Miten rakennan itse plekoille luolat?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

marikap
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura JAS
Sukupuoli: Nainen

Miten rakennan itse plekoille luolat?

Viesti Kirjoittaja marikap »

Osaisiko joku viisaampi ihminen neuvoa miten voisin rakentaa plekoille itse luolastoja tai kutuluolia?
Tuota salaojaputkea en ole saanut mistään ja ajattelin että mistä ja miten voisin tehdä ne itse :roll: .
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Helpottaisi tietää mikä laji on kyseessä.. Itse olen rakentanut pääasiassa liuskekivestä luolani ja hyvin näyttää kelpaavan. 8-)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
marikap
Junior Member
Junior Member

Minulla vasta aluilla pleko harrastus. Puraisi oikein kunnolla kun näin salamanteriplekon :mrgreen: . Ihana!
Minulla on lisäksi puupleko, mutta se ei nyt varmasti luolia hirveästi tarvitse. Kantoja on jo.
Allas on 400l ja tarkoitus olisi keskittyä pienempiin plekolajeihin. Salamanterille kaverin ostan ja sitten kiinnostaisi muut pikkuplekot.
Mutta olen kyllästynyt etsimään kaupoista yms. Luolia ja päätin että nyt teen itse jos vaan pystyy tekemään.
Tarvitsisin siis alusta loppuun neuvoja materiaaleineen, valmistuksineen.
Tällä hetkellä minulla muovikassillinen erilaisia liuskekiviä mökin rannalta kerättyjä. Voisiko sellaisesta kyhätä jotain? Tuleeko turvallisia ilman kivien kiinnittämistä toisiinsa?
Sitten olen miettinyt niitä saviluolia, mitä ihmisillä täällä webissä olen nähnyt. Mitenkähän ne tehdään ja mistä savesta? Muoviputket rakentamisessa?
Kamalasti kysymyksiä, mutta oon aikas innostunut tällähetkellä 8O .
Kun oikein pääsen vauhtiin pleko harrastuksessa, niin ei kudettaminenkaan poissuljettu asia ole.

Muuten vinkkejä ihanista, pinemmistä, näyttävistä ja vilkkaista plekolajeista saa antaa :D .
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Tuolla on rakentelemiani liuskekiviluolia;
http://sv.aqua-web.org/seeprala.html
Olen käyttänyt akvaariosilikoonia niiden kiinnityksessä, mutta kannattaa valita kivet niin ettei rakennelmat hajoa, vaikka silikooni irtoaisi, sillä kivessä se on mahdollista. Kun plekoja mietitään niin laittaisin tuollaisen kivirakennelman suoraan lasin päälle(ei hiekkaa alle) tai styroksin tai suodatinmaton päälle kokonaan, ettei pleko pääse kaivautumaan sen alle, jumittumaan ja kuolemaan sinne.

Muoviputkia(joista ei irtoa mitään aineita) voi pätkiä plekoille luolaksi ja eihän nämä salaojaputketkaan paljoa maksa, joku niitä täälläkin välillä on myynyt.. ;)
marikap
Junior Member
Junior Member

Niin olen seuraillut salaoja putkien myyntiä täällä. Ajattelin nyt vain että sormet tarviis näperreltävää ja päätin että nytpä rakentelen erilaisia luolia plekoille. Kiitos tuosta linkintä muuten :D . Aivan mahtavan näköisiä kuvia, sekä nuo seepraplekot :mrgreen: . Mun on saatava tuollaisia pikkuisia kanssa.
Millä niitä kiviä kiinnitetään toisiinsa? Tällä hetkellä minulla ei ole mitään ei edes silikonia :( . Eli tasaisia ja tukevanoloisia kiviäkö ei uskalla asennella ilman yhteenkiinnittämistä?
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Hae Biltemasta akvasilikoonia(sellainen vihreä tuubi) maksaa jotain 3.50e sillä mä oon noita yhteen liimaillut ja hyvin pysyy..
"Eiku rytkyjä."
(Seppo Rädyn vastaus lentokentällä Ylen haastattelijan kysymykseen "Onko laukku nyt täynnä kisamieltä?" ennen Atlantan kesäolympialaisia 1996)
http://s1.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=20066
marikap
Junior Member
Junior Member

