Kalojen kutu

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sussu-
Starting Member
Starting Member

Kalojen kutu

Viesti Kirjoittaja sussu- »

Olen vasta aika alku vaiheessa akvaarioharrastukseni kanssa ja ajattelin kysäistä tälläistä ehkä hieman typerää kysymystä. Elikä mistä tietää että milloin kalat ovat valmiita kutemaan? Tiettyjä merkkejä yms? Onko jotain teittyjä ajanjaksoja? :)
TaHa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja TaHa »

Riippuu mikä kala. Ahvenilla on tulossa kutu kun mahaan ilmestyy ulospäin työntyvä ''putki''. (en muista nimeä) Yleensä jos rabyrinntikalat aikovat kutea niin silloin ilmestyy kuplapesä veden pinnalle.(koiras rakentaa) Pienemmät tetrat, monniset ja hammaskarpit ovat yleensä kutua ennen tosi pulleita. Hammaskarpeilla näkyy mustaa vatsassa.(naaraat). Plekot ja makkarakalat menevät yleensä luolaan kutemaan.(Ymmärsikö kukaan?)
Kuplapesä: http://images.googel.fi/images?hl=fi&q= ... a=N&tab=wi
sussu-
Starting Member
Starting Member

:D okei kiitti kyllä tuo selvensi jonkin verran :D. Minulla on oman akvaarioni lisäksi käytössä about 40 litranen pikkuakvaario, jota ajattelin käyttää hyväkseni kudetuksessa? Olisiko tämä hyvä idea? :) Tällä hetkellä mulla on kaksi palettikala pariskuntaa ja sitten olen ajatellut hankkia yhden taistelukala uroksen ja kaksi naarasta. miten saisin nämä ed.mainitut molemmat lajit kutemaan (jos nyt päädyn siihen,että haluan niille vauvoja :))?
sussu-
Starting Member
Starting Member

Minkä väristä on palettikalojen, partisten ja monnisten kutu?
TaHa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja TaHa »

Monnien en tiedä mutta monniset kutevat yleensä kasvin lehteen tai akvaarion lasiin. Silloin kannattaa ottaa kudun talteen koska muuten ne syödään. Monnit ja palettikalat kutevat yleensä luolaan. Väristä en tiedä.

Kopioitu faunattaren sivulta:
Lisääntyminen: palettikala
Helppoa, onnistuu jopa seura-akvaariossa. Pariskunta kutee luolaan, jota ne vahtivat. Kun poikaset lähtevät uimaan, emot hoitavat ja suojelevat niitä jopa kuukauden verran. Pienet poikaset syövät likoeläimiä, artemiaa ja teollisia poikasruokia. Pieni poikue voi löytää runsaskasvisesta akvaariosta ominkin avuin tarpeeksi syötävää. Laji voi lisääntyä riesaksi asti. Kaikki myytävät palettikalat ovat viljeltyjä.
Taistelukalat kutevat helposti kunhan on niillä on pintakasveja johon ne rakentavat kuplapesän.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”