Lehtikalojen kutu
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
Usein kutu johtaa kärhämään. Itse luovuin lopuista lehtaresta kun kutupari oli löytynyt, ei kaduta oikeastaan yhtään. Jos haluat seurata poikasten kehittymistä suosittelen muiden lehtareiden myymistä tai poikasten siirtämistä toiseen altaaseen.
Vaihda vettä 10% päivittäin niin pinnan lähettyvillä olevat munat saavat varmaan olla rauhassa. Muutenkin tuo 10% on hyvä kalojen lisääntyessä, vesiarvot pysyvät helpommin stabiilina.
Huntueväisillä olen usein nähnyt juuri tuollasia taipuneita eviä. Usein taipuneet evät voivat olla merkki "lapsuusajan" ahtaista oloista.
Onnea valitsemallasi tiellä.
Vaihda vettä 10% päivittäin niin pinnan lähettyvillä olevat munat saavat varmaan olla rauhassa. Muutenkin tuo 10% on hyvä kalojen lisääntyessä, vesiarvot pysyvät helpommin stabiilina.
Huntueväisillä olen usein nähnyt juuri tuollasia taipuneita eviä. Usein taipuneet evät voivat olla merkki "lapsuusajan" ahtaista oloista.
Onnea valitsemallasi tiellä.
Biotooppiharrastaja
-
- Senior Member
Kyllä ne siirtävät poikaset jos jokin (esim. matala vesi) uhkaa niitä. Minulla poikaset siirrettiin vuorokaudessa 4 kertaa ennen kuin oikea paikka oli löytynyt. Mutta jos tuntuu epävarmalta niin vaihda päivittäin se 10%, muuten reilummat vaihdot 2-3 päivän välein on suotavaa poikashuollossa. Minulla pariskunta kutivat uudestaan, mutta nälkäisimmät poikaset käyvät nyppimässä irti munia minkä ehtivät, pikku paholaiset...
Laita kuvia jos saat otettua!

Laita kuvia jos saat otettua!
Biotooppiharrastaja
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: ---
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Huomenna veden vaihto...yritys
.
Yritän noita kuvia ottaa...arvaa oliko vaikea tuosta "lerpasta" ottaa
Nuo poikaset näkyy vain altaan toisesta päädystä katottuna ja ovat altaan puolessa välissä, joten tolla kännyllä tuskin saa sieltä asti kuvia (harmi )...mutta koitan....*yrittänyttä ei laiteta*
Miten tuo "värien periytyminen" lehtikaloilla menee ?
Eli nyt kun toinen on luonto & toinen koi (jolla on ihana musta silmä
...sen takia hän lähti eläinkaupasta mukaani ) .

Yritän noita kuvia ottaa...arvaa oliko vaikea tuosta "lerpasta" ottaa

Nuo poikaset näkyy vain altaan toisesta päädystä katottuna ja ovat altaan puolessa välissä, joten tolla kännyllä tuskin saa sieltä asti kuvia (harmi )...mutta koitan....*yrittänyttä ei laiteta*
Miten tuo "värien periytyminen" lehtikaloilla menee ?
Eli nyt kun toinen on luonto & toinen koi (jolla on ihana musta silmä

-
- Senior Member
-
- Senior Member
-
- Advanced Member
- Viesti:
http://kuvablogi.com/nayta/724310/
Toinen vanhemmista tuossa linkissä.
Yöllä oli osa poikasista kadonnut
.
Toinen vanhemmista tuossa linkissä.
Yöllä oli osa poikasista kadonnut

-
- Senior Member
Siinä käy valitettavasti niin että yksi kerrallaan ne poikaset napsitaan ja ainakin minulla vanhempien kiinnostus väheni kun poikue pieneni. Tällä hetkellä altaassa siis ainoastaan pariskunta+poikaset ja korumonnisia. Käsi saa kyytiä joka kerta kun allasta pitää "sotkea" jotenkin. Poikaset kasvavat huimaa vauhtia! Otan taas uusia kuvia...
Biotooppiharrastaja
-
- Senior Member
Uusi kutu parin-kolmen viikon välein jos olosuhteet ok. Poikaset kasvavat artemialla nopeasti, kolmessa-neljässä viikossa näyttävät jo lehtikaloilta. Elävän artemian jälkeen kannattaa syöttää pakasteartemiaa, pieneksi leikattua surviaista, kyklooppia, keltuaista, FD-tabletteja (lasiin kiinni) sekä hiutale/mururuokia. Eli syövät melkein mitä vaan, kokeilemalla selviää mikä on herkkua... Itse vaihtelen kaikkia yllämainittuja päivittäin, perusruokana kuitenkin artemia (pakaste ja elävä) ja FD-tabletti.
Biotooppiharrastaja
-
- Senior Member
Itse käytän näitä itse haen akvaariokeskuksesta, mutta melko varmasti kaikista muistakin löytyy.
Biotooppiharrastaja
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mites, kun tuossa vauvalassa on nyt suodattimen ympärille viritetty ohuet stay up; it
, uusi laari tulossa ja siinä EHEIM pick up- suodattimena ja lisäksi tulee EHEIM aqua ball (se pienin)..pitääkö nekin "päällystää" ?
Ja miten- mistä kohtaa ? Tuo nykyinen on päällystetty vaan tuosta "sihti"
-osasta (ELITE;n suodatin) .
Vauvat voivat hyvin. Nyt he asuvat rapujen & kotiloiden kanssa siihen saakka, kun oma talo valmistuu
.

Ja miten- mistä kohtaa ? Tuo nykyinen on päällystetty vaan tuosta "sihti"

Vauvat voivat hyvin. Nyt he asuvat rapujen & kotiloiden kanssa siihen saakka, kun oma talo valmistuu

-
- Senior Member
Kyllä kaikki imut on hyvä suojata jotenkin... Tuo stay-up tai sukkahousumenetelmä on ihan pätevä, itse laitoin sisäsuodattimen vaahtomuovipatruunan ( karkeaa sorttia, ei tukkeudu niin nopeasti) imupään ympärille. Ainakin aquaball imee muistaakseni koko alaosasta, eli sukka melkein koko suodattimen ympärille, Pick Up suodattimesta ei muistikuvaa. Itse käytän poikasaltaassa, kun on käytössä, Seran poikassuodatinta, toiminut hyvin.
Biotooppiharrastaja