Kävin siellä biltemassa yksipäivä, mutta arvaappas osasinko valita siitä silikoni valikoimasta oikeaa silikonia? Naisena en tietenkään [:I] . Nyt tiedän jo että se on vihreä tuubi ja halpa. Kiitos tuubin kuvailusta. Auttaa asiaa paljon, kun menen sinne uudelleen :D .

Tiedättekö sellaista vanhaa superlonipatjaa? Mätäneekö se jos sitä käyttää pohjan pehmusteena kivien alla? Ei ole mattosudatinmattoa yhtään ylinmääräistä. Mitäs muita pehmusteita olis? Mitenkäs kauan styroksi kestää siellä vedessä? Tarkoitus olisi suoriutua askartelusta mahdollisimman halvalla. Raksatyömaa putkenpätkät hämärällä..hmmm 8O .
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Superlonista en tiedä, mutta styrox on ainakin melkoista kestotavaraa, ei se ainakaan vedessä hajoa (täysin keinotekoista ainetta kun on). Rautakaupoista saa muutamalla eurolla todella isoja styroxinpaloja, joista saa sitten itse leikellä sopivia paloja.

Savestakin voi kaikenlaista rakennella, jos on mahdollisuus polttaa savi jossain. Tavallisen, askarteluliikkeistä löytyvän saven pitäisi käydä, sekä punaisen että valkoisen version. Nekään eivät kovin kallista tavaraa taida olla.

Toki nuo muoviputket raksatyömaalta ovat halpa vaihtoehto, mutta eivät kyllä mikään kaunis. :roll:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
allablaze
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Minä olen rakennellut muoviputkista, kivistä ja savesta. Kuvat voin lisäillä tuonne toiseen aiheeseen jahka saan rauhassa istahtaa tähän koneelle.
Liuskekivillä saa muoviputkektin aika nätisti peittoon, juuri värkkäsin sähköputkesta rivitalon juonnetatioille.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
marikap
Junior Member
Junior Member

Mietin itse saviluolien tekoa juuri ja jos ei niistä tee kovin kookkaita, niin voikohan tavallista sähköuunia käyttää saven polttoon? Voihan siltä myyjältä tietysti kysellä, mutta kaikki kun eivät välttämättä tiedä mikä käy akvaarioon. Onko kokemusta kodin sähköuunin käytöstä?
Jos askartelukaupasta käy savea hakemassa, niin onko tieto tai kokemusta sisältävätkö ne mitään myrkyllisiä aineita? Ruskeat sellaiset epätasaiset luolat olisi kivan näköisiä. Voi kun saisin tuonne toiseen kuvat aiheeseen jonkin näköisiä malleja :roll: .
Meinaan jos vain ostan perus savea, kun se on mielestäni halpaa.
Kuin siitä kannattaisi tehdä esim. yksi isompi missä olisi muutama sisäänmeno aukko. Pitääkö siitä tehdä umpinainen pohjasta vai voiko olla avoin? Kyselen aikas paljon, elkää välittäkö. Haluan vain etten tekisi mitään virheitä nyt heti alkuun. Plekotkaan kun eivät ole mistään halvimmasta päästä 8O .
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

marikap kirjoitti:Mietin itse saviluolien tekoa juuri ja jos ei niistä tee kovin kookkaita, niin voikohan tavallista sähköuunia käyttää saven polttoon? Voihan siltä myyjältä tietysti kysellä, mutta kaikki kun eivät välttämättä tiedä mikä käy akvaarioon. Onko kokemusta kodin sähköuunin käytöstä?
Nopealla googlauksella punasaven kovettumislämmöksi sain 900 astetta. Eilen markkinoilla Haminassa valkosavisia saunatonttuja myyvä setä kehui saven polttolämmöksi 1200 astetta!

