Finnfoam vai styroksi?
Valvoja: Moderaattorit
Finnfoam vai styroksi?
Onko kellään kokemusta finnfoamin käytöstä akvaarion alla? Vai olisko perinteinen styroksi parempi? Kuitenkin finnfoami on paljon kovempaa. Painuuko se samalla tavalla kuin styroksi?
-
tricolour
- Senior Member

- Viesti:
Älä laita kumpaakaan. Laita solumuovia.
Styroksi kun kerran painuu, se painuu, ja jos akvaario jää vinoon, se jää vinoon.
Solomuovi palautuu takaisin omaan muotoonsa ja tukee paremmin pistepainoa.
Styroksi kun kerran painuu, se painuu, ja jos akvaario jää vinoon, se jää vinoon.
Solomuovi palautuu takaisin omaan muotoonsa ja tukee paremmin pistepainoa.
Kuvia
317L kalakippo.
317L kalakippo.
Se lienee käytännössä se ja sama mitä laitat kun aina joku tuomitsee käytettävän aineen. Itellä on tavallista rytoksia ja kovasti ihmettelen noita yleisiä väitteitä solumuovin palautumisista. Siis jos solumuovilla tarkoitetaan esim.retkipatjaa. Olen sitä käyttänyt tiivisteenä ja ei todellakaan palaudu, joka kerta kun kansi laitteesta avataan pitää solumuovi vaihtaa kun on ihan lintassa.
Itsekin ihmettelin tuota sillä kyllähän se lässähtää aivan linttaan kehysten alta eikä sitä voi toiste käyttää. Niin monta kertaa tullut isoa allasta siirrettyä...joppe kirjoitti:... kovasti ihmettelen noita yleisiä väitteitä solumuovin palautumisista. Siis jos solumuovilla tarkoitetaan esim.retkipatjaa. Olen sitä käyttänyt tiivisteenä ja ei todellakaan palaudu, joka kerta kun kansi laitteesta avataan pitää solumuovi vaihtaa kun on ihan lintassa.
-
hannu
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Eihän se kehysten alta painuminen haittaa mitään. Merkitystä on vain sillä, että solumuovi, styroksi tai muu altaan alla käytetty materiaali koskettaa pohjalasiin koko lasin pinta-alalta ja tukee siten pohjaa.sani kirjoitti:Itsekin ihmettelin tuota sillä kyllähän se lässähtää aivan linttaan kehysten alta eikä sitä voi toiste käyttää. Niin monta kertaa tullut isoa allasta siirrettyä...joppe kirjoitti:... kovasti ihmettelen noita yleisiä väitteitä solumuovin palautumisista. Siis jos solumuovilla tarkoitetaan esim.retkipatjaa. Olen sitä käyttänyt tiivisteenä ja ei todellakaan palaudu, joka kerta kun kansi laitteesta avataan pitää solumuovi vaihtaa kun on ihan lintassa.
Niin no mä olen tuosta asiasta vähän eri mieltä kun linttaan menevä solumuovi ei tasoita jalustassa,altaanpohjassa tms. olevia epätasaisuuksia juuri nimenomaan sen altaan kehyksien kohdalta. Jos jalusta aiheuttaa pistekuormaa sivulaseille niin tuo retkipatja ainakaan ei sitä asiaa korjaa.hannu kirjoitti:Eihän se kehysten alta painuminen haittaa mitään. Merkitystä on vain sillä, että solumuovi, styroksi tai muu altaan alla käytetty materiaali koskettaa pohjalasiin koko lasin pinta-alalta ja tukee siten pohjaa.
Miten perustelet väitettäsi? Eikös kehysakvaariossa nimenomaan ole tarkoitus, että pohjalasi on vain kehysten varassa?hannu kirjoitti: ...
Eihän se kehysten alta painuminen haittaa mitään. Merkitystä on vain sillä, että solumuovi, styroksi tai muu altaan alla käytetty materiaali koskettaa pohjalasiin koko lasin pinta-alalta ja tukee siten pohjaa.
Voisin kuvitella tilanteen, jossa epätasainen pistettä muistuttava tuki voisi nimenomaan aiheuttaa pohjalasin särkymisen eikä estää sitä. Aivan teoreettisen pistekuormituksen sijasta voisi sitten kuvitella käytännön tilanteita, joissa pisteen sijasta onkin pienelle alueelle kohdistuva paine, joka ylittää vedenpaineen moninkerroin. Noin 3-kertainen paine voi halkaista lasin sopivasti sijoitettuna, vaikka akvaario olisi rakennettu DIN-standardin mukaan (?).
-
hannu
- Senior Member

