuttakaan uhria ei ole tullut ja aamulla (tänään 24.9) vesikin oli kristallin kirkasta ja kaikki vesiarvotkin hyviä. Suurin ihmetys tuli tänään iltapäivällä: seurasin akvaarion elämää sohvalta ja silmiin osui kun tetrat jahtasivat kirppua. Tarkempaa katsottuna se olikin kalanpoikanen. Mikään kala ei ole kutenut eivätkä synnyttävistä hammaskarpeistakaan kukaan ole pulskassa kunnossa. Poikanen oleilee ja uiskentelee edelleen elävien kirjoissa omassa altaassa joka kelluu akvaariossa.
Nyt vain sormia ristiin, ettei yksikään kaloista kuole.
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”