Moi
Oletan että poikasesi ovat Nothopranchius suluisia, niillä on suuri herkkyys Oodium loisen saantiin ja se ei näy poikasista mitenkään päällepäin, ne vain kuolevat yht äkkiä. Ja ole tettavasti jos näin on Oodiumin puhkeaminen on johtunut oletettavasti kuolleista Artemian toukista poikas astiassa eli yli ruokinnasta, nee ovat hyvin herkkiä sille ja allas on puhdistettava jokaisen Artemia ruokinnan jälkeen ja ehkä lisättävä vettä. Vedenvaihdot Killeillä pitää suorittaa mahdollisimman hitaasti, switä hitammin mitä erilaisempi uusi vaihto vesi on. Vesi arvot on mitattava poikasten vedestä ja seisotetusta vaihtovedestä. pH on erilainen hanasta lasketussa ja seisotetussa vedessä, minulla esim. se nousee yönyli seisoessaan ja lämmetessään yli 1 pH asteen, eli vedestä poistuu hiilidioksidia.
On myös mahdollista että sinullakin poikaset eivät kestä pH muutosta vedenvaihdossa, tutki asian laita.
Suhtaudun suuresti epäillen Artemia viljelyyn poikas altaassa jos tämä on tavoite, en usko sen toimivan koska määrän hallinta on mahdotonta ja näin ollen kuolevien Artemia toukkien määrä pilaa veden ja puhkeaa Oodium, se on todellinen riesa jos näin käy.
Jaavansammal kasvattaa likoeläimä poikasille siksi se on hyväksi havaittu kasvi poikasakvaarioon.
Kirjoitat poikasten kuolleen kahdessa päivässä ??
Vika ehkä veden vaihdossa, altaan puhtaudessa ( Oodium )
Jos poikaset ovat kuoriutuneet normaalisti ja oikeaan aikaan sekä edellä mainitut asiat ovat kunnossa ei kuolemia pitäisi olla.
Minkälaiseen veteen laitoit munat ja mikä laji on kyseessä ?
Kuivasithan turpeen uudelleen talteen ja sopivan kuivaksi ?
Jos munapusissa ei ollut laskettuja munia niin arvaten niitä on 50-100 ja seuraavista vesityksistä kuoriutuu enemmän kuin nyt, pidä hyvä huoli turpeesta.
ik
inez59 kirjoitti:No nii... Missähän mulla on vika?

15 poikasta on heittänyt pyyhkeen kehään jo parissa päivässä. En toki uskonutkaan että kaikki selviäisivät hengissä mutta tänä aamuna onnistuin pongaamaan vain 4 elävää poikasta. Voipi olla että muut piilottelee jaavansammaleessa. Nuo 15 olen siis onkinut pois altaasta.
Vesiarvot katsoin pikaisesti aamulla liuskatestillä, nitraattia oli jonkin verran (rajoissa liuskan mukaan), nitriittiäkin oli inanen, vesi oli kohtalaisen kovaa ja pH 7 ja 7.2 välillä (en ehtinyt tekemään tippatestiä).
Allas on vaan 2 litranen ja siinä reilu puolet vettä, aluksi oli vähemmän mutta eilisen aikana lisäsin altaaseen 2pv seisonutta vettä reilun desin kerrallaan useamman kerran päivässä. Artemian toukkia olen antanut (huuhtonut ensin vedessä) sekä Nobil Fluid nestemäistä sapuskaa (2 tippaa kerrallaan suunnilleen 3 kertaa päivässä). Hiukan sitä heinäpurkista olevaa samennusvettä mutten sitten uskaltanu enempää laittaa kun ajattelin josko se kuitenkaan on hyväksi? Myös Seran Micronia olen hiukan sekoittanut veteen ja sitten pipetillä lisännyt altaaseen. Altaassa on pieni tukko jaavansammalta ja sitten toista kasvia, jonka nimeä en tiedä. Haarottuu aika reilusti eli kuvittelisin olevan hyvä suojakasvi poikasille.
Netissä on aika erilaisia tietoja tuosta vedenvaihdosta, eri lähteestä riippuen sellaisia kuin 50% joka toinen päivä, "uusi" vesi tulisi lisätä 1tippa/3sek. vauhdilla (Nothon poikaset kuulemma erittäin herkkiä vesivaihdolle), jotkut ei vaihda ollenkaan vaan lisäävät vain uutta pikkuhiljaa. Mulla oli tarkoitus siirtää poikaset isompaan altaaseen muutaman päivän päästä että olisko tuo vesimäärä sitten kuitenkin liian pieni poikasille? Edelleen guentherin kasvatusohjeista netissä 10-20 poikasta/ 2 L, myöhemmin 5-10poikasta/ 2L. Tuon pikkualtaan oli tarkoitus toimia lähinnä keräysaltaana, sillä mulla on on isompi 6 L pönikkä samaan aikaan laitettu valmiiksi mutta pidin sitä liian isona poikasten kokoon nähden.