Minä en ole koskaan olettanut retkipatjan tai styroksin tasaavan tuollaisia pistekuormia. Siihenhän niistä ei kertakaikkiaan ole. Ei ole myöskään tullut edes mieleen, että jalusta aiheuttaisi pistekuormaa sivulaseille. Miksi kukaan tekisi vartavasten moisen jalustan? Koskaan en ole vielä moista missään nähnyt, joten ei liene kovin tavallista.joppe kirjoitti:Niin no mä olen tuosta asiasta vähän eri mieltä kun linttaan menevä solumuovi ei tasoita jalustassa,altaanpohjassa tms. olevia epätasaisuuksia juuri nimenomaan sen altaan kehyksien kohdalta. Jos jalusta aiheuttaa pistekuormaa sivulaseille niin tuo retkipatja ainakaan ei sitä asiaa korjaa.hannu kirjoitti:Eihän se kehysten alta painuminen haittaa mitään. Merkitystä on vain sillä, että solumuovi, styroksi tai muu altaan alla käytetty materiaali koskettaa pohjalasiin koko lasin pinta-alalta ja tukee siten pohjaa.
Tuo materiaali pohjalasin ja jalustan väliin laitetaan nimenomaan siksi, ettei pohjalasi olisi tyhjänpäällä.
-
PZQ
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Entäpä tilanne, jossa olette itse rakentaneet (todella tukevan?
) vanerijalustan (jalusta 24mm, kansi 2*24mm+ jumalaton määrä pystyväliseiniä) melko kookkaalle kokolasi altaalle?
Kumpaa käyttäisitte tasaamaan pohjalasiin kohdistuvaa mahdollista pistekuormaa/ lattian epätasaisuuksia?
Itse jätän Finnfoamin pois laskuista, sekä retkipatjan telttailuun ja aion kokeilla tuuman paksuista styroksia.
Kumpaa käyttäisitte tasaamaan pohjalasiin kohdistuvaa mahdollista pistekuormaa/ lattian epätasaisuuksia?
Itse jätän Finnfoamin pois laskuista, sekä retkipatjan telttailuun ja aion kokeilla tuuman paksuista styroksia.
-
hannu
- Senior Member

Minä jättäisin sen styroksinkin pois enkä laittaisi mitään. Pohjahan on tuettuna koko alalaltaan ja styroksi voi vain heikentää tilannetta tekemällä rakennelmasta huteramman. Minä en kertakaikkiaan pysty käsittämään, miten se stryroksi altaan ja jalustan välissä tekisi epätasaisesta lattiasta tasaisen. Eikö se kannattaisi tuollaisessa tapauksssa laittaa lattian ja jalustan väliin, kun kerran jalusta tiedetään tasaiseksi?PZQ kirjoitti:Entäpä tilanne, jossa olette itse rakentaneet (todella tukevan?) vanerijalustan (jalusta 24mm, kansi 2*24mm+ jumalaton määrä pystyväliseiniä) melko kookkaalle kokolasi altaalle?
Mulla oli joskus pitkä allas jossa oli etulasi leikattu kaarelle. Ilmeisesti pitkissä leikkauksissa leikkauslinja voi elää ja ainakin sirkelillä puuta tms. sama ilmiö on olemassa. Eli kaarella olevan altaan jalusta piti myös vääntää kaarelle asennusvaiheessa. Siinä suhteessa rytoksi oli parempi koska tasasi paremmin niitä heittoja mitä retkipatja ei siis tee.
Altaan ja lattian väliin nyt ainakaan sitä pehmikettä en laittaisi, jos joku haluaa niin siitä sitten vaan. Ei se rytoksi altaan alla lattiaa oikaise missään tapauksessa eikä allastakaan jos jalusta on vinossa mutta sen tarkoitus onkin tasata paino altaan alueelle tasaisesti. Sen lisäksi vaikka jalusta ois suora niin rajussa kuormituksessa sen rakenne voi antaa periksi esim. jos se lattia on epätasainen. Silloin se pehmuste antaa vähän pelivaraa.
Ite olen vaan käytännön syistä mieltynyt rytoksiin. Myös telttapatjaa on tarkoituksessa käytetty,samoin finnfoamia ja urtsua. Muovimatto ja allas ilman pehmusteita nekään ole ennennäkemättömiä.
Sitä voi kait sitten laittaa sinne altaan alle mitä lystää kun aina joku on kuitenkin eri mieltä.
Altaan ja lattian väliin nyt ainakaan sitä pehmikettä en laittaisi, jos joku haluaa niin siitä sitten vaan. Ei se rytoksi altaan alla lattiaa oikaise missään tapauksessa eikä allastakaan jos jalusta on vinossa mutta sen tarkoitus onkin tasata paino altaan alueelle tasaisesti. Sen lisäksi vaikka jalusta ois suora niin rajussa kuormituksessa sen rakenne voi antaa periksi esim. jos se lattia on epätasainen. Silloin se pehmuste antaa vähän pelivaraa.
Ite olen vaan käytännön syistä mieltynyt rytoksiin. Myös telttapatjaa on tarkoituksessa käytetty,samoin finnfoamia ja urtsua. Muovimatto ja allas ilman pehmusteita nekään ole ennennäkemättömiä.
Sitä voi kait sitten laittaa sinne altaan alle mitä lystää kun aina joku on kuitenkin eri mieltä.
-
Aqualung
- Katalysaattori