Luolan mallista, sellainen toisesta päästä tukittu putki vaikuttaisi olevan suosittu. Juuri niin pini että voit kuvitella "isäkalan" peittävät luolan tarvittaessa kokonaan, mutta molempien puolisoiden kuitenkin mahtuvan sinne yhtä aikaa kutemaan. Ahdas on parempi kuin väljä. Sellainen isoa ja onttoa tamppoonia muistuttava pötkö möllöttää meillä altaassa (kiitos VesiEläimen jolta sen joku vuotta sitten syksyllä huutokaupasta huusin) ja on noitamonnien suosiossa ;).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

marikap, kotiuunissasi et saviluolia voi missään nimessä polttaa, lämpötila ei riitä, ja askartelukauppojen askartelumassooja tuskin voit ongelmitta altaaseesi laittaa. Eli jos savisia putkia haluat niin sitten pitäisi löytää se polttouunikin. Ei ole ihan mutkatonta, jos ei ole savitöitä harrastanut. Mutta onnistuu vaikka kansalaisopiston savityökurssilla :D
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Mites, kun mun koulussa ois polttouuni misää voi polttaa, ni mitkä ois sopivat mitat salamanteriplekolle? Mistä saa "oikeaa" savea?
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Savea saa ostaa askertelutarvikeliikkeistä ja on halpaa. Punasavi on sitä tavallista mikä polton jälkeen muuttuu tutun punertavaksi. Poltto pitää olla juuri oikeassa lämpötilassa, esim valkosaven poltossa punasavi sulaa.
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Meidän salamanterit ja sokkelot puuhailevat luolissa jotka ovat soikeita, leveimmältä kohtaa 4,5cm leveät, korkeutta 3,5cm. Pituutta putkella on noin 13cm. Näistä luolista on pienempiä, 3,5cm versioita jotka puolestaan sopivat vaikka seepraplekoille ja meillä helmipalloille sekä pikkuseeproille. Viimeiset ylimääräiset luolat myimme juuri TAS:in huutokaupassa.
allablaze
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Tässä olisi kuva punasavesta väännetystä plekoluolasta. Kuten kuvista huomaa, ei ole todellakaan mikään symmetrinen kaunistus, ja painuivat vielä kasaan kuivuessaan. Mittoina on käytetty (siis yritetty käyttää) noita Thompsonin ilmoittamia mittoja.
No, jokatapauksessa, tässäkin luolassa on jo kasvanut salamanteripleko poikue isoksi asti, että eivät ainakaan ulkonäölle niin kovin nuukia ole.
http://kuvablogi.com/nayta/708586/
http://kuvablogi.com/nayta/708585/
http://kuvablogi.com/nayta/708584/

ja tässä vielä tämä sähköputkirivari, joka odottaa edelleen portailla uuden altaan laittamista. Tarkoitus olisi vielä naamioida tuota kasveilla ja kannoilla, jahka saan sen paikoilleen.
http://kuvablogi.com/nayta/708583/

Plekoillekin olen tehnyt luolia muoviputkista, sattui löytymään juuri standardi mitoilla mustaa muoviputkea. Putki vaan silikoonilla liuskekiveen kiinni ja kivi pystyyn altaaseen nököttämään.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

allablaze kirjoitti:Tässä olisi kuva punasavesta väännetystä plekoluolasta.
Hei, nuohan on tosi sieviä! :mrgreen:
Ei ne plekot katso miltä saviluola näyttää kun sinne pinkaistaan piiloon tai kutemaan.
Itseänikin kiinnostaisi kutuluolien tekeminen jos jostakin saisi sen pirun uunin. Minnekkään kauemmas kun ei huvita lähteä kuskailemaan painavia savimöykkyjä.
Kukaan tiedä täältä Lempäälästä yksityistä savipajaa? 8-)
marikap
Junior Member
Junior Member