Aivan totta. Itse en käytä jalustan ja altaan välissä yhtään mitään. Jalusta kun on 100% tasainen ja puhdas ettei jää mitään röhnää sen ja altaan väliin niin hyvin on toiminut.joppe kirjoitti: Sitä voi kait sitten laittaa sinne altaan alle mitä lystää kun aina joku on kuitenkin eri mieltä.
Ainutkaan allas ei ole ikinä haljennut tms. 1 allas on joskus vuotanut. Siinäkin oli jo ns. täysi-ikäisyyden kynnyksellä olevat silikonit ja 3v ulkovarastoa takana.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Minä laitoin pikkupurkin alle tommosta saniteettitilan solumuovista (?) mattoa. Ei se mitään lattian vinoumia poista, ne korjataan laittamalla kiilaa kaapin jalan alle, mutta onpahan jonkinlainen pehmike kumminkin, olematta liian joustava.
Paikallisessa rautakaupassa ohhuin tyroksi oli 25mm. Kun kysyin senttistä, oli ukot tuijotella minut ulos sieltä jotta eihän semmosta oo eikä ole koskaa ollukkaan. Selitä siinä sitten jotta ainaki 90-luvulla oli semmonen akvaarion alla....
Paikallisessa rautakaupassa ohhuin tyroksi oli 25mm. Kun kysyin senttistä, oli ukot tuijotella minut ulos sieltä jotta eihän semmosta oo eikä ole koskaa ollukkaan. Selitä siinä sitten jotta ainaki 90-luvulla oli semmonen akvaarion alla....
Seuraavan kerran kun alkaa sedät rautakaupassa silmiään muljauttelemaan niin kannaatta sanoa jotta taata on nyt vaan hyvä ja marssii kompuutterin ääreen tarkistamaan mitä maailmalta löytyy. Vaikka ei tiedä niin se ei tarkoita etteikö voisi olla olemassa.Täälläpäin löytyi 10mm vielä viime vuonna suoraan varastosta. Tän hetken tilannetta en tiedä.
-
PZQ
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit
siinä se juju onkin, jos sen tietäisi suoraksi ei altaan ja jalustan väliin tulisi mitään.Eikö se kannattaisi tuollaisessa tapauksssa laittaa lattian ja jalustan väliin, kun kerran jalusta tiedetään tasaiseksi?
Lattiaa en jaksaisi repiä auki 2 vuotta vanhassa kämpässä, ainakaan akvaarion takia.
Ai niin, 25 millisellä styroksilla meinasin kokeilla.
Niinpä.Sitä voi kait sitten laittaa sinne altaan alle mitä lystää kun aina joku on kuitenkin eri mieltä.
-
jalbert
- Starting Member

Re: Finnfoam vai styroksi?
Nostetaan vähän vanhaa ketjua..
Pähkäilyksi menee, kehysakvaariolla on mittaa 270cm ja jalusta on omavalmiste. Allasta ei ole vielä koetäytetty jalustan kanssa. Kun allas nostettiin jalustan päälle ja katseltiin miten se siihen istuu niin ei ihan millilleen..
Parista kohdasta kehyksen ja jalustan kansilevyn väliiin jää enintään 1mm. Tuon ei luulisi juurikaan haittaavaan, mutta altaan iso koko - ja paino täytettynä - hiukka jännittää. 300 litraisen ja sen jalustan, joka myös on omavalmiste - välissä on reilun puolen sentin paksuinen retkipatja leikattuna siten että se sopii pohjalasin kehysten sisäpuolelle, eikä siitä jää näkyviin mitään.
Tuon ison altaan jalustan kanssa alkaa aika loppumaan ja olisi kuitenkin kiva nukkua yönsä ilman jännnitystä - sekä lasissa että omassa kropassa. Ensi viikolla saadaan allas onneksi täytettyä sellaisessa paikassa että vaikka hajoaisi koko hoito niin vahinkoa ei tule muuta kuin itse allas ja se jalusta.
Harrastus on yhtä jännittämistä välillä
Pähkäilyksi menee, kehysakvaariolla on mittaa 270cm ja jalusta on omavalmiste. Allasta ei ole vielä koetäytetty jalustan kanssa. Kun allas nostettiin jalustan päälle ja katseltiin miten se siihen istuu niin ei ihan millilleen..
Tuon ison altaan jalustan kanssa alkaa aika loppumaan ja olisi kuitenkin kiva nukkua yönsä ilman jännnitystä - sekä lasissa että omassa kropassa. Ensi viikolla saadaan allas onneksi täytettyä sellaisessa paikassa että vaikka hajoaisi koko hoito niin vahinkoa ei tule muuta kuin itse allas ja se jalusta.
Harrastus on yhtä jännittämistä välillä
* Ala-arvoiset huomautukset poistettu. Seuraavista seuraa porttikielto. *