Hienoja nuo teidän rakennelmat :D .
Eli voin unohtaa saviluolien väsäämisen :cry:
Muovisia putkia saisin ehkä hommattua helpoimmin. Olen ettinyt Jyväskylästä niitä savisia salaojaputkia enkä ole löytänyt.
Täytyy yrittää sitten noilla liuskekivillä ja muoviputkilla. Onhan sekin edes jotain. Mietin vain kuin saada luonnollisen näköisiksi ne muoviputket.
Pysyisikö silikonilla jokunen ohut liuskekivi peittämään putket päältä? Tai jaavansammal siimalla?
Onko muuten joitain muoviputkimateriaalia olemassa mitä ei saa laittaa akvaarioon?
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Olisikohan tuolla allablazella ylimääräistä saviputkea?
try-out
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja try-out »

Itse olen kookospähkinää sahaillut ahkeraan. Mutta sopinee vain pikku plekoille piiloksi. Rautasahalla saa hinkata hetken. Tuossa se hyvä puoli, että plekot tykkää samalla raaputtaa pähkinän sileäksi eli saavat 'puuta'. Suuremmatkin plekot tykkää kyllä kookoksia siloitella.

Nuo marketissa muutaman euron kipale. Tässä yksi kyhäelmä:
http://personal.inet.fi/koti/tinojastel ... es/l47.jpg
marikap
Junior Member
Junior Member

hieno kuva kookos luolasta :D Todella hyvä idea. taidan kokeilla itsekin tuota lisäksi kiviluolille.
Örmy ja Körmy
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Örmy ja Körmy »

Sellanen kysymys tuli mieleen niille, jotka ovat liuskekiviluolia tehneet. Miten liuskekivestä saa helpoiten tuollaisia suorakulmion muotoisia palasia? Onko jotain hyvää kikkaa vai pitääkö vain kärsivällisesti muokata palasia?
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Ja minulla olisi noihin liuskekiviin tyhmä kysymys; mistä niitä saa? [:I]
Kuvia
317L kalakippo.
marikap
Junior Member
Junior Member

Minä olen ainakin mökin rannasta kerännyt parimuovipussillista liuskekiviä, niin isoja kuin pieniäkin. Toki ne pitää pestä ja keittää. Akvakaupoistakin olen katsellut mutta hinnat aikas huipussa 8O .
Multa puuttuu vielä se silikono että saisin niitä ruveta kiinnittelemään.

Mietin myös sellaista rakennelmaa mihin ei silikonia tarvitsisi. Sanokaapa mielipiteenne onnistuisiko tälläinen?

Vaikka kolme pientä muovista kukkaruukkua, missä on reikiä pohjassa. Yhdistäisi ne sivuista toisiinsa nippusiteellä. Sitten niiden päälle sopiva kanto vaikka tasainen, joka peittää hieman ruukkuja. Kanto kiinni ruukkuihin tukevasti muutamalla nippusiteellä kummastakin reunoista ja vaikka keskeltäkin. Eli nippusiteet työnnettäisi ruukkujen pohjareikien läpi ja sit kiinni kantoon. Kanto koristellaan jaavansammaleella ja rivitalo valmis? Ymmärtikö kukaan mitä ajan takaa?
try-out
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja try-out »

Hitsin hitsi kun ei ole kuvaa liuskekivi kerrostalosta minkä joskus silikonin kanssa kyhäsin 8O Mutta ehkä hyvä niin, voi olla muistoissa kauniimpi kuin oli todellisuudessa :mrgreen:

Juu. Joka omakotitalon ja mökin pihassa niitä on, mutta en kyllä tiä mistä poppoo ne hommaa. Äkkiä googlettamalla:
http://www.liuskemestarit.fi/
http://www.imagekivi.fi/liuskekivet.php

Kait noita puutarhamyymälöistä löytynee.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”